2026-04-28, 01:02
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C4sand
Mycket av pengarna går väll till elbolag, energisektorn och husägare som hyr ut lägenheter.
Sveriges utbredda hyreslägenheter är ju med på att se till att de flesta som har lite, ska fortsätta ha lite.
Eftersom all makt utgår från Folket, så är det hög tid att kräva mer satsningar på Sverige istället för på utlandet. Det är inte Sverige som Putin vill åt, utan det är Baltikum.

Vi behöver varje miljard som skickas iväg i onödan till oligarkerna som gnuggar händerna girigt.
Citera
2026-04-28, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Aha
Du har läst nått i en tidning, nån gång
Sen dömer du alla andra för samma sak

Nä? 🤣
Citera
2026-04-28, 07:56
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Man har väl alltid lite pantburkar hemma så helt pank är man ju inte vid månadsskiftet
Citera
2026-04-28, 09:10
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Man har väl alltid lite pantburkar hemma så helt pank är man ju inte vid månadsskiftet

Annars kan man sno någon uteliggares ihopsamlade pant

Nu har jag inte läst artikeln eller lyssnat på klippet men kan det verkligrn vara så många som är helt panka de sista dagarna? Visst har jag någon gång haft någon hundring kvar men då har det varit pga en oförutsedd händelse eller en extra dyr räkning etc. Har oftast 500-1500 kvar när lönen kommer
Citera
2026-04-28, 09:53
Medlem
Apropå detta. Jag handlar på Lidl ett par gånger i veckan och igår var det knökfullt. Veckan innan löning desto mer öde.

Nån annan som märkt?

Nån som brukar vara "kung på Ica" när ni fått lön som känner igen sig?

Men jag tänker att folk behöver väl mat även i slutet av månaden? Kan man verkligen inte hushålla bättre med sina pengar än att ha en matbudget för varje vecka?

Alltså, ni som spenderar hela eller nästan hela lönen innan månaden är slut, kan ni inte beskriva vad ni lägger pengarna på?

Jag är genuint intresserad. Snälla gör en sammanställning där ni beskriver för varje vecka vart era pengar går (typ: kläder Xxx kr, nöjen Xxx kr, osv) Jag skulle bli tacksam.
Citera
2026-04-28, 10:03
Medlem
Citat:
Frågan gällde inte saker man har hemma som man kan sälja. Men visst, har du för femhundra (tre sopsäckar) så sälj dem. Då hamnar du i alla fall inte i kategorin som har under den summan precis innan nästa lön kommer.
Citera
2026-04-28, 11:14
Medlem
Citat:

Jag brukar panta en gång per månad eller ibland mindre. Har mer eller mindre alltid pengar så jag klarar mig, men man blir ju inte rik på att slösa bort pengar.

Så ibland kommer det ungar och plingar på och tigger pant till nån klasskassa eller så. Då har jag kanske 3-4 säckar pant, men ger absolut inte bort det.

Brukar kunna plocka eventuella burkar eller flaskor som står framme på någon bänk eller bord och ge dom det, men säckarna behåller jag själv. Speciellt nu för tiden när många butiker har dessa stora pantmaskiner där man bara häller ner hela säckar i maskinen så slipper man stå och mata.
Citera
2026-04-28, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Alltså ni vet att man inte får ta med sig pengarna när man dör va?

Har man tillräckligt på banken för att känna sig hyfsat trygg så finns det inget egenvärde i att lägga pengar på hög. Svårt att tro att jag på dödsbädden kommer tänka "nedrans jävla skit att jag brände det mesta av lönen på alla dessa underbara minnen, istället för på statsobligationer och konvertibler i småbolag".

Alltså du vet att man måste ha pengar att leva på när man är gammal, va?

Måttligt kul att ha levt ett medelmåttigt liv från 18 till 75 år för att sedan gå på knäna ekonomiskt och hamna på kommunalt äldreboende sina 10 sista år i livet, för att man "brände det mesta av lönen på alla dessa underbara minnen".
Citera
2026-04-28, 11:36
Medlem
Var fjärde svensk är pank innan löning (2026)
Vad är orsaken till detta?
Om vi ser det faktabaserat så är det i vart fall inte pga att människor generellt skulle ha fått det sämre rent ekonomiskt.

Svaret är givetvis mera att människor har fått sämre förmåga, eller bryr sig mindre, att sköta sin egen ekonomi.

Sant är att i Sverige har alla generellt fått det bättre.

Allt annat är bara ren vänsterpropaganda.
Allt snack om inkomstklyftor är bara ren vänsterpropaganda.

Jag liksom i princip alla har fått det bättre.
Om någon annan än jag har fått det ännu bättre så innebär det inte att jag därför skulle ha fått det sämre. Den sanningen borde vara självklar för alla.

Jag är nöjd med att jag har fått det bättre.
Men jag undviker må illa över att någon annan har fått det ännu bättre.

I Sverige gäller att ca 25% av invånarna försörjer både sig själva och också försörjer övriga ca 75% av befolkningen.
Jag tycker det är fantastiskt av de 25% att ställa upp på detta och jag blir bara glad om någon av dem tjänar mycket pengar och betalar ännu mer i skatt till nytta för alla oss övriga.
Så länge jag också får det bättre så är detta självklart för mig.

Att de som ingår i de 25%, de som finansierar vår välfärd och allt vårt gemensamma i Sverige, att de tjänar mer och betalar mer skatt gagnar oss alla.
Det som i vänsterpropagandan kallas för "inkomstklyftorna" är därmed en förutsättning för att säkra välfärden och allas vårt gemensamma i Sverige, och en förutsättning för att övriga 75% av befolkningen ska kunna leva med full tillgång till en av världens högsta levnadsstandarder.
Citera
2026-04-28, 11:54
Medlem
Powershoppa för att powershoppa vad?

Ny äggkokare varje år, kaffebryggare, elspark, nytt kök vart 10:e, Thailand varje år, åka skidor varje är, Rolex på avbetalning/banklån o i stort sett alltihop på räntefritt o sms lån…. Fyller på inkomster med bla fejkade sjukskrivningar o vabbade ungar…

100% självförvållat!!

Ingen pardon!
Citera
2026-04-28, 12:04
Medlem
Klappasäftens avatar
Hur kan man vara pank innan löning? Vad lägger folk pengar på egentligen?
Citera
2026-04-28, 12:05
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Hur kan man vara pank innan löning? Vad lägger folk pengar på egentligen?

sitt boende
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in