2026-05-06, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Sambon har en el-cykel till jobbet som jag tagit på mig att ta hand om åt henne för att jag är tekniskt lagd, hon är inte.
Då vi bara har carport och hennes parkering på jobbet är under bar himmel behöver den tas väl om hand; var helg om vintern, nu kanske varannan helg.

Häromdagen fick hon punka på den och innan jag ens hunnit kolla på det har hon skrivit efter hjälp på områdets fb-grupp och har en snubbe vi inte mött som bor tre hus bort planerad att hjälpa oss. Han jobbar tydligen med cyklar.

Jag vet dock inte hur jag ska reagera för det är en enkel punktering som nästan vem som helst kan fixa (jag definitivt) och jag upplever det som rentav förolämpande att hon inte vänder sig till mig. Jag är old school och tycker en man ska kunna fixa vissa saker i ett hem även om jag inte skulle ge mig på tätskikt på wc eller dra om el å vvs etc. Och kan man inte så är det nästan mer manligt att försöka först ändå, imo.

Hon förstår inte problemet alls.

Vad tycker ni?
Är genuint nyfiken.
Påhopp möts med påhopp.

Njut av du slipper.
Citera
2026-05-06, 22:49
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Frugan ringer alltid sin pappa när det är något, oavsett om jag kan hjälpa till eller ej. De litar helt enkelt inte på oss

Klassikern är:
"Den här funkar inte längre!"
"Inga problem, då gör man bara såh-"
"Nej! Rör den inte, jag ringer pappa"

I början blev jag också ganska arg men det är nog bara så kvinnor är.

Har det samma hos mig, men hemligheten är att inte fråga först, bara göra det.
Om det blir fult och snett.. jaja, men då har man väl lärt sig någonting till nästa gång.
Citera
2026-05-06, 22:53
Medlem
Citat:
Sambon har en el-cykel till jobbet som jag tagit på mig att ta hand om åt henne för att jag är tekniskt lagd, hon är inte.
Då vi bara har carport och hennes parkering på jobbet är under bar himmel behöver den tas väl om hand; var helg om vintern, nu kanske varannan helg.

Häromdagen fick hon punka på den och innan jag ens hunnit kolla på det har hon skrivit efter hjälp på områdets fb-grupp och har en snubbe vi inte mött som bor tre hus bort planerad att hjälpa oss. Han jobbar tydligen med cyklar.

Jag vet dock inte hur jag ska reagera för det är en enkel punktering som nästan vem som helst kan fixa (jag definitivt) och jag upplever det som rentav förolämpande att hon inte vänder sig till mig. Jag är old school och tycker en man ska kunna fixa vissa saker i ett hem även om jag inte skulle ge mig på tätskikt på wc eller dra om el å vvs etc. Och kan man inte så är det nästan mer manligt att försöka först ändå, imo.

Vad tycker ni?
Är genuint nyfiken.
Påhopp möts med påhopp.

Din sambo behöver lära sig att man alltid pratar med sin familj först.
Punkt.
Citera
2026-05-06, 23:04
Medlem
jcockers avatar
Har inte läst hela tråden, men tycker inte det är konstigt att du tar illa vid dig. Kanske inte heller att din sambo inte förstår varför.

Hur mycket vi än vi låtsas som att det inte är så, så har vi ju ändå våra transaktionella funktioner i relationer som ger oss en känsla av trygghet i relationen. Speciellt om man är old school, som du säger att du är.

Ett ex lät mig inte stå i köket t.ex. Jag förstod först senare vad det handlade om. Det tråkiga med det var att jag gillar att laga mat. Men men…

I alla fall, du kanske skulle kunna testa att förklara det så (fast kanske inte fullt så ”tekniskt”)?

Det är ju att öppna upp sig, och visa sig sårbar, men klarar hon inte det, ja… ja då uppenbarar väl sig ett annat problem. Som i så fall egentligen funnits där hela tiden.
Citera
2026-05-06, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Frugan ringer alltid sin pappa när det är något, oavsett om jag kan hjälpa till eller ej. De litar helt enkelt inte på oss

Klassikern är:
"Den här funkar inte längre!"
"Inga problem, då gör man bara såh-"
"Nej! Rör den inte, jag ringer pappa"

I början blev jag också ganska arg men det är nog bara så kvinnor är.
Nej, kvinnor är inte alls så. Din kvinna är så. Troligen pga. att hon inte har någon som helst respekt för dig.
Citera
2026-05-07, 03:13
Medlem
Citat:
jag upplever det som rentav förolämpande att hon inte vänder sig till mig.

Du har ju själv svaret ovan.
Problemet är din svaga självkänsla - ditt värde är baserat på duktighetsprincipen.
Vilket bevisas av att du skriver att påhopp bemöts med påhopp.
Nä skärp dig, chilla och se hur hon löser det.
Å hjälp henne om hon vill ha hjälp.
Inte som din grundfilosfi......ge tillbaka skit.
Citera
2026-05-07, 03:21
Medlem
Baisianuss avatar
Citat:

Vad tycker ni?
Är genuint nyfiken.
Påhopp möts med påhopp.
Det är väl bara bra? Jag skulle känna en lättnad över att hon själv tar tag i problemet istället för att automatiskt ta för givet att jag ska fixa allt som går sönder. Jag känner inte alls min ”manlighet” hotad av sånt. Tvärtom. Det är skönt att slippa få en massa extrajobb som man inte bett om för att andras prylar gått sönder.
Citera
2026-05-07, 03:29
Medlem
Citat:

Vad tycker ni?
Är genuint nyfiken.
Påhopp möts med påhopp.

