Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Det är du som tycker att fysik är ”excentriskt”. Mätdata bekräftar bara det jag hela tiden trott. Nu återstår ”bara” att förstå vad som orsakar den minskade molnbildningen. Och där sitter hela världen i samma båt. Som Hansen et al. säger: “with the hope to learn something from it by the end of the year”.
Eftersom jag tror att den minskade molnbildningen mest beror på intern variabilitet eller egen forcing så innebär det låg klimatkänslighet. Om det istället är en feedback på CO2 så krävs en hög klimatkänslighet som motsägs av historiska data. Det är där ”forskningsläget” befinner sig i maj 2026.
Slutsatsen att klimatkämsligheten skulle vara låg stöds inte av dina argument som du lägger fram.
Ditt argument ger sken av att bestå av "titta vilken hög klimatkänslighet jag kommer fram till med dessa referenser [insert referenser]. Den är betydligt högre än IPCCs bästa estimat. Alltså är den låg som referenserna visar, som jag alltid sagt".
Det är en non sequitir som heter duga.
Citat:
Tråden ligger nu i forskningens framkant men nästan alla deltagare sitter fast i gamla dogmer. Det är motsatsen till vetenskapligt tänkande.
Skulle säga att det är du som sitter fast. Du argumenterar för en hög klimatkämslighet och håller utifrån det fast vid att den måste vara som du hävdat hela tiden; låg.
Vi andra har hela tiden accepterat den stora osäkerheten som moln för med sig i klimatkänsligheten. Och att det är låga känsligheter som utesluts snarare än höga, vilket bland annat framkommer i senaste IPCC rapporten.