Igår, 12:10
Medlem
Tittar man på varje 3 års period sedan 2010, om man hade en NASDAQ-100 ETF, så hade ökningarna för varje 3 års period sett ut såhär:

https://www.slickcharts.com/nasdaq100/returns

2010 - 2013 // +62%
2013 - 2016 // +35%
2016 - 2019 // +80%
2019 - 2022 // +25%
2022 - 2025 // +96%

Östermalms kvadratmerpris:

2010 - 2013 // +11.6%
2013 - 2016 // + 38%
2016 - 2019 // +1.3%
2019 - 2022 // + 26%
2022 - 2025 // +4.29%

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/ostermalm/#/bostadsratter/48m-prisutveckling

Hur jag än vänder och vrider på det så verkar det vara mer lönsamt att ha pengarna i en NASDAQ100-ETF än att ha dem uppbundna i en bostadsrätt, även om den ligger innanför tullarna i Stockholm.

Det förefaller vara alltså mer lönsamt att bo i en hyresrätt och investera eventuell kontantinsats i en NASDAQ100 ETF än att ha allt kontantinsats i en i bostadsrätt.

Även om du belånar med 25% hos din aktiemäklare, så kan du stå emot ett sällsynt börsfall i breda index på upp mot 50%. Med låg belåning blir utpresteringen alltså ännu kraftigare relativt kvadratmeterpriset vid Östermalm.

1) Visst, nu beräknar jag inte in eventuella valutakursförändringar då man har FX-risk, men på sikt så utpresterar NASDAQ100 med råge kvadratmeterpriset.

2) Jag valde NASDAQ100 då långsiktig ekonomisk tillväxt drivs av produktivitetsförbättringar, alltså teknologiska framsteg. NASDAQ100 är teknik tungt.

3) Lookback period är sedan 2010, valde det då man kan säga att tech-bolag började få relativt stabila kassaflöden då.

Så tankar, reflektioner?

Är det värt och sälja bostadsrätten och hitta någon hyresrätt i Stockholm?
Problemet blir väl att det är svårt att hitta en hyresrätt i ett område man skulle vilja bo i..
Igår, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8686
Tittar man på varje 3 års period sedan 2010, om man hade en NASDAQ-100 ETF, så hade ökningarna för varje 3 års period sett ut såhär:

2010 - 2013 // +62%
2013 - 2016 // +35%
2016 - 2019 // +80%
2019 - 2022 // +25%
2022 - 2025 // +96%

2010 - 2013 // +11.6%
2013 - 2016 // + 38%
2016 - 2019 // +1.3%
2019 - 2022 // + 26%
2022 - 2025 // +4.29%

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/ostermalm/#/bostadsratter/48m-prisutveckling

Hur jag än vänder och vrider på det så verkar det vara mer lönsamt att ha pengarna i en NASDAQ100-ETF än att ha dem uppbundna i en bostadsrätt, även om den ligger innanför tullarna i Stockholm.

Det förefaller vara alltså mer lönsamt att bo i en hyresrätt och investera eventuell kontantinsats i en NASDAQ100 ETF än att ha allt kontantinsats i en i bostadsrätt.

Även om du belånar med 25% hos din aktiemäklare, så kan du stå emot ett sällsynt börsfall i breda index på upp mot 50%. Med låg belåning blir utpresteringen alltså ännu kraftigare relativt kvadratmeterpriset vid Östermalm.

1) Visst, nu beräknar jag inte in eventuella valutakursförändringar då man har FX-risk, men på sikt så utpresterar NASDAQ100 med råge kvadratmeterpriset.

2) Jag valde NASDAQ100 då långsiktig ekonomisk tillväxt drivs av produktivitetsförbättringar, alltså teknologiska framsteg. NASDAQ100 är teknik tungt.

3) Lookback period är sedan 2010, valde det då man kan säga att tech-bolag började få relativt stabila kassaflöden då.

Så tankar, reflektioner?

Problemet blir väl att det är svårt att hitta en hyresrätt i ett område man skulle vilja bo i..

Det är det stora problemet att få tag på en likadan hyresrätt i ett attraktivt område, möjligen med goda kontakter kan du köpa en en hyresrätt 3a-4a för 2 miljoner svart i sedlar på Östermalm.. med risk för att bli blåst + att det är olagligt.
Igår, 12:20
Medlem
Xpander-s avatar
Om man äger det utan lån är väl en sak, men hade aldrig suttit med en massa lån för att ta del av en lägenhet i Stockholm, då hade jag hellre hyrt och investerat.

