2026-05-03, 21:11
Medlem
Vad fasen blir resultatet om han ”bara” döms för grovt gravfridsbrott? Det ger väl högst 4 år på kåken? Misstänker att utredarna har svårt att hitta bevis för att Robin mördat my, vilket känns väldigt oroväckande. Då finns det ju en risk att psykfallet är ute igen om 3-4 år?
Citera
2026-05-03, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StartGenealogy
Stigen har belysning, men gymnasiet och liknande områden är något alla bör vara extra på sin vakt när de passerar nattetid.

Jag hoppas att det här fallet, liksom fallet med Lisa Holm, har lärt unga tjejer, och även äldre kvinnor, att de aldrig kan vara säkra när de är ensamma på en öde plats på väg hem.

Lisa var vid ett kafé på dagen, men det visade sig att det inte var tillräckligt säkert.

Jag tänker hela tiden att om varje tjej uppfostrades att ta det på största allvar att röra sig ensam i världen, och att My aldrig någonsin gick hem ensam någonstans på natten, hade det här förmodligen inte hänt.

Jag skyller absolut inte på offret, så att jag inte ska missförstås. Men jag anser verkligen att vissa lärdomar måste dras och att världen måste förstås som den är.

Lär unga tjejer att de tyvärr inte är säkra någonstans när de är ensamma, och att gå hem ensamma på natten inte bör vara ett alternativ.
Citera
2026-05-03, 21:27
Medlem
Jag orkar inte läsa igenom hela tråden, men är det någon som vet när åtal ska väckas eller när huvudförhandlingen planeras i målet? Det har ju gått ett halvår sedan han greps.
Citera
2026-05-03, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av powerpuffprincess
Vad fasen blir resultatet om han ”bara” döms för grovt gravfridsbrott? Det ger väl högst 4 år på kåken? Misstänker att utredarna har svårt att hitta bevis för att Robin mördat my, vilket känns väldigt oroväckande. Då finns det ju en risk att psykfallet är ute igen om 3-4 år?

På föremål som hittades på brottsplatsen hittades Robins DNA, vilket ledde till att han identifierades och började övervakas. Under övervakningen påträffades han i skogen när han begravde offrets kropp.

Borde inte hans DNA på brottsplatsen tillsammans med att han begravde offret vara tillräckliga bevis som pekar på mord?
Citera
2026-05-03, 22:36
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simon-hitlerson
Jag orkar inte läsa igenom hela tråden, men är det någon som vet när åtal ska väckas eller när huvudförhandlingen planeras i målet? Det har ju gått ett halvår sedan han greps.
Åklagarens senaste bud är efter denna sommar.
Citera
2026-05-04, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Åklagarens senaste bud är efter denna sommar.

Tack för svaret.Alltså nån gång under hösten?
Citera
2026-05-04, 01:54
Medlem
Citat:

Hav lite tilltro till de utomordentligt skickliga rättsläkarna. Kim Wall's mördare Peter Madsen blev ju dömd för mord - trots att kroppen låg spridd i delar på havsbotten i Östersjön..
Citera
2026-05-04, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kettlecooked
Jag hoppas att det här fallet, liksom fallet med Lisa Holm, har lärt unga tjejer, och även äldre kvinnor, att de aldrig kan vara säkra när de är ensamma på en öde plats på väg hem.

Lisa var vid ett kafé på dagen, men det visade sig att det inte var tillräckligt säkert.

Jag tänker hela tiden att om varje tjej uppfostrades att ta det på största allvar att röra sig ensam i världen, och att My aldrig någonsin gick hem ensam någonstans på natten, hade det här förmodligen inte hänt.

Jag skyller absolut inte på offret, så att jag inte ska missförstås. Men jag anser verkligen att vissa lärdomar måste dras och att världen måste förstås som den är.

Lär unga tjejer att de tyvärr inte är säkra någonstans när de är ensamma, och att gå hem ensamma på natten inte bör vara ett alternativ.

Några har nog "lärt sig", men efter en tid klingar rädslan av för många. Att varje tjej skulle lära sig är nog att hoppas för mycket. En majoritet följer nog hellre FB-flödet och liknande, säkert har många aldrig ens hört talas om fallet. Sen är det förstås en massa både män och kvinnor som resonerar "det där händer aldrig mig". Förr hade tv, radio och tidningar en enorm genomslagskraft. På 1970-talet hade vi 2 tv-kanaler och man tittade även på sånt som verkade tråkigt. Nu väljer många bort sånt som känns jobbigt, roligare att titta på en hund som går på bakbenen eller Bianca Ingrosso. Tyvärr kommer det nya otäcka händelser i en aldrig sinande ström.
Citera
2026-05-04, 10:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Min farhåga också.

