2026-04-14, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhej1204
Ja man är dum man tror att det inte finns något annat som kan påverka kroppen än endast maten, klart det finns mediciner och tillstånd som försvårar viktminskning. Sen i övrigt är det kaloriunderskott som gäller

Sveriges mest köpta läkemedel är "ozempic". Människor i Sverige är bra dumma minst sagt. Samtidigt är även många experter i media rätt okunniga och Sveriges kostråd mycket missvisande. Gissar detta bidrar mycket till denna utveckling där svenskarna äter sig sjukare för varje år som går. Att vi är så korkade överlag inom ett så viktigt ämne som kost och hälsa.
Citera
2026-04-18, 14:14
Medlem
Stor-Franks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Okej proffesorn. Förklara detta då!

Jag har alltid legat på 73-75 kilo. ALLTID Sen gud skapade planeten.

Jag började med medicin metoprolol 75 mg. Jag åt IDENTISKT Mat!

Exakt lika många ÄGG
Exakt samma grav Havregryn
EXAKT samma g whey ( Ja jag väger med våg)
EXAKT samma gram potatis
Steker nästan aldrig mat, jag kör Airfryer.

Min poäng jag väger ALLT! Sist jag åt chips, godis, Pizza osv var 8 år sen. Pga att jag inte tycker det är gott.

Jag gick upp till 83 kilo! På någon månad med IDENTISKT KOST. Jag äter lika strikt som Brian johnson. Hur kan ni Hjärntvättade människor fortfarande säga. Kcal in kcal ut!

Och kör du med detta fattiga argumentet " Du tjuvåt" " Du rörde dig mindre" Då är din intelligens nivå så låg att jag kommer tro att du har en personlig assistent som skriver åt dig.

Så ge mig rimlig förklaring nu. Mr kcal in och ut.
Förlåt att jag bumpar ett så gammalt inlägg
men ditt energibehov förändras ju över tid.
Även om du äter EXAKT lika många gram havregryn, går EXAKT lika många steg per dag, gör EXAKT lika många reps i knäböjen varje tisdag så kommer inte ditt energibehov ligga still.
Man blir äldre = energibehovet minskar
Man lägger på sig muskler = energibehovet ökar
Man börjar med medicin = energibehovet kan både öka eller minska

MEN, samma magiska mattematik sätter ändå förutsättningen: kcal in vs kcal ut, även om kcal ut förändras pga något.

Jag började förövrigt med 50mg metoprolol i vintras.
Mitt kaloribehov förblev detsamma: snittar på 3600kcal/dag över tid.
Exakt dagsbehov lär ju vara plus/minus ett par 100 per dygn.
Citera
2026-04-20, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Frank
Förlåt att jag bumpar ett så gammalt inlägg
men ditt energibehov förändras ju över tid.
Även om du äter EXAKT lika många gram havregryn, går EXAKT lika många steg per dag, gör EXAKT lika många reps i knäböjen varje tisdag så kommer inte ditt energibehov ligga still.
Man blir äldre = energibehovet minskar
Man lägger på sig muskler = energibehovet ökar
Man börjar med medicin = energibehovet kan både öka eller minska

MEN, samma magiska mattematik sätter ändå förutsättningen: kcal in vs kcal ut, även om kcal ut förändras pga något.

Jag började förövrigt med 50mg metoprolol i vintras.
Mitt kaloribehov förblev detsamma: snittar på 3600kcal/dag över tid.
Exakt dagsbehov lär ju vara plus/minus ett par 100 per dygn.

