2022-07-11, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Vilka självbiografiska böcker av aspie-författare har ni läst?

Min första bok jag läste var Gunilla Gerlands debutbok, "En riktig människa". Den är väldigt bra, rekommenderas för er med det intresset. Läste den i samband med att jag fick min diagnos.

Jag går själv med massa författardrömmar, älskar verkligen att skriva. Fler här som gör det?

Har läst ett par som jag inte riktigt gillade och därför glömt men kommer ihåg att jag läste Lina Limans bok innan psyk ens misstänkte att jag kunde ha autism. Jag kände igen mig men hakade upp mig på en detalj i hennes berättelse och den detaljen gjorde att jag tänkte att jag nog inte kunde ha autism... Inte ironiskt alls.

Alltid gillat att skriva. Drömde om att bli författare tills jag insåg dels att det innebär marknadsföring, dels att behöva ta kritik.
Citera
2022-07-11, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Aspisar är extrempersoner. Du hittar dem som lydiga vaxxare och vänster, och du hittar dem som antivaxxare och SD.

Finns knappt ingen emellan.

Ok, tack för lite intressanta poänger
Citera
2022-07-11, 22:39
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Vilka självbiografiska böcker av aspie-författare har ni läst?

Min första bok jag läste var Gunilla Gerlands debutbok, "En riktig människa". Den är väldigt bra, rekommenderas för er med det intresset. Läste den i samband med att jag fick min diagnos.
Jag går själv med massa författardrömmar, älskar verkligen att skriva. Fler här som gör det?

När jag fick redan på min diagnos så blev det att läsa böcker för glatta livet om Asperger Syndrom
En del böcker var även standard eftersom det fanns så lite böcker om AS & även lite till.

Tre böcker är dock av Gunilla Gerland

Det är bra att fråga... : om aspergers syndrom och högfunktionerande autism - Gunilla Gerland
Aspergers syndrom - och sedan? - Gunilla Gerland
En riktig människa - av Gunilla Gerland

Jag är ändå jag fyra killar om Apergers syndrom - Oskar Ekman

Att vara vuxen med Aspergers syndrom : om identitet, relationer och vardagen - Paula Tilli

Den kompletta guiden till Aspergers syndrom
av Tony Attwood
Citera
2022-07-12, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klmnopq
Har läst ett par som jag inte riktigt gillade och därför glömt men kommer ihåg att jag läste Lina Limans bok innan psyk ens misstänkte att jag kunde ha autism. Jag kände igen mig men hakade upp mig på en detalj i hennes berättelse och den detaljen gjorde att jag tänkte att jag nog inte kunde ha autism... Inte ironiskt alls.

Alltid gillat att skriva. Drömde om att bli författare tills jag insåg dels att det innebär marknadsföring, dels att behöva ta kritik.

Tack för ditt svar.

Hur känner du idag då, angående din diagnos?
För mig har det tyvärr tagit tid att acceptera, förnekade det både inför mig själv och andra väldigt länge.

Ja, det är ju sant det att man även får ta emot kritik. Att vara tjockhudad då är en ren nödvändighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
När jag fick redan på min diagnos så blev det att läsa böcker för glatta livet om Asperger Syndrom
En del böcker var även standard eftersom det fanns så lite böcker om AS & även lite till.

Det är bra att fråga... : om aspergers syndrom och högfunktionerande autism - Gunilla Gerland

Att vara vuxen med Aspergers syndrom : om identitet, relationer och vardagen - Paula Tilli

av Tony Attwood

Bra böcker allihop!
Vilken var din största favorit av de du läste?

Noterade lite snabbt att Gunilla Gerland visst inte längre uppfyller diagnoskriterierna för autism/asperger, utan att hon kanske hade PANS under hela den tiden istället...
Citera
2022-07-12, 13:47
Medlem
Jag vet att om man har asperger/autism så kan man ha sämre lokalsinne. Är det något som påverkar er vardag?

För mig känns det som det blivit värre ju äldre jag blivit. Hade en del problem på 90 och 00 talet, men inte så att det påverkade mig så mycket. Men nu är jag rädd att gå vilse i delar av den staden jag bor i om jag inte varit där. Om jag måste besöka någon plats jag inte varit på måste jag kolla upp var den ligger först. Förbereda mig mentalt alla detaljer och hur jag ska ta mig dit. Det stressar mig oerhört och ger mig panikångest. Jag har svårt finna någon lösning på det.

Att t ex resa till en annan stad eller åka utomlands klara jag nog inte med ens längre.
Citera
2022-07-12, 19:22
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179

av Tony Attwood

Tack för tips om böcker!

