Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-01-05, 13:53
  #1
Medlem
Rakiis avatar
Har blivit ombedd via en användare som jag diskuterat med en längre tid i andra trådar som jag berättat kort om min Asperger för, han var nyfiken på diagnosen och ville veta mer. Därför tänkte jag att man kunde starta en tråd då det inte finns någon större tråd om detta syndromet ännu, och tror att flera skulle behöva belysas om denna "sjukdom". Därför tänkte jag att vi kunde ha en officiell frågetråd och svarstråd om hur det är att leva med, ha och vad Asperger egentligen är.

Lite kort från Wiki för dom som ej vet;

Citat:
Syndromet påverkar människor på väldigt olika sätt, men individer med AS brukar ha vissa gemensamma kännetecken. Hit hör ofta en förmåga att fokusera intensivt på särskilda intresseområden, underkänslighet eller överkänslighet för vissa stimuli, problem med sensorisk integration, själv-stimulerande beteenden som att vagga fram och tillbaka eller yttra ord, och svårigheter med att tolka ansiktsuttryck och andra sociala signaler. Några positiva kännetecken är förbättrad mental fokus, utmärkt minnesförmåga, överlägsen rumsuppfattningsförmåga, samt en intuitiv förståelse för logiska system. Dessa kännetecken kan ofta leda till framgångar inom matematik, ingenjörskonst, vetenskap, musik, konst eller språk.
Citera
2008-01-05, 14:45
  #2
Medlem
"... underkänslighet eller överkänslighet för vissa stimuli, problem med sensorisk integration ..."
Vad innebär det, egentligen?
Jag har gjort ett gäng "aspie-quizzar" online, får ganska höga poäng men ingen har varit över gränsen för att faktiskt anses ha asperger. Har pratat med psykolog av andra orsaker och gjort ett gäng tester, han sa inte ett ord om nån diagnos, vet inte hur jag ska tolka det (frågade alltså inte heller).

I vilket fall. Överkänslighet för vissa stimuli och problem med sensorisk integration har jag helt klart, fast om det har med asperger att göra vet jag inte. Främst så är jag extremt känslig för minsta rörelse, blir yr av exakt allt som rör sig, oavsett om jag sitter på en ostadig stol eller om jag bara ser nåt som rör sig (vilket jag antar kan vara problem med sensorisk integration). Med tanke på att jag antingen har mild asperger eller bara drag av det, så tvivlar jag ju på att mina extremt stora problem med yrseln har nåt med saken att göra... Eller?

Bör nämna att jag har vissa sociala problem, men inte i klass med de som de flesta med diagnosen verkar ha. Gillar t ex ofta att vara med folk, även om jag ibland föredrar att vara ensam.

Vet inte riktigt vad jag ville få ut av att skriva detta. Undrar väl mest om det är nåt du/ni med diagnos kan känna igen sig i?
Citera
2008-01-05, 15:11
  #3
Avstängd
Jag tycker att diagnosen Aspergers slängs vilt omkring av psykiater på tonåringar som blivit isolerade framför datorn. I min ungdom tyckte jag om att läsa, mycket. Jag läste i flera dygn och hade ingen kontakt med omgivningen. En psykiater jag träffade hävdade att jag led av Aspergers och jag accepterade diagnosen, då jag tyckte det lät träffande, även om jag inte direkt "led" av det. Idag umgås jag med andra människor hur lätt som helst och kan skaffa vänner om jag vill -- men böckerna är fortfarande mer intressanta än andra människor.
Citera
2008-01-05, 15:44
  #4
Medlem
Hej,jo det är så att jag gjorde Aspie testet som länkades till från FB och jag undrar om det är ett typiskt drag hos nån som har aspie att man inte klarar av vissa saker som

Höga hundskall går mej på nerverna nått enormt.

Klarar inte av när folk tar på mej,(nu menar jag inte att jag inte gillar när tjejer tar på mej)

Ligger jag och ska sova så har jag enormt svårt att filtrera bort störande ljud

Klarar heller inte av när folk tar på minna saker.Exempel,morsan städar och jag gillar det ju givetivs men det går mej på nerverna i alla fall.Samma sak om hon förändrar nått.

Det var bara några saker jag kom på just nu,och på alla test jag har gjort på nätet som har länkats härifrån så har jag alla symptom man kan ha.

Kan det verkligen stämma???

(Vet att jag stavar som en kratta,men jag har ej dyslexi)
Citera
2008-01-05, 15:53
  #5
Medlem
kudde1s avatar
Vad är din speciella favorit hobby som många aspergers har?
Citera
2008-01-05, 16:27
  #6
Medlem
Gråskäggs avatar
Jag har en fråga angående aspegers. Är aspergers en psykisk störning som man föds med, eller är det något som man kan utveckla senare i livet?
Citera
2008-01-05, 16:31
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gråskägg
Jag har en fråga angående aspegers. Är aspergers en psykisk störning som man föds med, eller är det något som man kan utveckla senare i livet?

