2026-04-16, 15:03
Medlem
Jag ska börja på Polishögskolan VT27 och har ganska mycket tid fram tills dess. Jag tänkte därför höra om det finns något vettigt man kan göra redan nu för att förbereda sig och göra tiden på skolan lite enklare.

Finns det någon här som går på Polishögskolan nu, eller som nyligen har gått där, som har tips? Till exempel om det finns någon kurslitteratur man kan börja läsa i förväg, eller annat som är bra att ha koll på innan man börjar.

Alla tips uppskattas!
Citera
2026-04-17, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messinho123
Om du får 12 månaders spärrtid så är det intervjuaren som har kuggat dig, registerkontrollen var grön men du ansågs inte lämplig ( just då) och kanske behöver lite tid att mogna. Då behöver du vara komma tillbaka efter 12 månader och göra en ny säkpröv. 24 månaders spärrtid så har du kuggat registerkontrollen eller drogtest. Men skillnad från PPV och när du är på mynndigheten är att på PPV så får du göra flera försök men behöver vänta i 24 månader. På myndigheten så är ett underkänt säkpröv resultat banned for life. Man gör en prövning under aspiranten också då man ska anställas som Polisassistent.

Det känns väldigt surt att få en 24-månaders spärr. Jag kommer inte att söka igen. Jag har aldrig blivit dömd eller misstänkt för brott och har en stabil ekonomi. Däremot finns det två personer i min släkt som inte sköter sig, vilket jag upplever kan ha påverkat bedömningen. Jag var väldigt ärlig när jag berättade om detta på intervjun, jag höll inget. Därför känns det att om 24 mån kommer utfallet bli likadant… Det känns svårt att acceptera att andras handlingar ska kunna påverka min möjlighet att bli polis.
Citera
2026-04-17, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flowsik
Hej, Jag har klarat alla tester till polishögskolan och väntar på svar från säkerhetsprövningen. Jag har väntat i 5 veckor men fortfarande inte fått något svar. Några jag känner fick svar redan efter 12 dagar. Visserligen står det att det kan ta upp till 7 veckor innan man får ett svar. Men jag känner inte en enda eller ens hört någon där det har tagit så lång tid som det har gjort för mig. Man blir ju nojjig även fast man vet att man är "clean" så att säga :P

Hur länge har ni som blivit antagna väntat?

Tack på förhand!

Jag fick svar efter 5 v på en fredag eftermiddag
Citera
2026-04-17, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boxingstrapponi
Jag ska börja på Polishögskolan VT27 och har ganska mycket tid fram tills dess. Jag tänkte därför höra om det finns något vettigt man kan göra redan nu för att förbereda sig och göra tiden på skolan lite enklare.

Finns det någon här som går på Polishögskolan nu, eller som nyligen har gått där, som har tips? Till exempel om det finns någon kurslitteratur man kan börja läsa i förväg, eller annat som är bra att ha koll på innan man börjar.

Alla tips uppskattas!

Kul och grattis! Utbildningen är svinkul!
Utan att veta något om dig överhuvudtaget så kommer några tips, vissa saker gör du säkert redan idag.
Börja träna regelbundet, styrka och kondition. Testerna som du gör på antagningen är mindre krävande än de fysiska examinationerna på utbildningen. Examinationerna är inte på något sätt omöjliga men vissa behöver tid till att träna. På Umeå skulle vi tex kunna springa 2km på 11 min. Egentligen inga konstigheter men har du aldrig tränat löpning är det lätt att gå ut för hårt och sen inte orka på slutet.

Simning: Simtestet på skolan har vissa svårt för, är du inte en van simmare så gå till badhuset och simma. Träna på att vara under vattnet när du har hög puls och är trött.

Det teoretiska:
Vet inte vilket lärosäte du ska gå på, men i termin 1 brukar de flesta läsa grundläggande juridik för poliser. Du kan förstås bekanta dig lite med offentlighet och sekretesslagen, polislagen, rättegångsbalken, regeringsformen, tryckfrihetsförordningen och brottsbalken typ.

Inget man förväntas kunna i huvudet utan man får lära sig ”juridisk metod”, men i min mening så underlättar det om man känner till de lagarna och vad som regleras i dem.

Men du förväntas egentligen inte ha några förkunskaper alls, så allt ovan ser jag som lite bonus och något roligt att fördriva tiden med!

Lycka till!
Citera
2026-04-18, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toreskil1
Jag fick svar efter 5 v på en fredag eftermiddag
Tack för svar! Läste ditt tidigare inlägg. Förstod det som att du inte klara säkerhetsprövningen och fick 24 månader spärrtid. Lider med dig och det känns ju sådär och få en spärrtid på 24 månader trots att du är skötsam.
Citera
2026-04-20, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flowsik
Tack för svar! Läste ditt tidigare inlägg. Förstod det som att du inte klara säkerhetsprövningen och fick 24 månader spärrtid. Lider med dig och det känns ju sådär och få en spärrtid på 24 månader trots att du är skötsam.