Förstår dig till fullo!
Du vill få hjälpa henne med det du kan. Och så vänder hon sig till någon annan för hjälp med något du kan hjälpa henne med... Hade du varit ledsen över något som hänt dig så är jag rätt säker på att hon hade velat vara den som tröstade dig, inte att grannfrun gjorde det. Vilket du kan ge henne som metafor, så att hon kanske bättre förstår ditt perspektiv.

Handlar ju om att man vill vara där för sin partner och hjälpa sin partner med det man kan. Eller iaf. Få försöka! En känsla av ett "vi". Och att få vara sin partners man/kvinna, fullt ut, även i sådana situationer.

Med detta sagt, så är det förmodligen stress som ligger bakom hennes val av att be någon annan om hjälp. Tunnelseende och önskan att få hjälp på direkten. Då hon behöver sin cykel pronto.

Ni två får försöka förstå varandras perspektiv i detta, låter det som. Prata ut om det på ett lungt sätt och försöka förstå varandras perspektiv. Så lär ni er något om varandra av det. Vilket kan fördjupa er relation.
Citera
2026-05-07, 05:54
Medlem
olasvenssons avatar
Din tjej kanske ser annorlunda på dig än vad du själv gör. Du tycker att du är ett tekniskt snille. Hon tycker att du har tummen i handen. Tjejer brukar ha rätt, det vet du.
Citera
2026-05-07, 06:21
Medlem
Tycker det känns som att du behöver bli lite mer ödmjuk i denna situation och är den som behöver förstå hennes synvinkel.

Livet är fullt av vardagsproblem och oändligt många småproblem som hela tiden behöver lösas. Och jag tror du har en skev bild av dessa praktiska vardagsproblem. De händer alla hela tiden, oavsett relationsstatus. Det är inte så att praktiska problem händer för att någon har en man som behöver få känna sig old school manlig. Och de händer definitivt inte exakt NÄR mannen behöver få känna sig old school manlig. Du verkar tycka att det är jobbigt att hon frågar vid fel tidpunkter - men så är det ju konstant för alla? Problemen händer oavsett om man är trött, 1 min innan man ska gå, eller när man har bråttom eller när man ska göra något kul eller när man ska göra något viktigt eller...

Du förväntar dig att din fru som var ensam hemma (med barn?) en vardagskväll och kanske jonglerade en massa av dessa små vardagsproblem samtidigt ska stanna upp och tänka "hur kan jag vända problemet med elsparken som jag använder för att ta mig till mitt jobb så att min man ska få känna sig manlig?" Och du förväntar dig att hon ska sätta dina känslor före problemlösandet med hur hon ska ta sig till jobbet dagen efter. Du förväntar dig att hon ska vara okej med att du inte löser ett problem utan istället startar ett drama över hur hon försökte lösa ett problem som skulle funnits där oavsett dig eller inte. Är det smart?

Sen undrar jag vad är din plan B för hur hon skulle ta sig till jobbet om hennes elspark går sönder igen eller om den blir stulen? Har hon en alternativ färdväg? Har du kommunicerat det med henne innan så hon vet hur hon ska tänka nästa gång?
Säg nu inte att det inte är ditt ansvar för du påstår ju att du är familjens ledare och gör hennes transportmedel till din fråga.

.
Citera
2026-05-07, 09:18
Medlem
Lagade det igår på typ 30 min och det var att byta slang tom.
Inkl tid att trycksätta kompressor osv.

Jag tycker det varit döden pinsamt att ha nån annan att göra det.

Citat:
Ursprungligen postat av Baisianus
Det är väl bara bra? Jag skulle känna en lättnad över att hon själv tar tag i problemet istället för att automatiskt ta för givet att jag ska fixa allt som går sönder. Jag känner inte alls min ”manlighet” hotad av sånt. Tvärtom. Det är skönt att slippa få en massa extrajobb som man inte bett om för att andras prylar gått sönder.
Citera
2026-05-07, 09:19
Medlem
ja nu har vi pratat om det å jag har lagat cykeln utan några problem alls

Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Förstår dig till fullo!
Du vill få hjälpa henne med det du kan. Och så vänder hon sig till någon annan för hjälp med något du kan hjälpa henne med... Hade du varit ledsen över något som hänt dig så är jag rätt säker på att hon hade velat vara den som tröstade dig, inte att grannfrun gjorde det. Vilket du kan ge henne som metafor, så att hon kanske bättre förstår ditt perspektiv.

Handlar ju om att man vill vara där för sin partner och hjälpa sin partner med det man kan. Eller iaf. Få försöka! En känsla av ett "vi". Och att få vara sin partners man/kvinna, fullt ut, även i sådana situationer.

Med detta sagt, så är det förmodligen stress som ligger bakom hennes val av att be någon annan om hjälp. Tunnelseende och önskan att få hjälp på direkten. Då hon behöver sin cykel pronto.

Ni två får försöka förstå varandras perspektiv i detta, låter det som. Prata ut om det på ett lungt sätt och försöka förstå varandras perspektiv. Så lär ni er något om varandra av det. Vilket kan fördjupa er relation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in