2026-09-02, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Eftersom han har fullständiga restriktioner (ingen media, internet, kommunikation) så utredningen inte ska påverkas, har jag också svårt att tro att han delat cell med någon. Det får inte riskeras att han får veta någonting utöver det han själv vet med sig. Han lever i ett informationsvakuum.

Det är dock fullt möjligt att vederbörande placeras tillsammans med en annan intagen som lyder under samma strikta restriktioner. Det skulle i så fall innebära att någon kan ha delat cell med personen i fråga utan att veta vem det är eller vad denne är häktad för, och dessutom varit helt utan möjlighet att själv efterforska saken.

​Att en häktad missköter sig eller uppträder besvärligt i allmänhet är inte liktydigt med att denne nekas samsittning. Snarare tvärtom; att dela en liten häktescell förutsätter i hög grad att man anpassar sig för att undvika att störa eller provocera sin samsittare.

Tycker kräket ser ut att snabbt kunna göras mottaglig för information och anpassa sig i cellen.
Citera
2026-09-02, 15:36
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av electricteapot
Det är dock fullt möjligt att vederbörande placeras tillsammans med en annan intagen som lyder under samma strikta restriktioner. Det skulle i så fall innebära att någon kan ha delat cell med personen i fråga utan att veta vem det är eller vad denne är häktad för, och dessutom varit helt utan möjlighet att själv efterforska saken.

​Att en häktad missköter sig eller uppträder besvärligt i allmänhet är inte liktydigt med att denne nekas samsittning. Snarare tvärtom; att dela en liten häktescell förutsätter i hög grad att man anpassar sig för att undvika att störa eller provocera sin samsittare.

Tycker kräket ser ut att snabbt kunna göras mottaglig för information och anpassa sig i cellen.

Jo, det tänkte jag så klart också på. Men då behöver det vara någon som häktades innan Robin och som inte ens vet att dådet inträffat, vilket jag tar som osannolikt, att det finns många andra som suttit häktade så länge.

Och kommer någon in, säg i maj, och ska dela cellen så kan de berätta en massa saker för Robin, så det händer nog inte heller.
Citera
2026-09-02, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
18/8:

Åtalstiden är förlängd till 15/9, så antingen blir det åtal då eller så förlänger de igen.

Tack för svar!
Citera
2026-09-02, 17:08
Medlem
Självmord tror jag inte han begår! Han är för stolt över vad han har gjort! Han vill leva och höra samt läsa allt tidningarna/tv skrivit om honom! Mer troligt är att någon slår ihjäl honom i fängelset när chans finns för det!
Citera
2026-09-02, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Självmord tror jag inte han begår! Han är för stolt över vad han har gjort! Han vill leva och höra samt läsa allt tidningarna/tv skrivit om honom! Mer troligt är att någon slår ihjäl honom i fängelset när chans finns för det!

Detta är en gammal grej som hände förr. Nuförtiden sitter pedofilier, våldtäktsmän och liknande tillsammans med andra som begått samma brott. De sitter inte med andra.
Citera
2026-09-02, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sylla

Eller så är det en av alla sjuka saker han vill prova, att dö.
Citera
2026-09-04, 09:36
Medlem
Han har tydligen hamnat på rättspsyk?

Jag trodde han satt i fängelset?

Eller blev han förflyttad till rättspsyk övertid? Stod det inget om att han var rädd eller något sådant i just fängelset och levde isolerat från andra intagna?
Citera
2026-09-04, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Han har tydligen hamnat på rättspsyk?

Jag trodde han satt i fängelset?

Eller blev han förflyttad till rättspsyk övertid? Stod det inget om att han var rädd eller något sådant i just fängelset och levde isolerat från andra intagna?
Vad menar du? Han har varit på rättspsyk för undersökning, numera är han i häktet
Citera
2026-09-04, 17:39
Medlem
Nationalromantiks avatar
Det är ändå intressant att åtal dröjer så länge (jag klagar inte) men det känns som att det brukar ta mindre tid?

Undrar vad som sticker ut i detta ärende och gör att det tar så lång tid.
Citera
2026-09-05, 13:36
Avslutad
Är det inte märkligt att polisen inte har resurser eller direktiv att hålla span på såna här individer?
Citera
2026-09-05, 23:04
Medlem
Varför tar det så långt innan åtal kan väckas? Varför flyttas den fram hela tiden. Är ju snart 8 månader sen händelsen & motivet samt bevisningen borde varit klar för längesen
Citera
2026-09-06, 00:08
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modig39
Varför tar det så långt innan åtal kan väckas? Varför flyttas den fram hela tiden. Är ju snart 8 månader sen händelsen & motivet samt bevisningen borde varit klar för längesen

Det "borde" det kanske vara, ja, men det är det inte så där har du svaret på varför det dröjer.

Det är ju inte som att de drar ut på det för skojs skull...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in