2026-05-06, 08:52
Medlem
Sambon har en el-cykel till jobbet som jag tagit på mig att ta hand om åt henne för att jag är tekniskt lagd, hon är inte.
Då vi bara har carport och hennes parkering på jobbet är under bar himmel behöver den tas väl om hand; var helg om vintern, nu kanske varannan helg.

Häromdagen fick hon punka på den och innan jag ens hunnit kolla på det har hon skrivit efter hjälp på områdets fb-grupp och har en snubbe vi inte mött som bor tre hus bort planerad att hjälpa oss. Han jobbar tydligen med cyklar.

Jag vet dock inte hur jag ska reagera för det är en enkel punktering som nästan vem som helst kan fixa (jag definitivt) och jag upplever det som rentav förolämpande att hon inte vänder sig till mig. Jag är old school och tycker en man ska kunna fixa vissa saker i ett hem även om jag inte skulle ge mig på tätskikt på wc eller dra om el å vvs etc. Och kan man inte så är det nästan mer manligt att försöka först ändå, imo.

Hon förstår inte problemet alls.

Vad tycker ni?
Är genuint nyfiken.
Påhopp möts med påhopp.
Senast redigerad av gniknus2 2026-05-06 kl. 08:57.
Citera
2026-05-06, 08:55
Medlem
P.s. cykeln är viktig för henne för jobbtransport, så viss stress kan jag förstå hon har när den får punka.
OCH... jag är inte bäst i världen på att möta hennes önskemål om hjälp, även om det oftast är ok. Jag, som vilken annan som helst blir väl dock trött om hon kl.21 en kväll säger att hennes bank-id inte funkar sen morgonen, eller att barnens cykelhjälm inte sitter bra, 1 min före vi behöver skynda oss iväg som exempel.

Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Sambon har en el-cykel till jobbet som jag tagit på mig att ta hand om åt henne för att jag är tekniskt lagd, hon är inte.
Då vi bara har carport och hennes parkering på jobbet är under bar himmel behöver den tas väl om hand; var helg om vintern, nu kanske varannan helg.

Häromdagen fick hon punka på den och innan jag ens hunnit kolla på det har hon skrivit efter hjälp på områdets fb-grupp och har en snubbe vi inte mött som bor tre hus bort planerad att å hjälpa oss. Han jobbar tydligen med cyklar.

Jag vet dock inte hur jag ska reagera för det är en enkel punktering som nästan vem som helst kan fixa (jag definitivt) och jag upplever det som rentav förolämpande att hon inte vänder sig till mig. Jag är old school och tycker en man ska kunna fixa vissa saker i ett hem även om jag inte skulle ge mig på tätskikt på wc eller dra om el å vvs etc. Och kan man inte så är det nästan mer manligt att försöka först ändå, imo.

Hon förstår inte problemet alls.

Vad tycker ni?
Är genuint nyfiken.
Påhopp möts med påhopp.
Citera
2026-05-06, 08:56
Medlem
Hon verkar sugen på andra händiga män? Eller ser dig kanske som okunnig?
Citera
2026-05-06, 08:58
Medlem
Frugan ringer alltid sin pappa när det är något, oavsett om jag kan hjälpa till eller ej. De litar helt enkelt inte på oss

Klassikern är:
"Den här funkar inte längre!"
"Inga problem, då gör man bara såh-"
"Nej! Rör den inte, jag ringer pappa"

I början blev jag också ganska arg men det är nog bara så kvinnor är.
Citera
2026-05-06, 08:59
Medlem
Hon vet om att jag är händig.
Jag renoverade vår förra lägenhet tex.

Hon fick väl stress å ville lösa detta asap, den delen kan jag köpa.
Men att sen inte se problemet med det dåliga stress-beslut hon tog, tycker jag är märkligt, men kanske är jag FÖR old school då?
Jag skulle inte låta en annan man klippa min gräsmatta tex. Då måste det till speciella omständigheter.

Citat:
Ursprungligen postat av FilipDick
Hon verkar sugen på andra händiga män? Eller ser dig kanske som okunnig?
Citera
2026-05-06, 08:59
Medlem
Det där är ju fcuked up.
Svärfar bor 6 h bort för mig med..

Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Frugan ringer alltid sin pappa när det är något, oavsett om jag kan hjälpa till eller ej. De litar helt enkelt inte på oss
Citera
2026-05-06, 09:04
Medlem
ok min sambo ringer inte sin pappa varje fall, men kan lätt påpeka problem som om det bara var vilket annat uttalande som helst, medans jag ju direkt då ser det som ännu en grej som ska fixas, och hon inte.

Citat:
Ursprungligen postat av ladicius

Klassikern är:
"Den här funkar inte längre!"
"Inga problem, då gör man bara såh-"
"Nej! Rör den inte, jag ringer pappa"

I början blev jag också ganska arg men det är nog bara så kvinnor är.
Citera
2026-05-06, 09:05
Medlem
Vad sa hon när du tog upp det hela?
Citera
2026-05-06, 09:05
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Häromdagen fick hon punka på den och innan jag ens hunnit kolla på det har hon skrivit efter hjälp på områdets fb-grupp och har en snubbe vi inte mött som bor tre hus bort planerad att hjälpa oss. Han jobbar tydligen med cyklar.

Fy fan för att bli utskämd av kärringen i området där man bor. Inte schysst.
Citera
2026-05-06, 09:08
Medlem
triptykens avatar
Hon känner väl (med tanke det du sa om Bank-ID) att hon stressar dig eller lägger onödig vikt på dina axlar? Sen när hon skulle lösa det så gjorde hon det väl utan att tänka att du tar litet stolthet i att kunna vara till hjälp? Du får snacka med henne om att du gärna vill vara den som hjälper henne med detta.
Citera
2026-05-06, 09:08
Medlem
jag var ju ganska irriterad så kunde inte förklara så bra, så hon förstod inte varför det var förolämpande, så hon bara körde på med att använda den andra snubben till detta tills jag sa att du förolämpar mig ännu mer nu och jag kommer inte hjälpa dig med den cykeln sen.
Då tog hon av sig skorna igen och kom in.

Jag förstår inte varför hon inte kan låta bli något förrän hon förstår varför det är förolämpande.
hon borde kunna stoppa sig själv när jag sagt det är förolämpande, vare sig hon förstår varför eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Vad sa hon när du tog upp det hela?
Citera
2026-05-06, 09:10
Medlem
ja å det har jag gjort, men jag har problem med att förklara självklarheter, det stör mig

Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Hon känner väl (med tanke det du sa om Bank-ID) att hon stressar dig eller lägger onödig vikt på dina axlar? Sen när hon skulle lösa det så gjorde hon det väl utan att tänka att du tar litet stolthet i att kunna vara till hjälp? Du får snacka med henne om att du gärna vill vara den som hjälper henne med detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in