Dels verkar det rättsmedicinska slutsvret dröja, vilket oroar. visserligen har man inte sällan långa köer på rättsmedicinkan, och lite mer komplicerade analyser kan dra ut på tiden. Men samtidigt kan misstanken komma att dödsorsaken inte är superklar. Kan det varit flera olika våld (strypning, slag mot skalle, kroppsskador) och styckning på det som försvårat?

Att man vill ha en mer komplett tidslinje kan förstås vara bra för att ha allt klart för sig vad som har hänt, men den nya efterlysningen av vittnen och två timmars ofullständig tidslinje tillsammmans med ett fördröjt slutgiltigt obduktionssvar och Robins nekande till mord, gör att man blir fundersam.

Om Robin hade konfronterats med öertygande bevisning om mord, hade han inte känt sig tvungen att erkänna? Kanske inte, men oroande är alla signaler med även ett åtal långt fram i tiden...

En snävare tidpunkt för när mordet skedde, var Robin vistades vid den tidpunkten och en tydlig dödsorsak är det som behövs.
Citera
2026-05-04, 10:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kettlecooked

Är du ung, är du generellt sett mer ute i utelivet än när du är äldre. Kombinationen med uteliv, sämre konsekvenstänk, en känsla av odödlighet och mindre pengar (till taxi), gör att du kommer att utsätta dig för risker.

Man kan inte heller skydda sig fullt ut mot denna typ av gärningsman som Robin är. Han har rekat, planerat och gått under radarn. Lyckligtvis är denna typ av mord ovanliga, men fruktansvärt när det händer.

Att vara för full, gå ensam i onödan om man kan dela på taxi en bit, att se till att överförfriskade kommer tryggt hem osv, är kanske det man kan göra. Ha koll på när sista tåget/bussen går. Sov över hos kompis om går.

Vi kan inte låsa in oss, alltid ta taxi och föräldrar kan inte alltid hämta på sena nätter.

M*y har inte gjort något fel.
Citera
2026-05-04, 11:48
Medlem
NinaRunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Nä precis.. man kan ju inte gå runt och oroa sig för att man stöter på en sån när man vistas ute. Ska man sluta motionera i skogen? Inte våga gå ner i tvättstugan själv?

Jag menar Robin försökte kidnappa ett barn mitt på blanka dagen.

Helt säker är man aldrig
Citera
2026-05-04, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Är du ung, är du generellt sett mer ute i utelivet än när du är äldre. Kombinationen med uteliv, sämre konsekvenstänk, en känsla av odödlighet och mindre pengar (till taxi), gör att du kommer att utsätta dig för risker.

Man kan inte heller skydda sig fullt ut mot denna typ av gärningsman som Robin är. Han har rekat, planerat och gått under radarn. Lyckligtvis är denna typ av mord ovanliga, men fruktansvärt när det händer.

Att vara för full, gå ensam i onödan om man kan dela på taxi en bit, att se till att överförfriskade kommer tryggt hem osv, är kanske det man kan göra. Ha koll på när sista tåget/bussen går. Sov över hos kompis om går.

Vi kan inte låsa in oss, alltid ta taxi och föräldrar kan inte alltid hämta på sena nätter.

My gjorde inget fel i den meningen att hon ska skuldbeläggas för det som hände henne. Men faktum är att det är en risk att gå hem ensam på de stigar som hon gick.

Om varje tjej tog planeringen av utekvällen – hur man tar sig dit och hur man tar sig hem från stan – på största allvar, skulle alternativet att gå ensam på skogsstigar klockan ett på natten inte ens vara ett alternativ. Det borde ses som något man inte gör!

Om My hade tagit en taxi eller på något annat sätt ordnat sin hemresa, kunde Robin ha planerat hur mycket han ville, men han hade inte kunnat överraska henne ensam mitt i natten på en skogsstig.

Om en tjej eller kvinna inte kan ordna sin hemresa helt säkert på natten – eller ens på dagen på en avlägsen plats – så har vi efter allt lärt oss att hennes säkerhet och liv är i fara. Det bör tas på största allvar.

Om My hade tänkt så, skulle Robin inte ha kunnat träffa henne ensam mitt i natten på en skogsstig, eftersom hon inte skulle ha försatt sig i en situation där hon gick hem ensam mitt i natten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in