2025-11-21, 21:05
Medlem
Rebali179s avatar
Har ni klarat er från "Novembermörkret" eller höstdeppigheten
Alla tips välkommnas
Citera
2025-11-21, 21:20
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Alla tips välkommnas

Glöm det. Konstant depression här.
Citera
2025-11-21, 21:26
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Alla tips välkommnas

Om du är sjuk över hela sommaren så att du inte kan vara ute mycket alls, så blir det inte lika tvära kast till hösten. Tror det är förändringarna snarare än de rena ljustimmarna som påverkar.

Annars tycker jag det funkar lite att ha elljusstakar och slingor på frånsidan av en tunn gardin som täcker fönstret, för då luras ögonen att det är sol in på fönstret.
Citera
2026-01-29, 17:52
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Annars tycker jag det funkar lite att ha elljusstakar och slingor på frånsidan av en tunn gardin som täcker fönstret, för då luras ögonen att det är sol in på fönstret.

Det tipset var inte illa trots att det är Snö ute numera.Ska ta & testa det nästa år tror jag.
Fast vädret kan verkligen göra mycket ang måendet ..
Citera
2026-01-29, 18:30
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Det tipset var inte illa trots att det är Snö ute numera.Ska ta & testa det nästa år tror jag.
Fast vädret kan verkligen göra mycket ang måendet ..

Ja. Reagerar väldigt mycket på hur mycket ljus jag får, men det var värre förr då jag alltid fick vinterdepression. Jag kunde inte göra något alls under några månader varje år. Jag fick en ljusterapilampa men nope, det blev inte bättre.

Jag skulle vilja ha ett falskt takfönster, tror jag skulle luras av det, men de är dyra.
Citera
2026-01-29, 21:43
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ja. Reagerar väldigt mycket på hur mycket ljus jag får, men det var värre förr då jag alltid fick vinterdepression. Jag kunde inte göra något alls under några månader varje år. Jag fick en ljusterapilampa men nope, det blev inte bättre.
Jag skulle vilja ha ett falskt takfönster, tror jag skulle luras av det, men de är dyra.

Själv så hade jag en rejäl Krasch / Dipp under November både på Jobbet & lite till,
Men som tur är så är jag tillbaka igen fast kanske inte riktigt på topp fortfarande & frågan
om man någonsin kommer att bli det igen.

Men november har en väldig påverkan när det är som mörkast & grått.
Får ta & testa en sådan Ljusterapilampa som du tipsade om & för övrigt så är November månaden
Gud glömde när han skapade Världen
Citera
2026-02-21, 00:18
Avslutad
Jag fick diagnosen när jag var 11 bast efter ett kort möte med en psykolog. Det enda han gjorde var att utföra ett IQ-test. Därefter placerades jag i särskola, där jämnåriga elever inte kunde skriva sina egna namn eller räkna längre än till tre och lärarna tvingade några av dem att ständigt hålla en pappershandduk för munnen för att de dregglade hela tiden. Någon mer som varit med om detta?

Och nej, detta är inget trollinlägg om någon tror det.
Citera
2026-02-22, 13:29
Medlem
Hur vanligt är kataona symtom som uppstår vid autism ? Jag har det och får lite iktorivil.
Citera
2026-03-23, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Hur vanligt är kataona symtom som uppstår vid autism ? Jag har det och får lite iktorivil.
Vad är det?
Citera
2026-04-22, 15:34
Medlem
Yayois avatar
Men vad i helvete ska man göra åt situationen med alla äckel-NT?

Min egen erfarenhet: Som autist är man ofta ganska konkret. Man säger det man menar och är i mindre utsträckning än andra bra på dubbeltydigheter, ordspråk, underförstådda meningar och sånt. En spade är en spade och en hund begraven är en död hund osv. (Ibland kanske man försöker låtsas och imitera hur NT-kommunicerar utifrån vad man lärt in och snappat upp, men det brukar inte alltid sluta så bra och åtminstone jag brukar numera försöka låta bli att försöka.)

Men NT-människor älskar ju att läsa in (hitta på) saker som inte står och kommunicera underförstått. Sluta göra det när ni har med personer på autismspektrum att göra. Ni riskerar att göra er själva till äckel, begå grova övertramp och till och med övergrepp mot oss när ni håller på som värst.
Senast redigerad av Yayoi 2026-04-22 kl. 15:54.
Citera
2026-04-23, 08:01
Medlem
Yayois avatar
Det finns en seriebok som heter Camouflage: The Hidden Lives of Autistic Women, någon som läst som vet om den är värd att beställa?

Annars är väl En riktig människa fortfarande den bästa autistboken, den och den gamla tyska boken om Susanne som tyvärr kostar extremt mycket på alla antikvariat, borde ges ut igen.
Citera
2026-04-23, 20:01
Medlem
Yayois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yayoi
Det finns en seriebok som heter Camouflage: The Hidden Lives of Autistic Women, någon som läst som vet om den är värd att beställa?

Annars är väl En riktig människa fortfarande den bästa autistboken, den och den gamla tyska boken om Susanne som tyvärr kostar extremt mycket på alla antikvariat, borde ges ut igen.

En riktig människa av Gunilla Gerland och Stjärnor, linser och äpplen: att leva med autism av Susanne Schäfer, två 90-tals klassiker som fortfarande är mycket läsvärda och som flera generationer autister vid det här laget förmodligen har haft glädje av.
Senast redigerad av Yayoi 2026-04-23 kl. 20:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in