Sant. Men sen avgör matens kvalitet också så det är inte riktigt så enkelt som kcal in och ut. Jag som enbart äter animaliskt kan äta fler kalorier och ha snyggare kropp än någon som äter mycket kolhydrater för att ge ett konkret exempel. Kan rekommendera boken Ät dig frisk med riktig mat " från 2014 som min coach tipsade mig om. Den är verkligen grym om man vill lära sig bygga muskelmassa och bli seriösare. Resultaten kommer garanterat bli mycket bättre.
Senast redigerad av JohnWicks 2026-04-20 kl. 10:34.
Citera
2026-04-20, 16:44
Medlem
Stor-Franks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Sant. Men sen avgör matens kvalitet också så det är inte riktigt så enkelt som kcal in och ut. Jag som enbart äter animaliskt kan äta fler kalorier och ha snyggare kropp än någon som äter mycket kolhydrater för att ge ett konkret exempel. Kan rekommendera boken Ät dig frisk med riktig mat " från 2014 som min coach tipsade mig om. Den är verkligen grym om man vill lära sig bygga muskelmassa och bli seriösare. Resultaten kommer garanterat bli mycket bättre.

Det är klart att makronutrienter och mikronutrienter spelar en roll för att kroppen ska må bra och få i sig allt man behöver.
Men om någon har lurat i dig att kvaliteten påverkar energiberäkningen så har du blivit lurad.
1g protein är 4kcal ovssett om det kommer från en rödvinsbräserad oxkind, eller ifrån ett glas mjölk.

Jag är skit trött på alla pt's och coacher som är på gymmet och förklarar för nån stackars nybörjare hur maskinerna fungerar, och hur man ska utföra utan att riskera och skada sig.
Som rodd tex. dom flesta visar 1/2 övning när dom visar utförandet.
Ofta är ju PT's små och klena. Fattar inte hur det kan komma sig.
Pt eller "coach" borde man inte få kalla sig om man inte tar minst 180kg i bänk.
Då kan dom ha kunskap som är värd att lyssna på.
Borde vara krav för att få sitt fina diplom😊
Senast redigerad av Stor-Frank 2026-04-20 kl. 16:47.
Citera
2026-04-21, 19:38
Medlem
Citat:
Det är klart att makronutrienter och mikronutrienter spelar en roll för att kroppen ska må bra och få i sig allt man behöver.
Men om någon har lurat i dig att kvaliteten påverkar energiberäkningen så har du blivit lurad.
1g protein är 4kcal ovssett om det kommer från en rödvinsbräserad oxkind, eller ifrån ett glas mjölk.

Jag är skit trött på alla pt's och coacher som är på gymmet och förklarar för nån stackars nybörjare hur maskinerna fungerar, och hur man ska utföra utan att riskera och skada sig.
Som rodd tex. dom flesta visar 1/2 övning när dom visar utförandet.
Ofta är ju PT's små och klena. Fattar inte hur det kan komma sig.
Pt eller "coach" borde man inte få kalla sig om man inte tar minst 180kg i bänk.
Då kan dom ha kunskap som är värd att lyssna på.
Borde vara krav för att få sitt fina diplom😊

Nu påverkar kvaliteten även fettlagring... Att det bara är kcal in och ut som avgör är väl ett tecken på att du är lurad för att använda dina ord. =)
Citera
2026-04-21, 20:58
Medlem
Stor-Franks avatar
Citat:
Nu påverkar kvaliteten även fettlagring... Att det bara är kcal in och ut som avgör är väl ett tecken på att du är lurad för att använda dina ord. =)
Massor med saker påverkar fettinlagringen.
Inte minst när du äter och hur du äter.
Och massor med olika saker utöver det.
Det vet alla som är ens det minsta insatt i kost.
Men faktum kvarstår när det gäller energibehov.
Kcal in vs kcal ut.

Jag blir lite nyfiken på hur gammal är du?
Hur länge har du tränat?
Hur länge har du räknat kalorier?
Hur många olika kostupplägg har du provat? Lchf, wariordiet, GI, osv osv?
Hur ser ditt träningsschema ut?
Vad har du för stats?

För tänk om du har hittat kostens heliga graal som är så svår att att komma över och omöjlig att lära sig för den släpptes i en bok för 12år sen som ingen bryr sig om.
Jag är inte ironisk, jag vill verkligen veta svaren på mina frågor när du orkar/har tid att svara.
Citera
2026-04-23, 12:25
Medlem
Citat:
Massor med saker påverkar fettinlagringen.
Inte minst när du äter och hur du äter.
Och massor med olika saker utöver det.
Det vet alla som är ens det minsta insatt i kost.
Men faktum kvarstår när det gäller energibehov.
Kcal in vs kcal ut.

