2026-05-04, 19:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kettlecooked
Jag skrev att det här inte skulle ha hänt om My hade ordnat sin hemresa på ett helt säkert sätt – men det betyder absolut inte att det är hennes fel att en idiot mördade henne. Självklart är det inte så.

Men hon skyddade sig inte och vägen hon tog var en högriskväg.

Tycker du att det är klokt att en 25-årig kvinna åker tåg ensam klockan 01:30 på natten och sedan går ensam längs de stigar som hon gick? Jag anser att ingen kvinna någonsin borde göra det.

Det handlar inte om att vi ska låsa in oss hemma, utan om att bedöma varje aktivitet ur ett säkerhetsperspektiv.

När jag var runt 10-11 år cyklade jag själv längs en skog, delvis på en liten stig och mina föräldrar lät mig göra det. Att det inte hände mig något som det som hände Engla är ren tur. Jag råkade helt enkelt inte korsa vägen med någon galning, men jag befann mig i en högrisk­situation och där gjorde mina föräldrar ett misstag. Jag bara hade ren tur.

När jag pratar om att säkra hemresan efter en utekväll betyder det inte att ungdomar ska sluta gå ut, utan att man bör tänka ut säkra och smarta sätt för tjejer att ta sig hem.

Och det stämmer inte riktigt att sådana överfallsmord är extremt ovanliga. Lisa Holm, Engla Höglund, My Törnblom. Finns det fler fall i Sverige? Det har varit många sådana fall i London också, till exempel Sarah Everard. Även i Australien har det förekommit en del fall, Jill Meagher är bara en av flera.

Och det spelar ingen roll att risken att dö i trafiken är större. Faktum är att det finns en påtaglig risk att en ung kvinna dör på samma sätt som Lisa Holm eller My om de befinner sig ensamma på en övergiven plats med hög risk för att något sådant ska hända.

Tror du att ett sådant fall/överfallsmord aldrig kommer att hända i Sverige igen?

Lisa Holm mördades 2015, Engla 2008. Det ä alltså extremt ovanligt att du som kvinna ska mördas på det sätt som de har gjort. Det finns inte en påtaglig risk att man ska dö på detta sätt.

Men jag håller mi dig om att man bör ta försiktighetsåtgärder om det går. Man kan ju råka ut för annat än mord. Särskilt om man har druckit, då är man ju extra utsatt.

Jag hävdar att Robin är en mycket ovanlig person, och risken är mycket liten för att utsättas som M*y gjorde.

Tillägg:
Det finns förstås några andra liknande mord. T ex en tjej som joggade för många år sedan, även en äldre kvinna som stavtränade och en tjej som blev förföljd från busen på väg hem. Men det är ändå extremt ovanligt. Det är ändå så läskiga mord, att det sätter skräck i många människor.
Senast redigerad av notknapparen 2026-05-04 kl. 19:39.
Citera
2026-05-04, 19:29
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Rätt säker på att pendeltågen Stockholm - Södertälje alltid går minst var 30:e minut. Så var 30:e minut den aktuella tiden.
Då bör det vara fyra tåg. Hoppas alla som steg av i Rönninge hör av sig till Polisen.
Citera
2026-05-04, 19:45
Medlem
NinaRunks avatar
Citat:
Ja, en kvinna ska sluta motionera helt ensam i skogen. Det är världen vi lever i.

Kvinnor skulle också vinna på att skaffa ordentliga hundar och inte små dumma Doodles.
En schäfer, Rottweiler eller gigantisk mastiff att ha med sig under motionsrundan kommer få Buffalo Bill-typen att tänka en gång till innan han attackerar.
Citera
2026-05-04, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, mord tror jag förstås också att man är säker på att det är och att man har konfronterat Robin med detta. Slarvigt skrivet av mig.

Jag menade att jag tror att man ännu har något bindande bevis för att det är just Robin som mördat M*y. Det är ju sällsynt att mördare erkänner mord, trots indicier, men att man ändå inte sällan lyckas med indicier knyta en person till mordet.

