2026-04-28, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Han fick någon hyresrätt men fick ju kronis efter sig när han inte kunde betala både skulden från huset till banken och nya hyran, löneutmätning, vräkt och fick inga fler hyresrätter fast han hade jobb.. Började missköta jobbet eftersom han inte hade någonstans att bo. Sket i allt och föll.

Han var just en sådan som tråden handlar om, som för det mesta hade 0 kvar på kontot i slutet av månaden (när han hade huset, köpte prylar, kläder och skit) Skilsmässan var hans fel men exfrun var snygg och skaffade snabbt en annan gubbe. Min bekante började låna pengar av bekanta, när han inte betalade tillbaka spred det sig så han kunde inte låna någonstans.

Enda sparande han hade var en pensionsförsäkring som var populärt på den tiden, sån man inte kan lösa ut före 58-60år.. vet inte? På något sätt lyckades han i alla fall lösa ut den. Kronkalle tog allt direkt. Efter det gick det utför snabbt..
Borde kunnat få skuldsanering
5 år och sen fri
Citera
2026-04-28, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Yes
Lycka till! Du är på väg till en bättre ekonomi!
Citera
2026-04-28, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Lycka till! Du är på väg till en bättre ekonomi!
Halleluja
Tackar för uppmuntran
Det är ärligt menat
Citera
2026-04-28, 21:52
Medlem
exploring-mapss avatar
Citat:
Ok ni som aldrig satt er i nyproducerad lögenhet
Vad sägs om 16000 för en trea? Fullt normalr och inte ens huvudstaden
Dår inte el och vatten ev parkering inräknat
Ni kan räkna ut själv kanske ensam m två barn
Inte så väkbetalt jobb
Det går precis runt

Folk i gamla hus borde gå en kurs i hur verkligheten är idag hyreslägenheter och bostadsrätter
Så 8000 var?

Det betalade jag i hyra när jag bodde själv och var ~24 år. En av Sveriges större städer, "lagom avstånd" från centrum, helt normal lön för min ålder, varken mycket eller lågt på den tiden. Så helt medel på allting.

Men visst, hade jag haft lägre lön så hade det såklart varit svårare. Men å andra sidan kan ni dela utgifter, vilket borde göra det lättare för er.

Har ni köpt eller hyr ni?
Senast redigerad av exploring-maps 2026-04-28 kl. 21:56.
Citera
2026-04-28, 21:55
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Borde kunnat få skuldsanering
5 år och sen fri
Kunde kanske fått? Vet inte om det fanns då? När han missat ett par hyror i nya hyresrätten blev han vräkt och kunde inte få något boende. Bodde ett tag hos någon kompis, misskötte sig nog där med (lånade) Efter det var det bilen.. Kronis tog den inte för den skriven på ett av barnen, så pass smart var han i alla fall.
Körde oskattad, obesiktigad och åkte dit på det med. Inte smart.
Citera
2026-04-28, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exploring-maps
Så 8000 var?

Det betalade jag i hyra när jag bodde själv och var ~24 år. Helt normal lön för min ålder, varken mycket eller lågt på den tiden.

Men visst, hade jag haft lägre lön så hade det såklart varit svårare. Men å andra sidan kan ni dela utgifter, vilket borde göra det lättare för er.

Har ni köpt eller hyr ni?
Ensamförsörjare med barn
Kan inte dela med någon!
Det jag menar folk förstår inte hur tufft det är
Citera
2026-04-28, 21:57
Medlem
Citat:
Kunde kanske fått? Vet inte om det fanns då? När han missat ett par hyror i nya hyresrätten blev han vräkt och kunde inte få något boende. Bodde ett tag hos någon kompis, misskötte sig nog där med (lånade) Efter det var det bilen.. Kronis tog den inte för den skriven på ett av barnen, så pass smart var han i alla fall.
Körde oskattad, obesiktigad och åkte dit på det med. Inte smart.
Ursäkta frågan men lever han?
Aldrig försent med skuldsanering
Citera
2026-04-28, 22:01
Medlem
exploring-mapss avatar
Citat:
Ensamförsörjare med barn
Kan inte dela med någon!
Det jag menar folk förstår inte hur tufft det är
Okej, jag missuppfattade dig. Jag trodde att ni var två. Då förstår jag absolut att det är tufft. Jag får sympati med dig för att du har barn, men samtidigt så avundas jag dig för att det är i princip kört för mig och det har varit mitt livs mål, jag kommer att dö ensam, så på något sätt hade jag hellre varit i dina skor. Kanske inte ämnet här, men vill ge perspektiv från oss 100% ensamma också. Hade inte mått helt bra om du personligen fick leva bättre för att du har barn (som vanligt enligt mig) och jag får ännu en smäll genom att också behöva betala mer och jobba mer för en liknande levandsstandard
Senast redigerad av exploring-maps 2026-04-28 kl. 22:06.
Citera
2026-04-28, 22:03
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursäkta frågan men lever han?
Aldrig försent med skuldsanering
Levde sist jag såg honom för några år sedan. Staplade runt med rullator kanonfull kl. 12 en vardag. Kollade honom på nätet, då bodde han på något boende, inte äldreboende utan snarare för missbrukare eller så. Borde börja närma sig 80årsåldern nu.

Bor inte i samma stad längre.
Citera
2026-04-28, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exploring-maps
Okej, jag missuppfattade dig. Jag trodde att ni var två. Då förstår jag absolut att det är tufft. Jag får sympati med dig för att du har barn, men samtidigt så avundas jag dig för att det är i princip kört för mig och det har varit mitt livs mål, jag kommer att dö ensam, så på något sätt hade jag hellre varit i dina skor. Kanske inte ämnet här, men vill ge perspektiv från oss 100% ensamma också.
Beklagar
Ja
Det är tufft
Men är glad att barnen finns
Är du man är det aldrig försent
Du kan även träffa nån som har barn
Så..hang in there
Citera
2026-04-28, 22:07
Medlem
Citat:
Levde sist jag såg honom för några år sedan. Staplade runt med rullator kanonfull kl. 12 en vardag. Kollade honom på nätet, då bodde han på något boende, inte äldreboende utan snarare för missbrukare eller så. Borde börja närma sig 80årsåldern nu.

Bor inte i samma stad längre.
Okej
Ja då kanske inte aktuellt
Tyvärr verkar han vara alkoholist
Men ändå..blivit 80 så inte dåligt ändå
Äldre än många som levt "perfekt"
Citera
2026-04-28, 22:13
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Okej
Ja då kanske inte aktuellt
Tyvärr verkar han vara alkoholist
Men ändå..blivit 80 så inte dåligt ändå
Äldre än många som levt "perfekt"
Han blev väl alkoholist efter det som hände. Late bloomer, kanske inte kroppen förstörs lika snabbt då? Söp inte men spelade och horade runt under de år jag kände honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in