2026-04-23, 21:07
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yayoi
En riktig människa av Gunilla Gerland och Stjärnor, linser och äpplen: att leva med autism av Susanne Schäfer, två 90-tals klassiker som fortfarande är mycket läsvärda och som flera generationer autister vid det här laget förmodligen har haft glädje av.

Du glömde även Gunilla Gerlands bok från 1997 – Det är bra att fråga ... En bok om Asperger syndrom och högfungerande autism

Den har man haft mycket nytta av alla gånger om.
Tycker Gunilla Gerlands böcker borde ges ut igen på nytryck.
En riktig människa läste jag för många år sedan
Citera
2026-04-25, 15:26
Medlem
Jag har "lidit av" högfungerande autismspektrumstörning större delen av mitt liv.

Idag är det mer en välsignelse än något annat, men ... Att jag inte kunde sociala koder ö h t, utan har behövt läsa mig till alltifrån hur man ljuger (jag kunde inte ljuga OM NÅGOT utan att nervöst börja fnittra och titta mig en omkring långt upp i tonåren).

Hade jag inte blivit uppraggad av en väldigt attraktiv tjej (med narcissistisk personlighetsstörning, som älskade makt och hennes favoritintresse var att sätta osäkra killar på plats, typ), så hade jag förmodligen (/tagit livet av mig för länge sedan, men om inte så ...), eller snarare garanterat, varit oskuld än idag.
Citera
2026-04-25, 15:54
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toxarcheus
Jag har "lidit av" högfungerande autismspektrumstörning större delen av mitt liv.

Idag är det mer en välsignelse än något annat, men ... Att jag inte kunde sociala koder ö h t, utan har behövt läsa mig till alltifrån hur man ljuger (jag kunde inte ljuga OM NÅGOT utan att nervöst börja fnittra och titta mig en omkring långt upp i tonåren).

Hade jag inte blivit uppraggad av en väldigt attraktiv tjej (med narcissistisk personlighetsstörning, som älskade makt och hennes favoritintresse var att sätta osäkra killar på plats, typ), så hade jag förmodligen (/tagit livet av mig för länge sedan, men om inte så ...), eller snarare garanterat, varit oskuld än idag.

Det blir ett till ett fel om man anser att det är det. Det är endast en variant av att vara människa som utmärker sig när det när de blir längre i avstånd till dem som kan spela sociala leken bäst .
Men vem som är mest avvikande av alla, dem finner man i mitten enligt minna mått. Det är inget som är
del, då det är inget handikapp att inte kunna spela dummast.

Dra år helvete filosofin , den botar att man slipper bry sin om var andra rycker eller tänker. För de har fel hela högen inne där i mitten, med sina opererade ansikten och ser ut som skit.

Det är inget jag sätter mina jämförelser mot i alla fall.

Tänk på det och släpp er själva fria från diagnoser som inte ens finns kvar.
Och det är därför de tog bort dem, det jag nu skrev om.
Citera
2026-04-26, 16:57
Medlem
Yayois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Du glömde även Gunilla Gerlands bok från 1997 – Det är bra att fråga ... En bok om Asperger syndrom och högfungerande autism

Den har man haft mycket nytta av alla gånger om.
Tycker Gunilla Gerlands böcker borde ges ut igen på nytryck.
En riktig människa läste jag för många år sedan

Ja, Gunilla Gerland har ju skrivit många böcker. En riktig människa var väl den första av dem. Åtminstone den finns fortfarande att få tag på i de vanliga nätbokhandlarna eftersom den har getts ut i nya upplagor genom åren.

Tyvärr verkar inte samma gälla med Susanne Schäfers bok, den lånade jag men jag kommer nog att försöka skaffa ett eget exemplar då jag tycker att den betytt mycket för mig vid första läsning. Att den kostar mellan 500 och 600 sek hos Bokbörsens olika säljare är väl ett gott betyg till boken. Antikvariatsböcker brukar inte vara så pass dyra om de inte är antika eller rena samlarobjekt.
Senast redigerad av Yayoi 2026-04-26 kl. 17:00.
Citera
2026-04-26, 17:03
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
En riktig människa av Gunilla Gerland och Stjärnor, linser och äpplen: att leva med autism av Susanne Schäfer, två 90-tals klassiker som fortfarande är mycket läsvärda och som flera generationer autister vid det här laget förmodligen har haft glädje av.

Jag läste dessa då det begav sig och tänkte från ett utifrånperspektiv att detta var ju intressant. På den tiden fick man ju inte diagnos för mildare typer av autism, så jag som många trodde att autism måste vara ett snävt begrepp.
Citera
2026-04-27, 08:35
Medlem
Yayois avatar
Nu finns ett utdrag från boken om Susanne (en sida) att läsa på Tradera:
https://www.tradera.com/item/341323/728663347/stjarnor-linser-och-applen-susanne-schafer
Jag minns att jag tyckte om att hon skrev som på den sidan. Hon blandade pronomen ”jag” med sitt förnamn. Så uttrycker sig inte NT, det är inte norm hur man ska tänka och uttrycka sig och man blir ofta tvungen att anpassa sig till deras skrivnorm även om man skriver korrekt i övrigt. Men det är lättare att tänka som jag/sitt namn och det blir mer bra text också när Susanne skriver både jag och Susanne och inte bara jag, jag, jag.
Senast redigerad av Yayoi 2026-04-27 kl. 09:04.
Citera
2026-04-27, 11:51
Medlem
Yayois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag läste dessa då det begav sig och tänkte från ett utifrånperspektiv att detta var ju intressant. På den tiden fick man ju inte diagnos för mildare typer av autism, så jag som många trodde att autism måste vara ett snävt begrepp.

