2026-05-21, 17:40
Medlem
I flera trådar har extroverta hävdat att de i genomsnitt är lika smarta som genomsnittet av introverta! nu kom ytterligare undersökning som säger emot dem

De hävdar det fastän de saknar många av vanor, som är tecken på hög intelligens (i genomsnitt.) Man får inte högt IQ bara av att skaffa sig de vanorna som t ex gilla att vara för sig själv. Vilket INTE är samma sak som att vara ensam.
Dessutom:
/Full kalender
/Nyfiken
/Tänker annorlunda
/Starkt fokus.
/Prata med sig själv
/Vanligt att helst jobba själv.
/Ofta ringande telefon och jobbar koncentrerat. MEN där sa de emot sig själva för om telefonen ringer hela tiden störs ju koncentrationen...
((Före mobiler hade jag telefonsvararen på nästan hela tiden och ringde tillbaka till folk då jag tog paus från koncentrerat jobbande. Vill leva långt från grannar för de stör.))

Sedan skriver de något jag hävdar är att de rör ihop olika saker.
"Nagelbitning syns nämligen oftare hos människor som ställer mycket höga krav på sig själva.
Vanans koppling till oro och perfektionism gör att forskare ser ett samband mellan stark koncentration och återkommande stress."
Perfektionism kan vara rätt MEN då det går över i oro, prestationsångest och stress HÄMMAR det ju tänkandet, speciellt den kreativa...
((Nu är det ändå lugnt för jag är "pensionär" men även då kalendern var full då jag skötte två företag med ganska många anställda, en sportförening, distriktskansliet, hade ett halvttidsnattjobb på hotell för att kunna se på amerikansk fotboll på TV före internet och privata sateliter, danser, tävlade i flera sporter själv... åt ofta middag från en kastrull i bilen mellan jobb och sportklubben, MEN blev sällan stressad...))
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/forskare-ser-%C3%A5terkommande-vanor-hos-personer-med-h%C3%B6g-intelligens/ar-AA23HYvh?ocid=winp2fp&cvid=c2961098d1cf4d8e82a3f9e 52ee07c52&ei=28
https://www.eleconomista.es/salud-bienestar/salud-mental/noticias/13928927/05/26/las-4-manias-que-practican-habitualmente-las-personas-mas-inteligentes-segun-los-expertos.html
Citera
2026-05-21, 17:58
Medlem
Vilken sensationell länk du hänvisar till:

"Experter betonar samtidigt att sådana egenskaper aldrig räcker för att avgöra hur intelligent en person är.

Vanorna kan förekomma hos många människor och behöver inte betyda att någon har ovanligt hög IQ".
Citera
2026-05-21, 18:10
Medlem
För att vara intelligent är det en väldigt dum tråd du har startat.
Citera
2026-05-21, 18:18
Medlem
Många nagelbitare skäms över sin dåliga vana, just pga. fördomar om att dom ska uppfattas som nervösa och osäkra.
Lagom ohygieniskt. Stim, svårt att låta bli med pill.

Såklart bör man svara i telefonen..när man vet att det ska ringas.
En fördel vore möjligen hörlurar 24/7 så slipper weirdosen att motarbeta sitt egensnack.
Det kan bli lustigt när även mimik och gestikulerande gör sig påmint.
En galenpratare eller intelligent, det är det ingen som vet.
Citera
2026-05-21, 18:25
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
I flera trådar har extroverta hävdat att de i genomsnitt är lika smarta som genomsnittet av introverta! nu kom ytterligare undersökning som säger emot dem

De hävdar det fastän de saknar många av vanor, som är tecken på hög intelligens (i genomsnitt.) Man får inte högt IQ bara av att skaffa sig de vanorna som t ex gilla att vara för sig själv. Vilket INTE är samma sak som att vara ensam.
Dessutom:
/Full kalender
/Nyfiken
/Tänker annorlunda
/Starkt fokus.
/Prata med sig själv
/Ofta ringande telefon och jobbar koncentrerat. MEN där sa de emot sig själva för om telefonen ringer hela tiden störs ju koncentrationen...
((Före mobiler hade jag telefonsvararen på nästan hela tiden och ringde tillbaka till folk då jag tog paus från koncentrerat jobbande. Vill leva långt från grannar för de stör.))

"Nagelbitning syns nämligen oftare hos människor som ställer mycket höga krav på sig själva.
Vanans koppling till oro och perfektionism gör att forskare ser ett samband mellan stark koncentration och återkommande stress."
Perfektionism kan vara rätt MEN då det går över i oro, prestationsångest och stress HÄMMAR det ju tänkandet, speciellt den kreativa...
((Nu är det ändå lugnt för jag är "pensionär" men även då kalendern var full då jag skötte två företag med ganska många anställda, en sportförening, distriktskansliet, hade ett halvttidsnattjobb på hotell för att kunna se på amerikansk fotboll på TV före internet och privata sateliter, danser, tävlade i flera sporter själv... åt ofta middag från en kastrull i bilen mellan jobb och sportklubben, MEN blev sällan stressad...))
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/forskare-ser-%C3%A5terkommande-vanor-hos-personer-med-h%C3%B6g-intelligens/ar-AA23HYvh?ocid=winp2fp&cvid=c2961098d1cf4d8e82a3f9e 52ee07c52&ei=28
https://www.eleconomista.es/salud-bienestar/salud-mental/noticias/13928927/05/26/las-4-manias-que-practican-habitualmente-las-personas-mas-inteligentes-segun-los-expertos.html

Ingenting i din länk insinuerar att introverta är mer intelligenta än extroverta. Hur kom du fram till det ens? Dessutom genom en enkel googling så får man svaret att forskningen visar att extroverta och introverta har samma genomsnitts-IQ. Hur bemöter du det?