Jag blir lite nyfiken på hur gammal är du?
Hur länge har du tränat?
Hur länge har du räknat kalorier?
Hur många olika kostupplägg har du provat? Lchf, wariordiet, GI, osv osv?
Hur ser ditt träningsschema ut?
Vad har du för stats?

För tänk om du har hittat kostens heliga graal som är så svår att att komma över och omöjlig att lära sig för den släpptes i en bok för 12år sen som ingen bryr sig om.
Jag är inte ironisk, jag vill verkligen veta svaren på mina frågor när du orkar/har tid att svara.

Absolut, i grunden styr kcal in och ut. Är väl vi som har erfarenheten som tycker mer kunskap är viktigt...
På individnivå blir det mer komplext skulle jag säga då vi har olika mål och då är kcal in och ut en del i ett upplägg men vad man äter är väldigt viktigt tycker jag. Jag började styrketräna vid 23 år och hade en PT första åren som hjälpte mig. Jag började räkna kalorier vid 26 års ålder och har skrivit i kost och träning på flashback sedan dess under olika alias. Tränat 3-7 pass i veckan utan uppehåll. Nu är jag 44 år i år. Målet är att träna livet ut vilket jag kommer klara utan problem om livet får fortsätta som det gör. Vi har tagit ett stort rum i villan till att ha ett riktigt gym. Har även kort på Stc där jag oftast tränar.

Sedan flera år räknar jag inte kcal. Istället väger jag en eller två matlådor. Sen vad kcal blir har jag ingen aning om. Jag äter mig mätt och lite till så jag blir proppmätt vilket fungerar när man äter animaliskt som jag gör. Äter mig inte tjock eftersom kroppen kan hantera sådan kost bättre än kolhydrater (det vi pratade om tidigare).

Jag tränar alltid helkropp. Stronglifts i olika varianter återkommer jag ofta till. 2-3 pass i Styrkelabbets över underkroppen 4 dagars som han har ute gratis är mitt favoritprogram. Tycker dock det snabbt blir för mycket träning då jag blir öm i ryggen efter ett ryggskott jag inte återhämtat mig från ännu. Men det blir hela tiden bättre som tur är.

Målet är att fortsätta vara hård i kroppen utan fluff. Att likna Stallones form i slutfighten i Rocky 1. Hårdheten gör mycket för utseendet och det är Nice att vara det året runt tycker jag.
Citera
2026-04-23, 15:28
Medlem
Stor-Franks avatar
Citat:
Absolut, i grunden styr kcal in och ut. Är väl vi som har erfarenheten som tycker mer kunskap är viktigt...
På individnivå blir det mer komplext skulle jag säga då vi har olika mål och då är kcal in och ut en del i ett upplägg men vad man äter är väldigt viktigt tycker jag. Jag började styrketräna vid 23 år och hade en PT första åren som hjälpte mig. Jag började räkna kalorier vid 26 års ålder och har skrivit i kost och träning på flashback sedan dess under olika alias. Tränat 3-7 pass i veckan utan uppehåll. Nu är jag 44 år i år. Målet är att träna livet ut vilket jag kommer klara utan problem om livet får fortsätta som det gör. Vi har tagit ett stort rum i villan till att ha ett riktigt gym. Har även kort på Stc där jag oftast tränar.

Sedan flera år räknar jag inte kcal. Istället väger jag en eller två matlådor. Sen vad kcal blir har jag ingen aning om. Jag äter mig mätt och lite till så jag blir proppmätt vilket fungerar när man äter animaliskt som jag gör. Äter mig inte tjock eftersom kroppen kan hantera sådan kost bättre än kolhydrater (det vi pratade om tidigare).