Numera är det ett spektrum.

Jag hade diagnos när jag läste dem, för länge sen dessutom, och det var en hel del ”igenkänning” i böckerna även om varje person är på sitt sätt. Susanne och Gunilla var ju båda två autister, fast olika, och ingen av dem är exakt som jag heller. Det finns ändå saker som jag ”känner igen mig i” i båda böckerna som inte återfinns i vanlig litteratur av och om helt vanliga manipulativa, sociala och lömska NT-människor.
Senast redigerad av Yayoi 2026-04-27 kl. 12:08.
Citera
2026-04-27, 18:04
Medlem
Yayois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen

Noterade lite snabbt att Gunilla Gerland visst inte längre uppfyller diagnoskriterierna för autism/asperger, utan att hon kanske hade PANS under hela den tiden istället...

Just det, jag borde kanske skrivit det när jag tog upp boken. Men symtomen är väl ändå ganska lika så jag tycker fortfarande att den fungerar som autistbok eller NPF-bok. PANS som diagnos fanns väl inte då den skrevs heller.
Senast redigerad av Yayoi 2026-04-27 kl. 18:14.
Citera
2026-04-27, 18:08
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Numera är det ett spektrum.

Jag hade diagnos när jag läste dem, för länge sen dessutom, och det var en hel del ”igenkänning” i böckerna även om varje person är på sitt sätt. Susanne och Gunilla var ju båda två autister, fast olika, och ingen av dem är exakt som jag heller. Det finns ändå saker som jag ”känner igen mig i” i båda böckerna som inte återfinns i vanlig litteratur av och om helt vanliga manipulativa, sociala och lömska NT-människor.

Jag kände igen mig litegranna, som ett slags eko.

Men jag är inte längre säker på om det är ett spektrum.
Citera
2026-04-27, 19:48
Medlem
Yayois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag kände igen mig litegranna, som ett slags eko.

Men jag är inte längre säker på om det är ett spektrum.

Spektrum är väl bara ett sätt att ge mer utrymme för individuell variation inom ramen för några grundkriterier. Tror inte så mycket ändrats i praktiken vad gäller dessa.
Citera
2026-05-21, 08:55
Medlem
Yayois avatar
Det finns studier som pekar på att att autistiska barn (och funktionsvarierade barn generellt) oftare utsätts för övergrepp, barnmisshandel och vanvård än andra barn.

Se t.ex. den här studien från Université du Québec à Trois-Rivières 2024:

Forms and correlates of child maltreatment among autistic children involved in child protection services

https://www.frontiersin.org/journals/child-and-adolescent-psychiatry/articles/10.3389/frcha.2024.1386781/full

Vad tycker ni andra? Är autistiska barns utsatthet för dåligt uppmärksammad i relation till omfattningen? Vad kan samhället (myndigheter, intresseorganisationer, sjukvård, medier, politiker osv) göra på det här området för att förbättra situationen för de autistiska barnen och minska autisters utsatthet på individ- och gruppnivå?
Senast redigerad av Yayoi 2026-05-21 kl. 09:03.
Citera
2026-05-21, 11:22
Medlem
Yayois avatar
Citat:
Det finns studier som pekar på att att autistiska barn (och funktionsvarierade barn generellt) oftare utsätts för övergrepp, barnmisshandel och vanvård än andra barn.

Se t.ex. den här studien från Université du Québec à Trois-Rivières 2024:

Forms and correlates of child maltreatment among autistic children involved in child protection services

https://www.frontiersin.org/journals/child-and-adolescent-psychiatry/articles/10.3389/frcha.2024.1386781/full

Vad tycker ni andra? Är autistiska barns utsatthet för dåligt uppmärksammad i relation till omfattningen? Vad kan samhället (myndigheter, intresseorganisationer, sjukvård, medier, politiker osv) göra på det här området för att förbättra situationen för de autistiska barnen och minska autisters utsatthet på individ- och gruppnivå?

Liknande rapporter finns om autistiska kvinnors utsatthet (när det gäller t.ex. våld och olika typer av övergrepp och utnyttjanden) så frågor kan kanske formuleras även om det:

Är autistiska kvinnors utsatthet för dåligt uppmärksammad i relation till omfattningen? Vad kan samhället (myndigheter, intresseorganisationer, sjukvård, medier, politiker osv) göra på det här området för att förbättra situationen för de autistiska kvinnorna och minska deras utsatthet på individ- och gruppnivå?

Ja, vad tror ni som anser att ni har som jobb och kall att föra utsatta autisters och kvinnors talan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in