Ja, antagligen är vi nära ett läge som vi hade 1999/2000 och, igen, 2007/2008 när börsen peakade och det samtidigt bara blev ett litet hack i kurvan för bostadspriserna.
Svenska bostadspriser klarade börskrascherna 2000 och 2008 extremt bra och det kommer att bli samma nu. När kraschen kommer, först i USA, sjunker börsen 30-45% (NASDAQ sjönk 70% år 2000), och sedan följer Sveriges börs efter per automatik. Efter den dippen är aktier och bostäder åter i paritet med varann.
Ingen huspriskrasch har förekommit i Sverige sedan finanskrisen 1989. 2022 efter corona är bara en mild korrigering ca 10%. Kanske kan vara dags för en krasch även på bostäder, men jag tror befolkningsökningen gör att priserna hålls uppe ett tag till.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-04-21 kl. 16:18.
Svenska bostadspriser klarade börskrascherna 2000 och 2008 extremt bra och det kommer att bli samma nu. När kraschen kommer, först i USA, sjunker börsen 30-45% (NASDAQ sjönk 70% år 2000), och sedan följer Sveriges börs efter per automatik. Efter den dippen är aktier och bostäder åter i paritet med varann.
Precis, så det är kanske snarare läge att göra tvärt emot TS "funderingar" för de som sitter med hyresrätt. Håller med om att det är märklig timing på inlägget...
Problemet med hyresrätter är att du då måste bo bland pack och får försämrad livskvalitet.
Dessutom, i en hyresrätt så betalar du betydligt mycket mer i hyra. Pengar som du bara kastar bort varje månad. Har du tagit med det i dina beräkningar?
Där jag bor i hyresrätt så har mitt postnummer 93 i inkomstpoäng på mrkoll. Bara massa pack enligt dig. Postnumret börjar på 12 så då vet du att det är i sthlm också.. kolla ditt eget fina område så garanterar jag dig att inkomstmässigt så bor du i ett pöbelområde.
Senast redigerad av B.Dowie 2026-04-21 kl. 16:25.
Du råkar (..) starta tråden när BR sjunkit sedan 2022 men börsen är på ATH och det kallas för cherrypicking och det är inte en bra mekanism för att tjäna pengar på sikt.
Trådar som denna, och de 10-tal till i veckan som antyder att man blir miljonär om man äger lite aktier, kan STARTAS ENBART UNDER ALL TIME HIGH FÖR ATT TS HAR GREED-KÄNSLA. Så ni okunniga, låt er inte luras, statistiken är rätt just nu men säger inget om framtiden. Men vissst kan alla bli miljonärer, om de får se bakåt.
En villa i Danderyd kostade 2mkr 1990 när jag byggde en och nu kostar den 16mkr och en 8-dubbling på 35 år är inte fy skam. Och det kan fortsätta på detta sätt eftersom mark och bostad är en begränsad resurs och alltså är inflationsskyddat. Till skillnad från aktier och Tesla har numera 1 miljard aktier och snart är det väl 2 miljarder och till slut har de frimärksvärde.
Dock en historisk brasklapp. Det finns register vad ett gatuhus kostat i Gamla stan sedan 1580-talet och en forskarrapport med en genomgång av alla priser. Hus i Stockholm steg Noll (0) kronor på 400 år och därefter från 1920-talet sköt det fart. Anledningen är att så många dog i Sverige av sjukdomar, men från 1860-talet så överlevde de flesta och Sverige exploderade i invånarantal. Det är antalet köpare som avgör ett hus värde. Och en aktiekurs.
Vad pratar du om ens?
Priset per kvadratmeter på Östermalm är på rekordnivåer.
Priset i centrala Stockholm har passerat toppnoteringen sedan 2022, det ser man även i ditt diagram som länkar till centrala Stockholm istället för Östermalm.
Priset i centrala Stockholm har passerat toppnoteringen sedan 2022, det ser man även i ditt diagram som länkar till centrala Stockholm istället för Östermalm.
Vad är det för poäng du vill framföra ens?
Det är du som dragit in Östermalm, inte jag. Poängen är att bostäder i Sverige eller innerstan inte stigit mellan 2021 och 2026 medans OMXS30 gått upp rekordmycket, 50%. Alltså bygger tråden på cherrypicking av datum.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-04-21 kl. 16:53.
Poängen är att bostäder i Sverige eller innerstan inte stigit mellan 2021 och 2026 medans OMXS30 gått upp 50%. Alltså bygger tråden på cherrypicking av datum.
Som sagt så verkar du inte veta vad du pratar om. Det är rekordnivåer på Östermalm och i de graferna du skickat.
Nä, cherry-picking är det inte.
Har visat data sedan 2013.
Men jag har sett dig i forumet ett tag, du har väl snackat om börskrascher a la depressionen på 30-talet i rätt många år?
Som sagt så verkar du inte veta vad du pratar om. Det är rekordnivåer på Östermalm och i de graferna du skickat.
Nä, cherry-picking är det inte.
Har visat data sedan 2013.
Men jag har sett dig i forumet ett tag, du har väl snackat om börskrascher a la depressionen på 30-talet i rätt många år?
Håll dig till fakta istället för person så kommer du längre.
Generande med en tråd som "råkar" bevisa något just när börsen precis haft sin största ökning genom tiderna medans bostäder för en gångs skull stått stilla i 5 år. Jag punkterar därmed den statistiken som Cherrypicking. Så inget att se här.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-04-21 kl. 16:57.
Hade du köpt indexfonder för 2 miljoner då så hade du haft 300 miljoner nu.
Dessutom är indexfonder likvida, att hitta en köpare för en villa för 16 miljoner är en mardröm.
Du har fel siffror. Robur global indexfond har gått upp från 7.41 1994 till 220 nu på ATH. Det är 30 gånger pengarna så 2 M hade blivit 60M. https://www.di.se/fonder/swedbank-robur-globalfond-125477/
En absurd värdestegring som bygger på världens största bubbla (nu), samtidigt som hela 1990-talet på börsen var rätt skakig.
Om jag istället cherrypickar år 2000 och 2025 så steg indexfonden från 30 till 165 dvs 5.5 gånger vilket är mindre än vad Danderydsvillan ökade.
Jag bor hellre fint än hyr skräp och ser min fond öka.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-04-21 kl. 17:10.