Tror du på riktigt att t.ex. "nyfikenhet" och "full kalender" är indikationer på att någon är introvert? I så fall förstår jag inte alls varför du pratar om detta ämne så som du gör nu, som om du vore bättre än andra när det kommer till det.
Citera
2026-05-21, 18:35
Medlem
triptykens avatar
Sekunden nån förklarar sin personlighet som extrovert eller introvert vet du: det här är en idiot.
Citera
2026-05-21, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Ingenting i din länk insinuerar att introverta är mer intelligenta än extroverta. Hur kom du fram till det ens? Dessutom genom en enkel googling så får man svaret att forskningen visar att extroverta och introverta har samma genomsnitts-IQ. Hur bemöter du det?

Tror du på riktigt att t.ex. "nyfikenhet" och "full kalender" är indikationer på att någon är introvert? I så fall förstår jag inte alls varför du pratar om detta ämne så som du gör nu, som om du vore bättre än andra när det kommer till det.

Hela poängen var något annat.
Citera
2026-05-21, 18:40
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Hela poängen var något annat.

Jaha, vadå?
Citera
2026-05-21, 18:44
Medlem
GertBennys avatar
Att öht tro att människor är så pass enkelspåriga att man kan dela in dem i de urvattnade blasktermerna ”introvert” eller ”extrovert” tyder på att man tänker enkelspårigt. Att sen länka till en linkbuildingartikel som någon AI skrivit som debattunderlag tyder på att man kanske bör vidga sina vyer lite och komma ned på jorden när det kommer till den egenupplevda intelligensen, så att säga - i all välmening
Senast redigerad av GertBenny 2026-05-21 kl. 18:47.
Citera
2026-05-21, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia

Läste du inte rubriken?

Dessutom är det självklarhet för högintelligenta gällande smarthet att lägger man mycket mer tid på att tänka istället för att vara social och snacka en massa, BLIR man smartare av det.

DÄREMOT finns det OLIKA sorters intelligens, de extroverta har nog/kanske i genomsnitt högre IQ i det sociala, det är kanske sådan sammanfattning av olika typer av intelligenser som du kanske har sett?
Och extroverta är mer högljudda och de vill få världen att TRO att de är smartare än vad de är
T ex Trump inbillar sina korkade följare att han är smart. Han är en BEDRAGARE, som många tror är en smart bedragare, MEN han blir ju avslöjad ideligen Att han inte sitter i fängelse beror på USAs skitdåliga "rättssystem". Han blev ju inte ens dömd till fängelse för "hyschmålet" som domstolen fann honom skyldig i och det rörde sig om mycket pengar än vad andra satts i fängelse förr...
Citera
2026-05-21, 18:59
Medlem
Citat:

Dessutom:
/Full kalender
/Nyfiken
/Tänker annorlunda
/Starkt fokus.
/Prata med sig själv

Din tråd håller en rätt låg nivå och saknar sammanhang och är strukturerad konstigt så jag tror inte du tillhör den delen av befolkningen höger om mittcirkeln.

Korrelation: Två saker händer samtidigt (t.ex. att folk äter mer glass när det är soligt).
Kausalt samband (Kausalitet): Det ena beror direkt på det andra (t.ex. att värmen från solen gör att glassen smälter).

Jag tror inte att det finns något kausalt samband, eller ens en korrelation, mellan extraversion/introversion och högt IQ. De här två sakerna har inte ens med varandra att göra överhuvudtaget, och då kan det absolut inte finnas något orsakssamband.

Intelligens och personlighetsdrag är två helt separata system.
Citera
2026-05-21, 19:00
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Läste du inte rubriken?

Dessutom är det självklarhet för högintelligenta gällande smarthet att lägger man mycket mer tid på att tänka istället för att vara social och snacka en massa, BLIR man smartare av det.

DÄREMOT finns det OLIKA sorters intelligens, de extroverta har nog/kanske i genomsnitt högre IQ i det sociala, det är kanske sådan sammanfattning av olika typer av intelligenser som du kanske har sett?
Och extroverta är mer högljudda och de vill få världen att TRO att de är smartare än vad de är
T ex Trump inbillar sina korkade följare att han är smart. Han är en BEDRAGARE, som många tror är en smart bedragare, MEN han blir ju avslöjad ideligen Att han inte sitter i fängelse beror på USAs skitdåliga "rättssystem". Han blev ju inte ens dömd till fängelse för "hyschmålet" som domstolen fann honom skyldig i och det rörde sig om mycket pengar än vad andra satts i fängelse förr...

Men du skriver ju att just extroverta inte brukar ha dessa vanor så som att "ha full kalender" eller "vara nyfiken", alltså säger du att det är något som introverta oftare har?

Nej man får inte högre IQ av att tänka mycket. Nej man får inte lägre IQ av att vara social och snacka mycket.

Sen vet jag inte vad jag ska säga om att du tror att presidenten i världens främsta stormakt inte är smart. Han må bete sig på ett sätt som tyder på bristfällig empati, men intelligent fattar du väl för fan att han är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in