Citat:
Ja, du har uppenbarligen missat turbulensen i tråden som följde efter min påminnelse om CERES-data i ett inlägg den 15/3. Det du kallar ”typ 100 inlägg” handlar alltså om ett inlägg och sedan ”typ 100” svar på påhopp av olika slag. I ett försök att få en någorlunda vetenskapligt inriktad diskussion startade jag CERES-tråden.
Problemet är givetvis det politiskt betingade fokuset på ”feedbacks” som handlar mer om dogmatism än vetenskap. Det är den bilden som ges av media och som betraktas som ”sanning” av många – därav de starka reaktionerna i tråden.
Hursomhelst, det som är intressant nu är Hansen et al. vs Loeb et al. där energibokföringen av aerosoler är skillnaden mellan en klimatkänslighet på 4,8 K eller högre (Hansen et al.) eller en skenande (och därmed historiskt sett orimlig) klimatkänslighet enligt det som implicit ges av mätdata. Se vidare mitt följande inlägg:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Problemet är givetvis det politiskt betingade fokuset på ”feedbacks” som handlar mer om dogmatism än vetenskap. Det är den bilden som ges av media och som betraktas som ”sanning” av många – därav de starka reaktionerna i tråden.
Hursomhelst, det som är intressant nu är Hansen et al. vs Loeb et al. där energibokföringen av aerosoler är skillnaden mellan en klimatkänslighet på 4,8 K eller högre (Hansen et al.) eller en skenande (och därmed historiskt sett orimlig) klimatkänslighet enligt det som implicit ges av mätdata. Se vidare mitt följande inlägg:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Turbulensen i tråden har jag inte missat.
Min fråga gällde om det skett något framsteg inom vetenskapen som förklarar varför ASR ökar?
Att hänvisa till Hansens uträkning av hög klimatkänslighet anser jag inte leder någon vart i den frågan.
Sol-moln-kopplingen via kosmisk strålning stämmer bara delvis. Den stämmer hyffsat i svängningarna, men inte trendmässigt eftersom att kosmiska strålningen i medel varit högre än decennierna innan, vilket borde ge minskad ASR. En tredje faktor behövs.
ASR har ökat tydligt i områden som värms när AMO stiger. AMO bör vara när sin topp just nu. Så det skulle kunna vara AMO som är den tredje faktorn som gjort att ASR ökat trots att andra faktorer som solaktivitet och kosmisk strålning ökat. Om du skulle hitta någon artikel om det hade det varit intressant. Jag såg att du länkat till en artikel som tog med PDO i resonemanget. När jag läste den undrade jag varför de i så fall inte även tog med AMO, då de båda svängningarna troligen är resultatet av samma fenomen. AMO verkar ha mycket tydligare korrelation med globala temperaturen, så bör vara den första av de två man studerar i de här sammanhangen.