Jag tränar alltid helkropp. Stronglifts i olika varianter återkommer jag ofta till. 2-3 pass i Styrkelabbets över underkroppen 4 dagars som han har ute gratis är mitt favoritprogram. Tycker dock det snabbt blir för mycket träning då jag blir öm i ryggen efter ett ryggskott jag inte återhämtat mig från ännu. Men det blir hela tiden bättre som tur är.

Målet är att fortsätta vara hård i kroppen utan fluff. Att likna Stallones form i slutfighten i Rocky 1. Hårdheten gör mycket för utseendet och det är Nice att vara det året runt tycker jag.
Då är vi lika gamla 🍻
Jag säger inte att vad man äter är oviktigt, men när det gäller att ändra sin vikt, så är det bara energin man stoppar i sig iförhållning till vad man förbränner som har betydelse. Sen kan man givetvis dra ner på kolisar och annat om man vill vara torr och hård. Har ingenting med kcal att göra.

3-7pass i veckan utan uppehåll i 20år är inte dåligt!
Sylverster Stalone från rocky 1 måste du ju ha sprungit om redan när du började räkna kalorier. Shit vi började träna typ samtidigt och jag har har många och långa uppehåll.
Trots det så har jag gjort rätt hyftsat ifrån mig i åtminstone några styrkelyftstävlingar.
Jag har inte tävlat som så men kul att prova på ibland. Alltid kul att ta pallplats och mitt trumfkort är tyngsta lyft overall förhållande till kroppsvikt.
Men du måste vara ett monster mannen!
Lite kul med ett nybörjar upplägg men vafan, funkar det så funkar det
Citera
2026-04-25, 14:17
Medlem
Citat:
Då är vi lika gamla 🍻
Jag säger inte att vad man äter är oviktigt, men när det gäller att ändra sin vikt, så är det bara energin man stoppar i sig iförhållning till vad man förbränner som har betydelse. Sen kan man givetvis dra ner på kolisar och annat om man vill vara torr och hård. Har ingenting med kcal att göra.

3-7pass i veckan utan uppehåll i 20år är inte dåligt!
Sylverster Stalone från rocky 1 måste du ju ha sprungit om redan när du började räkna kalorier. Shit vi började träna typ samtidigt och jag har har många och långa uppehåll.
Trots det så har jag gjort rätt hyftsat ifrån mig i åtminstone några styrkelyftstävlingar.
Jag har inte tävlat som så men kul att prova på ibland. Alltid kul att ta pallplats och mitt trumfkort är tyngsta lyft overall förhållande till kroppsvikt.
Men du måste vara ett monster mannen!
Lite kul med ett nybörjar upplägg men vafan, funkar det så funkar det

Skål för det! Skål även för att livet går fort =)

Vilka träningsprogram har du kört som tävlar ibland?
Jag är inte speciellt stor även om det är en stor dragningskraft att bygga muskler. En människa är hela tiden påväg någonstans i sitt liv och träningen är mer en sak som förgyller livet tycker jag.

Jag tycker ändå du missar helt vad det är som gör att man går ner i vikt och förblir smal: en sund kost. Vi människor som art räknat kalorier under väldigt kort tid på jorden; kanske 150 år i människans historia av flera miljoner år. Jag har böcker från tidigt 1900 tal som nämner kalorier men det är långt ifrån så utvecklat som vi resonerar kring det idag. Människan har i flera miljoner år varit smala och de enda djuren på planeten idag som är överviktiga är husdjuren till människor. Så ditt resonemang att man ska räkna kalorier är missvisande tycker jag då människan är den enda arten på planeten som räknar kalorier och ändå är vi de enda som är överviktiga. Hur tänker du kring det?
Vi blev överviktiga först när vi började med kalorieräkning också är min lilla anekdot här även om jag kom på den nu när jag skrev och det kanske inte stämmer med tidslinjen riktigt så skit i detta. =)

Äter man fel så kan man ju inte hålla sina kalorimål. Det är egentligen förklaringen varför det suger med att räkna kalorier tycker jag. Det hjälper ingen överviktig eller underviktig att säga att de ska räkna kalorier.
Citera
2026-04-25, 15:11
Medlem
Stor-Franks avatar
Citat:
Skål för det! Skål även för att livet går fort =)

Vilka träningsprogram har du kört som tävlar ibland?
Jag är inte speciellt stor även om det är en stor dragningskraft att bygga muskler. En människa är hela tiden påväg någonstans i sitt liv och träningen är mer en sak som förgyller livet tycker jag.

