2026-05-06, 09:11
Medlem
Astralhopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Sambon har en el-cykel till jobbet som jag tagit på mig att ta hand om åt henne för att jag är tekniskt lagd, hon är inte.
Då vi bara har carport och hennes parkering på jobbet är under bar himmel behöver den tas väl om hand; var helg om vintern, nu kanske varannan helg.

Häromdagen fick hon punka på den och innan jag ens hunnit kolla på det har hon skrivit efter hjälp på områdets fb-grupp och har en snubbe vi inte mött som bor tre hus bort planerad att hjälpa oss. Han jobbar tydligen med cyklar.

Jag vet dock inte hur jag ska reagera för det är en enkel punktering som nästan vem som helst kan fixa (jag definitivt) och jag upplever det som rentav förolämpande att hon inte vänder sig till mig. Jag är old school och tycker en man ska kunna fixa vissa saker i ett hem även om jag inte skulle ge mig på tätskikt på wc eller dra om el å vvs etc. Och kan man inte så är det nästan mer manligt att försöka först ändå, imo.

Hon förstår inte problemet alls.

Vad tycker ni?
Är genuint nyfiken.
Påhopp möts med påhopp.

Det är omöjligt för någon utomstående att veta exakt varför hon inte frågade dig om hjälp utan valde ett annat alternativ. Bara hon vet och allt annat blir onödiga spekulationer.
Citera
2026-05-06, 09:12
Medlem
hon skämmer nästan ut sig själv lika mycket för jag är nog den enda som byter hjul på bilen själv. alla andra åker till nån däckfirma/hotell.

jag är den enda som kör gågräsklippare, alla andra har el eller bensin, osv osv.

snubben som hon hade bokat hjälp med kommer ju en dag undra vad fan det där handlade om, när han ser mig fixa saker i trädgården å väl är lika händig som de flesta. kanske tror han jag var bortrest som bäst.

Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Fy fan för att bli utskämd av kärringen i området där man bor. Inte schysst.
Citera
2026-05-06, 09:13
Medlem
hon säger själv att hon inte ville belasta mig och var stressad.
och den delen kan jag köpa.

att hon inte stoppar alltihop när jag säger det är förolämpande, för att hon inte förstår varför, är kvarvarande problem egentligen

för en old school-man tycker jag alltihop är uppenbart.

å jag VET att svärfar känt sig sviken om svärmor bett nån annan om en sak som det här
han är väldigt old school

Citat:
Ursprungligen postat av Astralhopp
Det är omöjligt för någon utomstående att veta exakt varför hon inte frågade dig om hjälp utan valde ett annat alternativ. Bara hon vet och allt annat blir onödiga spekulationer.
Citera
2026-05-06, 09:16
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Javisst borde hon frågat eller låtit dig laga i första hand. Men hon kanske anser att du redan har för mycket på schemat å hon vill inte fylla på listan?
Citera
2026-05-06, 09:17
Medlem
Citat:
Sambon har en el-cykel till jobbet som jag tagit på mig att ta hand om åt henne för att jag är tekniskt lagd, hon är inte.
Då vi bara har carport och hennes parkering på jobbet är under bar himmel behöver den tas väl om hand; var helg om vintern, nu kanske varannan helg.

Häromdagen fick hon punka på den och innan jag ens hunnit kolla på det har hon skrivit efter hjälp på områdets fb-grupp och har en snubbe vi inte mött som bor tre hus bort planerad att hjälpa oss. Han jobbar tydligen med cyklar.

Jag vet dock inte hur jag ska reagera för det är en enkel punktering som nästan vem som helst kan fixa (jag definitivt) och jag upplever det som rentav förolämpande att hon inte vänder sig till mig. Jag är old school och tycker en man ska kunna fixa vissa saker i ett hem även om jag inte skulle ge mig på tätskikt på wc eller dra om el å vvs etc. Och kan man inte så är det nästan mer manligt att försöka först ändå, imo.

Hon förstår inte problemet alls.

Vad tycker ni?
Är genuint nyfiken.
Påhopp möts med påhopp.

Hon kanske bara vill avlasta dig från det. Det betyder nog inget speciellt.
Verkar som du tar det personligt.
Citera
2026-05-06, 09:19
Medlem
vi har småbarn och har alltid för mycket båda två, men det var så hon tänkte ja, men att hon inte förstår förolämpningen oroar mig för framtiden, och att hon inte stoppar alltihop när jag säger det är förolämpande är också oroande..

Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Javisst borde hon frågat eller låtit dig laga i första hand. Men hon kanske anser att du redan har för mycket på schemat å hon vill inte fylla på listan?
Citera
2026-05-06, 09:19
Medlem
ja, för det är en princip för mig.

och pinsamt med att hela området nu vet att punktering löser nog inte jag

nu vet jag inte om du är man och lite old school men skulle inte du reagera på detta?

Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Hon kanske bara vill avlasta dig från det. Det betyder nog inget speciellt.
Verkar som du tar det personligt.
Citera
2026-05-06, 09:22
Medlem
Citat:
jag var ju ganska irriterad så kunde inte förklara så bra, så hon förstod inte varför det var förolämpande, så hon bara körde på med att använda den andra snubben till detta tills jag sa att du förolämpar mig ännu mer nu och jag kommer inte hjälpa dig med den cykeln sen.
Då tog hon av sig skorna igen och kom in.

Jag förstår inte varför hon inte kan låta bli något förrän hon förstår varför det är förolämpande.
hon borde kunna stoppa sig själv när jag sagt det är förolämpande, vare sig hon förstår varför eller inte.
Det är ju lite farligt det där, när de får oss att känna oss avmaskuliniserande. Förstår absolut hur du känner dig - det är inte kul! Men jag tror inte kvinnor kan förstå hur det känns (eftersom de är kvinnor), precis som vi inte kan förstå vissa kvinnorelaterade saker. Man kan nog bara göra precis som du gjorde: Säga ifrån. Kanske förstår hon och ber om ursäkt, eller så gör hon inte det. Det viktiga är att du fick berätta hur du kände och inte höll det inom dig.
Citera
2026-05-06, 09:24
Medlem
Astralhopps avatar
Citat:
hon säger själv att hon inte ville belasta mig och var stressad.
och den delen kan jag köpa.

att hon inte stoppar alltihop när jag säger det är förolämpande, för att hon inte förstår varför, är kvarvarande problem egentligen

för en old school-man tycker jag alltihop är uppenbart.

å jag VET att svärfar känt sig sviken om svärmor bett nån annan om en sak som det här
han är väldigt old school

Ok jag förstår dilemmat. Får väl hoppas att hon endast vill få cykeln lagad fort och inte ville belasta dig i onödan och att inget annat har styrt hennes beslut.
Citera
2026-05-06, 09:24
Medlem
Nä, håller med det är inte OK att inte låta dej försöka först, är lite förödmjukande och nedsättande faktiskt.

Är du säker på att det inget är "på gång" mellan de två då?

Du kanske skulle ringa och beställa mat åt familjen nästa gång när hon inte är snabb nog tex.
Eller be någon kvinna du känner komma och fixa middan åt er, för att "hon är en så bra kock".

Då kanske poletten trillar ned hos din fru om hur du känner...
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-05-06 kl. 09:27.
Citera
2026-05-06, 09:26
Medlem
jag drog ett exempel att jag hypotetiskt hade ett par arbetsbyxor som hon då var å varannan helg fick se till (hon kan sy). hon höll dem vid liv å jag använde dem minst mån-fre. en dag blir det en reva i dem, å då skriver jag i lokala fb-gruppen att jag behöver hjälp att lappa ett hål, utan att hon ens sett på det.

detta exempel förstod hon inte alls kunde vara förolämpande, och sa det inte alls spelade nån roll om gick tre hus bort till en kvinna å fick dem sydda.

nåt är ju helt annorlunda mellan oss

även om man bortser från oss två i exemplet kommer ju den jag använder mig av till slut kanske undra hur fan det kunde behövas när min sambo kan sy

Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Det är ju lite farligt det där, när de får oss att känna oss avmaskuliniserande. Förstår absolut hur du känner dig - det är inte kul! Men jag tror inte kvinnor kan förstå hur det känns (eftersom de är kvinnor), precis som vi inte kan förstå vissa kvinnorelaterade saker. Man kan nog bara göra precis som du gjorde: Säga ifrån. Kanske förstår hon och ber om ursäkt, eller så gör hon inte det. Det viktiga är att du fick berätta hur du kände och inte höll det inom dig.
Citera
2026-05-06, 09:26
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
vi har småbarn och har alltid för mycket båda två, men det var så hon tänkte ja, men att hon inte förstår förolämpningen oroar mig för framtiden, och att hon inte stoppar alltihop när jag säger det är förolämpande är också oroande..
Har inte läst tråden, bara TS. Hon borde ju förstå ändå kan jag tycka. Men har du ingående berättat för henne hur du ser på saken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in