2026-04-07, 19:00
Medlem
Hej!

Går i tankarna på att söka utbildningen men är lite orolig över hur ärlig man ska vara med psykolog och dylikt. Knappt pratat med en Polis, aldrig dömd dock varit på rättegång pga en missbrukare hotade oss på jobbet.
Fick hålla ut ett flak öl på en valborg för 20 år sedan.

Utöver det har jag brukar väldigt mycket droger mellan 16-26 årsåldern. Allt från gåsar till skor, till svampar och diverse tabletter.
Idag är jag förälder, arbetar, pluggat vid sidan om arbete, dvs högfungerande och tänker sällan på droger eller alkohol. Spelar lite TV-spel, cyklar mycket och är på badhus på barnen etc.

Är det nödvändigt att berätta för dom att man testat allt möjligt i drog väg, känns jävligt oskönt att sitta och ljuga, men hur öppen vågar man vara utan att bli helt bort dömd? Som sagt, inte brukar en drog på över 10 år och ingen önskan att göra det igen? Någon som har egen erfarenhet?
Kram
Citera
2026-04-08, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burninkoffee
Den tid det behövs.

Underbart
Citera
2026-04-08, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mountainlake
Hej!

Går i tankarna på att söka utbildningen men är lite orolig över hur ärlig man ska vara med psykolog och dylikt. Knappt pratat med en Polis, aldrig dömd dock varit på rättegång pga en missbrukare hotade oss på jobbet.

Utöver det har jag brukar väldigt mycket droger mellan 16-26 årsåldern. Allt från gåsar till skor, till svampar och diverse tabletter.
Idag är jag förälder, arbetar, pluggat vid sidan om arbete, dvs högfungerande och tänker sällan på droger eller alkohol. Spelar lite TV-spel, cyklar mycket och är på badhus på barnen etc.

Är det nödvändigt att berätta för dom att man testat allt möjligt i drog väg, känns jävligt oskönt att sitta och ljuga, men hur öppen vågar man vara utan att bli helt bort dömd? Som sagt, inte brukar en drog på över 10 år och ingen önskan att göra det igen? Någon som har egen erfarenhet?
Kram

Psykologen läser av när du ljuger…
Citera
2026-04-09, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mountainlake
Hej!

Kram

Var helt ärlig. Du säger ju något bra där. Att det var 10 år sedan och att du inte önskar göra det igen. Jag var öppen med att jag testat cannabis flertalet gånger när jag var ung. Vafan det är ju konstigt att inte göra det
Citera
2026-04-11, 11:43
Medlem
Vet någon skillnaden varför vissa får 12 mån eller 24 mån spärrtid om man misslyckas med säkerhetsprövningen?

När det gäller 24 mån så behöver man göra om alla moment? 24 mån känns som myndigheten säger ”kom inte tillbaka”

Hur vanligt är det att man får 24 mån?
Citera
2026-04-12, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toreskil1
Vet någon skillnaden varför vissa får 12 mån eller 24 mån spärrtid om man misslyckas med säkerhetsprövningen?

När det gäller 24 mån så behöver man göra om alla moment? 24 mån känns som myndigheten säger ”kom inte tillbaka”

För att få 24 månaders spärrtid krävs det att man fullkomligt dunderkuggar säkerhetsintervjun, registerkontrollen eller drogtestet.

Såvitt jag ser det får man göra allt igen om man får så lång spärrtid.
Citera
2026-04-13, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toreskil1

Om du får 12 månaders spärrtid så är det intervjuaren som har kuggat dig, registerkontrollen var grön men du ansågs inte lämplig ( just då) och kanske behöver lite tid att mogna. Då behöver du vara komma tillbaka efter 12 månader och göra en ny säkpröv. 24 månaders spärrtid så har du kuggat registerkontrollen eller drogtest. Men skillnad från PPV och när du är på mynndigheten är att på PPV så får du göra flera försök men behöver vänta i 24 månader. På myndigheten så är ett underkänt säkpröv resultat banned for life. Man gör en prövning under aspiranten också då man ska anställas som Polisassistent.
Citera
2026-04-13, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theflyindutchman
Hej!
När man begär ut psykologens anteckningar och journalblad från PPV, får du då tillgång till allt som finns sparat om dig i deras system? Eller finns det mer sparat om dig som psykologen kan se vid en ev. polisprövning?

Kan man begära ut psykologen anteckningar? Hur gör jag det?
Citera
2026-04-13, 13:30
Medlem
Övas det fortfarande på 'silverpilen' I Solna?
Citera
2026-04-15, 18:05
Medlem
Hej, Jag har klarat alla tester till polishögskolan och väntar på svar från säkerhetsprövningen. Jag har väntat i 5 veckor men fortfarande inte fått något svar. Några jag känner fick svar redan efter 12 dagar. Visserligen står det att det kan ta upp till 7 veckor innan man får ett svar. Men jag känner inte en enda eller ens hört någon där det har tagit så lång tid som det har gjort för mig. Man blir ju nojjig även fast man vet att man är "clean" så att säga :P

Hur länge har ni som blivit antagna väntat?

Tack på förhand!
Citera
2026-04-15, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flowsik
Hej, Jag har klarat alla tester till polishögskolan och väntar på svar från säkerhetsprövningen. Jag har väntat i 5 veckor men fortfarande inte fått något svar. Några jag känner fick svar redan efter 12 dagar. Visserligen står det att det kan ta upp till 7 veckor innan man får ett svar. Men jag känner inte en enda eller ens hört någon där det har tagit så lång tid som det har gjort för mig. Man blir ju nojjig även fast man vet att man är "clean" så att säga :P

Hur länge har ni som blivit antagna väntat?

Tack på förhand!

Jag fick vänta 9 veckor innan jag fick svar. Blev godkänd. Så du kan sitta lugnt i båten.
Citera
2026-04-16, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WalterX2nuggeWhite
Jag fick vänta 9 veckor innan jag fick svar. Blev godkänd. Så du kan sitta lugnt i båten.
Satan 9 veckor??! Tack för svar! Ska man behöva få magont i några veckor till alltså
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in