2026-04-28, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Okej, vad händer med hundringen du sparar? Och vad gick hundringen du fick extra åt till?
Eh
2
Förmodligen mat alla gånger
1
Ja du
Konstig fråga
Ska testa sparande
Citera
2026-04-28, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliko
Hur fan kan allt gått upp flera 100% men min lön ökat med typ 6% de senaste 6 åren? Resultatet är att man tvingar människor att spränga portar. Kakan räcker inte till alla..
Ja
Bra analys
Citera
2026-04-28, 21:13
Medlem
Citat:
Frågan är fortfarande hur man kan lyckas med att göra av med exakt det man får in lagom till den tjugofjärde varje månad, månad efter månad. För mig är det ett mysterium.

I min värld handlar det om att man har noll koll på privatekonomi.

Många arbetar heltid måndag till fredag och tar sedan extrajobb, till exempel inom taxi under helgerna. I vissa fall förekommer ersättning som inte redovisas. Det finns också exempel på personer som arbetar via företag där de får provision på försäljning av olika varor, som mobiltelefoner, vitvaror och möbler, där affärerna går genom företaget.

Andra försöker tjäna pengar genom att köpa och sälja begagnade bilar, till exempel genom att köpa billigt och sälja vidare till ett högre pris. Generellt lever vissa över sina ekonomiska möjligheter, vilket gör att de känner behov av extra inkomster.

Det förekommer också relationer där ekonomin är ojämnt fördelad, till exempel där en part står för större delen av hushållskostnaderna, vilket kan leda till att den personen behöver arbeta mer för att få ekonomin att gå ihop.

Typ kvinnan får lön slösar allt på sig själv medan mannen betalar hyran el internet mat samt sparar…
Citera
2026-04-28, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Handlar om attityd och inställning. Man kan också handla för 50% mindre. Men vill man inte så vill man inte.

Men du verkar ha väldigt svårt att förstå hur folk lyckas balasera sina utgifter så de taktar med nästa lön, jag försöker bara ge dig lite insikt.

Och återigen, jag beskriver inte min egen ekonomi, den är detaljplanerad till 2029 och i stora drag planerad fram till pension.

Många arbetar heltid måndag till fredag och tar sedan extrajobb, till exempel inom taxi under helgerna. I vissa fall förekommer ersättning som inte redovisas. Det finns också exempel på personer som arbetar via företag där de får provision på försäljning av olika varor, som mobiltelefoner, vitvaror och möbler, där affärerna går genom företaget.

Andra försöker tjäna pengar genom att köpa och sälja begagnade bilar, till exempel genom att köpa billigt och sälja vidare till ett högre pris. Generellt lever vissa över sina ekonomiska möjligheter, vilket gör att de känner behov av extra inkomster.

Det förekommer också relationer där ekonomin är ojämnt fördelad, till exempel där en part står för större delen av hushållskostnaderna, vilket kan leda till att den personen behöver arbeta mer för att få ekonomin att gå ihop.

Typ kvinnan får lön slösar allt på sig själv medan mannen betalar hyran el internet mat samt sparar…
Citera
2026-04-28, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Eh
2
Förmodligen mat alla gånger
1
Ja du
Konstig fråga
Ska testa sparande
Bra idé
Citera
2026-04-28, 21:19
Medlem
Citat:
Bra idé
Haha
Ska bli intressant
Citera
2026-04-28, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsen27

Och hur man än gör råkar det man få in exakt till det som vad saker kostar. Exakt. Och varenda månad. Månad efter månad.

Tycker du inte att det är ganska konstigt?
Citera
2026-04-28, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Haha
Ska bli intressant
Tror en hundring är det minsta per månad. Välj ett autospar till typ Avanza, och köp exempelvis en indexfond.
Citera
2026-04-28, 21:26
Medlem
Sosseland

Ts bort arbetsgivaravgiften så folk kan ha lite stålar i fickan

Så slipper vi dela ut bidrag i form av RUT och ROT så folk kan leva
Citera
2026-04-28, 21:29
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Ok, max oflyt, det finns alltid sådan exempel. Men då har man överköpt ifrån början. Om mitt hus blev värderat till noll och vi skiljde oss skulle det vara surt, men inte hade jag behövt bo i bilen för det, även om jag fick ta hela bolånet själv.
Han fick någon hyresrätt men fick ju kronis efter sig när han inte kunde betala både skulden från huset till banken och nya hyran, löneutmätning, vräkt och fick inga fler hyresrätter fast han hade jobb.. Började missköta jobbet eftersom han inte hade någonstans att bo. Sket i allt och föll.

Han var just en sådan som tråden handlar om, som för det mesta hade 0 kvar på kontot i slutet av månaden (när han hade huset, köpte prylar, kläder och skit) Skilsmässan var hans fel men exfrun var snygg och skaffade snabbt en annan gubbe. Min bekante började låna pengar av bekanta, när han inte betalade tillbaka spred det sig så han kunde inte låna någonstans.

Enda sparande han hade var en pensionsförsäkring som var populärt på den tiden, sån man inte kan lösa ut före 58-60år.. vet inte? På något sätt lyckades han i alla fall lösa ut den. Kronkalle tog allt direkt. Efter det gick det utför snabbt..
Senast redigerad av Onanikrem 2026-04-28 kl. 21:41.
Citera
2026-04-28, 21:45
Medlem
Råkade åka förbi ett köpcenter i helgen... förstod inte varför det var så knökfullt med bilar men då påminde min fru mig om att det var "lönehelg". Alltså, hur kan det ens vara ett begrepp? Är folk sinnesslöa?

Man har fått in pengar på kontot och så måste man direkt ut och shoppa loss. Vad ligger som grund för ett sådant beteende? Eller har folk inte förstått tanken med kreditkort där man handlar när som helst och sedan betalar vid slutet av månaden? Man får ju känslan av att folk inte fattat det alls... har dessa ekonomiska analfabeter så kallat bankkort där det man handlar dras direkt från lönekontot? Jag antar att det finns kvar sådana kort, av någon konstig anledning.

Arma idioter som inte kan hantera sin ekonomi.
Citera
2026-04-28, 21:47
Medlem
Citat:
Tror en hundring är det minsta per månad. Välj ett autospar till typ Avanza, och köp exempelvis en indexfond.
Yes
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in