2026-04-12, 01:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Det är sällan ett problem, och oftast handlar det om kassa spermier från första början. Del allra flesta män kan få barn utan problem fram till 50, kvinnor, not so much.

Visst kan det handla om medfödda genetiska defekter men den mesta försämringen kommer med åldern. Det är därför som.de flesta spermiebanker har en åldersgräns på 35 år för spermiedonation. Det allmänna rådet till både män och kvinnor bör alltså vara att försöka skaffa barn innan 40 för att vara på den säkra sidan.

Med det sagt, det finns män i 80 års åldern som får friska barn och jag såg en kortdokumentär om en kvinna i 60 års åldern som fick en frisk dotter, givetvis via ägg- och spermiedonation. Och där var ett par i Indien som fick ett friskt barn i 70 års åldern.
Tekniken för detta finns och kommer att utvecklas och förfinas i framtiden.

Men det allmänna rådet till både män och kvinnor bör alltjämt vara att försöka skaffa barn innan 40.
Senast redigerad av Jenny9 2026-04-12 kl. 01:50.
Citera
2026-04-12, 01:51
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Visst kan det handla om medfödda genetiska defekter men den mesta försämringen kommer med åldern. Det är därför som.de flesta spermiebanker har en åldersgräns på 35 år för spermiedonation. Det allmänna rådet till både män och kvinnor bör alltså vara att försöka skaffa barn innan 40 för att vara på den säkra sidan.

Med det sagt, det finns män i 80 års åldern som får friska barn och jag såg en kortdokumentär om en kvinna i 60 års åldern som fick en frisk dotter, givetvis via ägg- och spermiedonation. Och där var ett par i Indien som fick ett friskt barn i 70 års åldern.
Tekniken finns.

Men det allmänna rådet till både män och kvinnor bör alltjämt vara att försöka skaffa barn innan 40.

För kvinnors del bör man nog skaffa barn redan innan 30. I slutet av 20 års åldern försämras den försiktigt, 30 - 35 gradvist och en markant tydlighet efter 35.

För män går det inte ens jämföra.
Citera
2026-04-12, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dendrocopos
Vill kväva dessa idiotinlägg från okunniga fjortisar i sin linda som alla borde göra. Barnafödande av kvinnor långt över 40 var mycket vanligt förr. Inget som hindrar detta alls. På 1800-talet var medelåldern för en förstföderska 28 år enligt statistiska centralbyrån. Sverige är och har varit experter på all folkbokföring och statistik angående detta. Tonårsmödrar har alltid varit ovanligt i Sverige och det är bara bra att det föds färre oönskade barn. Män som inte har haft råd med giftermål har alltid fått finna sig i att inte hitta en kvinna att få barn med.

https://www.vardfokus.se/barn-och-ungdom/mammorna-var-aldre-for-150-ar-sedan/

https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2025/aldre-mammor-vanligare-forr/

När kvinnor på 1800-talet födde barn baseras på ett antagande enligt artikeln. Vi kan vara säkra på att detta antagande inte stämmer då det är gjort av en partisk feminist
Citera
2026-04-12, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
1. Hahahaha! Nej, det gör den inte. Jag trixar rätt medvetet med de där. Så att det ibland ska verka som jag är man och ibland ska verka som att jag är kvinna. Du har helt enkelt bara gått på några av mina trix. That´s it.

Om jag gått på dina trix så hade jag ju ibland trott det ena och ibland det andra. Men det gör jag ju inte. Och med mellan raderna så menar jag just mellan raderna. Inte när du tror dig lura någon med "trix".

Citat:
2. Hehe! återigen: trix. Helheten stämmer. Detaljer gör inte alltid det. Så nope. Går inte att läsa av vem jag är utifrån det heller. Och jo: jag döljer min könstillhörighet, min exakta ålder, min partners könstillhörighet och exakta ålder, mina barns exakta åldrar, mitt nuvarande jobb, vart jag bor etc. Just för anonymiteten.

