2026-04-28, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Att du flyttar pengarna till ett annat konto passar inte in rapportens två rekvisit 1. Var fjärde svensk pank innan löning 2. har du mindre än 500 kronor på kontot. Vet inte hur detta kan vara så svårt att fatta.

Kära menskonstnär,

Du ser mycket väl vad jag syftar på, men för sakens skull kan jag skriva dig det på näsan. I den angivna länken i trådstarten (du vet, "första inlägget") får jag läsa följande gällande konton med ett saldo under 15000 kronor.

"En ny rapport från Länsförsäkringar visar att var fjärde svensk har 500 kronor eller mindre på kontot dagen innan löning. En ökning från 2025 då det gällde var femte."

Du kan vara ett rekvisit...
Citera
2026-04-28, 18:54
Medlem
Lönen är inte problemet, utan det är hur ofta den kommer.
Citera
2026-04-28, 19:23
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Man behövde ju inte sälja hus och aktier direkt bara för att de gick ner i värde, det återhämtade sig igen relativt kvickt
Ibland kommer livet emellan. En bekant skiljde sig just i den vevan 92-94 och gick 400k back på huset. Dvs. dom sålde till 800k förlust. Det var mycket pengar på den tiden, hans ekonomi återhämtade sig aldrig efter det. Bodde i bilen periodvis, hamnade på något stödboende så småningom.
(ingen jag ville ha som inneboende)

Jag blev rik som ett troll genom att köpa akter under samma tid.
Citera
2026-04-28, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Eh. Skrev om det innan
De som ensamma försörjer barn o bor dyrt

Är det din åsikt eller vad du tror eller är det verkligen så? Har du källa?
Citera
2026-04-28, 19:28
Medlem
Citat:
Man behövde ju inte sälja hus och aktier direkt bara för att de gick ner i värde, det återhämtade sig igen relativt kvickt
Problemet var väl att räntan en tid var skyhög, men jag tror inga banker bråkade om sånt.

Att värdet på aktier eller bostad sjunker behöver inte drabba förrän man måste sälja.
Citera
2026-04-28, 19:46
Medlem
CMMKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Problemet var väl att räntan en tid var skyhög, men jag tror inga banker bråkade om sånt.

Att värdet på aktier eller bostad sjunker behöver inte drabba förrän man måste sälja.

Lånet kan ju vara rätt drygt om räntekostnaden har skenat, det kan ju tvinga fram en fastighetsförsäljning. Aktier däremot, fortsätter förhoppningsvis att lämna lite utdelning, så där kan det vara idé att vänta ut en kursåterhämtning. Dock finns det åtskilliga exempel på havererade aktier som aldrig mer blir vad de har varit.
Citera
2026-04-28, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Eftersom all makt utgår från Folket, så är det hög tid att kräva mer satsningar på Sverige istället för på utlandet. Det är inte Sverige som Putin vill åt, utan det är Baltikum.

Vi behöver varje miljard som skickas iväg i onödan till oligarkerna som gnuggar händerna girigt.

Kommer du ihåg vår gamla statsepidemiolog, eller profet Anders Tegnell?

Han var tydlig med att hjälp på plats är en bra investering.
Citera
2026-04-28, 19:56
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C4sand
Kommer du ihåg vår gamla statsepidemiolog, eller profet Anders Tegnell?

Han var tydlig med att hjälp på plats är en bra investering.
Anders Tegnell är ett levande bevis på att en fin titel räcker för att få med sig en hel Fårskock. Inte en dräng eller piga vågade säga emot STATSEPIDEMIOLOGEN.

När köpkraften hos folket minskar så ökar kriminaliteten som ett brev på posten. Vi skickar läkare till Somalia för hjälpa till, medan dom skickar patienter och analfabeter till Sverige. Det saknas intelligens i något led.
Citera
2026-04-28, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CMMK
Lånet kan ju vara rätt drygt om räntekostnaden har skenat, det kan ju tvinga fram en fastighetsförsäljning. Aktier däremot, fortsätter förhoppningsvis att lämna lite utdelning, så där kan det vara idé att vänta ut en kursåterhämtning. Dock finns det åtskilliga exempel på havererade aktier som aldrig mer blir vad de har varit.
Tror faktiskt ingen var tvungen att sälja sin bostad, räntan skenade ganska kort tid.

Gällande aktier, så är det inte så många som kör med utdelning. Att sånt skulle vara så fantastiskt är det mest amatörer som tror.
Citera
2026-04-28, 20:13
Medlem
Citat:
Inser du inte hur dumt det är att inte ha någon buffert?

Du verkar uppenbart kunna fixa det, men gör det inte. För mig är det helt ofattbart.

Men vänta lite nu, jag förklarar hur det fungerar, inte hur jag själv sköter min ekonomi. Jag sparar ca 40% av min lön till olika saker, bla buffert.

Man kan förstå hur något fungerar utan att för den skull praktisera det.
Citera
2026-04-28, 20:16
Medlem
Citat:
Men vänta lite nu, jag förklarar hur det fungerar, inte hur jag själv sköter min ekonomi. Jag sparar ca 40% av min lön till olika saker, bla buffert.

Man kan förstå hur något fungerar utan att för den skull praktisera det.
Och du tycker att man ska handla upp sina pengar om man råkar ha något kvar strax innan lön?

Det är ju precis det man inte ska göra.
Citera
2026-04-28, 20:16
Medlem
Citat:
Kan man då inte handla för 4.8% mindre redan innan, och på så sätt få ihop en liten buffert? Uppenbart klarar man ju av det.

Handlar om attityd och inställning. Man kan också handla för 50% mindre. Men vill man inte så vill man inte.

Men du verkar ha väldigt svårt att förstå hur folk lyckas balasera sina utgifter så de taktar med nästa lön, jag försöker bara ge dig lite insikt.

Och återigen, jag beskriver inte min egen ekonomi, den är detaljplanerad till 2029 och i stora drag planerad fram till pension.
Senast redigerad av Baheera 2026-04-28 kl. 20:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in