2026-05-08, 21:10
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Du argumenterar som sagt precis som alla i sekten, förolämpningar och blind hype, samt projicering.

Dessa siffror postade jag tidigare idag, vad är det som är fel menar du:
  1. Q1 EPS landade på 13 cent, men det var enbart tack vare engångshändelser (exempelvis tariff-refunds) som man lyckades gå plus över huvud taget. EPS förväntas vara negativs från och med nu.
  2. PE närmar sig återigen 400, d.v.s. det tar 400 år innan Tesla tjänat in din investering, i verkligheten är det förståss ännu värre.
  3. Utspädningen är enorm, 3.6% per år även om man bortser från Musks löjliga bonuspaket, varav det senaste bestod av nytryckta aktier till ett värde av nästan 4ggr Teslas sammanlagda intäkter (sedan företaget grundades).
  4. Deras taxibilar fungerar inte, dom skalar inte som utlovat och konkurrenterna kör ifrån. Enbart Waymo och Baidu gör över en miljon betalda och fullt autonoma körningar per vecka.
  5. Deras s.k. robot existerar inte ens som fungerande koncept, även här kör konkurrenterna ifrån. Xpeng har en såpass verklighetstrogen robot att den misstas för att vara en människa i spandex, Figure har påbörjar massproduktion, BMW har haft sina robotar arbetande på fabriksgolvet i över ett år, osv.
  6. Det råder politisk osäkerhet, demokraterna lär gå hårt åt samtliga tech-oligarker så snart dom återtagit kongressen.

Svara gärna utan förolämpningar och/eller lögner.
Och leverera gärna lite av den där 'faktan' som du påstår att ni visat.

Ps. Inga förolämpningar. Svara bara på vad du själv skrivit och hur många gånger du lovat/ hävdat att aktien kommer rasa till 20$.

Just nu argumenterar du om allt utom det du själv skrivit. Ska vi inte börja med att reda ut dina egna citat och det du hävdat innan vi går in på analyser för ta bort fokus på din egna ord.

Kommer vi få ett svar på detta tro? Nä det är inte din grej.
Citera
2026-05-08, 21:35
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Ps. Inga förolämpningar. Svara bara på vad du själv skrivit och hur många gånger du lovat/ hävdat att aktien kommer rasa till 20$.

Just nu argumenterar du om allt utom det du själv skrivit. Ska vi inte börja med att reda ut dina egna citat och det du hävdat innan vi går in på analyser för ta bort fokus på din egna ord.

Kommer vi få ett svar på detta tro? Nä det är inte din grej.
Du kan alltså inte peka på ett enda fel i mina siffror? Otippat.

Jag har ingen aning om hur många gånger jag hävdat att aktien ska ner under $20. Jag har aldrig gett någon deadline, men det är där den hör hemma sett till fundamenta, som de facto har havererat.

Detta är ett bra exempel på vilken hjärndöd diskussion man hamnar i om man tar debatt med en sektmedlem. Man får inget svar på sina frågor, man möts istället av förolämpningar, blind hype och irrelevanta/barnsliga motfrågor.
Senast redigerad av otello 2026-05-08 kl. 21:39.
Citera
2026-05-08, 21:38
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Du vet vad de säger om att inte dricka alkohol och köra bil?
Det borde vara lika uppenbart att man inte röker på och uttalar sig om företag som ligger i framkant för teknologisk utveckling.

Jag tycker ni i Tesla-sekten är himla intressanta! Jag hoppas verkligen att psykologer och sociologer kommer att undersöka era förehavanden och skriva tjocka lärda böcker om hur ni höll på!

Jag är seriös nu! Det är väldigt fascinerande att se folk som har maximal faktaresistens och arrogans mot alla som motsäger Tesla, samtidigt som de köper och sväljer allting som Musk säger rakt av som absolut sanning, utan en enda kritisk fråga...

