2026-04-12, 00:20
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Här i tråden ser vi massor av inlägg om att det skall festas, resas, studeras, göras karriär, skaffas bostad, tjänas ihop buffert, osv., osv. innan det kan bli tal om att skaffa barn.
Med den inställningen är det väl inte så konstigt om det råkar bli för sent för en hel del kvinnor och kanske även en del män, innan man känner sig nöjd med förutsättningarna? Vissa blir säkert aldrig nöjda.

Den som hittat rätt partner behöver inte perfekta förutsättningar i övrigt. Det är en djävla fin känsla att ha vuxna barn redan i fyrtioårsåldern kan jag meddela, och jag vill verkligen uppmuntra yngre läsare att inte vänta halva livet med det största en människa kan uppleva.
Kärleken till ett eget barn kan inte förstås utan måste upplevas.

De flesta unga kvinnor gör inte allt detta. De kanske studerar till socionom eller något låggradigt. Börjar jobba, vill ha in en stadig inkomst. Snacket om att tjejer skaffar en ny sexpartner var tredje dag är absolut inte sann och de flesta kvinnor har inte pengar eller tid att resa och festa hela tiden. De flesta bygger bara sitt vardagsliv.

Däremot finns en osäkerhet som genomsyrar hela samhället, att man inte vågar ha tillit till själva varandet. En del gör abort för att det inte "passade" just då, och de skaffar en unge ett år senare. Människor lever i kronisk rädsla nuförtiden, de vågar helt enkelt inte skaffa en unge och bara se vad som händer.

Det sagt så kommer de alltid finnas en minoritet som inte vill ha barn och det ska man respektera.
Citera
2026-04-12, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Rätt obehaglig läsning sedan igår. Man ser att födslotalen går ned, jamen då måste grisarna utnyttja det. Incels och peddos börjar fantisera om att nu måste väl ändå samhället ta över makten över kvinnan, då kanske jag blir tilldelad kvinnor (till incels) och barn (till peddos) som jag kan göra vad jag vill med.

Kräks.

Självklart kommer inte detta hända. Födslotalen har gått ned av anledningar bortom vårt förstånd. Vi är inte smarta djur.

Och vad spelar det ens för roll? Kommer massa skitsnack att då kommer de gamla i framtiden få det jobbigt. Jaha, och vi tar hand om gamla jättebra nu? Nej just det vi gör ju inte det.

Arbetena kommer ändå minska med AI och robotteknik, vi kommer klara av att utföra många arbeten på färre personer.

Och tänk, det kanske är bra för jorden med, att slippa ha så många människodjur som förstör och överkonsumerar.

Och att invandrarna kommer ta över helt. Nej inte det heller. Kulturer med många barn där blir det färre i Sverige än det hade varit i hemlandet.

Och ingen är det minsta brydd om dessa nya barn verkligen vill bli födda. Känns som varenda par med barn har gått isär. Det är en extrem egoism att skaffa barn och sedan får inte ens barnet ett hem att bo i, det ska skjutsas fram och tillbaka som ett slags brev.

Kan inte folk bara chilla lite och inse att fiendskapet härinne är påhittat av egna hjärnor? Och än en gång nej, vi ska inte sparka tillbaka kvinnans värde till 1700-talet. De allra flesta män vill inte det. Män mår bra när kvinnor mår bra.

Mycket kloka ord, zombie-nation!

Att kvinnor är sexuellt selektiva av sin natur, fyller en funktion. De finner en bra man som de vill leva med och få barn med. Om mannen vill. Bättre att kvinnan väntar med barn tills hon funnit rätt man att skaffa barn med, än att hon tar första man som hon egentligen inte vill ha och får barn med honom. Bara för att skaffa barn till Svea Rike och av sin egen barnlängtan. Som sedan blir det där skilsmässobarnet som ska skjutsas fram och tillbaka som ett brev.

Skulle unga män vara engagerade i detta med vikten av att parbilda och skaffa barn innan både han och kvinnan är över 35, så skulle fler barn garanterat födas.
Citera
2026-04-12, 00:28
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaettMjoelk
Ja, men det är väl det som är skillnaden mellan alla muppar till män som kommenterar här inne - de bryr sig bara om att det "bör" födas fler barn på grund av ekonomin samt att vi kvinnor har någon jävla slags obetald plikt till att göra detta. Men vi kvinnor ser det för vad det är, dvs ett liv som sätts till planeten av fel skäl dvs arbeta, tjäna pengar, konsumera.

Håller med här och nej, kvinnor ska absolut inte vara inkubatorer för nya små kuggar i maskineriet. De råkar ju vara människor de också. Ni måste föda för att samhället måste se ut som idag med överkonsumtion.

