Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Det är väl ändå aktie/fond-ägaren som har "pengar under madrassen",
Pengarna växer på börsen.
Citat:
medans bostadsägaren ser sin investering varje dag och njuter av den.
En bostad är inte en investering då den inte generar avkastning. Det är på sin höjd en spekulation, och pengarna får du inte se förrän du säljer bostaden. Och då kan du inte sälja halva bostaden som jag kan sälja halva mitt fondinnehav.
Citat:
Jag har haft aktier och fonder sedan 1998. Jag har lärt mig att jag/man totalt struntar i dem. De ger ingen glädje, är inte intressanta, jag har aldrig tagit ut de pengarna, beloppet på kontot växer oavbrutet men har aldrig gjort mig lycklig. Det är sanningen om oss rika. Man kan bara känna ett genuint intresse för aktier och fonder innan man har några miljoner. Sedan blir det en lek med nollor som sprider glädje några få dagar per år, när man av en slump får en rusch, resten av året är rätt blekt.
Vad yrar du om? Poängen med indexfonder är att de växer snabbt över tid. Hade du investerat 1,000,000 i samma fond som jag investerar i för 10 år sedan så hade du haft 4,250,000 kr nu. Den utvecklingen ser du inte på bostäder...du kommer inte ens i närheten.
Folk över hela landet har ju gått plus-minus noll de senaste fem åren på bostäder, och i många fall gått back. Det är ju någorlunda vettigt, då bostadspriserna drivs av köpare som är begränsade av sina löner och bolånereglerna. Börsen å andra sidan har inte dessa begränsningar.