Om han fått syn på henne via rönninge station, och följt henne så måste han ha varit snabb. Från stationen genom stigen och till gymnasiet tar inte mer än 10 min. Den där mörka skogsstigen längs spåren, är en genväg som bara lokalt folk känner till.
Sen måste han ha kört in runt gymnasiet och parkerat bilen, gömt sig i buskarna och attackerat henne bakifrån när hon kom längs vägen.
Ser att man kan välja två vägar när stigen tar slut - Sandbäcksvägen eller Tallsättravägen. Om GM gömde sig vid bollplan så måste GM chansat att BO skulle gå Tallsätravägen.
Tack för länken, inte förstått var skogsstigen börjar förrän nu. Bara sett från andra hållet dvs där man kommer ut mot tallsätravägen.
Blir ju ännu kusligare när man inser att han verkligen kan ha skuggat henne därifrån och listat ut exakt plats för överfallet utifrån det.
Ja, jag fattar inte hur hon kunde ta den stigen kl 0130 en lördag natt. Hon måste ha varit extremt naiv och såklart gått den vägen 1000 gånger utan att det har hänt något... Inte ens jag hade tagit den genvägen så sent på natten.
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Ser att man kan välja två vägar när stigen tar slut - Sandbäcksvägen eller Tallsättravägen. Om GM gömde sig vid bollplan så måste GM chansat att BO skulle gå Tallsätravägen.
Ja, han hade nog inte vågat attackera henne framför alla hus på Sandbäcksvägen.
Om han fått syn på henne via rönninge station, och följt henne så måste han ha varit snabb. Från stationen genom stigen och till gymnasiet tar inte mer än 10 min. Den där mörka skogsstigen längs spåren, är en genväg som bara lokalt folk känner till.
Sen måste han ha kört in runt gymnasiet och parkerat bilen, gömt sig i buskarna och attackerat henne bakifrån när hon kom längs vägen.
Jag tycker det verkar som de tror han parkerat där efter överfallet, inte före.
Mordplatsen är okänd. Han tros ha strypt henne direkt på plats.
Överfallet ska ha skett vid Berga fotbollsplan.
Gravfridsbrottet börjar vid gymnasiet.
Han tros ha varit på plats under 2h efter överfallet.
De söker vittnesuppgifter från brottsplatsen fram till kl 03:00.
Vid förra kidnappningsförsöket lyckades han få in flickan i bilen genom att vänta tills hon gått över ett övergångsställe & hunnit gå en liten bit på andra sidan vägen då han stannar bakom, tar henne om midjan & slänger in henne i bilen.
Jag fattar det som att BO gått över övergångsstället där Sandbacksvägen går över till Tallsätravägen & hon hinner gå en liten bit innan hon blir överfallen vid fotbollsplanen.
Samma scenario som sist?
Har han bilen parkerad & går till överfallsplatsen? Jag tror han är för feg för det. I bilen är han trygg.
Kör fram bilen, överfaller henne & kör tbx samma väg in bakom?
Eller kommer han körande, överfaller henne & därefter kör in & parkerar bakom skolan för han vill inte riskera att hon hittar sin väg ut ur bilen om han kör vidare (som den andra tjejen gjorde)?
Jag tycker det verkar som de tror han parkerat där efter överfallet, inte före.
Mordplatsen är okänd. Han tros ha strypt henne direkt på plats.
Överfallet ska ha skett vid Berga fotbollsplan.
Gravfridsbrottet börjar vid gymnasiet.
Han tros ha varit på plats under 2h efter överfallet.
De söker vittnesuppgifter från brottsplatsen fram till kl 03:00.
Vid förra kidnappningsförsöket lyckades han få in flickan i bilen genom att vänta tills hon gått över ett övergångsställe & hunnit gå en liten bit på andra sidan vägen då han stannar bakom, tar henne om midjan & slänger in henne i bilen.
Jag fattar det som att BO gått över övergångsstället där Sandbacksvägen går över till Tallsätravägen & hon hinner gå en liten bit innan hon blir överfallen vid fotbollsplanen.
Samma scenario som sist?
Har han bilen parkerad & går till överfallsplatsen? Jag tror han är för feg för det. I bilen är han trygg.