Jag kollade på Legimus*; https://www.legimus.se/ o sökte på "asperger syndrom" o fick jättemånga träffar, några av dom är väl skönlitteratur, men de flesta är fakta o självbiografier. Så nu blir det att lyssna på talböcker! Dessa hittade jag:

Aspergers syndrom (2006), Gunnel Norrö
Aspergers syndrom (2004), Nils Kaland
Aspergers syndrom (1994) , Stephan Ehlers
Vardagsliv med Aspergers syndrom (2013), Carolina Lindberg
Aspergers syndrom - och sedan? (2003) , Gunilla Gerland
Autism/Aspergers syndrom (2002), Catherine Faherty
Om Aspergers syndrom (2000), Tony Attwood
Ungdomar med Aspergers syndrom (2010), Diana Lorentz
Att vara vuxen med Aspergers syndrom (2015), Paula Tilli
Arbeta med människor med Aspergers syndrom (2010), Gunilla Gerland
Miffon, nördar och Aspergers syndrom (2005), Luke Jackson
Aspergers syndrom, universum och allt annat, Kenneth Hall
Sinnesintryck och omvärldsuppfattning vid autism och Aspergers syndrom (2012), Olga Bogdashina
Den kompletta guiden till Aspergers syndrom (2008), Tony Attwood
Autism och Aspergers syndrom (1998), bl.a. Hans Asperger
Arbeta med människor med autismspektrumtillstånd (2014), Gunilla Gerland
Stress och psykisk ohälsa hos unga med autism och Aspergers syndrom (2012), Diana Lorentz
Sex, kärlek & Aspergers syndrom (2010), Inger Jalakas
Från Aschberg till Aspergers (2007), Jonas Dahlgren
Barn med autism och Asperger syndrom (1999), Wanda Waclaw
Barn, ungdomar och vuxna med Asperger syndrom (2011), Christopher Gillberg
Autismhandboken (2018), Katarina A Sörngård
Du är inte ensam (2018), Joakim Lundell
Hon verkar vara mycket ensam (2017), Lena Petersson
Synlig fast osynlig - i svaghetens styrka (2017), Mona Frikraft
Julias superkrafter (2017), Malin Roca Ahlgren
Två världar möts (2017), Andreas Brunnström
Mitt liv med Asperger (2014), Jerker Johansson
Vill du ha hjälp? Nej tack gärna! (2014), Flera författare
I huvudet på Colin Fischer (2014), Ashley Edward Miller
Halvhalt (2013), Therése Birnstingl
Dömd att bli missbedömd (2013), Gunilla Brattberg
Extra allt (2013), Tina Wiman
Trollhare (2012), Immanuel Brändemo
Arbetsboken (2012), Gunilla Norrö
What men with Asperger syndrome want to know about women, dating and relationships (2012), Maxine C Aston
Utomjording på skolgården (2012), Clare Sainsbury
Superperfekta (2012), Tina Wiman
Familjevardag med autism och asperger (2011), Carolina Lindberg
Keeping the dream alive (2011), Raymond Thompson
Utanför vanligheten (2011), Kristina Bäckman
Hjälpmedelsboken (2011), Gunilla Gerland
Jacobs värld (2011), Jodi Picoult
House rules (2010), Jodi Picoult
Släpp in mig! (2010), Kärstin Nilsson Björk
Ut ur tunneln (2010), Amari Raphaelis
Flygfärdig (2009), Madde Ericsson
Kan ni förstå mig? (2008), Sofie Koborg Brøsen
Konflikter, missförstånd, ensamhet (2008), Karin Stadler
Född en blå dag (2008), Daniel Tammet
Två själar (2007), Linnéa Dahlgren
Mozart och valen (2007), Jerry Newport
Aspergern, det är jag (2007), Gunvor Larsson Abbad
Nördsyndromet (2007), Inger Jalakas
Varför stannar bussen när jag inte ska gå av? (2007), SvenOlof Dahlgren
Jag är ändå jag (2005), Flera författare
Ensam på krokig väg (2004), Lennart Lindqvist
Mysteriet med den blå flaskan (2004), Kathy Hoopmann
När tålamodsburken rinner över (2003), Gunnel Lundkvist
Fräknar på hjärnan (2003), Monica Eriksson
Familj med särskilda behov (2002), Ursula Schröder
Guide i helvetet (2000), Gunilla Brattberg
Bygga upp ett erfarenhetsbibliotek genom sociala berättelser och seriesamtal (2000), Birgitta Andersson
Jag avskyr ordet normal (2000), Malin Nordgren
Enastående (1999), Gunilla Brattberg
Inte som alla andra (1999), Per Nilsson
Att handskas med livet (1999), Åsa Gravander
Barn som märks (1998), Flera författare
Det är bra att fråga (1997), Gunilla Gerland
Projektet (1997), Vanna Beckman

*Att få tillgång till Legimus är helt gratis, om, du har någon form av funktionsnedsättning som gör att du har svårt att läsa tryckta böcker. Jag bara gick till biblioteket o sa att jag har autism o koncentrationssvårigheter med att läsa böcker, så skapade de ett konto åt mig direkt! Legitimation behövs ju, men du behöver inga intyg eller så...

De har i princip alla böcker som finns, som talböcker. Man "lånar" boken genom att ladda ner de som mp3-fil, o det finns naturligtvis ingen som kollar om du behåller kopian!
Citera
2022-07-12, 19:22
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Bra böcker allihop!
Vilken var din största favorit av de du läste?

