2026-04-23, 15:20
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seolseol
Två frågor.
Finns det inte låga löner ?
Ska människor inte unna sig något alls?
Nej.
Nej.
Citera
2026-04-23, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Förvånansvärt många skulle nog göra det beroende på hur frågan är ställd.

I ditt exempel:

Har du pengar till räkningar - Ja

Hur mycket pengar har du på ditt lönekonto - 98:-

Är nog mer sannolikt att det är personer med över 15 000 kr kvar på kontot vid löning som även har tre millar på ISK.
Citera
2026-04-23, 15:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Desto värre, vad tror du de utan lön kan investera?
Ja, jag tror att folk har pengar men lägger oftast pengarna på skräp.
Citera
2026-04-23, 15:32
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
Ja, jag tror att folk har pengar men lägger oftast pengarna på skräp.
Ungefär, i slutet av månaden går det i bästa fall minus - minus noll.

Kolla hur mycket folk det är på McDonalds, MAX, Burgerking och all annan skit? Foodora, Volt. fredagasmys, öl för 100 spänn glaset på krogen osv. Inte ett skit synd om folk!
Citera
2026-04-23, 15:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Ungefär, i slutet av månaden går det i bästa fall minus - minus noll.

Kolla hur mycket folk det är på McDonalds, MAX, Burgerking och all annan skit? Foodora, Volt. fredagasmys, öl för 100 spänn glaset på krogen osv. Inte ett skit synd om folk!
Hyra sparkcycklar osv.. Hade vellat göra en audit på folks ekonomi som lever lön till lön
Citera
2026-04-23, 15:36
Medlem
Men sänk då för helvete skatten!

Man blir ju ruinerad när man betalar elräkningen, mataffären, bensinpumpen eller bolaget.

Skär ner på slöddret så kanske även dom kan hitta sig ett jobb som efterfrågas.

Klart vi blir fattiga om vi ska avlöna sopor på kommunala och statliga tjänster som ingen har bett om.
Citera
2026-04-23, 15:36
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Vad ska man vakna upp för? Majoriteten av de 25% lider bara av brist på ekonomisk planering.

Du är naiv
Citera
2026-04-23, 15:38
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C4sand
Det är ju svårt att kontrollera denna information, men det finns många sätt att få slut på pengar. Att betala ner fort på lån eller pensionsspara mer än vad ekonomin tåler just nu. Eller att man köpt en dyrare bil än man borde eller rest på semester på kredit.

Jag känner nästan ingen som har det som rapporten beskriver, är det något nytt med bidragssystemet som gör att man måste bevisa att pengarna inte räcker för att få bostadsbidrag eller något annat bidrag?

Eller stämmer det faktiskt att 25% är helt panka x antal dagar innan nästa lön.

Många unga har det väl så, det hade iaf jag i några år när jag festade upp allt jag tjänade. Den gruppen är sannolikt överrepresenterad, medelålders har det knappast så.
Citera
2026-04-23, 15:54
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Lön i morgon.

Firar i förväg på fulhaket med Raggmunk och stekt fläsk - och lingonsylt. Naturligtvis.

Det blir nog mer än en öl - ledig i morgon.

Jag har världens enklaste ekonomi.

Inga lån, ingen bil, inget gnälligt fruntimmer - bara frihet.

Spenderar du varje lön på mat ute, eller lägger du undan en slant i slutet av varje månad också?
Citera
2026-04-23, 15:56
Medlem
Minns när jag var 18 år och nästan precis börjat arbeta på ett fast jobb. Hade väl jobbat några månader. Frågade chefen om jag kunde få lite förskott. Han sa att man alltid skulle ha minst två månadslöner i reserv på kontot. Hur ska man kunna ha det när man precis börjat jobba, frågade jag honom? Fick inget svar på det, men fick mitt förskott.
Citera
2026-04-23, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Du är naiv

Dock inte fattig, och kan göra en budget.
Citera
2026-04-23, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medborgarbidrag
Är nog mer sannolikt att det är personer med över 15 000 kr kvar på kontot vid löning som även har tre millar på ISK.

Frågeställningen diskuterades rätt flitigt på RT, och i princip alla sa att man är ekonomisk analfabet om man har mer än några tusen på lönekontot (och att de skulle svara så om de fick frågan (hyr mycket har du på kontot)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in