2026-05-10, 21:15
  #34069
Medlem
BästeHrMongolids avatar
"$TSLA - Closed the week above the 20 week MA and confirmed that it made an intermediate term low in early April. The next upside target is the ATH at 499. It's likely to do what it does every year, which is make a marginal new ATH and then have another 30% downtrend."

Jag är beredd att hålla med. Tekniskt utbrott, och när Tesla väl får fart så är det inte så mycket som stoppar den. Ännu en period av björngråt Mao.

https://x.com/i/status/2053493529125560366
Citera
2026-05-10, 23:57
  #34070
Avstängd
otellos avatar
Seeking Alpha stämplade nyss Tesla som marknadens mest övervärderade företag. Det är såklart enkelt att se om man bemödar sig med att läsa kvartalsrapporter samt har den minsta förståelse för hur världen fungerar.
Citera
2026-05-11, 09:40
  #34071
Medlem
BästeHrMongolids avatar
"Tesla exported 53,522 Model 3 & Y from China in April. Highest exports from Giga Shanghai since October 2022. 🇨🇳

This is +80.0% year-over-year and +5.7% quarter-over-quarter compared to January.

High exports from China mean high sales in other countries. These are usually at a higher margin than sales in China."

https://x.com/piloly/status/2053708927993278572?s=20


Bättre försäljningssiffror än för samma månad 2023:

https://x.com/Tslachan/status/2053682010737312245?s=20


Vart är försäljningskollapsen vi blivit lovade?
__________________
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2026-05-11 kl. 09:43.
Citera
2026-05-11, 10:31
  #34072
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Skulle varit roligt att se Waymo eller Zoox köra den här sträckan. FSD ser ut att ha ett medvetande.

https://x.com/aikisteve/status/2052720170146123882?s=20
Citera
2026-05-11, 11:28
  #34073
Avstängd
otellos avatar
Tessler kommer sist i en lista med 110 olika bilar. Skitkvalité.
Citat:
https://www.adac.de/news/tuev-report-2026/#e-autos-tesla-model-y-mit-hoechster-maengelquote

The Tesla Model Y came in last place out of 110 vehicles with a defect rate of 17.3 percent – ​​the highest defect rate in this age group in ten years! Model Y defects were mainly found in the axle suspensions, brake discs and lighting.

The Tesla Model 3 , which was at the bottom of the rankings for the last two years, is only two places ahead of the Tesla Model Y this year and also has a disappointing defect rate of 13.1 percent.
Citera
2026-05-11, 13:11
  #34074
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Skulle varit roligt att se Waymo eller Zoox köra den här sträckan. FSD ser ut att ha ett medvetande.

https://x.com/aikisteve/status/2052720170146123882?s=20
Varför hade det varit kul, vill du se Tessler bli förnedrade?
Citera
2026-05-11, 18:41
  #34075
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
"$TSLA - Closed the week above the 20 week MA and confirmed that it made an intermediate term low in early April. The next upside target is the ATH at 499. It's likely to do what it does every year, which is make a marginal new ATH and then have another 30% downtrend."

Jag är beredd att hålla med. Tekniskt utbrott, och när Tesla väl får fart så är det inte så mycket som stoppar den. Ännu en period av björngråt Mao.

https://x.com/i/status/2053493529125560366
As I was saying

Börjar mer och mer känna att vi är i en AI bubbla. "No shit Sherlock". Vi har varit det ett tag men... tror inte vi är direkt i startfasen av bubblan längre. Tesla kommer klara sig (bra) på lång sikt, men dyker hela marknaden så åker Tesla med.
Citera
2026-05-11, 19:23
  #34076
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
As I was saying

Börjar mer och mer känna att vi är i en AI bubbla. "No shit Sherlock". Vi har varit det ett tag men... tror inte vi är direkt i startfasen av bubblan längre. Tesla kommer klara sig (bra) på lång sikt, men dyker hela marknaden så åker Tesla med.

Håller med. Frågan är bara från vilken nivå Tesla kommer falla från när resten av marknaden faller. Jag tror på nya ATH först, det är bra fart på Tesla nu.

"Piper Sandler says
$TSLA
investors are effectively getting Optimus “for free” at $400/share.

Their updated model says Tesla’s 17 existing product lines already justify roughly today’s stock price which excludes the humanoid robot business entirely."

https://x.com/StockSavvyShay/status/2053807105795342650?s=20
__________________
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2026-05-11 kl. 19:27.
Citera
2026-05-11, 19:52
  #34077
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Håller med. Frågan är bara från vilken nivå Tesla kommer falla från när resten av marknaden faller. Jag tror på nya ATH först, det är bra fart på Tesla nu.

"Piper Sandler says
$TSLA
investors are effectively getting Optimus “for free” at $400/share.

Their updated model says Tesla’s 17 existing product lines already justify roughly today’s stock price which excludes the humanoid robot business entirely."

https://x.com/StockSavvyShay/status/2053807105795342650?s=20


Med tanke på att Optimus är ett luftslott så bör det nog inte värderas till annat än noll så "for free" får en korrekt betydelse.
Citera
2026-05-11, 20:03
  #34078
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Håller med. Frågan är bara från vilken nivå Tesla kommer falla från när resten av marknaden faller. Jag tror på nya ATH först, det är bra fart på Tesla nu.

"Piper Sandler says
$TSLA
investors are effectively getting Optimus “for free” at $400/share.

Their updated model says Tesla’s 17 existing product lines already justify roughly today’s stock price which excludes the humanoid robot business entirely."

https://x.com/StockSavvyShay/status/2053807105795342650?s=20
Piper Sandler har inte någon förklaring till denna siffra förutom "trust me bro". Har man läst kvartalsrapporterna och hängt med i den tekniska utvecklingen så vet man att deras robot (läs animatronic) inte fungerar och aldrig kommer generera några pengar. Det kommer bli en repris av Cybertruck-fiaskot.
Citera
2026-05-11, 20:07
  #34079
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Med tanke på att Optimus är ett luftslott så bör det nog inte värderas till annat än noll så "for free" får en korrekt betydelse.
Också komiskt att dom tycker EPS på 13 cent rättfärdigar ett aktiepris på över 400 dollar
Citera
2026-05-11, 20:26
  #34080
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Också komiskt att dom tycker EPS på 13 cent rättfärdigar ett aktiepris på över 400 dollar

Men inte lika komiskt som att du ligger kort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in