Det går i betydligt högre grad att läsa av vem du är utifrån alla dessa detaljer än utifrån din könstillhörighet. Vi vet på ett ungefär hur det ser ut även om du inte är exakt. Annars kan du ju inte använda dina egna anekdoter i din argumentation som du gör. Du kan t.ex inte använda att ni fick barn som 35+ som ett argument för kvinnors fertilitet om det inte stämmer att ni fick det.

Citat:
Och nej, det ger mig inga fördelar i debatter. Inga nackdelar heller. Det skulle snarare ge mig hårdare fördelar i debatter om jag skrev ut min könstillhörighet. Men också hårdare nackdelar. Att inte skriva ut min könstillhörighet gör det hela mer... lamt, i debatter. Dvs. Varken fördel eller nackdel. Mediokert, bara. Försök att fatta detta. Så kanske du också fattar att det enkom är för anonymiteten jag håller min könstillhörighet hemlig.

Detta har jag försökt upplysa dig om. Men bra att polletten äntligen verkar ha trillat ner nu då. Men lär nog inte dröja länge innan du försöker dra fördel av det igen...

Citat:
Är jag kvinna, tex. så kan folk lista ut att jag är jag som har jobbat med mig i en mansdominerad bransch. Är jag man tex. så kan folk lista ut att jag är jag som känner mig och vet om en man med min etnicitet och vissa andra detaljer som jag faktiskt har uppgivit. Jag blir alltså mycket mer anonym om jag håller käften om min könstillhörighet! De detaljer jag har skrivit om (tidigare jobb, min etnicitet etc.) har jag dock använt mig av just vid debatter. Så. Försök nu få in detta: att det är för anonymitetens skull jag håller käft om min könstillhörighet!

Det finns, som sagt, två alternativ. Är det inte det ena så är det det andra. Jag tror nog eventuella bekanta till dig skulle klara av att lista ut att det är du oavsett om du avslöjar din könstillhörighet eller inte. Med tanke på alla andra detaljer du ständigt delar med dig av.

Citat:
3. Du har ju i princip redan svarat på frågan ändå... Så...Dock är det viktigt för denna debatt att faktiskt kunna ange om du har kids. jag vet ju, du har avslöjat det förr. Men andra vet ju inte.

Nej, det är inte viktigt alls. Mina arguments giltighet påverkas inte det minsta av vem jag är.
Citera
2026-04-12, 02:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
För kvinnors del bör man nog skaffa barn redan innan 30. I slutet av 20 års åldern försämras den försiktigt, 30 - 35 gradvist och en markant tydlighet efter 35.

För män går det inte ens jämföra.

De flesta kvinnor mellan 30-35 blir gravida inom ett år. Många kvinnor mellan 35 och 40 får barn. Och de som inte blir gravida på naturlig väg blir gravida inom ett år med IVF.

Det är en ganska markant försämring för män efter 40-45. Det finns en anledning till att de flesta spermiebanker har en åldersgräns på 35 år för spermiedonation.

Det allmänna rådet bör alltså vara, både för män och kvinnor, att föröka skaffa barn innan 40

Grundregeln kan ju vara att ju fler barn man vill ha desto tidigare får man börja.
Senast redigerad av Jenny9 2026-04-12 kl. 02:10.
Citera
2026-04-12, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fragbear
Tror tyvärr en stor del av problemet kan skyllas på feminism. Kvinnor är fria att leva sitt liv och knulla runt precis som ett fåtal av männen. När sen en 35 årig kvinna som knullat runt söker partner att skaffa barn med finns inte många som ställer upp. Ingen man vill skaffa barn med en madrass.

Hon blir förvånad att en 40 årig man inte är intresserad nu när han inte fick henne som 20 åring.
Citera
2026-04-12, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Bla. Bla Bla. Off topic.

Barnlösheten ökar inte för att kvinnor väntar för länge.
Flertalet kvinnor får ju 1-2 barn. Minst. De är alltså inte barnlösa.

