Citat:
Ursprungligen postat av
gniknus2
Som jag skrev, den behöver att ses till var helg om vintern då det saltas mycket här, vi parkerar under bara en carport hemma, och under bar himmel på hennes jobb. Rosten kommer direkt.
Detta är cykelbutikens rekommendation så om du vill fronta detta mer så kan du ringa en sån.
Nu på vårsommaren kollar jag till den varannan helg bara.
Om man läser bruksanvisningar så skriver de alltid såna saker för att skydda sig själva. "Denna gardinstången måste tas ner och smörjas minst två gånger i månaden, om du inte gör detta kan inte vi hållas ansvariga för olyckor" typ.
Det måste vara ett otroligt dyrt nöje att vintercykla om man måste "se till" en jävla cykel sådär ofta. Nästan så att taxi hade varit billigare? Men jag gissar att du vill känna dig behövd... Det var DÄRFÖR du blev så upprörd över att hon var "otrogen" genom att gå till en ANNAN cykelfixare för att få en second opinion.
Vad är det ens du gör när du "ser till" hennes cykel, hackar du bort vägsalt som skrapar mot däcken eller? Är det verkligen så hemskt om det blir ytrost på någon skruv, det är väl bara att byta dem om de börjar falla isär. Men jag vågar påstå att det inte finns NÅGOT vinterrusk där en cykelskruv rostar bort på snabbare tid än 3-5 år.
Du vet förmodligen inte att ytrost bildar ett skikt som SKYDDAR mot ytterligare rost. Samt att rostprocessen påskyndas om man tar in cykeln i stugvärmen.