Kör fram bilen, överfaller henne & kör tbx samma väg in bakom?
Eller kommer han körande, överfaller henne & därefter kör in & parkerar bakom skolan för han vill inte riskera att hon hittar sin väg ut ur bilen om han kör vidare (som den andra tjejen gjorde)?
Han hade iallafall flera rivmärken i ansiktet vilket visar på att My kämpat och gjort motstånd.
Om han hade kommit med bilen, så är han ju dum om han inte kör på henne i hög hastighet och sedan drar in henne i bilen. Skit enkelt. Dock tänker jag att My hade märkt ganska snabbt om hon hade blivit skuggad av en bil bakom henne. Dock osäkert, om hon gick med hörlurarna i öronen. Som du säger. Han skulle kunna ha blockerat Tallsätravägen genom att svänga med bilen och blockera vägen framför henne och sen attackerat henne. Man hade väl hittat däckspår vid sidan av vägen, vart det inte så? Isåfall har han ju gasat på.
Lisa Holm mördades 2015, Engla 2008. Det ä alltså extremt ovanligt att du som kvinna ska mördas på det sätt som de har gjort. Det finns inte en påtaglig risk att man ska dö på detta sätt.
Men jag håller mi dig om att man bör ta försiktighetsåtgärder om det går. Man kan ju råka ut för annat än mord. Särskilt om man har druckit, då är man ju extra utsatt.
Jag hävdar att Robin är en mycket ovanlig person, och risken är mycket liten för att utsättas som M*y gjorde.
Tillägg:
Det finns förstås några andra liknande mord. T ex en tjej som joggade för många år sedan, även en äldre kvinna som stavtränade och en tjej som blev förföljd från busen på väg hem. Men det är ändå extremt ovanligt. Det är ändå så läskiga mord, att det sätter skräck i många människor.
Självklart är majoriteten av människor i Stockholm, eller i vilken stor eller liten stad som helst, normala och dödar inte. Det vore skrämmande om människor dödades varje vecka utan anledning.
Men det finns alltid individer som är störda, och hur många sådana som finns i Stockholm just nu vet ingen. Alltså finns det en risk att något sådant kan hända när som helst.
Därför behöver tjejer ta sin säkerhet och vägen hem på allvar. Om vi i skolan bland annat hade lärt oss sådana saker, eller om det fanns någon form av transportalternativ där föraren innan man sätter sig i en taxi måste skicka sin bild, bilens registreringsnummer eller någon liknande säkerhetsåtgärd till kunden via e-post och om vi alltid såg hemvägen på natten som något som måste vara säkrat då skulle många sådana fall kunna undvikas.
Från varje sådant fall måste man lära sig något, både på ett personligt plan och på systemnivå. Här har även rättssystemet brustit 2019. Det finns mycket arbete kvar i samhället, men individen måste också skydda sig själv.
Uppmätt gångavstånd från utgången till Sndbäcksvägen är inte mer än 176 m.
Normal gånghastighet anses vara ungefär 5 km/h, ungefär 12 min/km, vilket innebär att själva genvägen inte tar mer än 2-3 minuter att gå. Sammanlagt från avstigningen av tåget till svängen vid Sandbäcksvägen kan det inte ta så lång tid som tio minuter, utan låter mer som ca 5 minuter?
Som jag ser det måste det vara svårt för Robin att kunna upptäcka henne när hon stiger av tåget, för att kunna genskjuta henne vid bollplanen. Jag tror att han rekat tillräckligt mycket för att veta at många tar genvägen.
Där har han stått många gånger (min teori) för att vänta in ett tillfälle då det inte är fler som kommer från tåget denna väg, utan M*y kommer ensam i natten.
Han hade iallafall flera rivmärken i ansiktet vilket visar på att My kämpat och gjort motstånd.
Om han hade kommit med bilen, så är han ju dum om han inte kör på henne i hög hastighet och sedan drar in henne i bilen. Skit enkelt. Dock tänker jag att My hade märkt ganska snabbt om hon hade blivit skuggad av en bil bakom henne. Dock osäkert, om hon gick med hörlurarna i öronen. Som du säger. Han skulle kunna ha blockerat Tallsätravägen genom att svänga med bilen och blockera vägen framför henne och sen attackerat henne. Man hade väl hittat däckspår vid sidan av vägen, vart det inte så? Isåfall har han ju gasat på.