Du kan ha rätt i att det kan slira på uppsåtet, beroende på vad man hittar i ö för bevisning vad gäller planeringen. Anteckningarna var detaljerade, och man kan ju bara hoppas att man hittar någon anteckning om mord/ få tillgång på död kropp e.d eller sökningar på nätet i närtid om sådant. En strypning kan ju ske i panik, eller i varje fall kan Robin hävda att han bara mende att kväva skriket, men finns annat som styrker att det fanns ett motiv till att döda, och strypningen var på sådant sätt att man inte kan hävda "olycka". Ett buntband runt halsen, t ex kan vara ett bevis för att strypningen var avsiktlig att döda, inte bara tysta.

Är dock orolig då jag vet ett fall där en man dödade sin fru hemma i villan. Han förnekar inte att han knuffade henne och hon dog, men han skaffade undan huvudet och blev enbart fälld för brott mot griftefriden. Mn kunde inte bevisa mord. Hans styckade kroppen i hemmet under natten då barnen var hemma. Två år blev det, minus häktestiden och minus en tredjedel av straffet. Han var hemma på permission varenda helg och var hemma fortare än kvickt. Där vill vi inte vara.

Såg något fall häromdagen i media där man inte kunde ens åtala för mordet (i brist på bevisning), utan enbart åtal för brott mot griftefriden. Tyvärr händer det.

Jag hoppas att man kan lappa ihop till ett tryggt och bra åtal för både mord och gravfridsbrottet i det här fallet. Sedan vet vi ju inte hur det ligger till med mordet egentligen, även om jag misstänker att det var med avsiktsuppsåt.

Det du tar upp är tyvärr inte alldeles ovanligt. Domstolen landar i att, det kan vara mord, men kan inte utesluta att det inte är det. Det kan ske när exakt dödsorsak inte kan fastställan, det saknas teknisk bevisning om hur det gick till, samt att det kan finnas alternativa förklaringar.

Buntband (med hans dna?) som du tar upp vore ett väldigt bra bevis! Skulle det saknas avgörande teknisk bevisning kan domstolen ändå tippa över till fällande om det finns tillräckligt många indicier som t.ex google sökningar om död/metoder, anteckningar/fantasier, förberedelser (t.ex. inköp av föremål) precis som du nämner.

Sen vill jag tillägga något som jag stört mig på flera gånger, efter att ha läst domar där personer enbart dömts för likgiltlighetsuppsåt efter att ha strypt ihjäl någon. Som du vet krävs det normalt flera minuter hårt tryck över halsen för att offret till slut ska avlida. Gärningspersonen behöver ofta byta grepp, vila musklerna och allt detta medans offret kämpar för sitt liv. Att gm i dessa fall inte åker dit för avsiktsuppsåt är lite av en gåta.
Citera
2026-05-04, 20:19
Medlem
Citat:
My gjorde inget fel i den meningen att hon ska skuldbeläggas för det som hände henne. Men faktum är att det är en risk att gå hem ensam på de stigar som hon gick.

Om varje tjej tog planeringen av utekvällen – hur man tar sig dit och hur man tar sig hem från stan – på största allvar, skulle alternativet att gå ensam på skogsstigar klockan ett på natten inte ens vara ett alternativ. Det borde ses som något man inte gör!

Om My hade tagit en taxi eller på något annat sätt ordnat sin hemresa, kunde Robin ha planerat hur mycket han ville, men han hade inte kunnat överraska henne ensam mitt i natten på en skogsstig.

Om en tjej eller kvinna inte kan ordna sin hemresa helt säkert på natten – eller ens på dagen på en avlägsen plats – så har vi efter allt lärt oss att hennes säkerhet och liv är i fara. Det bör tas på största allvar.

Om My hade tänkt så, skulle Robin inte ha kunnat träffa henne ensam mitt i natten på en skogsstig, eftersom hon inte skulle ha försatt sig i en situation där hon gick hem ensam mitt i natten.

Det här gör mig bara förbannad, lägg ner ärligt talat. Du är nog inte en tjej som upplevt obehag att åka taxi ensam heller. Vad hade hänt om Robin körde taxi och My eller någon annan tjej åkte med honom? Du tror inte att det finns sjuka taxichaufförer eller?
Citera
2026-05-05, 01:47
Medlem
jkjihlhs avatar
Citat:
My gjorde inget fel i den meningen att hon ska skuldbeläggas för det som hände henne. Men faktum är att det är en risk att gå hem ensam på de stigar som hon gick.

