Citat:
Ursprungligen postat av
boxingstrapponi
Jag ska börja på Polishögskolan VT27 och har ganska mycket tid fram tills dess. Jag tänkte därför höra om det finns något vettigt man kan göra redan nu för att förbereda sig och göra tiden på skolan lite enklare.
Finns det någon här som går på Polishögskolan nu, eller som nyligen har gått där, som har tips? Till exempel om det finns någon kurslitteratur man kan börja läsa i förväg, eller annat som är bra att ha koll på innan man börjar.
Alla tips uppskattas!
Kul och grattis! Utbildningen är svinkul!
Utan att veta något om dig överhuvudtaget så kommer några tips, vissa saker gör du säkert redan idag.
Börja träna regelbundet, styrka och kondition. Testerna som du gör på antagningen är mindre krävande än de fysiska examinationerna på utbildningen. Examinationerna är inte på något sätt omöjliga men vissa behöver tid till att träna. På Umeå skulle vi tex kunna springa 2km på 11 min. Egentligen inga konstigheter men har du aldrig tränat löpning är det lätt att gå ut för hårt och sen inte orka på slutet.
Simning: Simtestet på skolan har vissa svårt för, är du inte en van simmare så gå till badhuset och simma. Träna på att vara under vattnet när du har hög puls och är trött.
Det teoretiska:
Vet inte vilket lärosäte du ska gå på, men i termin 1 brukar de flesta läsa grundläggande juridik för poliser. Du kan förstås bekanta dig lite med offentlighet och sekretesslagen, polislagen, rättegångsbalken, regeringsformen, tryckfrihetsförordningen och brottsbalken typ.
Inget man förväntas kunna i huvudet utan man får lära sig ”juridisk metod”, men i min mening så underlättar det om man känner till de lagarna och vad som regleras i dem.
Men du förväntas egentligen inte ha några förkunskaper alls, så allt ovan ser jag som lite bonus och något roligt att fördriva tiden med!
Lycka till!