2026-04-21, 17:07
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Nej glöm Tensta.

Där man snabbt kan få ett vitt förstahandskontrakt är nyproduktion med groteska hyror.

som

2:a Vallentuna 16.000 kr
1:a Rågsved 11.000 kr
3:a Jakobsberg 19.000 kr

exemplen är från bostadsförmedlingen, lediga med få sökande.
Jakan och Drogsved är babbeområden runt centrum, Vallentuna har jag ingen koll på men det ligger långt åt helvete. Lägg också på 1000 kr per månad i taxikostnader för att man inte vill gå ensam i centrum när man är lite salongsberusad efter att ha varit ute. Det där är inga ställen man vill bo på om man inte absolut måste.
2026-04-21, 17:30
  #74
Medlem
Germanofils avatar
Förstår inte denna bostad vs börsen-debatt. En bostad köper man för att kunna bo i ett trevligt område. På börsen investerar man det man har råd med och tycker är rimligt för att slippa bli en fattigpensionär. Det är inte en fråga om antingen eller.

Tycker det är relativt ointressant om huset ökar x procent i värde eftersom andra boenden också blir dyrare samtidigt. Det är liksom inte så att man kan sälja sitt hus när man är gammal och köpa en likvärdig bostad samtidigt som man får en massa pengar över.
2026-04-21, 17:34
  #75
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du har fel siffror. Robur global indexfond har gått upp från 7.41 1994 till 220 nu på ATH. Det är 30 gånger pengarna så 2 M hade blivit 60M.

https://www.di.se/fonder/swedbank-robur-globalfond-125477/
Fonden du tittar på hade get 22 gånger pengarna, men det är samtidigt under en kortare period.

Fonden jag tänkte på var, https://swedbankrobur.fondlista.se/en/1/details/SE0000538944

Visserligen är den förvaltad, men den är väldigt lik indexfonder i sin utbredning.

Citat:
En absurd värdestegring som bygger på världens största bubbla (nu), samtidigt som hela 1990-talet på börsen var rätt skakig.
Det är ju företagen som är bakom produktiviteten och världsekonomin, och därmed betydligt säkrare än en villa i ett litet mörkt skitland som Sverige.

Citat:
Om jag istället cherrypickar år 2000 och 2025 så steg indexfonden från 30 till 165 dvs 5.5 gånger vilket är mindre än vad Danderydsvillan ökade.
Hur räknar du då?

220.91/30.6 = 7.22 och det slår säkert prisutvecklingen på din villa eftersom du tog bort 10 år från kalkylen.

Sedan byggde du under 90-talskrisen, bolånereglerna är lite annorlunda nu. Och det är ju ganska självklart att bostadspriserna på sin höjd inte kommer stiga mer än inflationen och löneutvecklingen.

Citat:
Jag bor hellre fint än hyr skräp och ser min fond öka.
Okej...men rent ekonomiskt är det mindre gynnsamt, vilket är poängen med tråden.
2026-04-21, 17:55
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xpander-
Om man äger det utan lån är väl en sak, men hade aldrig suttit med en massa lån för att ta del av en lägenhet i Stockholm, då hade jag hellre hyrt och investerat.

Den största fördelen med att hyra och istället ha ett fritt kassaflöde icke bundet till sitt boende är den frihet man får att enkelt flytta, man kanske vill bo delvis utomlands delvis i sverige etc.

Själv äger jag istället fastighetspreffar och div andra aktier som betalar för mina boenden i Sverige och utomlands
Exvis Cibus, Insig pref, Tingsvalvet pref mflr.

Låter härligt nu har jag en bostadsrätt men förstår dig helt o hållet.
Nu trivs jag som fisken i vattnet i min brf lägenhet och kommer nog bo där minst 15 år troligtvis längre om inte något drastiskt sker.
Men eventuellt den dagen min kötid blir tillräckligt lång för en vettig hyresrätt I stockholm så lär jag sälja min bostadsrätt. Har man inga barn är det ju även lite onödigt att låsa kapital i boendet när man blir äldre.
2026-04-21, 17:57
  #77
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Fonden du tittar på hade get 22 gånger pengarna, men det är samtidigt under en kortare period.