Om varje tjej tog planeringen av utekvällen – hur man tar sig dit och hur man tar sig hem från stan – på största allvar, skulle alternativet att gå ensam på skogsstigar klockan ett på natten inte ens vara ett alternativ. Det borde ses som något man inte gör!

Om My hade tagit en taxi eller på något annat sätt ordnat sin hemresa, kunde Robin ha planerat hur mycket han ville, men han hade inte kunnat överraska henne ensam mitt i natten på en skogsstig.

Om en tjej eller kvinna inte kan ordna sin hemresa helt säkert på natten – eller ens på dagen på en avlägsen plats – så har vi efter allt lärt oss att hennes säkerhet och liv är i fara. Det bör tas på största allvar.

Om My hade tänkt så, skulle Robin inte ha kunnat träffa henne ensam mitt i natten på en skogsstig, eftersom hon inte skulle ha försatt sig i en situation där hon gick hem ensam mitt i natten.

Tycker den här kommentaren är ett praktexempel på en individ som kanske försöker uttala något i all välmening, men som i sin välmening de facto låter ganska inskränkt.

Det finns flera delar i det du påstår som helt enkelt inte stämmer eller som faller på att du inte verkar vara välbekant med Rönninge som område.

1. Lika mycket som My hade extremt otur så hade Robin extremt tur. Jag känner till flera människor som ensamma eller i grupp som passerat området både innan och efter händelsen. Rönninge om natten är givetvis inte tätbefolkat men att det ska beskrivas som helt ”öde” är fel. Det rör sig människor vid just den plats som pekas ut som brottsplatsen under dygnets alla timmar. Kanske inte ett gigantiskt antal, men ändå spridda skurar beroende på pendeltågstrafiken. Att ingen annan som klev av pendeltåget (om någon ens gjorde det) gick i samma riktning som henne skulle jag benämna som väldigt väldigt oturligt. (I brist på bättre formulering).
1.1. Det handlar alltså inte om någon högriskväg. Skogsväg eller på annat sätt ”ödeväg”. Det är vägen alla som bor uppe i Rönninge promenerar när de ska hem från centrum eller pendeltåget. Vägen är upplyst och det finns hus, gymnasium och bollplan runtomkring. Jag kan förstå att den lilla biten mellan stationen och kurvan upp till gymnasiet kan tolkas som läskig (enligt nyheterna verkar det ju inte heller vara där hon överfallits) men det är inte en ovanlig eller mer ”risktagande” väg att ta. Alla tar den. Har gjort i alla år och lär fortsätta att göra det. Ingen går igenom centrum om det inte är så att de ska handla, precis som att ingen går ”bakvägen” om man ska upp i riktning mot grundskolan. Det är opraktiskt och helt enkelt inte realistiskt för henne att ta en annan väg.
2. I frågan om taxi handlar det inte enbart om det ekonomiska perspektivet. Försök att förmå en taxichaufför som arbetar inne i stan att köra hela vägen ut till Rönninge i prime-rusningstrafik på julens största festdag och sedan vända tillbaka till stan igen. Det är minst en timme som går åt varav pengarna enbart tjänas på resan till Rönninge, inte tillbaka.
Tillika finns det ingen busstrafik och inte heller någon ”lokal” taxi. Vill man hem så får man gå.
3. Att planera resan. I ett idealistiskt samhälle skulle alla medborgare ha solklara instruktioner, metoder och två reservplaner när det kommer till att ta sig från plats A till plats B. Men är det realistiskt? Hur vet du att hon inte skulle åka med någon som valde att hoppa av vid en tidigare station för att sova hos sitt dumma dumma ex som ingen gillar? Hur vet du att hon inte hade sällskap som av någon anledning prioriterade annorlunda? Eller att hon skulle möta någon vid stationen som råkade somna och därav missade henne? Det vet ju du lika lite som jag, right?
4. Det går att dra påståendet om ”hade hon försäkrat sig om sin trygghet hade hon levt idag” till sin spets i alla frågor. Såklart, hade hon inte varit ute den kvällen hade hon troligtvis levt. Hade hon sovit hos en kompis så hade hon troligtvis levt. Precis som att mitt val att åka till ICA en snöig vinterdag hade kunnat resultera att jag var med i en trafikolycka, och kanske dött? Eller att stackarna som gick till sina kontor i något av tornen den elfte september kanske hade levt om de försovit sig? Eller haft bättre koll på utrymningsvägar? Eller haft skyddsmask mot rök i skrivbordslådan? Det går ju att driva saken hur långt som helst.
Vi slutar ändå upp med att det anses vara hennes fel att hon tillät sig mördas av en sjuk jävla psykopat eftersom hon går ensam hem från tåget. En väg hon tagit säkert tusen gånger. I en kommun där folk inte låser sina cyklar där de står ute på uppfarten. Att hon inte förutsåg att en helt random händelse skulle drabba henne formuleras som något hon hade kunnat motverka. Men genom vad?
Det går ju att tänka jättefint och rabbla upp åttahundrafemtionio saker som just DU skulle ha gjort annorlunda. Men vad hjälper det när det här helt enkelt är en händelse som samhället inte kan förbereda sig för annat än att arbeta brottsförebyggande och se till att idioter som Robin fångas upp och spärras in tidigare? Om inte BO, hade det varit nästa kvinna som kom gåendes? Eller en kvinna som ska gå den korta sträckan mellan sin arbetsplats och bilen som står parkerad 20 meter bort?
Vad är att ta en risk och vad är att enbart existera? Fungera i samhället som en normal människa?
Citera
2026-05-05, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Kan man se gångstigen och om någon går där från själva stationen? Och om, skulle en bil hinna fram till bollplanen innan?
https://postimg.cc/5jww8cd9