Jag tycker ändå du missar helt vad det är som gör att man går ner i vikt och förblir smal: en sund kost. Vi människor som art räknat kalorier under väldigt kort tid på jorden; kanske 150 år i människans historia av flera miljoner år. Jag har böcker från tidigt 1900 tal som nämner kalorier men det är långt ifrån så utvecklat som vi resonerar kring det idag. Människan har i flera miljoner år varit smala och de enda djuren på planeten idag som är överviktiga är husdjuren till människor. Så ditt resonemang att man ska räkna kalorier är missvisande tycker jag då människan är den enda arten på planeten som räknar kalorier och ändå är vi de enda som är överviktiga. Hur tänker du kring det?
Vi blev överviktiga först när vi började med kalorieräkning också är min lilla anekdot här även om jag kom på den nu när jag skrev och det kanske inte stämmer med tidslinjen riktigt så skit i detta. =)

Äter man fel så kan man ju inte hålla sina kalorimål. Det är egentligen förklaringen varför det suger med att räkna kalorier tycker jag. Det hjälper ingen överviktig eller underviktig att säga att de ska räkna kalorier.
Jag har väl inte kört några direkt speciella träningsprogram, har provat alla möjliga splittar man kan tänka sig och alltid kört basövningar, tungt.
Tävlingarna har bara varit på skoj, mest har det sitt ursprung i att jag och min träningskompis hetsade varandra.
Nu är det över 10år sen jag ställde upp på en tävling.

Människan har ju ffs svält sen tidernas begynnelse så det är ju inget konstigt att vi aldrig varit tjocka.
Det är ju nu när vi vältrar oss i socker och fett och samtidigt inte rör oss som vi blivit feta.
Citera
2026-04-25, 17:43
Medlem
Citat:
Jag har väl inte kört några direkt speciella träningsprogram, har provat alla möjliga splittar man kan tänka sig och alltid kört basövningar, tungt.
Tävlingarna har bara varit på skoj, mest har det sitt ursprung i att jag och min träningskompis hetsade varandra.
Nu är det över 10år sen jag ställde upp på en tävling.

Människan har ju ffs svält sen tidernas begynnelse så det är ju inget konstigt att vi aldrig varit tjocka.
Det är ju nu när vi vältrar oss i socker och fett och samtidigt inte rör oss som vi blivit feta.

Är du sugen på att testa något träningsprogram? Jag önskar jag hann testa lite fler medan jag var i min prime. Stronglifts har jag klarat mig igenom och sen körde jag Texas Method två gånger men fick inflammationer bägge gångerna. Sen har jag testat fler. Men de är minst sagt bitiga sådana program och jag har inte riktigt tyckt om så tung träning.

Tycker du svält är ett normalläge? Jag kan inte tänka mig att människan svällt genom miljoner år av utveckling. Inte ens på 1900 talet var vi runda och inte heller 1990 när jag i skolan. Jag kollade lite klassfoton och varje klass hade nästan bara normalviktiga barn.

Man blir inte tjock av att äta fett. Har du testat? =)
Då hade du märkt att du blir väldigt mätt och det är för att kroppen har en inbyggd kaloriräknare. Fick du aldrig pannkakor med grädde som liten? Med sylt klarade man ju att äta upp hela morsans batch men med grädde till så klarade man väl typ 2 innan man hamnade i ett läge där magen var påväg att spricka av mättnad =)
Citera
2026-04-25, 18:50
Medlem
Stor-Franks avatar
Citat:
Är du sugen på att testa något träningsprogram? Jag önskar jag hann testa lite fler medan jag var i min prime. Stronglifts har jag klarat mig igenom och sen körde jag Texas Method två gånger men fick inflammationer bägge gångerna. Sen har jag testat fler. Men de är minst sagt bitiga sådana program och jag har inte riktigt tyckt om så tung träning.

