2026-05-10, 16:39
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maria222
Det finns ju folk som inte bor ihop med sina barn och vill vara med, det är mina minnen från tidigare säsonger.
Kan du ge exempel på nån tidigare deltagare som hade barn när hen medverkade i programmet?

Det handlar om fler aspekter än att visa upp barn i tv. Till exempel har man betänketid vid skilsmässa om man har barn under 16 (och under betänketiden har man skyldigheter gentemot den man är gift med, så som försörjningsplikt, vilket påverkar barnet). Deltagarna skriver på äktenskapsförord, men det finns fortfarande en ekonomisk aspekt att ta hänsyn till, när man gifter sig med nån som har barn, bland annat eftersom hushållets gemensamma inkomster påverkar till exempel avgifter för förskola/fritids och liknande. Det medföljer ett kändisskap efter programmets slut som kan drabba barnet negativt. De ansvariga för programmet ser det som etiskt tveksamt att en förälder ska gifta sig med en främling för att kanske skilja sig några veckor senare, vilket kan vara svårt för ett barn att förstå och förhålla sig till.

Tillägg: Det kan även vara svårt att flytta om man har barn (även om man inte bor med barnen så har man kanske så kallat "umgänge"), vilket är ytterligare en aspekt att ta hänsyn till.

Reglerna kan ha sett annorlunda ut tidigare. Jag hittar information från så sent som 2025 där ansvariga uppger att deltagarna inte får ha barn. Om du inte har nån källa som visar på motsatsen så väljer jag att lita på det jag läst.
Senast redigerad av lillalilith 2026-05-10 kl. 16:47.
Citera
2026-05-10, 17:16
Medlem
NiccoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaBella
Han är ju härlig. Älskar när folk hittar på nya uttryck. Det här var ju genialiskt och kommer bli ett uttryck som lever vidare.
Det är just ”stora” som jag tycker är problematiskt.
Citera
2026-05-10, 17:48
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Det är just ”stora” som jag tycker är problematiskt.
Precis, det här med storlek är problematiskt. Hade du beskrivit snipperiet mer som en liten glass? En pinnglass kanske?
Citera
2026-05-10, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maria222
Det är inget experiment, det är på riktigt ett dejtingprogram, själva syftet är faktiskt att folk ska träffas och vilja vara gifta sen har det inte lyckats speciellt ofta. Meningen är att man ska träffa en ny person och den regeln är ju löjlig att om man inte vill ligga med helt främmande människor så ska man inte vara med. Man ska agera precis som alla andra som precis har träffats på en blinddate.

I så fall kan de ju träffa någon på en blinddejt eller använda Tinder eller något istället för gifta sig, om de inte är bekväma med att leva så som gifta gör i ett sunt och välfungerande äktenskap, dvs där man har ett sexuellt samliv.

Visst finns det äktenskap där det inte förekommer sex, dessa lever dock på konstgjord andning och det förekommer oftast otrohet i den sortens äktenskap.
Citera
2026-05-10, 18:04
Medlem
NiccoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillalilith
Precis, det här med storlek är problematiskt. Hade du beskrivit snipperiet mer som en liten glass? En pinnglass kanske?
Det som ska slickas är väl bara en lite pärla.
Sedan är det inget man säger om man inte är på banan.
Citera
2026-05-10, 18:07
Medlem
Citat:
Blir ju också väldigt upphaussat och fel om det inte är bra om det sker så sällan.

Kan du utveckla vad du menar och pratar om nu?
Citera
2026-05-10, 18:13
Medlem
NiccoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Kan du utveckla vad du menar och pratar om nu?
Om man bara har sex en gång i månaden o sexet blir dåligt, blir det antiklimax då man vet att det dröjer till nästa försök.
Citera
2026-05-10, 18:34
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Jag är ogift så jag har ingen aning. Vi får invänta nästa avsnitt så får vi kanske reda på det.
Citera
2026-05-10, 18:39
Medlem
Citat:
Om man bara har sex en gång i månaden o sexet blir dåligt, blir det antiklimax då man vet att det dröjer till nästa försök.

