2026-07-24, 10:46
Medlem
zebra121s avatar
Hur går det för aspergerfolk att dejta och träffa killar/tjejer?
Testat Tinder elr hur har det sett ut?
Många är oskulder?
Citera
2026-07-24, 23:45
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Hur går det för aspergerfolk att dejta och träffa killar/tjejer?
Testat Tinder elr hur har det sett ut? Många är oskulder?

Citat:
Ursprungligen postat av Blueberrypie100

Nån som inte känner mig vet inte att jag har asperger det märks kanske först efter man träffats flera gånger. Vet inte om det är stor skillnad mellan män och kvinnor som har asperger , jag upplever att män med asperger är mindre sociala , förstår inte hur man flörtar , mer nördiga och inte gillar närhet.

Det är olika från Person till Person
Så du lär nog få väldigt olika svar beroende på vem du frågar
Senast redigerad av Rebali179 2026-07-25 kl. 00:05.
Citera
2026-08-03, 14:10
Medlem
Någon annan som testat många olika antidepressiva genom åren och som inte märker någon betydelsefull skillnad alls, förutom de första 5-12 månaderna? Jag har inte tagit antidepressiva på länge nu men jag läste på ett annat forum att det var många som inte märkte någon som helst skillnad på antidepressiva.

Jag märkte bara att jag blev liiiiite känslomässigt "kall" i vissa situationer men det var verkligen bara väldigt lite. Jag märkte egentligen bara av biverkningar som svettningar, trötthet och viktuppgång.

Det känns som att läkare skriver ut antidepressiva alldeles för lätt till folk.

Var det inte bara folk som i princip var extremt deprimerade och självmordsbenägna som fick antidepressiva förr?
Citera
2026-08-05, 04:15
Medlem
apperceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissPerfectionist
Någon annan som testat många olika antidepressiva genom åren och som inte märker någon betydelsefull skillnad alls, förutom de första 5-12 månaderna? Jag har inte tagit antidepressiva på länge nu men jag läste på ett annat forum att det var många som inte märkte någon som helst skillnad på antidepressiva.

Jag märkte bara att jag blev liiiiite känslomässigt "kall" i vissa situationer men det var verkligen bara väldigt lite. Jag märkte egentligen bara av biverkningar som svettningar, trötthet och viktuppgång.

Var det inte bara folk som i princip var extremt deprimerade och självmordsbenägna som fick antidepressiva förr?

Eftersom du skriver i en tråd om autism:

Märker någon skillnad på autismen eller på de depressiva besvären?

Frågar du om just autister har blivit bättre i sina depressioner eller vänder du dig till människor i allmänhet (utan autism)?

Jag vill alltså veta hur ditt inlägg har med autism att göra.
Citera
2026-08-05, 06:49
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissPerfectionist

Så var det för mig också. Testade flera stycken och dom hade ungefär samma kassa effekter och biverkningar.

Dvs, jag blev avstängd, dum i huvudet och impotent, men jag var ändå deprimerad. Sen var det för djävligt med biverkningarna, och ingen lek att sluta med heller.

Så jag är inte så pigg att testa igen.
Citera
2026-08-28, 22:15
Medlem
Vården har gett mig nån tramsdiagnos där dom påstår att jag har “atypisk autism” - det är inte ens diagnos. Det var nåt privatföretag som bara gav mig den diagnosen för att få pengar, i princip. Trams och lögner alltihopa, allt för att få pengar och svartmåla mig som en hopplös människa.

Jag ser mig själv som en normal människa, jag var ett normalt barn med många vänner och var utomhus och lekte mycket. Men sen hände det saker som gjorde att jag blev isolerad och ensam och deprimerad, folk som skulle träffa mig nu kanske skulle kunna tro att jag har nån diagnos (dom skrev "LSS boende?" när jag var på vårdcentralen för att jag var för tyst tyckte dom) men det är bara för att jag har glömt hur man är och så.

Man kan vara “udda” utan att det är en autism diagnos, vettu. Jag förstår inte varför man ska diagnosera allt. Allt det här med "NPF" och annat trams, känns som ett moneygrab.

Varför ger man folk autism diagnos där man bara baserar diagnosen på "intervjuer" med föräldrarna?
Senast redigerad av lykkelykkelykke 2026-08-28 kl. 22:29.
Citera
2026-08-28, 22:36
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lykkelykkelykke
Vården har gett mig nån tramsdiagnos där dom påstår att jag har “atypisk autism” - det är inte ens diagnos. Det var nåt privatföretag som bara gav mig den diagnosen för att få pengar, i princip. Trams och lögner alltihopa, allt för att få pengar och svartmåla mig som en hopplös människa.

Jag ser mig själv som en normal människa, jag var ett normalt barn med många vänner och var utomhus och lekte mycket. Men sen hände det saker som gjorde att jag blev isolerad och ensam och deprimerad, folk som skulle träffa mig nu kanske skulle kunna tro att jag har nån diagnos (dom skrev "LSS boende?" när jag var på vårdcentralen för att jag var för tyst tyckte dom) men det är bara för att jag har glömt hur man är och så.