Fonden jag tänkte på var, https://swedbankrobur.fondlista.se/en/1/details/SE0000538944

Visserligen är den förvaltad, men den är väldigt lik indexfonder i sin utbredning.


Det är ju företagen som är bakom produktiviteten och världsekonomin, och därmed betydligt säkrare än en villa i ett litet mörkt skitland som Sverige.


Hur räknar du då?

220.91/30.6 = 7.22 och det slår säkert prisutvecklingen på din villa eftersom du tog bort 10 år från kalkylen.

Sedan byggde du under 90-talskrisen, bolånereglerna är lite annorlunda nu. Och det är ju ganska självklart att bostadspriserna på sin höjd inte kommer stiga mer än inflationen och löneutvecklingen.


Okej...men rent ekonomiskt är det mindre gynnsamt, vilket är poängen med tråden.
Aha så nu cherrypickar du den mest upphaussade fonden i världshistorien (AI). Då vet jag att du är väck och att du kommer att förlora alla dina pengar. Du är kanonmat för de rika som kan mer än du och som manipulerar din greed via nätet. Medans jag lugnt sitter kvar i min fina innerstadslägenhet som garanterar min pension.

Här ett räkneexempel från en matematiker.

Om AI-fonders aktier 30-dubblats till nu på 30 år, t.ex NVIDIA, och NVIDIA redan har ett större värde än Canadas BNP (40M invånare), och du räknar med att motsvarande AI-fond kommer att fortsätta 30-dubblas en gång till: hur ska NVIDIAs motsvarighet få 30 gånger högre värde än Canadas BNP? Det är mer än hela världens BNP?

Du vet att apple redan nu har ett högre värde än världens femte största börs UK? Är det 30 gånger det som gäller i framtiden sa du?
__________________
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-04-21 kl. 18:02.
2026-04-21, 18:05
  #78
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Aha så nu cherrypickar du den mest upphaussade fonden i världshistorien (AI).
Technology A är inte en AI fond på något sätt. De investerar till stor del i produktionen av halvledare, som driver AI-utvecklingen men det är så nära en koppling du kommer.

Citat:
Då vet jag att du är väck och att du kommer att förlora alla dina pengar.
Jag investerar i Access USA A, som har snarlik utbredning och tillväxt till lägre avgift. Skillnaden är att den bara har funnits sedan 2015.

Visserligen har den gått upp +723% (mer än 8 gånger) på dessa 11 år, vilket vilket betyder att den slått din 35-åriga utvecklig på bara 11 år.

Citat:
Du är kanonmat för de rika som kan mer än du och som manipulerar din greed via nätet. Medans jag lugnt sitter kvar i min fina innerstadslägenhet som garanterar min pension.
Jag trodde du sa att du hade ett hus värderat till 16 miljoner i Danderyd?
__________________
Senast redigerad av Tidvind 2026-04-21 kl. 18:15.
2026-04-21, 18:08
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det går ju titta över längre tid.
Hur har det gått sedan 1995 med:

* OMX 30
* SCB Fastighetsprisindex

Försök gissa innan ni tittar


Var det någon som hamnade mycket fel?
Ta då och fundera över varför ni hamnade fel.
Stön. Vet inte om någon märkte det men jag råkade swappa värdena.
Så här är rätt värden.

2026-04-21, 18:16
  #80
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Technology A är inte en AI fond på något sätt. De investerar till stor del i produktionen av halvledare, som driver AI utvecklingen men det är så nära en koppling du kommer.


Jag investerar i Access USA A, som har snarlik utbredning och tillväxt till lägre avgift. Skillnaden är att den bara har funnits sen 2015.

