2026-05-10, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Såklart att man själv väljer, men om man tillhör de 25% som inte har ett öre kvar innan nästa lön trillar in, så har man nog gjort ett ganska konstigt val. Tycker du inte det själv?
Det är idiotiskt att sätta sig i en sådan situation där man är pank innan lön. Då klarar man inte av några som helst oförutsedda utgifter.

Fasta kostnader bör inte överstiga 50 % av den disponibla inkomsten. Rörliga kostnader bör inte överstiga 40 % av resterande medel.
Citera
2026-05-10, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Såklart att man själv väljer, men om man tillhör de 25% som inte har ett öre kvar innan nästa lön trillar in, så har man nog gjort ett ganska konstigt val. Tycker du inte det själv?

Beror ju helt på, man jan ju ha 60k netto i inkomst och planera sin ekonomi så att det går jämnt ut varje månad om man vill det, så länge det funkar är det väl upp till var och en.
Citera
2026-05-11, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerlord
Var då folket svälter och dör som flugor man har inget att leva för lolket
Svälter många ihjäl i sverige idag eller vad menar du?
Citera
2026-05-11, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Fast detdär har i princip aldrig att göra med att folk har ont om pengar. Dessa typer har dålig ekonomisk diciplin. Jag har sett över 300 avsnitt av Lyxfällan så jag har noll och inget förtroende för för dessa ekonomiska analfabeter.
Kul att du gillar lyxfällan, men det har det. Men du verkar gilla putin och då måste man verkligen ha din inställning
Citera
2026-05-11, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Kul att se att mitt inlägg fick mogna hos dig i två veckor.
Spännande att se att du inte har något att komma med
Citera
2026-05-11, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Fast detdär har i princip aldrig att göra med att folk har ont om pengar. Dessa typer har dålig ekonomisk diciplin. Jag har sett över 300 avsnitt av Lyxfällan så jag har noll och inget förtroende för för dessa ekonomiska analfabeter.
Om du suger putins kuk riktigt duktigt så kommer han nog betala för dig
Citera
2026-05-11, 20:13
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alarm787
Kul att du gillar lyxfällan, men det har det. Men du verkar gilla putin och då måste man verkligen ha din inställning

Öh? Tror du jag skulle ha en avatar med Putin med en toasits runt halsen om jag gillade Putin och Ryssland?
Citera
2026-05-11, 20:15
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alarm787
Om du suger putins kuk riktigt duktigt så kommer han nog betala för dig

Nu tar vi det igen, ser du toalettsitsen kring outins hals på min avatar?
Citera
2026-05-12, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ashin-Wirathu
Man får inte glömma att många har inte fått de löneförhöjningar som man skulle fått i takt att allt blir dyrare. Disponibel inkomst har minskat enormt de senaste 20 åren.

Själv kan jag säga jag har typ 0kr på kontot varje månad, dock har jag hus och studerar på universitetet. Åker på leva på sparade pengar då och då men den kassan sinar.

Får la ut 18000 (CSN) något sen ligger fasta kostnader på en 15000-18000 i månaden.
Kan man bara plötsligt få lönehöjningar som man på något magiskt vis har rätt till?
Starta eget så kan du ge dina anställda 50% löneökning vart år.

Studiebidrag + lån (heltid)

* Totalt per vecka: ca 3 398 kr
* Totalt per 4 veckor: ca 13 592 kr… så undrar hur du kan få 18k
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in