Tänk om vi skulle råka behöva byta ekonomiskt system på grund av detta, tänk om de kunde leda till ett samhälle där man värderade varandra och naturen mer, att man jobbade mindre, stressade mindre, blev mindre sjuk och helt enkelt inte konsumerade mer än man behövde? Och udda människor skulle kanske t o m fick tillföra något? Man kanske kunde ha rätt människa mer på rätt plats än idag?

Men nej, det går ju inte, vi måste ju ha det så dåligt som möjligt, för springer man inte fort fort i ekorrhjulet är man lat. Faller man ur det och bryter benet, då är man hemsk som kostar pengar så fall för bövelen inte ut. Tänk inte ens på att kanske få tänka på annat än produktion och konsumtion. Hur skulle det se ut, med folk som tänkte fritt?
Citera
2026-04-12, 00:33
Medlem
Citat:
Här i tråden ser vi massor av inlägg om att det skall festas, resas, studeras, göras karriär, skaffas bostad, tjänas ihop buffert, osv., osv. innan det kan bli tal om att skaffa barn.
Med den inställningen är det väl inte så konstigt om det råkar bli för sent för en hel del kvinnor och kanske även en del män, innan man känner sig nöjd med förutsättningarna? Vissa blir säkert aldrig nöjda.

Den som hittat rätt partner behöver inte perfekta förutsättningar i övrigt. Det är en djävla fin känsla att ha vuxna barn redan i fyrtioårsåldern kan jag meddela, och jag vill verkligen uppmuntra yngre läsare att inte vänta halva livet med det största en människa kan uppleva.
Kärleken till ett eget barn kan inte förstås utan måste upplevas.

De flesta hittar aldrig rätt partner. Sorgligt men sant.
Citera
2026-04-12, 00:37
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Man hinner allt det där och skaffa barn mellan 20-30.

Låt oss säga att Stina går ut gymnasiet när hon är 18. Hon jobbar på timmar, reser, festar tills hon är 20. Mellan 20-23 pluggar hon en halvlång utbildning. Under utbildningen träffar, när hon är 21 träffar hon Petter som är 25. Han har pluggat 4 år och har ett halvår kvar på sin civ.ing. utbildning. Han har festat och rest sedan han var 19. Men nu stadgar han sig alltmer med Stina. När de är 23 och 27 flyttar de ihop. Stina är klar med sin utbildning och får fast tjänst. Petter har haft en fast anställning i 1.5 år redan och har rätt bra lön. Spar ihop en buffert. När Stina är 24 och Petter är 28, gifter de sig. Får första barnet när hon är 25 och han är 29, andra barnet när hon är 27 och han är 31, tredje barnet när hon är 30 och han är 34. Insparad buffert har växt och de flyttar till hus.

Båda har hunnit:
- Festa.
- Plugga.
- Resa.
- Göra karriärer.
- Ordna en buffert.
- Få barn, hon mellan 25-30, han mellan 29-34.

När hon är 45 och han är 49. är deras barn: 20, 18 och 15 år.

Det går.

Men allt blir svårt om par inte bildas.
Eller om par bildas men mannen säger "jag är inte redo för barn".
Då tickar tiden för kvinnan...

Men tiden tickar även för mannen... Bästa även för män att få barn innan 45. Helst innan 40. Och allra helst innan 35.
Jo, om allt klaffar är väl ditt exempel kanske det idealiska.
Dock tror jag att ungdomar idag börjar oroa sig för hur det skall gå om saker och ting inte faller på plats på det viset, och så börjar man vänta på bara nästa lilla grej som i alla fall måste bli rätt.
Grundförutsättningen är trots allt att man hittat rätt partner.

Själv fick jag min äldste när jag var 20 år gammal, och visst, det var inte alls planerat, men om man slarvar så som vi gjorde så räknar man nog någonstans med att det kan bli så, åtminstone om man inte tycker att abort är ett alternativ.
Det jag vill framhålla är att det inte går åt helvete bara för att man råkar göra saker i "fel" ordning. Visst kan det bli lite krångligare, men man löser det ändå, och det är väldigt roligt att kunna umgås med sina vuxna barn innan man själv blivit gammal.

Sedan de här fullständigt groteska summorna som nämns angående hur mycket barn kostar, får mig att undra hur folk egentligen lever i dagens läge. Man får väl för helvete lära sig att rätta röv efter stol och inte vara så djävla ängslig.
Citera
2026-04-12, 00:40
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
De flesta hittar aldrig rätt partner. Sorgligt men sant.
Det är nog det största problemet trots allt. Logistik går alltid att lösa.
Citera
2026-04-12, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Härligt! 😃 barn är livet! 💖

Om du inte har märkt det, så är jag diffus i mycket jag skriver. Könstillhörighet går inte att vara diffus i dock. Så då får man hålla helt tyst istället ä. För anonymiteten skull. Och för att jag är öppen om andra saker...