De rationella argumenten till varför jag inte tror på Tesla:
1. Aktievärdet versus hur mycket de faktiskt säljer (TLDR: Tesla är SJUKT och ABNORMT övervärderade på börsen!!!).
2. Elon Musk... det är på sätt och vis sött att ledande aktiehandlare tror att han är Iron Man som kommer flyga till Mars i en Mecha-robot nästa år, men det kanske säger mer om aktiehandlarnas mentala status än någonting annat...
3. Tesla tror, på fullt vuxet allvar, att självkörande taxibilar och hushållsrobotar kommer att revolutionera världsekonomin nästa år, och innebära det största teknologiska språnget sedan man uppfann elden på stenåldern... (Och vi har videobevis på vuxna människor som står och säger det, inför en publik av andra hänförda vuxna människor... vad i hela friden har hänt med skolan de senaste 20 åren????).
Citera
2026-05-09, 05:45
Medlem
Citat:
Dessa siffror postade jag tidigare idag, vad är det som är fel menar du:
  1. Q1 EPS landade på 13 cent, men det var enbart tack vare engångshändelser (exempelvis tariff-refunds) som man lyckades gå plus över huvud taget. EPS förväntas vara negativs från och med nu.
  2. PE närmar sig återigen 400, d.v.s. det tar 400 år innan Tesla tjänat in din investering, i verkligheten är det förståss ännu värre.
  3. Utspädningen är enorm, 3.6% per år även om man bortser från Musks löjliga bonuspaket, varav det senaste bestod av nytryckta aktier till ett värde av nästan 4ggr Teslas sammanlagda intäkter (sedan företaget grundades).
  4. Deras taxibilar fungerar inte, dom skalar inte som utlovat och konkurrenterna kör ifrån. Enbart Waymo och Baidu gör över en miljon betalda och fullt autonoma körningar per vecka.
  5. Deras s.k. robot existerar inte ens som fungerande koncept, även här kör konkurrenterna ifrån. Xpeng har en såpass verklighetstrogen robot att den misstas för att vara en människa i spandex, Figure har påbörjar massproduktion, BMW har haft sina robotar arbetande på fabriksgolvet i över ett år, osv.
  6. Det råder politisk osäkerhet, demokraterna lär gå hårt åt samtliga tech-oligarker så snart dom återtagit kongressen.

Svara gärna utan förolämpningar och/eller lögner.
Och leverera gärna lite av den där 'faktan' som du påstår att ni visat.

Felen är:

1. Förväntas inte vara negativt från och med nu.

2. Är inte värre i verkligheten.

3. 3.6% per år är inte mycket.

4. Deras taxibilar fungerar.

5. Robotarna finns och kommer börja produceras i år.

Varsågod.
Citera
2026-05-09, 10:08
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Felen är:

1. Förväntas inte vara negativt från och med nu.

2. Är inte värre i verkligheten.

3. 3.6% per år är inte mycket.

4. Deras taxibilar fungerar.

5. Robotarna finns och kommer börja produceras i år.

Varsågod.
Du har fel, varför ljuger du?

1. Det enda som lyfte EPS (till ynka 13 cent) var engångshändelser, exempelvis återbetalning av tariffer. Sen får vi inte glömma att Musk ständigt låter sina andra bolag pytsa in hundratals miljoner, Q1 köpte dom exempelvis 18% av Teslas osäljbara Cybertrucks.
2. Tesla lutar sig mot non-GAAP som ligger 3x högre än GAAP. Det är lite som när WeWork visade "Community Adjusted EBITDA". Så jo, i verkligheten är det förståss högre, jag tippar på minst 800-1000.
3. 3.6% per år är extremt mycket lol, då har man dessutom inte räknat med dom löjliga bonuspaket som betalas ut till Musk.
4. Uppenbarligen inte, dom skalar inte som utlovat, dom har en handfull geolåsta och hårt övervakade bilar.
5. Nej, det finns ingenting som tyder på att Teslas s.k. robot fungerar. Det lilla vi fått se har varit närmast pinsamt.
Citera
2026-05-09, 13:36
Medlem
otellos avatar
Hoppsan, kvalitén fortsätter vara usel, men det kanske bara är woke-ljug-propaganda.
Citat:
Tesla recalls all of its ‘budget’ Cybertrucks over fears that the wheels might fall off
https://www.techradar.com/vehicle-tech/hybrid-electric-vehicles/tesla-recalls-all-of-its-budget-cybertrucks-over-fears-that-the-wheels-might-fall-off
Citera
2026-05-09, 14:28
Medlem
Citat:
Du har fel, varför ljuger du?

