2026-05-30, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swebetting
Tjena alla glada!

Jag har en fråga bara och tänkte om ni kunde besvara den. Jag har tänkt söka till Polis via Särskild behörighet + Behörig på annat sätt.

Jag har godkänt i Svenska A+B, Engelska A, Matte A via gymnasiet och precis pluggat klart samhällskunskap och engelska NIVÅ 2 via komvux för att kunna söka till testerna i höst men är dem betygen från gymnasiet giltiga? Jag fick inte grundläggande behörigt med tanke på jag inte fick 2250 poäng godkändt i gymnasiet men just dem 2 kurserna som krävs är jag godkänd i.

Tack på förhand.
kontakta antagningen till polisutbildningen eller kontrollerar din behörighet på antagning.se innan du skickar in ansökan.
Senast redigerad av Toreskil1 2026-05-30 kl. 22:11.
Citera
2026-06-07, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Finns en anledning till varför du INTE fick bli polis om du hade en fastställd ADHD diagnos.
Har du aldrig träffat ett riktigt dampbarn?
Tänk dig att du ger den personen fri hastighet, våldskaptial och rätten att döda.
Låter det sunt?
Nej en polis ska inte ha massa diagnoser.

Misstänker att du inte vet så mycket om ADHD.
För just sådana situationer, där det händer mycket och fort är många ggr situationer som personer med just ADHD hanterar otroligt mycket bättre och mer logiskt än vanliga "svensson".

Många med ADHD är otroligt bra under stress och press, för då är kroppen och miljön runt dem i "samma nivå". Det är en helt annan sorts lugn för dem och de kan hänga med i det som händer, när vanliga Svensson blir stressad och agerar fel.

Det du kallar "dampbarn" är mycket troligt barn utan stimulering där kroppen hittat andra uttryck för att få ut allt som kryper i kroppen.

Sedan finns det många olika nivåer av ADHD/ADD.

En del är säkert ej lämpade, precis som en del "vanliga svensson" inte heller är lämpade.
Citera
2026-06-08, 10:55
Medlem
Brilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flowsik
Hej, en fråga till er som har pluggat/pluggar distans, framförallt i Stockholm. Det står att "Undervisningstiden är mellan måndag - fredag kl. 08.00 -18.00, i undantagsfall kan examinationer förekomma på kvällar och helger". Jag undrar hur vanligt är det att man har distanslektioner ända fram till 18:00 på pricken samt examinationer på kvällar och helger? Händer det hela tiden eller är det bara några enstaka gånger? Försöker nämnliga planera och få ihop detta med jobb.

Tack på förhand!

Tjena!

Pluggar distans i Stockholm och lektionerna är i princip 08-17 de dagar man är där. Ofta ser det ut som såhär: 08-10 Lektion, 10-12 lektion, Lunch 12-13, Lektion 13-15, Lektion 15-17. Man slutar i regel mellan klockan halv och kvarti för att hinna till nästa lektion och ibland har man inte lektioner till kl 17 heller utan kan sluta 15.
Vad jag kan minnas har vi endast haft en tenta ”kvällstid” och ingenting som är schemalagt på helgerna.

Många i min klass jobbar extra och de har inga problem med att få det att gå ihop mer än att man kanske får plugga just kvällar o helger istället.
Citera
2026-06-17, 10:24
Medlem
Min son hade lite otur vad gäller hans gymnasium, han var duktig men skoltrött så han sökte sig då till yrkesgymnasium (inom Göteborg) men hamnade aldrig riktigt rätt.
Nu jobbar han istället och studerar vid sidan av.
Han planerar att söka till polishögskolan så småningom, jag undrar vilka studier han bör fokusera mest på som han har mest nytta av på polishögskolan? Jag tänker inte då främst 'nytta av' för att överhuvudtagen bli intagen - utan vad som är honom till gagn medan han går där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in