Hur många barn har du? Bidrar du till barnalstrandt?

1. Din könstillhörighet framgår mellan raderna.

2. Det finns två alternativ. Antingen är det det ena eller det andra. Det lär med andra ord inte göra särskilt mycket för din anonymitet att dölja det. Medan de detaljer du ständigt redogör för kring dig och din partner är betydligt mer troligt att hota din anonymitet. Så det blir ju rätt löjligt. Mer troligt då att du försöker använda din "dolda" könstillhörighet för att skaffa dig fördelar i debatten, kunna uttala dig å båda könens vägnar osv.

3. Jag tänker inte avslöja detaljer kring mitt privatliv.
Citera
2026-04-12, 01:05
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
De flesta unga kvinnor gör inte allt detta. De kanske studerar till socionom eller något låggradigt. Börjar jobba, vill ha in en stadig inkomst. Snacket om att tjejer skaffar en ny sexpartner var tredje dag är absolut inte sann och de flesta kvinnor har inte pengar eller tid att resa och festa hela tiden. De flesta bygger bara sitt vardagsliv.

Däremot finns en osäkerhet som genomsyrar hela samhället, att man inte vågar ha tillit till själva varandet. En del gör abort för att det inte "passade" just då, och de skaffar en unge ett år senare. Människor lever i kronisk rädsla nuförtiden, de vågar helt enkelt inte skaffa en unge och bara se vad som händer.

Det sagt så kommer de alltid finnas en minoritet som inte vill ha barn och det ska man respektera.
Absolut finns det kvinnor som verkligen inte vill ha barn, men jag tror att det finns desto fler som intalar sig att de inte vill därför att förutsättningarna inte känns rätt, och visst har de blivit sämre än för ett par tre generationer sedan, tyvärr är det så.
För övrigt tycker jag inte alls det är fel att festa och resa när man är ung, och det var just under en lång ryggsäcksresa som min hustru och jag råkade avla vår äldste, så den mer ansvarslösa ungdomstiden fick ett abrupt slut. Vi hade verkligen ingenting när vi kom tillbaka till Sverige, men hör och häpna, det ordnade sig ändå, och med facit i hand hade vi inte velat ha det på något annat sätt.
Man får trixa lite, turas om med att gå i skolan osv., men visst fan går det att lösa. Resa behöver man inte heller sluta med, det är jätteroligt att resa med barn också.
Citera
2026-04-12, 01:16
Medlem
Citat:
Jo, om allt klaffar är väl ditt exempel kanske det idealiska.
Dock tror jag att ungdomar idag börjar oroa sig för hur det skall gå om saker och ting inte faller på plats på det viset, och så börjar man vänta på bara nästa lilla grej som i alla fall måste bli rätt.
Grundförutsättningen är trots allt att man hittat rätt partner.

Själv fick jag min äldste när jag var 20 år gammal, och visst, det var inte alls planerat, men om man slarvar så som vi gjorde så räknar man nog någonstans med att det kan bli så, åtminstone om man inte tycker att abort är ett alternativ.
Det jag vill framhålla är att det inte går åt helvete bara för att man råkar göra saker i "fel" ordning. Visst kan det bli lite krångligare, men man löser det ändå, och det är väldigt roligt att kunna umgås med sina vuxna barn innan man själv blivit gammal.

Sedan de här fullständigt groteska summorna som nämns angående hur mycket barn kostar, får mig att undra hur folk egentligen lever i dagens läge. Man får väl för helvete lära sig att rätta röv efter stol och inte vara så djävla ängslig.

Yes, det viktigaste är att hitta rätt person att få barn med.

Låter fint som du beskriver det!

Själv hade jag föreställningen i tonåren om att jag skulle ha fast anställning och vara gift innan 25. Få mitt första barn vid 25 (har verkligen velat ha barn sedan 20 års ålder!). Det andra vid 27 och så någon sladdis efter 30. Starta eget företag efter 30 osv.

Inget blev så! Kvaddade ryggen i jobbet, så fick lägga ner de jobbplanerna på fast anställning och eget företag och se mig om efter utbildning i en tjänst där jag kunde jobba trots kvaddad rygg. Så utbildningen var inte klar innan 25. Och gift var jag inte heller. Även fast jag haft seriösa relationer och varit kär. Den andra måste ju vilja också. Så utbildningen klar efter 25. Sedan två relationer till som inte ledde till giftemål eller barn........ Vid cirka 32-33 började jag tänka att jag nog skulle få leva som ofrivilligt barnlös singel för resten av mitt liv. Tänkte "ja, men då är det så. Jag får göra det bästa av mitt liv ändå. Se till att det blir bra ändå!".