Det är snarare antalet barn per kvinna, som minskar. Pga. att kvinnor och män väljer att få färre barn nu än förr. Och eftersom de väljer att få färre barn än förr, har kvinnorna också tid att vänta lite. Hon måste inte köra igång med barnalstrandet redan vid 21-23. Hon kan vänta till 25-30.
Så är det med det.
Citera
2026-04-12, 02:17
Moderator
Mr.Woodss avatar
Varför är lågt barnafödande ett problem kan man ju undra, om man nu oroar sig för överexploatering av naturtillgångar, växthuseffekt, bostadsbrist, bilköer i rusningstrafik och annat elände?
Kan mänskligheten verkligen fortsätta växa i all oändlighet?
Jag tycker det fanns alldeles tillräckligt med folk i världen redan när jag var liten, och då fick man höra att det är något bra om vi inte blir ännu fler.

Sedan är det förstås fortfarande problematiskt att färre och färre blir så förälskade att det föds barn. Det är helt enkelt tragiskt, precis som att det numera snarare verkar vara mer regel än undantag att barn växer upp med skilda föräldrar och inte får lära sig hur en mer eller mindre normal familj tar sig ut.

Man börjar känna sig som någon sorts relik från svunna tider, som fortfarande lever ihop med sin "high school-sweetheart", och lyckades uppfostra barn trots att det var knapert ibland innan man fått ordning på tillvaron.
Och när blev det så förbannat bajsnödigt med allting vill jag veta? När jag växte upp rökte man inomhus, körde runt i gamla rostiga bilar utan att skämmas ett skvatt om man inte hade råd med något bättre, utrikes semesterresor sågs som lyx, och man åt korv och makaroner till vardags. Torskrygg var iofs också billig vardagsmat på den tiden, det var tider det.
Det var skitigare, krångligare, rökigare, fattigare, hårdare och allmänt sämre, men, man unnade sig att vara en livad lax som tog sig ett glas och struntade i kolesterolet. Folk stressade inte så förbannat, och man blev förälskad, kär, och det föddes barn...

Nä, jag har nog tyvärr redan blivit så pass gammal att jag får börja ge upp och instämma i det där som man aldrig riktigt förstod hur gamlingarna kunde tycka, att det ändå var bättre förr.
Citera
2026-04-12, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medborgarbidrag
Hon blir förvånad att en 40 årig man inte är intresserad nu när han inte fick henne som 20 åring.

Varför skulle hon ens vilja ha en man när hon är 40, som hon inte ens ville ha när hon var 20? Dög han inte då, lär han inte duga nu heller, för henne.

Det är inte så vanligt att kvinnor får barn över 40. Bara 5% får barn när de är över 40. Jag känner/har känt endast ett fåtal.

Av de kvinnor jag känner/har känt som har fått barn efter 40 så har:
1. En fyra barn sedan tidigare, som hon fått mellan 29-39. Sedan fick hon två barn till efter 40. = 6 barn allt som allt.
2. En tre barn sedan tidigare, som hon har fått när hon var mellan 28-38. Sedan fick hon ett barn till efter 40. = 4 barn allt som allt.
3. En som bara har ett barn, vilket hon fick när hon var över 40.
4. En till som bara har ett barn, som hon fick när hon var över 40.

Det var allt.

Desto rejält mycket vanligare att kvinnor får barn mellan 30-39!
Citera
2026-04-12, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Barnlösheten ökar inte för att kvinnor väntar för länge.
Flertalet kvinnor får ju 1-2 barn. Minst. De är alltså inte barnlösa.

Det är snarare antalet barn per kvinna, som minskar. Pga. att kvinnor och män väljer att få färre barn nu än förr. Och eftersom de väljer att få färre barn än förr, har kvinnorna också tid att vänta lite. Hon måste inte köra igång med barnalstrandet redan vid 21-23. Hon kan vänta till 25-30.
Så är det med det.

Du vet att det är ett regelbrott att fulcitera någon?

