2026-04-23, 12:49
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
En ny rapport från Länsförsäkringar visar att var fjärde svensk har 500 kronor eller mindre på kontot dagen innan löning. En ökning från 2025 då det gällde var femte.

Samtidigt noteras en ökning av personer med över 15 000 kronor kvar på kontot vid löning. Välfärdsforskaren Tapio Salonen menar att utvecklingen speglar växande ekonomiska klyftor.

Han säger att de ekonomiska klyftorna har vuxit i Sverige sedan början av 1980-talet.

Har er privatekonomi försämrats det senaste året?
Känner ni igen er i Länsförsäkringars rapport?
Hur ska trenden vändas?

https://www.sverigesradio.se/artikel/rapport-var-fjarde-svensk-ar-pank-dagen-innan-loning
Citera
2026-04-23, 12:51
Medlem
RiMaXs avatar
Min ekonomi är oförändrad. Aldrig pank innan löning.
Citera
2026-04-23, 13:02
Medlem
Jag känner inte igen mig. Ibland går det åt mer pengar pga oväntade utgifter. Förra året köpte jag en bil och samtidigt hade jag lite oväntade utgifter så jag hade tömt sparkontot på bilen och spenderat hela lönen innan nästa.
Fick sälja lite fonder för att "klara" mig så var inte pank men det kändes inte bra.
Citera
2026-04-23, 13:04
Medlem
Lön i morgon.

Firar i förväg på fulhaket med Raggmunk och stekt fläsk - och lingonsylt. Naturligtvis.

Det blir nog mer än en öl - ledig i morgon.

Jag har världens enklaste ekonomi.

Inga lån, ingen bil, inget gnälligt fruntimmer - bara frihet.
Citera
2026-04-23, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Hur ska trenden vändas?

https://www.sverigesradio.se/artikel/rapport-var-fjarde-svensk-ar-pank-dagen-innan-loning

Det är ju svårt att kontrollera denna information, men det finns många sätt att få slut på pengar. Att betala ner fort på lån eller pensionsspara mer än vad ekonomin tåler just nu. Eller att man köpt en dyrare bil än man borde eller rest på semester på kredit.

Jag känner nästan ingen som har det som rapporten beskriver, är det något nytt med bidragssystemet som gör att man måste bevisa att pengarna inte räcker för att få bostadsbidrag eller något annat bidrag?

Eller stämmer det faktiskt att 25% är helt panka x antal dagar innan nästa lön.
Citera
2026-04-23, 13:15
Medlem
Torsuss avatar
Många av dom som är panka innan lön är det på grund av dålig planering. Tar inte hänsyn till att någon månad kan vara extra dyr för att vissa utgifter hopar sig utan bränner på som vanligt. Ofta i kombination med att dom bränner 50% av månadslönen på krogen i början av månaden..

Lite jobbigt med sådana typer när dom sedan ska beklaga sig och tigga pengar av andra
Citera
2026-04-23, 13:17
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Hur ska trenden vändas?

Jag är lite osäker på hur de räknar här.

Jag har typ 500 kr kvar på mitt primära konto (kortet) och inget kreditkort, men jag köpte indexfonder för 20,000 kr i början av månaden, med strax över 2 miljoner på det kontot.

Men tekniskt sett också väldigt lite kvar av lönen.
Citera
2026-04-23, 13:18
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C4sand
Det är ju svårt att kontrollera denna information, men det finns många sätt att få slut på pengar. Att betala ner fort på lån eller pensionsspara mer än vad ekonomin tåler just nu. Eller att man köpt en dyrare bil än man borde eller rest på semester på kredit.

Jag känner nästan ingen som har det som rapporten beskriver, är det något nytt med bidragssystemet som gör att man måste bevisa att pengarna inte räcker för att få bostadsbidrag eller något annat bidrag?

Eller stämmer det faktiskt att 25% är helt panka x antal dagar innan nästa lön.

Nä, mindre än 500:- kvar. Höftar på att runt 10% har mindre än 100:- dagen innan lön.
Citera
2026-04-23, 13:19
Medlem
Stormivattenglass avatar
Har haft 20 kr på kontot i 5 dagar nu och så brukar det vara. Jag lägger dock alla pengar på investeringar.
Citera
2026-04-23, 13:21
Medlem
Krappfiskarns avatar
Svårt kontrollera om de verkligen är "panka". Är det för att de har höga grundkostnader eller att de lever lite för gott? Många unga på min arbetsplats snusar, dricker energidryck varje dag och äter väldigt regelbundet köpt färdigmat/hämtmat istället för att laga hemma.
Citera
2026-04-23, 13:21
Medlem
Dazzins avatar
Vet inte hur ofta det händer mig själv men att det händer gör det ju. Beror dock inte på att man är luspank utan pga att resten av den månadens lön ligger på sparkonto i annan bank, har skickats in i fonder, aktier etc.

Känns inte som att man ska dra så stora växlar av den här undersökningen. (enligt min egna subjektiva omvärldsuppfattning.)
Citera
2026-04-23, 13:22
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Fattigdom beror ofta på att huvudet är dumt. Det är obetänksamma utgifter som dränerar folks ekonomi. Inte låga inkomster. Saker som bara kostar pengar utan att ge något tillbaka. Utekaffe titt som tätt. Prenumeration av morgontidning. Andra prenumerationer som lligger och kostar, som däckhotell och flera olika TV-abbonemang och datorspel med månadsavgift. Sån skit är jättevanlig hos den så kallade arbetarklassen. Det blir en stor summa i slutet av månaden som kunde spenderats bättre eller sparats. Räkna ihop det så handlar det kanske om ett par tusen som bara försvinner ut i intet varje månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in