Och så vände det! Träffade den vackraste jag någonsin sett. Med en behaglig och härlig personlighet, charm osv. Vi blev störtförälskade i varandra. Förlovade oss etc. Och vi har fått två fantastiska barn, båda födda efter att vi båda passerat 35. Nu närmar vi oss 50/är kring 50.

Det är fint att ha hemmavarande barn när man är i den här åldern också! Man är varken ung eller gammal. Har bra med livserfarenhet, men är samtidigt fortfarande vital.

Ingen av oss "väntade för länge med barn". Utan vi hade bara inte funnit någon som ville ha barn med oss... Inte funnit rätt person att få barn med. Inte funnit varandra. Förens så sent.
Och jag är så glad och tacksam över att jag fick just våra barn! Som du skriver: kärleken man känner för sina barn är obeskrivlig. Glad också att jag har barnen med just min partner!
Citera
2026-04-12, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fragbear
Tror tyvärr en stor del av problemet kan skyllas på feminism. Kvinnor är fria att leva sitt liv och knulla runt precis som ett fåtal av männen. När sen en 35 årig kvinna som knullat runt söker partner att skaffa barn med finns inte många som ställer upp. Ingen man vill skaffa barn med en madrass.

Tacka judarna som uppfann feminismen för att få två beskattningsbara inkomstkällor per hushåll. Dem hade dock inte räknat med att det skulle medföra rekordlågt barnafödande.
Citera
2026-04-12, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
1. Din könstillhörighet framgår mellan raderna.

2. Det finns två alternativ. Antingen är det det ena eller det andra. Det lär med andra ord inte göra särskilt mycket för din anonymitet att dölja det. Medan de detaljer du ständigt redogör för kring dig och din partner är betydligt mer troligt att hota din anonymitet. Så det blir ju rätt löjligt. Mer troligt då att du försöker använda din "dolda" könstillhörighet för att skaffa dig fördelar i debatten, kunna uttala dig å båda könens vägnar osv.

3. Jag tänker inte avslöja detaljer kring mitt privatliv.

1. Hahahaha! Nej, det gör den inte. Jag trixar rätt medvetet med de där. Så att det ibland ska verka som jag är man och ibland ska verka som att jag är kvinna. Du har helt enkelt bara gått på några av mina trix. That´s it.

2. Hehe! återigen: trix. Helheten stämmer. Detaljer gör inte alltid det. Så nope. Går inte att läsa av vem jag är utifrån det heller. Och jo: jag döljer min könstillhörighet, min exakta ålder, min partners könstillhörighet och exakta ålder, mina barns exakta åldrar, mitt nuvarande jobb, vart jag bor etc. Just för anonymiteten.

Och nej, det ger mig inga fördelar i debatter. Inga nackdelar heller. Det skulle snarare ge mig hårdare fördelar i debatter om jag skrev ut min könstillhörighet. Men också hårdare nackdelar. Att inte skriva ut min könstillhörighet gör det hela mer... lamt, i debatter. Dvs. Varken fördel eller nackdel. Mediokert, bara. Försök att fatta detta. Så kanske du också fattar att det enkom är för anonymiteten jag håller min könstillhörighet hemlig.

Är jag kvinna, tex. så kan folk lista ut att jag är jag som har jobbat med mig i en mansdominerad bransch. Är jag man tex. så kan folk lista ut att jag är jag som känner mig och vet om en man med min etnicitet och vissa andra detaljer som jag faktiskt har uppgivit. Jag blir alltså mycket mer anonym om jag håller käften om min könstillhörighet! De detaljer jag har skrivit om (tidigare jobb, min etnicitet etc.) har jag dock använt mig av just vid debatter. Så. Försök nu få in detta: att det är för anonymitetens skull jag håller käft om min könstillhörighet!

3. Du har ju i princip redan svarat på frågan ändå... Så...Dock är det viktigt för denna debatt att faktiskt kunna ange om du har kids. jag vet ju, du har avslöjat det förr. Men andra vet ju inte.
Citera
2026-04-12, 01:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mearshimer
Ser sannolikheten som låg att en 40 årig man är orsaken till att en 25 årig kvinna föder ett barn med autism.

En 37 årig kvinna och en 45 årig man däremot.

Där är risken så pass hög som 2-5 procent chans för autism
Det är män som som är orsaken till autism, vad du än vill tro
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in