Noterade lite snabbt att Gunilla Gerland visst inte längre uppfyller diagnoskriterierna för autism/asperger, utan att hon kanske hade PANS under hela den tiden istället...

Jag är ändå jag fyra killar om Apergers syndrom - Oskar Ekman var nog den boken jag läste oftast.
Mest för att killarnas berättelser var från hjärtat.

Men om man skall ta som stor faktabok men även väldigt tungläst så är det nog
Den kompletta guiden till Aspergers syndrom av Tony Attwood
Citera
2022-07-12, 23:17
Avslutad
Jag blir ofta irriterad på folk som saknar fingertoppskänsla och skall försöka forcera sin optimism och extroverta livsåskådning på en, det känns som att de försöker manipulera oss introverta.

Avskyr att behöva förklara eller be om saker som i min värld är trivialiteter eller självklarheter, eller är det de människorna som saknar intuition?

Det är nästan som att jag förväntar mig att omgivningen skall vara tankeläsare, och blir oerhört frustrerad över missförstånd.

Har även låg tolerans för misstag, och irriterar mig på folks egenheter, i princip ingen duger.

Finner det obegripligt hur någon kan gilla mig då jag ständigt pendlar mellan att vara trevlig och en tjurskalle, från den ena stunden till den andra.

Någon som känner igen sig?
Citera
2022-07-12, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant2019
Jag vet att om man har asperger/autism så kan man ha sämre lokalsinne. Är det något som påverkar er vardag?

För mig känns det som det blivit värre ju äldre jag blivit. Hade en del problem på 90 och 00 talet, men inte så att det påverkade mig så mycket. Men nu är jag rädd att gå vilse i delar av den staden jag bor i om jag inte varit där. Om jag måste besöka någon plats jag inte varit på måste jag kolla upp var den ligger först. Förbereda mig mentalt alla detaljer och hur jag ska ta mig dit. Det stressar mig oerhört och ger mig panikångest. Jag har svårt finna någon lösning på det.

Att t ex resa till en annan stad eller åka utomlands klara jag nog inte med ens längre.
Har du testat Google maps?
Citera
2022-07-13, 11:09
Medlem
Muppetys avatar
Är det vanligare bland aspergare att vara typ tvåkönad, genusmedveten, homofil, nekrofil o andra udda personligheter? Jag tycker det fjäskas enormt mycket för sådana i diverse aspergergrupper jag är med i på Facebook, o ingen vill lyssna på en när man är vit, heterosexuell cis-man? Jag har ungefär samma stil som jag har här på Flashback, o här får man ju nästan alltid trevliga svar tillbaka, om man själv håller trevlig ton!

Men om t.ex. en transa kommer in i Facebookgruppen, så skrivs det direkt typ: -Heeej! Hur mår du?

Jag får knappt några likes i dom grupperna, som jag får i andra grupper, t.o.m. om andra sjukdomar... Eller så är jag väl så tråkig för andra aspergare? Men jag ska nog gå ur vissa grupper, admin säger att man inte får använda en smily felaktigt o att den kan missuppfattas... Alla är på tok för känsliga!
Citera
2022-07-13, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant2019

Varför tror du att asperger samvarierar med sämre lokalsinne? Jag googlade lite på det och hittade både påståenden om att bra och dåligt lokalsinne är vanligt bland personer med Asperger. Så inconclusive results.

Jag har Asperger men jag har även väldigt bra lokalsinne. Trots det har jag lite svårt för vänster och höger.
Citera
2022-07-13, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Är det vanligare bland aspergare att vara typ tvåkönad, genusmedveten, homofil, nekrofil o andra udda personligheter?

Nu är väl inte alla genusmedvetna och homosexuella män ”udda personligheter”. Men Nej det är inte mer vanligt med homosexualitet bland personer med Asperger.
Personer med Asperger har nog generellt högre acceptans för avvikande personligheter så länge det inte skadar någon annan. Eventuellt skulle vi med Asperger kunna vurma för sexuella minoriteter i högre utsträckning eftersom de (minoriteterna) inte bryr sig om normer samtidigt som de allra flesta inte skadar någon annan genom sin sexuella läggning.

PS Om du buntar ihop icke-binära, genusmedvetna och homosexuella män (dessutom använder du ett uttryck som vissa kan uppfatta som nedlåtande) med nekrofiler och andra udda personligheter så är det väl inte så konstigt om du inte möts med likes (utanför Flashback).

Citat:
Jag får knappt några likes i dom grupperna, som jag får i andra grupper, t.o.m. om andra sjukdomar... Eller så är jag väl så tråkig för andra aspergare?
Sluta jaga likes. Det kommer inte göra dig lycklig.

Citat:
Men jag ska nog gå ur vissa grupper
Det gör du nog rätt i. Ta en skogspromenad istället.

Citat:
Alla är på tok för känsliga!
Ja, troligtvis även du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här