Visserligen har den gått upp +723% (mer än 8 gånger) på dessa 11 år, vilket vilket betyder att den slått din 35-åriga utvecklig på bara 11 år.


Jag trodde du sa att du hade ett hus värderat till 16 miljoner i Danderyd? Men visst, göm dina pengar under madrassen.
Det är väl ändå aktie/fond-ägaren som har "pengar under madrassen", medans bostadsägaren ser sin investering varje dag och njuter av den.

Jag har haft aktier och fonder sedan 1998. Jag har lärt mig att jag/man totalt struntar i dem. De ger ingen glädje, är inte intressanta, jag har aldrig tagit ut de pengarna, beloppet på kontot växer oavbrutet men har aldrig gjort mig lycklig. Det är sanningen om oss rika. Man kan bara känna ett genuint intresse för aktier och fonder innan man har några miljoner. Sedan blir det en lek med nollor som sprider glädje några få dagar per år, när man av en slump får en rusch, resten av året är rätt blekt.
__________________
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-04-21 kl. 18:19.
2026-04-21, 18:32
  #81
Medlem
Man köper sitt boende OCH investerar på börsen!!!!

Det ena tar inte bort det andra!
2026-04-21, 18:37
  #82
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är väl ändå aktie/fond-ägaren som har "pengar under madrassen",
Pengarna växer på börsen.

Citat:
medans bostadsägaren ser sin investering varje dag och njuter av den.
En bostad är inte en investering då den inte generar avkastning. Det är på sin höjd en spekulation, och pengarna får du inte se förrän du säljer bostaden. Och då kan du inte sälja halva bostaden som jag kan sälja halva mitt fondinnehav.

Citat:
Jag har haft aktier och fonder sedan 1998. Jag har lärt mig att jag/man totalt struntar i dem. De ger ingen glädje, är inte intressanta, jag har aldrig tagit ut de pengarna, beloppet på kontot växer oavbrutet men har aldrig gjort mig lycklig. Det är sanningen om oss rika. Man kan bara känna ett genuint intresse för aktier och fonder innan man har några miljoner. Sedan blir det en lek med nollor som sprider glädje några få dagar per år, när man av en slump får en rusch, resten av året är rätt blekt.
Vad yrar du om? Poängen med indexfonder är att de växer snabbt över tid. Hade du investerat 1,000,000 i samma fond som jag investerar i för 10 år sedan så hade du haft 4,250,000 kr nu. Den utvecklingen ser du inte på bostäder...du kommer inte ens i närheten.

Folk över hela landet har ju gått plus-minus noll de senaste fem åren på bostäder, och i många fall gått back. Det är ju någorlunda vettigt, då bostadspriserna drivs av köpare som är begränsade av sina löner och bolånereglerna. Börsen å andra sidan har inte dessa begränsningar.
2026-04-21, 18:41
  #83
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcaBasicBobDylan
Jakan och Drogsved är babbeområden runt centrum, Vallentuna har jag ingen koll på men det ligger långt åt helvete. Lägg också på 1000 kr per månad i taxikostnader för att man inte vill gå ensam i centrum när man är lite salongsberusad efter att ha varit ute. Det där är inga ställen man vill bo på om man inte absolut måste.

TS verkar tro att man kan bo i sin aktiedepå. Där är det jättetryggt och man behöver inte åka taxi mellan innehaven.
2026-04-21, 18:48
  #84
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Man köper sitt boende OCH investerar på börsen!!!!

Det ena tar inte bort det andra!
Det ena utesluter inte det andra...men i dagsläget så är maxbelåning vanligt, och då kan det bli svårt att lägga undan större summor regelbundet. Speciellt om man dessutom ska ha en fräsig bil, semesterresor, osv.

Rent ekonomiskt så är det bättre att köpa en lägenhet för 2 miljoner än en för 3 miljoner och investera det du får över varje månad, oavsett vad du har för yrke och lön. Men det är tyvärr inte så många tänker.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in