1. Det enda som lyfte EPS (till ynka 13 cent) var engångshändelser, exempelvis återbetalning av tariffer. Sen får vi inte glömma att Musk ständigt låter sina andra bolag pytsa in hundratals miljoner, Q1 köpte dom exempelvis 18% av Teslas osäljbara Cybertrucks.
2. Tesla lutar sig mot non-GAAP som ligger 3x högre än GAAP. Det är lite som när WeWork visade "Community Adjusted EBITDA". Så jo, i verkligheten är det förståss högre, jag tippar på minst 800-1000.
3. 3.6% per år är extremt mycket lol, då har man dessutom inte räknat med dom löjliga bonuspaket som betalas ut till Musk.
4. Uppenbarligen inte, dom skalar inte som utlovat, dom har en handfull geolåsta och hårt övervakade bilar.
5. Nej, det finns ingenting som tyder på att Teslas s.k. robot fungerar. Det lilla vi fått se har varit närmast pinsamt.

1. Inget du skrev där betyder att det kommer vara negativt från och med nu.

2. Det som står är såklart det som är verkligt, allt annat är bara hittepå.

3. 3.6% är en fis i rymden när bolaget växer med tiotals% per år.

4. Inget du skrev innebär att dom inte har fungerande robotaxis.

5. Jag har sett den fungera på många videos.

Sluta ljuga.
Citera
2026-05-09, 16:12
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
1. Inget du skrev där betyder att det kommer vara negativt från och med nu.

2. Det som står är såklart det som är verkligt, allt annat är bara hittepå.

3. 3.6% är en fis i rymden när bolaget växer med tiotals% per år.

4. Inget du skrev innebär att dom inte har fungerande robotaxis.

5. Jag har sett den fungera på många videos.

Sluta ljuga.
Nice copium.

1. Det enda som fick EPS att hamna på plus (13 cent lol) var engångshändelser som tariff-refunds ($250M), warranty write-downs ($230M), att dom sköt upp betalning till leverantörer (71 dagar, d.v.s. nästan ett kvartal), samt att Musks andra företag köpte upp 18% av alla osäljbara Cybertrucks. Dom har därtill flaggat för ökade utgifter Q2.
2. Tesla rapporterar non-GAAP-siffror eftersom det får rapporten att se bättre ut. Lite som när WeWork rapporterade "Community Adjusted EBITDA", eller när MicroStrategy rapporterade "BTC per Share". Tesla har dessutom skruvat upp non-GAAP till 3x GAAP.
3. Tesla krymper, d.v.s. motsatsen till växer. 2025 sjönk intäkterna med 47%, försäljningen sjönk 9% trots en växande EV-marknad, marknadsandelar sjönk från 10% till 7%, osv.
4. Varför har dom då inte rullat ut enligt plan? Svaret är för att dom inte fungerar som utlovat, dom har ca 300% fler olyckor per kilometer jämfört med mänskliga förare.
5. Är detta din definition av att fungera?

Tesla är ett krympande företag prissatt som en snabbt växande startup. Fattar du?
Senast redigerad av otello 2026-05-09 kl. 16:15.
Citera
2026-05-09, 19:02
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Typisk för Teslabulls då dom saknar argument alltid går till personangrepp i stället. Många har det som en effektiv arbetsmetod när man inte har rent mjöl i påsen.
Ja, det påminner mycket om BBBY-communityn.
Det är lite tråkigt, det hade varit betydligt mer stimulerande med faktiska motargument. Nu möts man av förolämpningar, härskartekniker och irrelevanta motfrågor.
Citera
2026-05-09, 20:12
Medlem
https://www.theverge.com/transportation/926741/tesla-cybertruck-cheaper-recall

Det intressanta är inte att hjulen faller av, byggkvalitén är ju känt usel. Att de endast sålt 173 ex totalt av RWD är dock mindre än jag trodde.
Citera
2026-05-09, 20:56
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
https://www.theverge.com/transportation/926741/tesla-cybertruck-cheaper-recall

Det intressanta är inte att hjulen faller av, byggkvalitén är ju känt usel. Att de endast sålt 173 ex totalt av RWD är dock mindre än jag trodde.
Det är p.g.a. deras låga försäljningssiffror som dom med jämna mellanrum kan stoltsera med "30% ökad försäljning" och dylikt. Dom glömmer alltid nämna det absoluta antalet.
Citera
2026-05-10, 10:22
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Det är p.g.a. deras låga försäljningssiffror som dom med jämna mellanrum kan stoltsera med "30% ökad försäljning" och dylikt. Dom glömmer alltid nämna det absoluta antalet.

Mest komisk är att teslakyrkan går bananas om försäljningen ökar litegrann för bilarna som om det skulle ursäka ett pe tal på 400

För det krävs att man börjar sälja miljontals Androider per år och landskapet över hela världen blir överfull med cybercabs.

Nej det kommer inte att ske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in