Det har du rätt i. Känns dock som att någon som bara vill ha sex en gång i månaden ej tycker sex är så viktigt i ett förhållande.
Citera
2026-05-10, 19:10
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinlilladotter
Lyssnade på Louise och Julia tittar på TV och blev både lite förvånad och besviken när de tog Sebastian och hans glasskommentar i försvar? De pratade om hur jobbigt det blir när man tror att man har en rolig, skämtsam jargong och så plötsligt säger den andra ifrån. Ja, såklart man känner en oerhörd skam i det läget. Men det kanske är precis det man bör känna också?

Jag hade köpt deras resonemang om Amanda och Sebastian hade varit i en trygg och etablerad relation, då hade Amanda inte behövt göra en grej av det. Men de har känt varandra i EN VECKA och han går på och skämtar gång på gång om oralsex fast än hon inte uppskattar det. Jag skulle tycka det var fruktansvärt obehagligt att vara med en i princip främmande man som skämtade så gränslöst. Hon tar dessutom inte upp saken själv utan det är han som säger att han ska sluta varpå hon då bekräftar att hon uppskattar att han slutar.

Jag förstår att Sebastian skäms och skam är en jättejobbig känsla men den fyller en viktig funktion. Har man betett sig olämpligt ska man skämmas så man inte gör om det.

Jag håller inte med dem om att hon borde sära på benen och ta emot typ, men de har rätt i att hon inte borde hängt ut honom med den kommentaren. Jag tycker hon för all del kunde säga att hon tyckte han skämtade för mycket om oralsex, men hon kan ju inte citera honom ordagrant, den formuleringen kommer förfölja honom för alltid och behöver inte ses av vänner och familj i TV 🙈
Sen blev jag jättechockad över att de läste upp en av mina kommentarer om Amanda här på Flashback och tog upp det som en hemsk kommentar, mina favoritpoddare tycker att jag är hemsk 😳
Amanda hade tydligen läst den och gjort ett inlägg om den 😳
Jag kände mig lite taskig när jag skrev den, och kan väl ångra det, men jag var också tydlig med att den klädstilen inte är MIN smak. Jag vet att det finns folk som diggar den men för mig är det sååå långt från vad jag själv gillar.
Jag inbillar mig nog för ofta att deltagarna inte läser här, jag hade ALDRIG gått in på Flashback och läst om jag var med i GVFÖ.
Citera
2026-05-10, 19:33
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Jag håller inte med dem om att hon borde sära på benen och ta emot typ, men de har rätt i att hon inte borde hängt ut honom med den kommentaren. Jag tycker hon för all del kunde säga att hon tyckte han skämtade för mycket om oralsex, men hon kan ju inte citera honom ordagrant, den formuleringen kommer förfölja honom för alltid och behöver inte ses av vänner och familj i TV 🙈
Sen blev jag jättechockad över att de läste upp en av mina kommentarer om Amanda här på Flashback och tog upp det som en hemsk kommentar, mina favoritpoddare tycker att jag är hemsk 😳
Amanda hade tydligen läst den och gjort ett inlägg om den 😳
Jag kände mig lite taskig när jag skrev den, och kan väl ångra det, men jag var också tydlig med att den klädstilen inte är MIN smak. Jag vet att det finns folk som diggar den men för mig är det sååå långt från vad jag själv gillar.
Jag inbillar mig nog för ofta att deltagarna inte läser här, jag hade ALDRIG gått in på Flashback och läst om jag var med i GVFÖ.
Nämen åh, då är du typ kändis nu, med andra ord? Du kanske blir injbuden till podden!
Citera
2026-05-10, 19:37
Medlem
Citat:

Du lever i den tron ja. Är du man?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in