Den största fördelen med att hyra och istället ha ett fritt kassaflöde icke bundet till sitt boende är den frihet man får att enkelt flytta, man kanske vill bo delvis utomlands delvis i sverige etc.

Själv äger jag istället fastighetspreffar och div andra aktier som betalar för mina boenden i Sverige och utomlands
Exvis Cibus, Insig pref, Tingsvalvet pref mflr.
Senast redigerad av Xpander- Igår kl. 12:24.
Igår, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Det är det stora problemet att få tag på en likadan hyresrätt i ett attraktivt område, möjligen med goda kontakter kan du köpa en en hyresrätt 3a-4a för 2 miljoner svart i sedlar på Östermalm.. med risk för att bli blåst + att det är olagligt.

Vilka andra nice områden finns det i Stockholm där man relativt kan få en hyresrätt?
Igår, 12:21
Medlem
Citat:
Vilka andra nice områden finns det i Stockholm där man relativt kan få en hyresrätt?

Typ inga om du inte köper svart av fastighetsägaren.. möjligen Tensta att man kan få en på studs jag vet inte.
Igår, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xpander-
Om man äger det utan lån är väl en sak, men hade aldrig suttit med en massa lån för att ta del av en lägenhet i Stockholm, då hade jag hellre hyrt och investerat.

Den största fördelen med att hyra och istället ha ett fritt kassaflöde icke bundet till sitt boende är den frihet man får att enkelt flytta, man kanske vill bo delvis utomlands delvis i sverige etc.

För mig är det inga problem att hyra ut, bor i en extremt liberal förening.

Sedan kommer det bli ännu mer lätt att hyra ut efter 1a juli i år när de röstar igenom det nya lagförslaget (20e maj) om att det blir enklare att hyra ut i andrahand för bostadsrätt.
Igår, 12:22
Medlem
Citat:

2010 - 2013 // +62%
2013 - 2016 // +35%
2016 - 2019 // +80%
2019 - 2022 // +25%
2022 - 2025 // +96%

2010 - 2013 // +11.6%
2013 - 2016 // + 38%
2016 - 2019 // +1.3%
2019 - 2022 // + 26%
2022 - 2025 // +4.29%

Så tankar, reflektioner?

Problemet med hyresrätter är att du då måste bo bland pack och får försämrad livskvalitet.

Dessutom, i en hyresrätt så betalar du betydligt mycket mer i hyra. Pengar som du bara kastar bort varje månad. Har du tagit med det i dina beräkningar?
Igår, 12:24
Medlem
Citat:
Typ inga om du inte köper svart av fastighetsägaren.. möjligen Tensta att man kan få en på studs jag vet inte.

Hyresrätt i Saltsjöbaden?
Igår, 12:25
Medlem
Citat:
Hyresrätt i Saltsjöbaden?

Möjligen nybyggen men då har du 15.000 i månaden för en 2a
Igår, 12:25
Medlem
Xpander-s avatar
Citat:
För mig är det inga problem att hyra ut, bor i en extremt liberal förening.

Sedan kommer det bli ännu mer lätt att hyra ut efter 1a juli i år när de röstar igenom det nya lagförslaget (20e maj) om att det blir enklare att hyra ut i andrahand för bostadsrätt.

ok, det är ju bra. Hur mycket betalar du i skatt på denna uthyrning?
Risker med förhöjt onormalt slitage, obetalda hyror etc etc..
Igår, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xpander-
ok, det är ju bra. Hur mycket betalar du i skatt på denna uthyrning?

Ska vi se, schablonavdrag 40k per år.
Dra av månadsavgift x 12.

Sen får du kvitta ränteutgifterna på deklarationen för bolånet då det är inkomstslaget kapital.

Ja vad blir det, kanske 10-20k skatt?

Nja, har en väldigt stabil hyresgäst som jag besöker då och då!
Igår, 12:30
Medlem
Citat:
Möjligen nybyggen men då har du 15.000 i månaden för en 2a

Ja, alltså räknar jag med rent cashflow, månadsavgift + ränta + amortering så landar det på runt 13-14k i månaden totalt för allt redan nu för bostadsrätt.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in