Om han fått syn på henne via rönninge station, och följt henne så måste han ha varit snabb. Från stationen genom stigen och till gymnasiet tar inte mer än 10 min. Den där mörka skogsstigen längs spåren, är en genväg som bara lokalt folk känner till.

Sen måste han ha kört in runt gymnasiet och parkerat bilen, gömt sig i buskarna och attackerat henne bakifrån när hon kom längs vägen.
Senast redigerad av Lofiboy 2026-05-05 kl. 06:08.
Citera
2026-05-05, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocacolazee
Det här gör mig bara förbannad, lägg ner ärligt talat. Du är nog inte en tjej som upplevt obehag att åka taxi ensam heller. Vad hade hänt om Robin körde taxi och My eller någon annan tjej åkte med honom? Du tror inte att det finns sjuka taxichaufförer eller?

Ja, tyvärr är även det möjligt. Att stöta på en galen taxichaufför. Det är faktiskt inte ett helt säkert alternativ idag om man som kvinna åker ensam.

Poängen var dock att välja ett säkrare sätt att ta sig hem än att gå hem ensam genom skogsstigar klockan 01:30 på natten.
Citera
2026-05-05, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jkjihlh
Tycker den här kommentaren är ett praktexempel på en individ som kanske försöker uttala något i all välmening, men som i sin välmening de facto låter ganska inskränkt.

Det finns flera delar i det du påstår som helt enkelt inte stämmer eller som faller på att du inte verkar vara välbekant med Rönninge som område.

1. Lika mycket som My hade extremt otur så hade Robin extremt tur. Jag känner till flera människor som ensamma eller i grupp som passerat området både innan och efter händelsen. Rönninge om natten är givetvis inte tätbefolkat men att det ska beskrivas som helt ”öde” är fel. Det rör sig människor vid just den plats som pekas ut som brottsplatsen under dygnets alla timmar. Kanske inte ett gigantiskt antal, men ändå spridda skurar beroende på pendeltågstrafiken. Att ingen annan som klev av pendeltåget (om någon ens gjorde det) gick i samma riktning som henne skulle jag benämna som väldigt väldigt oturligt. (I brist på bättre formulering).

