2026-04-21, 18:54
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Pengarna växer på börsen.

En bostad är inte en investering då den inte generar avkastning. Det är på sin höjd en spekulation, och pengarna får du inte se förrän du säljer bostaden. Och då kan du inte sälja halva bostaden som jag kan sälja halva mitt fondinnehav.

Vad yrar du om? Poängen med indexfonder är att de växer snabbt över tid. Hade du investerat 1,000,000 i samma fond som jag investerar i för 10 år sedan så hade du haft 4,250,000 kr nu. Den utvecklingen ser du inte på bostäder...du kommer inte ens i närheten.

Folk över hela landet har ju gått plus-minus noll de senaste fem åren på bostäder, och i många fall gått back. Det är ju någorlunda vettigt, då bostadspriserna drivs av köpare som är begränsade av sina löner och bolånereglerna. Börsen å andra sidan har inte dessa begränsningar.
En fonds avkastning återinvesteras direkt. Man ser aldrig den.

Min sons lägenhet har ett extra rum som han får ut 6500 kr för i månaden. Det är en äkta avkastning, t.o.m. skattefri.

Jag köpte fonder till mina barn när de var 10 år för 50.000 kr: råvaru, USA, Japan. När de var 18 fick de sina pengar! Hur mycket fick de?
Du har missuppfattat pengar. Pengar vill man ha för att köpa saker. Det dyraste viktigaste intressantaste man någonsin köper är en bostad. Det ointressantaste man någonsin köper är fonder. DE är ren spekulation, ganska nära en lottsedel. En bostad är en säker investering. Alla vill bo och kommer att vilja bo. Bara invånarantalet är någorlunda stabilt.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-04-21 kl. 18:58.
2026-04-21, 19:42
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Typ inga om du inte köper svart av fastighetsägaren.. möjligen Tensta att man kan få en på studs jag vet inte.

Finns massvis om man kan tänka sig kranskommunerna, men det är sjukt dyrt
2026-04-21, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Finns massvis om man kan tänka sig kranskommunerna, men det är sjukt dyrt

Så är det säkert.
2026-04-21, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Det ena utesluter inte det andra...men i dagsläget så är maxbelåning vanligt, och då kan det bli svårt att lägga undan större summor regelbundet. Speciellt om man dessutom ska ha en fräsig bil, semesterresor, osv.

Rent ekonomiskt så är det bättre att köpa en lägenhet för 2 miljoner än en för 3 miljoner och investera det du får över varje månad, oavsett vad du har för yrke och lön. Men det är tyvärr inte så många tänker.
Finns ett undantag du nog inte tänkt på.

Det är pensionärer som har stora tillgångar och är långt från att kunna konsumera upp sparkapitalet fram till döden.

Där finns en "vettig" sak att göra. Och det är att köpa en så dyr bostad man har råd med. Givet att man nu kan uppskatta det då.

Och en del gör precis det. Därav att du kan se en del gamlingar i (relativt) dyra bostäder. En del flyttar in i centrala BR i städerna.
2026-04-21, 21:08
Medlem
Ha BRF nu och när man är pensionär sälja och ta hyresrätt. Kvitto på bra pension.
2026-04-21, 21:10
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Det finns gott om trådar på temat börsen vs. bostadsmarknaden, så sök.

Tråd låst.

Mod.
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in