Ja, jag sökte i tråden & däckspåren skall ha varit där de hittade hörlurar, hammare & buntband - vid fotbollsplanen.
Skulle han gjort en skarp vänstersväng om han kom körandes bakom? Eller kom han från pumphuset-hållet & svängde höger för att genskjuta henne? Jag tycker det verkar vara dålig sikt om han skulle stått vid pumphuset med bilen.
Självklart är majoriteten av människor i Stockholm, eller i vilken stor eller liten stad som helst, normala och dödar inte. Det vore skrämmande om människor dödades varje vecka utan anledning.
Men det finns alltid individer som är störda, och hur många sådana som finns i Stockholm just nu vet ingen. Alltså finns det en risk att något sådant kan hända när som helst.
Därför behöver tjejer ta sin säkerhet och vägen hem på allvar. Om vi i skolan bland annat hade lärt oss sådana saker, eller om det fanns någon form av transportalternativ där föraren innan man sätter sig i en taxi måste skicka sin bild, bilens registreringsnummer eller någon liknande säkerhetsåtgärd till kunden via e-post och om vi alltid såg hemvägen på natten som något som måste vara säkrat då skulle många sådana fall kunna undvikas.
Från varje sådant fall måste man lära sig något, både på ett personligt plan och på systemnivå. Här har även rättssystemet brustit 2019. Det finns mycket arbete kvar i samhället, men individen måste också skydda sig själv.
Helt ärligt tror jag inte att det går att skydda sig på det sätt du menar. Man kan inte (orka) leva i ständig skräck och tänka i varje moment att kicka bilder, reg- nummer eller vd det nu är. Priset blir för högt i förhållande till livskvalitet helt enkelt.
Som ung är det omöjligt att betala dyra pengar för taxi varje gång du är ute.
Men absolut kan man ta säkerhetssteg, såsom att om man märker att ens kompis druckit för mycket, se till att personen kommer säkert hem (riktig taxi). Ha platsdelning på med föräldrar, ring när du åker. Svara i mobilen, se till att den är laddad. Ev försvarsspray(laglig). Sov över hos kompis om möjligt. Om du känner dig hotad, se til att ta kontakt med någon, osv.
Men en person som Robin, han har så starka drifter till att göra något likt det här. Han kommer alltid att kunna göra något, mot någon när man minst anar det.
Titta på Lisa Holm. Hon slutade precis, skulle just sätta sig på moppen. Hennes föräldrar (om jag minns rätt??) hade kontakt med henne. Men hon hade inte en chans. Och inget hade kunnat rädda henne.
Jag har själv klarat mig en gång precis på håret.
Eftersom jag redan på tåget såg att denna man hade fixerat blicken på mig (den svarta blicken) kände jag på mig att det var något fel, och misstänkte att han skulle kliva av precis där jag klev av. Istället för att gå till biljettluckan där det satt en person, fortsatte jag ut till min cykel. Jag låtsades att det var något krångel med låsen, höll på i evigheter kändes det som. Han väntade utanför dörrrna, precis nära mig. Inte en enda kotte fanns i närheten.
Istället för att gå tillbaka in igen (kände mig dum), började jag sakta gå med min cykel. Han började följa efter. Med hjärtat i halsgropen, bestämde jag mig för att kasta mig på cykeln (typiskt en herrcykel, racermodell), och köra en väg genom husen, där jag visste att det strax kom en nedförsbacke. Snabbt om en galning kastade jag mig på cykeln, han sprang efter... men jag hann!! Aldrig har jag cyklat å snabbt eller varit så rädd!! Det kändes som att han skulle hinna ta tag i mig bakifrån.
Idag misstänker jag att det kan ha varit en numera dömd känd våldtäktsman som härjde i de områdena då.
Idag finns det ca 3,5 miljoner kvinnor i åldern 15- 69 år. Om det stämmer som @Herertic säger att det är ca 1 kvinna per år som blir överfallen av okänd gm, då är det en försvinnande liten risk att utsättas. Risken är om jag räknat rätt bara 0,00003 %, utslaget på hela Sverige.