1.1. Det handlar alltså inte om någon högriskväg. Skogsväg eller på annat sätt ”ödeväg”. Det är vägen alla som bor uppe i Rönninge promenerar när de ska hem från centrum eller pendeltåget. Vägen är upplyst och det finns hus, gymnasium och bollplan runtomkring. Jag kan förstå att den lilla biten mellan stationen och kurvan upp till gymnasiet kan tolkas som läskig (enligt nyheterna verkar det ju inte heller vara där hon överfallits) men det är inte en ovanlig eller mer ”risktagande” väg att ta. Alla tar den. Har gjort i alla år och lär fortsätta att göra det. Ingen går igenom centrum om det inte är så att de ska handla, precis som att ingen går ”bakvägen” om man ska upp i riktning mot grundskolan. Det är opraktiskt och helt enkelt inte realistiskt för henne att ta en annan väg.

2. I frågan om taxi handlar det inte enbart om det ekonomiska perspektivet. Försök att förmå en taxichaufför som arbetar inne i stan att köra hela vägen ut till Rönninge i prime-rusningstrafik på julens största festdag och sedan vända tillbaka till stan igen. Det är minst en timme som går åt varav pengarna enbart tjänas på resan till Rönninge, inte tillbaka.
Tillika finns det ingen busstrafik och inte heller någon ”lokal” taxi. Vill man hem så får man gå.

3. Att planera resan. I ett idealistiskt samhälle skulle alla medborgare ha solklara instruktioner, metoder och två reservplaner när det kommer till att ta sig från plats A till plats B. Men är det realistiskt? Hur vet du att hon inte skulle åka med någon som valde att hoppa av vid en tidigare station för att sova hos sitt dumma dumma ex som ingen gillar? Hur vet du att hon inte hade sällskap som av någon anledning prioriterade annorlunda? Eller att hon skulle möta någon vid stationen som råkade somna och därav missade henne? Det vet ju du lika lite som jag, right?
4. Det går att dra påståendet om ”hade hon försäkrat sig om sin trygghet hade hon levt idag” till sin spets i alla frågor. Såklart, hade hon inte varit ute den kvällen hade hon troligtvis levt. Hade hon sovit hos en kompis så hade hon troligtvis levt. Precis som att mitt val att åka till ICA en snöig vinterdag hade kunnat resultera att jag var med i en trafikolycka, och kanske dött? Eller att stackarna som gick till sina kontor i något av tornen den elfte september kanske hade levt om de försovit sig? Eller haft bättre koll på utrymningsvägar? Eller haft skyddsmask mot rök i skrivbordslådan? Det går ju att driva saken hur långt som helst.
Vi slutar ändå upp med att det anses vara hennes fel att hon tillät sig mördas av en sjuk jävla psykopat eftersom hon går ensam hem från tåget. En väg hon tagit säkert tusen gånger. I en kommun där folk inte låser sina cyklar där de står ute på uppfarten. Att hon inte förutsåg att en helt random händelse skulle drabba henne formuleras som något hon hade kunnat motverka. Men genom vad?
Det går ju att tänka jättefint och rabbla upp åttahundrafemtionio saker som just DU skulle ha gjort annorlunda. Men vad hjälper det när det här helt enkelt är en händelse som samhället inte kan förbereda sig för annat än att arbeta brottsförebyggande och se till att idioter som Robin fångas upp och spärras in tidigare? Om inte BO, hade det varit nästa kvinna som kom gåendes? Eller en kvinna som ska gå den korta sträckan mellan sin arbetsplats och bilen som står parkerad 20 meter bort?
Vad är att ta en risk och vad är att enbart existera? Fungera i samhället som en normal människa?

När man talar om självskydd och hur nödvändiga sådana åtgärder är i dagens värld, insinuerar ingen att offret på något sätt bär skuld för att ha blivit mördad. Men den väg hon gick är fortfarande en högriskväg där något sådant kan hända.

På Mitt i Stockholm fanns en bild av den där stigen och det är verkligen så att fler människor går där klockan 01:30 på natten?

Som kvinna skulle jag aldrig tänka mig att gå ensam där klockan 01:30 på natten.
Citera
2026-05-05, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
https://postimg.cc/5jww8cd9

Om han fått syn på henne via rönninge station, och följt henne så måste han ha varit snabb. Från stationen genom stigen och till gymnasiet tar inte mer än 10 min. Den där mörka skogsstigen längs spåren, är en genväg som bara lokalt folk känner till.

