Citat:
Ursprungligen postat av
Kettlecooked
Jag hoppas att det här fallet, liksom fallet med Lisa Holm, har lärt unga tjejer, och även äldre kvinnor, att de aldrig kan vara säkra när de är ensamma på en öde plats på väg hem.
Lisa var vid ett kafé på dagen, men det visade sig att det inte var tillräckligt säkert.
Jag tänker hela tiden att om varje tjej uppfostrades att ta det på största allvar att röra sig ensam i världen, och att My aldrig någonsin gick hem ensam någonstans på natten, hade det här förmodligen inte hänt.
Jag skyller absolut inte på offret, så att jag inte ska missförstås. Men jag anser verkligen att vissa lärdomar måste dras och att världen måste förstås som den är.
Lär unga tjejer att de tyvärr inte är säkra någonstans när de är ensamma, och att gå hem ensamma på natten inte bör vara ett alternativ.
Är du ung, är du generellt sett mer ute i utelivet än när du är äldre. Kombinationen med uteliv, sämre konsekvenstänk, en känsla av odödlighet och mindre pengar (till taxi), gör att du kommer att utsätta dig för risker.
Man kan inte heller skydda sig fullt ut mot denna typ av gärningsman som Robin är. Han har rekat, planerat och gått under radarn. Lyckligtvis är denna typ av mord ovanliga, men fruktansvärt när det händer.
Att vara för full, gå ensam i onödan om man kan dela på taxi en bit, att se till att överförfriskade kommer tryggt hem osv, är kanske det man kan göra. Ha koll på när sista tåget/bussen går. Sov över hos kompis om går.
Vi kan inte låsa in oss, alltid ta taxi och föräldrar kan inte alltid hämta på sena nätter.
M*y har inte gjort något fel.