Man kan vara “udda” utan att det är en autism diagnos, vettu. Jag förstår inte varför man ska diagnosera allt. Allt det här med "NPF" och annat trams, känns som ett moneygrab.
Varför ger man folk autism diagnos där man bara baserar diagnosen på "intervjuer" med föräldrarna?

Kan du inte be Regionen eller Psykiatrin ge dig en ordentlig utredning istället för att sätta
en "tramsdiagnos " Visserligen så är Atypisk autism är en tidigare diagnos inom autismspektrumtillståndet (AST) som användes när en person uppvisade autistiska drag, men antingen fick symtomen senare i livet eller inte helt uppfyllde alla kriterier för klassisk barndomsautism.
i alla fall från https://www.autism.se/om-autism/autism/atypisk-autism/

Om man baserar diagnosen på "intervjuer" med föräldrarna så skulle det nog kunna vara en
ADHD - Utredning istället
Citera
2026-08-28, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Kan du inte be Regionen eller Psykiatrin ge dig en ordentlig utredning istället för att sätta
en "tramsdiagnos " Visserligen så är Atypisk autism är en tidigare diagnos inom autismspektrumtillståndet (AST) som användes när en person uppvisade autistiska drag, men antingen fick symtomen senare i livet eller inte helt uppfyllde alla kriterier för klassisk barndomsautism.
i alla fall från https://www.autism.se/om-autism/autism/atypisk-autism/

Om man baserar diagnosen på "intervjuer" med föräldrarna så skulle det nog kunna vara en
ADHD - Utredning istället

Nej, det var ingen ADHD utredning inte, det var en autism utredning.
Jag har faktiskt bett om det flera gånger, dvs en ordentlig utredning, men dom har i säkert över 10 års tid, vägrat att göra detta. Enda gången dom lyssnade på mig, det var när dom ville hitta en anledning att kasta ut mig ur habiliteringen pga anledningar. Då helt plötsligt började dom snacka om att dom "ifrågasätter diagnosen" och så.
Men tack för tipset.
Citera
2026-08-28, 22:49
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Nej, det var ingen ADHD utredning inte, det var en autism utredning.
Jag har faktiskt bett om det flera gånger, dvs en ordentlig utredning, men dom har i säkert över 10 års tid, vägrat att göra detta. Enda gången dom lyssnade på mig, det var när dom ville hitta en anledning att kasta ut mig ur habiliteringen pga anledningar. Då helt plötsligt började dom snacka om att dom "ifrågasätter diagnosen" och så. Men tack för tipset.

Om de börjar att "ifrågasätta diagnosen" borde det väl finnas själ att göra en ordentlig & från Grunden?
& kan du kräva att få en ny utredning?

Eller är det spikat att det är Atypisk autism & igen kan ändra eller ifrågasätta den?
Citera
2026-08-28, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Om de börjar att "ifrågasätta diagnosen" borde det väl finnas själ att göra en ordentlig & från Grunden?
& kan du kräva att få en ny utredning?

Eller är det spikat att det är Atypisk autism & igen kan ändra eller ifrågasätta den?
Ja det kanske ja kan, men nu vill ja då inte ha kontakt med varken psykiatrin eller habiliteringen längre. Dom är elaka mot mig, och sen kan jag ju inte lita på att det blir rätt om dom gör en ny utredning.
Jag tycker inte att det är spikat, nä.
Citera
2026-08-28, 23:07
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ja det kanske ja kan, men nu vill ja då inte ha kontakt med varken psykiatrin eller habiliteringen längre. Dom är elaka mot mig, och sen kan jag ju inte lita på att det blir rätt om dom gör en ny utredning.
Jag tycker inte att det är spikat, nä.

Det är som att välja mellan Pest eller Kolera....
Får hoppas att det blir en ny utredning för dig eller så får du ha Atypisk autism stämpeln så länge
ifall det kan ändras eller tas bort m.m.m
Citera
2026-09-20, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yayoi
Det finns studier som pekar på att att autistiska barn (och funktionsvarierade barn generellt) oftare utsätts för övergrepp, barnmisshandel och vanvård än andra barn.

Se t.ex. den här studien från Université du Québec à Trois-Rivières 2024:

Forms and correlates of child maltreatment among autistic children involved in child protection services

https://www.frontiersin.org/journals/child-and-adolescent-psychiatry/articles/10.3389/frcha.2024.1386781/full

Vad tycker ni andra? Är autistiska barns utsatthet för dåligt uppmärksammad i relation till omfattningen? Vad kan samhället (myndigheter, intresseorganisationer, sjukvård, medier, politiker osv) göra på det här området för att förbättra situationen för de autistiska barnen och minska autisters utsatthet på individ- och gruppnivå?

Det är nog svårt att kolla upp ordentligt.

Detta är ju numera en ganska vanlig diagnos och många som inte har diagnosen skulle få den om de "ville".

Jag tror att de som utsatts för övergrepp, barnmisshandel och vanvård oftare söker sig till vården och av den anledningen oftare får en diagnos och då ser det ut som att de utsätts oftare men i verkligheten är det ju själva övergreppen som gjort att de fått diagnosen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in