Tycker du svält är ett normalläge? Jag kan inte tänka mig att människan svällt genom miljoner år av utveckling. Inte ens på 1900 talet var vi runda och inte heller 1990 när jag i skolan. Jag kollade lite klassfoton och varje klass hade nästan bara normalviktiga barn.

Man blir inte tjock av att äta fett. Har du testat? =)
Då hade du märkt att du blir väldigt mätt och det är för att kroppen har en inbyggd kaloriräknare. Fick du aldrig pannkakor med grädde som liten? Med sylt klarade man ju att äta upp hela morsans batch men med grädde till så klarade man väl typ 2 innan man hamnade i ett läge där magen var påväg att spricka av mättnad =)
Homo sapiens har funntis i några hundra tusen år. Människoarter har funnits i flera miljoner år om du jämför att människan har existerat i ett dygn på det stora hela så är det dygnets sista sekund eller sekunder där hela vårat liv inte har gått ut på att springa på steppen och leta mat.
Mat har ALLTID varit något som människan har fått kämpa för att få tag på tillräckligt för att inte svälta ihjäl.

Ja! Svällt är människans normalläge.
Det är därför vi har en så oerhört lätt för att lagra överskott.
Den förmågan har gjort att människan har undvikit att svälta ihjäl eftersom vi historiskt sätt inte har hittat mat varje dag. Långt därifrån. Så den här förmågan, att lätt kunna lägga på oss extra energi snabbt att ha som reserv till dom kommande dagarna när man kanske varit utan mat har istället för att vara en livräddare blivit ett snabbt sätt att äta ihjäl oss.
Lägger vi sen till våran genetiska kod att vara sugna på snabb energität mat som är lätt att lagra (fett och socker) så kan det inte bli annat än problem med det morderna samhällets konstant tillgängliga smörgåsbord.
Nä man blir inte tjock av att äta fett.
Man blir tjock av att äta mer än man förbränner.
Du säger ju att du inte räknar kalorier.
Om du skulle göra det så skulle du se att viken hippsterdiet du nu än kör så är det energibalans du ligger på om du står du still i vikt.
Ät exakt det du äter och tryck i dig ett smörpaket till om dan, om du inte går upp i vikt då så... ja det finns inte, du går upp i vikt såklart.

Med åren så blir man, som du förmodligen vet väldigt duktig på att veta vad man stoppar i sig. Det går på rutin.
Jag är ingen fitnessfjolla men med åldern så drar jag mig för att lägga på mig onödiga kalorier.
Jag håller mig på ett stabilt sätt att äta och en stabil progression.
Ett tag var jag MANISK på att kunna bänka min dubbla kroppsvikt och fortfarande ha magrutor.
Där var man vältränad tyckte jag.
För att klara det gick det åt en beskärd del kolhydrater. En hel del av dom var snabba kolhydrater vid rätt tillfälle.
Det gick inte att orka med träningen som krävdes för att hålla mitt mål annars.
Då är det väldigt bra att räkna kalorier.
Så exakt det går.

Nu är jag äldre, inte lika ytlig och fjollig, väger mer och är starkare på många övningar.
Tyvärr så börjar jag få lite ont här och där av att alltid lyfta hyfsat tungt.
Jag är snart 44 och att bänka över 200 (är bara 174cm) med stora magrutor känns inte viktigt.
Eller så säger jag så för att jag inte klarar av det kanske 😅

Jag vet inte ens vad diskussionen började med men jag tycker definitivt är man nybörjare, har svårt att gå ner (eller upp) i vikt så är mitt tipps fortfarande och kommer alltid vara: välj en diet som passar dig. Ät vad du vill för den delen.
Men håll proteinet högt och räkna kalorier. För om man sitter fast och inte förstår varför vikten står still så är det för att man överskattar eller underskattar antalet kalorier man får i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in