Att M*y hade en helt obegriplig otur, trots att hon förstås var ute ensam sent om natten på lite ödsliga ställen. Robin hade inte tur, utan han är en på miljonen, men han har grunnat och rekat, rekat i timmar, dagar, månader och år tror jag. Det hade hänt något liknande, oasvsett om M*y hade åkt taxi hem eller inte en gått ut. bara tt någon annan hade haft samma otur som M*y.
Nu hoppas vi på att rättsväsendet fäller denna farliga person för mordet, så att vi slipper fler mord av den personen iaf. Vi ska vara oändligt tackamma för anhörigas bedrifter att hitta attirlajerna och att DNA kunde kopplas så snabbt.
Mitt råd till min dotter är nu, att känner du att något är fel, då går du till luckan, personal, någon annan resenär eller uppmärksammar på annat sätt. Känn dig inte löjlig.
Normal gånghastighet anses vara ungefär 5 km/h, ungefär 12 min/km, vilket innebär att själva genvägen inte tar mer än 2-3 minuter att gå. Sammanlagt från avstigningen av tåget till svängen vid Sandbäcksvägen kan det inte ta så lång tid som tio minuter, utan låter mer som ca 5 minuter?
Som jag ser det måste det vara svårt för Robin att kunna upptäcka henne när hon stiger av tåget, för att kunna genskjuta henne vid bollplanen. Jag tror att han rekat tillräckligt mycket för att veta at många tar genvägen.
Där har han stått många gånger (min teori) för att vänta in ett tillfälle då det inte är fler som kommer från tåget denna väg, utan M*y kommer ensam i natten.
T
Var misstänker du att Robin har stått och väntat i flera timmar? Vid gymnasiet med bilen?
Jag misstänker att Robin har fått syn på My när han har stått parkerad med bilen vid centralvägen. Mitt emot perrongen. Vid Rönninge C.
Ja, jag sökte i tråden & däckspåren skall ha varit där de hittade hörlurar, hammare & buntband - vid fotbollsplanen.
Skulle han gjort en skarp vänstersväng om han kom körandes bakom? Eller kom han från pumphuset-hållet & svängde höger för att genskjuta henne? Jag tycker det verkar vara dålig sikt om han skulle stått vid pumphuset med bilen.
Han har kommit bakifrån henne med bilen. Det är mindre risk nämligen. Framifrån hade My kunnat få ett ansikte på honom om det inte skulle gå vägen och han tvingas fly. Hon hade haft tid att studera honom och förklara för polisen vad hon har sett. Bakifrån är man rätt bakbunden. Så jag misstänker att han har kört upp och gjort en vänstersväng med bilen och blockerat vägen. Tänk vilken chock för My när det visar sig att det är en "kvinna" som attackerar henne...
Senast redigerad av Lofiboy 2026-05-05 kl. 18:26.
Var misstänker du att Robin har stått och väntat i flera timmar? Vid gymnasiet med bilen?
Jag misstänker att Robin har fått syn på My när han har stått parkerad med bilen vid centralvägen. Mitt emot perrongen. Vid Rönninge C.
Han har kommit bakifrån henne med bilen. Det är mindre risk nämligen. Framifrån hade My kunnat få ett ansikte på honom om det inte skulle gå vägen och han tvingas fly. Hon hade haft tid att studera honom och förklara för polisen vad hon har sett. Bakifrån är man rätt bakbunden. Så jag misstänker att han har kört upp och gjort en vänstersväng med bilen och blockerat vägen. Tänk vilken chock för My när det visar sig att det är en "kvinna" som attackerar henne....
Ja, det är förstås ett alternativ, till att redan ha stått bakom gymnasiet.
Jag tror också att han kommit bakifrån henne, men osäkert hur. Om han överföll till fots, eller gensköt han henne med bilen? Kom sladd märkena till då? eller när han lämnade?
Och ännu tänker jag att reparatören vid pumphuset kan ha sett något, vilket förstört för Robin på ett eller annat sätt.
Senast redigerad av notknapparen 2026-05-05 kl. 18:51.
År frågan besvarad av någon men hur kommer det sig att han lämnar mordvapnet på platsen som var väl de som avslöjade honom? Var hon vid liv och därför va det så bråttom att inte ens ägna 0,5 sekund på att ta med hammaren? Eller vad är troligast?