Sen måste han ha kört in runt gymnasiet och parkerat bilen, gömt sig i buskarna och attackerat henne bakifrån när hon kom längs vägen.

Detta har jag också funderat på. Om hon gick på den lilla stigen bredvid spåren undrar man var han fick syn på henne första gången. Om han såg henne gå av tåget och följde efter måste han ju ha haft koll på var den lilla stigen mynnar ut för att kunna genskjuta henne där med bil. Och om han inte såg henne gå av tåget utan bara åkte runt på måfå, så är det en helt galen otur att hon råkade befinna sig på just den sträckan av tallsätravägen samtidigt som han körde förbi. Bara det att hon rörde sig till fots och han i bil gör det svårt att förstå exakt var deras vägar korsades från början, och varför han ens skulle befinna sig vid Berga bollplan om det var så att han inte sett en ensam tjej gå av tåget.

Jag är inte själv från området men har man uppsyn över tågspåren om man står parkerad vid stationen, så att man ser vilka som går av tåget? Så vitt jag förstår utifrån bilder av Rönninge station så går man ner i en tunnel för att komma från spåren och kan välja flera mellan flera håll att gå. Funderar på om han hela tiden satt i sin bil och spanade eller om han någon gång var tvungen att lämna bilen.
Citera
2026-05-05, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobatbit
Detta har jag också funderat på. Om hon gick på den lilla stigen bredvid spåren undrar man var han fick syn på henne första gången. Om han såg henne gå av tåget och följde efter måste han ju ha haft koll på var den lilla stigen mynnar ut för att kunna genskjuta henne där med bil. Och om han inte såg henne gå av tåget utan bara åkte runt på måfå, så är det en helt galen otur att hon råkade befinna sig på just den sträckan av tallsätravägen samtidigt som han körde förbi. Bara det att hon rörde sig till fots och han i bil gör det svårt att förstå exakt var deras vägar korsades från början, och varför han ens skulle befinna sig vid Berga bollplan om det var så att han inte sett en ensam tjej gå av tåget.

Jag är inte själv från området men har man uppsyn över tågspåren om man står parkerad vid stationen, så att man ser vilka som går av tåget? Så vitt jag förstår utifrån bilder av Rönninge station så går man ner i en tunnel för att komma från spåren och kan välja flera mellan flera håll att gå. Funderar på om han hela tiden satt i sin bil och spanade eller om han någon gång var tvungen att lämna bilen.

Se länk på rönninge skylten. Ser du en liten skogsstig? Den vägen tog hon, den tar 10 min att vandra.

https://maps.app.goo.gl/azu8FPa5DnzvxrXK6

Det finns en parkeringsplats längre ner på vägen, han har stått där och haft koll på vilka som har gått av pendeltåget.
Jag misstänker att han har kört förbi henne första gången vid stationen (vid Rönninge skylten, se google maps länken) upp för vägen där och då sett att hon har tagit genvägen längs skogstigen och bestämt sig för att köra runt området och parkera och därefter attackera henne. Det tar 1 minut med bil att köra till gymnasiet och till baksidan av gymnasiet vid berga IP.
Senast redigerad av Lofiboy 2026-05-05 kl. 15:01.
Citera
2026-05-05, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Se länk på rönninge skylten. Ser du en liten skogsstig? Den vägen tog hon, den tar 10 min att vandra.

https://maps.app.goo.gl/azu8FPa5DnzvxrXK6

Jag misstänker att han har kört runt Rönninge och kört förbi henne första gången vid stationen (vid Rönninge skylten) längs den här vägen (finns ju trots allt en parkeringsplats där nere på vägen, han har säkert stått där och väntat in henne när hon har gått av pendeltåget) och då sett att hon har tagit genvägen längs skogstigen och bestämt sig för att köra runt området och parkera och därefter attackera henne. Det tar 1 minut med bil att köra till gymnasiet och till baksidan av gymnasiet vid berga IP. Kolla googlemaps.

Tack för länken, inte förstått var skogsstigen börjar förrän nu. Bara sett från andra hållet dvs där man kommer ut mot tallsätravägen.

Blir ju ännu kusligare när man inser att han verkligen kan ha skuggat henne därifrån och listat ut exakt plats för överfallet utifrån det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in