Det du säger spelar ingen roll. Barnafödandet minskar och ligger på en rekordlåg nivå. Det har aldrig varit så lågt per kvinna som nu sen man började mäta 1751.

Men barnlösheten ökar naturligtvis också. Det finns ju exempel på kvinnor som har väntat för länge.
Citera
2026-04-12, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Varför är lågt barnafödande ett problem kan man ju undra, om man nu oroar sig för överexploatering av naturtillgångar, växthuseffekt, bostadsbrist, bilköer i rusningstrafik och annat elände?
Kan mänskligheten verkligen fortsätta växa i all oändlighet?
Jag tycker det fanns alldeles tillräckligt med folk i världen redan när jag var liten, och då fick man höra att det är något bra om vi inte blir ännu fler.

Sedan är det förstås fortfarande problematiskt att färre och färre blir så förälskade att det föds barn. Det är helt enkelt tragiskt, precis som att det numera snarare verkar vara mer regel än undantag att barn växer upp med skilda föräldrar och inte får lära sig hur en mer eller mindre normal familj tar sig ut.

Man börjar känna sig som någon sorts relik från svunna tider, som fortfarande lever ihop med sin "high school-sweetheart", och lyckades uppfostra barn trots att det var knapert ibland innan man fått ordning på tillvaron.
Och när blev det så förbannat bajsnödigt med allting vill jag veta? När jag växte upp rökte man inomhus, körde runt i gamla rostiga bilar utan att skämmas ett skvatt om man inte hade råd med något bättre, utrikes semesterresor sågs som lyx, och man åt korv och makaroner till vardags. Torskrygg var iofs också billig vardagsmat på den tiden, det var tider det.
Det var skitigare, krångligare, rökigare, fattigare, hårdare och allmänt sämre, men, man unnade sig att vara en livad lax som tog sig ett glas och struntade i kolesterolet. Folk stressade inte så förbannat, och man blev förälskad, kär, och det föddes barn...

Nä, jag har nog tyvärr redan blivit så pass gammal att jag får börja ge upp och instämma i det där som man aldrig riktigt förstod hur gamlingarna kunde tycka, att det ändå var bättre förr.

Ja, det kan man verkligen undra! Vill folk endast ha 1-2 barn, så ska de väl få räcka. Vissa kommer ju vilja ha 3 barn eller fler. Så det kompenserar ju i så fall upp både för de som bara vill ha 1 barn och de som vill ha 0 barn. Varför hetsa folk?

Men med detta sagt, så är det klart att det är bäst om kvinnor får barn mellan 20-30 helst. Och mellan 31-35 näst helst. Och mellan 36-44, nästnäst helst. Och bra om män får barn innan 45. Helst innan 35.

Ja, det är problematiskt att färre förälskar sig...

Äsch. Du låter inte som en gammal relik från svunna tider. Du låter som en normal människa i en katastrofalt onormal digitaliserad och individualistisk tid.
Skönt dock att slippa att folk röker inne!
Citera
2026-04-12, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Du vet att det är ett regelbrott att fulcitera någon?

Det du säger spelar ingen roll. Barnafödandet minskar och ligger på en rekordlåg nivå. Det har aldrig varit så lågt per kvinna som nu sen man började mäta 1751.

Men barnlösheten ökar naturligtvis också. Det finns ju exempel på kvinnor som har väntat för länge.

I en annan tråd tycker du att insemination av ensamstående kvinnor ska förbjudas. Ändå oroar du dig över minskat barnafödande. Hur ska du ha det? Det är alltså cirka 1880 ensamstående kvinnor cirka som årligen inseminerar sig. Alltså cirka 1880 barn/år kommer till via insemination.

Kvinnor väntar inte för länge. Om de vill ha barn, ser de till att skaffa barn i rimlig tid.

Visst, finns tragiska fall av kvinnor som har blivit lurade och väntar på att deras man ska bli redo. Vilket aldrig händer. Och när hon fattar det så är det försent för hennes del med barn.

Så det är väl männen de ibland väntar för länge på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in