2026-05-07, 09:19
Medlem
nej

Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Antagligen har din tant lärt sig att även om du KAN fixa en massa saker så behöver hon ofta vänta länge och/eller tjata för att du ska få tummen ur och faktiskt få det gjort. Den gången ville hon ha hjälp på studs och frågade därför andra. Återstår att se om det finns fler saker hon vill ha hjälp med
Citera
2026-05-07, 09:21
Medlem
som jag skrivit renoverade jag hela vår förra lägenhet och jag är ingenjör så..

Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Din tjej kanske ser annorlunda på dig än vad du själv gör. Du tycker att du är ett tekniskt snille. Hon tycker att du har tummen i handen. Tjejer brukar ha rätt, det vet du.
Citera
2026-05-07, 09:21
Medlem
vi har bästa möjliga rimliga plan b

en cykel med vagn till barnen

ingen el-hjälp men man kan ju inte ha två cyklar stående eller extra bil så..

Citat:
Ursprungligen postat av thelivingrose
Tycker det känns som att du behöver bli lite mer ödmjuk i denna situation och är den som behöver förstå hennes synvinkel.

Livet är fullt av vardagsproblem och oändligt många småproblem som hela tiden behöver lösas. Och jag tror du har en skev bild av dessa praktiska vardagsproblem. De händer alla hela tiden, oavsett relationsstatus. Det är inte så att praktiska problem händer för att någon har en man som behöver få känna sig old school manlig. Och de händer definitivt inte exakt NÄR mannen behöver få känna sig old school manlig. Du verkar tycka att det är jobbigt att hon frågar vid fel tidpunkter - men så är det ju konstant för alla? Problemen händer oavsett om man är trött, 1 min innan man ska gå, eller när man har bråttom eller när man ska göra något kul eller när man ska göra något viktigt eller...

Du förväntar dig att din fru som var ensam hemma (med barn?) en vardagskväll och kanske jonglerade en massa av dessa små vardagsproblem samtidigt ska stanna upp och tänka "hur kan jag vända problemet med elsparken som jag använder för att ta mig till mitt jobb så att min man ska få känna sig manlig?" Och du förväntar dig att hon ska sätta dina känslor före problemlösandet med hur hon ska ta sig till jobbet dagen efter. Du förväntar dig att hon ska vara okej med att du inte löser ett problem utan istället startar ett drama över hur hon försökte lösa ett problem som skulle funnits där oavsett dig eller inte. Är det smart?

Sen undrar jag vad är din plan B för hur hon skulle ta sig till jobbet om hennes elspark går sönder igen eller om den blir stulen? Har hon en alternativ färdväg? Har du kommunicerat det med henne innan så hon vet hur hon ska tänka nästa gång?
Säg nu inte att det inte är ditt ansvar för du påstår ju att du är familjens ledare och gör hennes transportmedel till din fråga.

.
Citera
2026-05-07, 09:24
Medlem
PutinDaAzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
som jag skrivit renoverade jag hela vår förra lägenhet och jag är ingenjör så..

det var väl därför hon ville flytta till något som inte ser ut som lutande tornet i pisa
Citera
2026-05-07, 09:27
Bannlyst
Citat:
Lagade det igår på typ 30 min och det var att byta slang tom.
Inkl tid att trycksätta kompressor osv.

Jag tycker det varit döden pinsamt att ha nån annan att göra det.
Prata med henne istället
Citera
2026-05-07, 10:27
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Frugan ringer alltid sin pappa när det är något, oavsett om jag kan hjälpa till eller ej. De litar helt enkelt inte på oss

Klassikern är:
"Den här funkar inte längre!"
"Inga problem, då gör man bara såh-"
"Nej! Rör den inte, jag ringer pappa"

I början blev jag också ganska arg men det är nog bara så kvinnor är.

Å ena sidan, å andra sidan - skönt, då slipper jag göra det.

Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Fy fan för att bli utskämd av kärringen i området där man bor. Inte schysst.

Citat:
hon säger själv att hon inte ville belasta mig och var stressad.
och den delen kan jag köpa.

att hon inte stoppar alltihop när jag säger det är förolämpande, för att hon inte förstår varför, är kvarvarande problem egentligen

för en old school-man tycker jag alltihop är uppenbart.

å jag VET att svärfar känt sig sviken om svärmor bett nån annan om en sak som det här
han är väldigt old school

Tror du poletten skulle trilla ner om du sa just det där till frugan?

Citat:
ja, för det är en princip för mig.

och pinsamt med att hela området nu vet att punktering löser nog inte jag

nu vet jag inte om du är man och lite old school men skulle inte du reagera på detta?

Oroa dig inte för det. Om de ser allt det där som du skriver om dig själv, handjagare, byter däck själv osv och hus/trädgård generellt är i gott skick så kommer de fatta att det inte beror på att du inte kan utan något annat. Eftersom det är frugan som går utanför hemmet så kommer de snarare tro att du är irriterad och om en äkta man inte hjälper sin fru i "nöd" så är det något HON har gjort. Så skulle i alla fall jag läst situationen.

Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Nä, håller med det är inte OK att inte låta dej försöka först, är lite förödmjukande och nedsättande faktiskt.

Är du säker på att det inget är "på gång" mellan de två då?

Du kanske skulle ringa och beställa mat åt familjen nästa gång när hon inte är snabb nog tex.
Eller be någon kvinna du känner komma och fixa middan åt er, för att "hon är en så bra kock".

Då kanske poletten trillar ned hos din fru om hur du känner...

Kanske ringa in sex också om det inte sker bra nog eller fort nog på hemmaplan?

Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Har inte läst tråden, bara TS. Hon borde ju förstå ändå kan jag tycka. Men har du ingående berättat för henne hur du ser på saken?

Antingen betraktar man kvinnor som förvuxna barn och då får man behandla dem efter det eller så betraktar man kvinnor som vuxna självständiga jämbördiga individer och då får man behandla dem efter det. Att dalta med frugan skulle jag aldrig ställa upp på.
Citera
2026-05-07, 10:28
Bannlyst
Plåt-Niklas har bytt slang. Nu ska vi bara se vilka fel han har gjort. Monterat däcket åt fel håll?
Citera
2026-05-07, 12:49
Bannlyst
Citat:
ah det blev fel
din mamma kom å visa den räliga boxen så jag satte slangen på utsidan av däcket å kräkte lite
Något är det ju som gör att hon vill att grannen kirrar slangen
Citera
2026-05-07, 13:36
Medlem
TjackOhejs avatar
Citat:
haha du missar skämtet, förmodligen pga inavel

Citat:
jag var så upptagen med din mammas bakväg att jag glömde mäta rätt när jag renoverade

din syrra var också med men de hade ögonbindel båda två och jag bad dem vara tysta så de märkte aldrig att de var i trekant

Schysst litet förspel ni grabbar har inför öppen ridå, vem hänger uppochner när ni kör stående 69an?
Citera
2026-05-07, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Fast varför försöka dela information genom liknande handlingar? Är det inte vettigare att bara snacka om det istället? Annars blir det ju definitivt rövig stämning mellan dom två och husfriden kan omöjligen vara värd det.

Sen att hon skulle ha nåt "på gång" men nån lallare i kvarteret genom att be honom fixa en cykelslang låter ju bara dumt. Om du var otrogen mot din bättre hälft, hade du lagt upp en förfrågan i en Facebookgrupp att du behövde hjälp med nåt? Hade du inte bara skickat ett PM till personen och lagt upp det i tysthet?
Du har inte mycket erfarenhet av kvinnor eller psykologi, va?

Han har ju försökt att prata med henne om det, vad jag förstod?
Han har gjort likadant mot henne för att hon ska känna samma "kränkning" , men poletten trillar ändå inte ner.

Det hon gör är ju ett klassiskt, kvinnligt raggningstrick, samtidigt avvisar hon sin man genom att visa att han inte behövs...

Hon ber en annan man hjälpa henne för att hennes egen man är "lat, dum , vill inte, kan inte" allt enligt henne själv

Detta för att den manliga hjälparen ska förstå att hon ev blir tillgänglig om han fortsätter hjälpa henne.

Samtidigt är det en pik och varning till hennes egen man, att det finns andra män som är villiga/intresserade av att hjälpa mig om du inte fixar det NU DIREKT...
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-05-07 kl. 14:02.
Citera
2026-05-07, 13:57
Medlem
så är det verkligen inte
hon gjorde som hon gjorde pga stress
dumt ja, men inte så dumt som du beskriver det kunde varit

Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Du har inte mycket erfarenhet av kvinnor eller psykologi, va?

Han har ju försökt att prata med henne om det, vad jag förstod?
Han har gjort likadant mot henne för att hon ska känna samma "kränkning" , men poletten trillar ändå inte ner.

Det hon gör är ju ett klassiskt, kvinnligt raggningstrick...

Hon ber en annan man hjälpa henne för att hennes egen man är "lat, dum vill inte" enligt henne själv

Drtta för att den manliga hjälparen ska förtstå att hon ev blir tillgänglig om han fortsätter hjälpa henne.

Samtidigt är det en pik och varning till hennes egen man, att det finns andra män som är villiga/intresserade av att hjälpa mig om du inte fixar det NU DIREKT...
Citera
2026-05-07, 14:35
Medlem
Citat:
P.s. cykeln är viktig för henne för jobbtransport, så viss stress kan jag förstå hon har när den får punka.
OCH... jag är inte bäst i världen på att möta hennes önskemål om hjälp, även om det oftast är ok. Jag, som vilken annan som helst blir väl dock trött om hon kl.21 en kväll säger att hennes bank-id inte funkar sen morgonen, eller att barnens cykelhjälm inte sitter bra, 1 min före vi behöver skynda oss iväg som exempel.
Du säger det ju själv- du är inte pålitlig eller en trygg person i en stressad situation. Hon har kanske tröttnat på att du blir sur/grinig/trött när hon säger till och att det kanske tar längre tid att åtgärda än nödvändigt så hon får stress av att se dig INTE göra det?

Sen verkar du ju ganska omogen i din konflikthantering så jag förstår varför hon vänder sig till någon annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in