Tack själv, jag har accepterat och respekterat avslaget men 24 mån spärrtiden har jag väldigt svårt att ta in och förstå jag har idag ett jobb jag trivs med och bra lön så det är inte jättesynd om mig.

Lycka till, håller verkligen tummarna för dig!
Citera
2026-04-20, 19:50
Medlem
Sjukt att personer med diagnoser som ADHD och liknande ska kunna bli polis med läkarintyg nu.
Kvotering och sänkta krav bådar gott. Not!!!
Citera
2026-04-27, 20:28
Medlem
Hej, en fråga till er som har pluggat/pluggar distans, framförallt i Stockholm. Det står att "Undervisningstiden är mellan måndag - fredag kl. 08.00 -18.00, i undantagsfall kan examinationer förekomma på kvällar och helger". Jag undrar hur vanligt är det att man har distanslektioner ända fram till 18:00 på pricken samt examinationer på kvällar och helger? Händer det hela tiden eller är det bara några enstaka gånger? Försöker nämnliga planera och få ihop detta med jobb.

Tack på förhand!
Citera
2026-05-13, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Sjukt att personer med diagnoser som ADHD och liknande ska kunna bli polis med läkarintyg nu.
Kvotering och sänkta krav bådar gott. Not!!!
Hur är det sjukt?
Finns otroligt många som är poliser, som började INNAN detta togs bort, som inte ens visste att de hade diagnosen.
Det görs ju en individuell bedömning för alla och kontroller på att medicin funkar (om folk som har ADHD tar medicin.) samt hur funktionsdugliga dessa är och om de är lämpade för yrket?
Klart att alla typer av personer ska ha en chans att få bli poliser, men också med bedömningar!
Alla med ADHD är LIKADANA låter det som att du påpekar.
Självklart ska vi inte ha poliser som inte klarar av att ta rationella val samt klarar alla tester, men ditt statement att folk med diagnoser som ADHD inte ens ska få försöka, känns lite väl att utesluta alla.
Att sänkta krav blivit en del av rekryteringen kan jag hålla med i viss MÅN, men så kraftigt tycker jag inte det är.
Bara min åsikt.
Senast redigerad av DoxMingo 2026-05-13 kl. 16:37.
Citera
2026-05-13, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoxMingo
Hur är det sjukt?
Finns otroligt många som är poliser, som började INNAN detta togs bort, som inte ens visste att de hade diagnosen.
Det görs ju en individuell bedömning för alla och kontroller på att medicin funkar (om folk som har ADHD tar medicin.) samt hur funktionsdugliga dessa är och om de är lämpade för yrket?
Klart att alla typer av personer ska ha en chans att få bli poliser, men också med bedömningar!
Alla med ADHD är LIKADANA låter det som att du påpekar.
Självklart ska vi inte ha poliser som inte klarar av att ta rationella val samt klarar alla tester, men ditt statement att folk med diagnoser som ADHD inte ens ska få försöka, känns lite väl att utesluta alla.
Att sänkta krav blivit en del av rekryteringen kan jag hålla med i viss MÅN, men så kraftigt tycker jag inte det är.
Bara min åsikt.

Finns en anledning till varför du INTE fick bli polis om du hade en fastställd ADHD diagnos.
Har du aldrig träffat ett riktigt dampbarn?
Tänk dig att du ger den personen fri hastighet, våldskaptial och rätten att döda.
Låter det sunt?
Nej en polis ska inte ha massa diagnoser.
Citera
2026-05-13, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Finns en anledning till varför du INTE fick bli polis om du hade en fastställd ADHD diagnos.
Har du aldrig träffat ett riktigt dampbarn?
Tänk dig att du ger den personen fri hastighet, våldskaptial och rätten att döda.
Låter det sunt?
Nej en polis ska inte ha massa diagnoser.
Just det jag skrev:
Individuella prövningar.
Vad har jag med detta och göra?
Mycket surr nu som inte har med ämnet och göra.
Absolut att vissa inte ska ha detta tillgängligt som polis, därav prövningar för varje person.
Du får ha din åsikt vännen, men jag håller fast vid min.
Citera
2026-05-27, 23:18
Medlem
Tjena alla glada!

Jag har en fråga bara och tänkte om ni kunde besvara den. Jag har tänkt söka till Polis via Särskild behörighet + Behörig på annat sätt.

Jag har godkänt i Svenska A+B, Engelska A, Matte A via gymnasiet och precis pluggat klart samhällskunskap och engelska NIVÅ 2 via komvux för att kunna söka till testerna i höst men är dem betygen från gymnasiet giltiga? Jag fick inte grundläggande behörigt med tanke på jag inte fick 2250 poäng godkändt i gymnasiet men just dem 2 kurserna som krävs är jag godkänd i.

Tack på förhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in