Citat:
Ursprungligen postat av
gniknus2
Sambon har en el-cykel till jobbet som jag tagit på mig att ta hand om åt henne för att jag är tekniskt lagd, hon är inte.
Då vi bara har carport och hennes parkering på jobbet är under bar himmel behöver den tas väl om hand; var helg om vintern, nu kanske varannan helg.
Häromdagen fick hon punka på den och innan jag ens hunnit kolla på det har hon skrivit efter hjälp på områdets fb-grupp och har en snubbe vi inte mött som bor tre hus bort planerad att hjälpa oss. Han jobbar tydligen med cyklar.
Jag vet dock inte hur jag ska reagera för det är en enkel punktering som nästan vem som helst kan fixa (jag definitivt) och jag upplever det som rentav förolämpande att hon inte vänder sig till mig. Jag är old school och tycker en man ska kunna fixa vissa saker i ett hem även om jag inte skulle ge mig på tätskikt på wc eller dra om el å vvs etc. Och kan man inte så är det nästan mer manligt att försöka först ändå, imo.
Hon förstår inte problemet alls.
Vad tycker ni?
Är genuint nyfiken.
Påhopp möts med påhopp.
Förstår dig till fullo!
Du vill få hjälpa henne med det du kan. Och så vänder hon sig till någon annan för hjälp med något du kan hjälpa henne med... Hade du varit ledsen över något som hänt dig så är jag rätt säker på att hon hade velat vara den som tröstade dig, inte att grannfrun gjorde det. Vilket du kan ge henne som metafor, så att hon
kanske bättre förstår ditt perspektiv.
Handlar ju om att man vill vara där för sin partner och hjälpa sin partner med det man kan. Eller iaf. Få försöka! En känsla av ett "vi". Och att få vara sin partners man/kvinna, fullt ut, även i sådana situationer.
Med detta sagt, så är det förmodligen stress som ligger bakom hennes val av att be någon annan om hjälp. Tunnelseende och önskan att få hjälp på direkten. Då hon behöver sin cykel pronto.
Ni två får försöka förstå varandras perspektiv i detta, låter det som. Prata ut om det på ett lungt sätt och försöka förstå varandras perspektiv. Så lär ni er något om varandra av det. Vilket kan fördjupa er relation.