Det kan jag svara på,man föds med det.Och vissa har inga problem när dom är unga,utan får problem när dom blir äldre.För andra blir det tvärttom.Mycket problem när dom är unga och mindre när dom blir äldre.
Citera
2008-01-05, 16:45
  #8
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jihad77
Jag tycker att diagnosen Aspergers slängs vilt omkring av psykiater på tonåringar som blivit isolerade framför datorn. I min ungdom tyckte jag om att läsa, mycket. Jag läste i flera dygn och hade ingen kontakt med omgivningen. En psykiater jag träffade hävdade att jag led av Aspergers och jag accepterade diagnosen, då jag tyckte det lät träffande, även om jag inte direkt "led" av det. Idag umgås jag med andra människor hur lätt som helst och kan skaffa vänner om jag vill -- men böckerna är fortfarande mer intressanta än andra människor.

Är det bara böcker som du är stormförtjust i eller finns det mer underliggande intressen du har? Själv tycker jag inte att diagnosen slängs runt direkt, många har säkert närliggande problematik med social fobi och dylikt som kan ses som Asperger i viss mån, men många som söker sig till psykiatrin i tron om att dom har diagnosen blir oftast bedömda utifrån någonting annat. Själv hade jag aldrig trott att jag skulle ha Asperger före en väns mor började hysa starka misstankar gentemot mig, och hon jobbar med psykiskt funktionshindrade. Hon lade märke till då jag var med vännen och då vi ibland diskuterade då modern var med, hur pass mycket välbärgade detaljer och småsaker jag kunde lägga märke till och hur pass mycket jag visste om diverse ämnen.
Citera
2008-01-05, 16:48
  #9
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Ligger jag och ska sova så har jag enormt svårt att filtrera bort störande ljud

Klarar heller inte av när folk tar på minna saker.Exempel,morsan städar och jag gillar det ju givetivs men det går mej på nerverna i alla fall.Samma sak om hon förändrar nått.

Även jag har problem med höga ljud och sånt som stör, slutar med att man helt och hållet stänger sig ute med hörlurar eller dylikt. Även om jag har tinnitus i viss mån, "godartad" sådan så har jag problem med då jag ska sova eller då det är tyst, låter ju hela tiden som sagt och är frustrerande.

Samma sak här då föräldrarna lägger saker här och var. Klarar inte av att man rör på grejjer och sen försvinner dom helt utan att man har någon koll på vart dom har hamnat.

Är du säker på att du uppfyller kriterierna utifrån dessa tester som inte alltid behöver stämma överens? Många som gör dylika tester har lätt att ta responsen till sig i behov av bekräftelse för att man har det och det problemet. Oftast stjälper dessa onlinetester mer än hjälper. Om du nu har problem och du finner dig själv omringad av dessa eller hyser misstankar tycker jag att du bör kontakta psykiatrin för rätt behandling och undersökning.
Citera
2008-01-05, 16:50
  #10
Medlem
ASPIE och ADHD måste väll vara väldigt besläktade va?
Citera
2008-01-05, 16:52
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Är det bara böcker som du är stormförtjust i eller finns det mer underliggande intressen du har? Själv tycker jag inte att diagnosen slängs runt direkt, många har säkert närliggande problematik med social fobi och dylikt som kan ses som Asperger i viss mån, men många som söker sig till psykiatrin i tron om att dom har diagnosen blir oftast bedömda utifrån någonting annat. Själv hade jag aldrig trott att jag skulle ha Asperger före en väns mor började hysa starka misstankar gentemot mig, och hon jobbar med psykiskt funktionshindrade. Hon lade märke till då jag var med vännen och då vi ibland diskuterade då modern var med, hur pass mycket välbärgade detaljer och småsaker jag kunde lägga märke till och hur pass mycket jag visste om diverse ämnen.

Jag är väldigt intresserad i religion och läser enormt många böcker inom det området. Får ofta kommentarer såsom att jag är väl beläst och många rådfrågar mig kring religion, då jag uppfattas som kunnig inom det området. Orsaken till det är att jag inte kan avhålla mig från Wikipedia, sitter och läser om religion där hela dagen.
Citera
2008-01-05, 16:53
  #12
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kudde1
Vad är din speciella favorit hobby som många aspergers har?

Som många aspergers har? Skulle vilja påstå att alla med Asperger har någon form av specialliserad hobby, det är ju trots allt det mest utmärkande i diagnosen. Själv har jag film som mitt stora intresse och har haft det sen barn. Ser mycket på film, recenserar, analyserar och diskuterar på olika forum. Speciellt är det skräckfilm och dess undergenrer som mitt intresse representerar och kan rabbla upp mestadels av åratal, regissörer, filmmusik och kompositörer rätt lätt, vännerna ser mig som ett uppslagsverk och har fascinerat många klasskamrater med min kunskap.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback