Man förlorar inte sin frihet så länge man har sin själ med sig.
En sund relation ska inte kännas som ett fängelse eller begränsning. Tvärtemot!
Jag tror att när du har lärt att acceptera dig själv fullt ut, då blir det mycket lättare att tillåta någon annan att acceptera dig fullt ut.
Dina rädslor för närhet och behov handlar om att du inte (än) litar på dig själv.
Är du verkligen självständig? För när man är uppriktigt självständig då har man inte så mycket rädsla för varken närhet eller behov.
Det är helt normalt att känna oro/rädsla för sina nära och kära. Men när rädslan övergår till paranoia, ja då har man en inre konflikt som man behöver jobba på.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kdjfbfbrnb
Jag har funderat på detta!
Jag har uppenbarligen ett enormt behov av frihet och vill fly så fort något förväntas av mig.
Jag tror också jag blivit för självständig och vant mig vid att leva livet ”på mitt sätt” och med att allt sker på mina villkor.
Det är ett jävligt behagligt liv, liksom.
I övrigt känns det typ skumt att någon annan ska behöva se mitt nyvakna, osminkade ansikte eller när man är sjuk.
Och som pricken över i är jag fullkomligt livrädd för att ”känna ett behov” av en annan människa.
Det som skrämmer mig mest är att i relationer med andra människor som man fattar omtanke för tillkommer också någon form av rädsla/oro som jag inte riktigt förstår hur jag ska tackla.