Citat:
Här i tråden ser vi massor av inlägg om att det skall festas, resas, studeras, göras karriär, skaffas bostad, tjänas ihop buffert, osv., osv. innan det kan bli tal om att skaffa barn.
Med den inställningen är det väl inte så konstigt om det råkar bli för sent för en hel del kvinnor och kanske även en del män, innan man känner sig nöjd med förutsättningarna? Vissa blir säkert aldrig nöjda.
Den som hittat rätt partner behöver inte perfekta förutsättningar i övrigt. Det är en djävla fin känsla att ha vuxna barn redan i fyrtioårsåldern kan jag meddela, och jag vill verkligen uppmuntra yngre läsare att inte vänta halva livet med det största en människa kan uppleva.
Kärleken till ett eget barn kan inte förstås utan måste upplevas.
Med den inställningen är det väl inte så konstigt om det råkar bli för sent för en hel del kvinnor och kanske även en del män, innan man känner sig nöjd med förutsättningarna? Vissa blir säkert aldrig nöjda.
Den som hittat rätt partner behöver inte perfekta förutsättningar i övrigt. Det är en djävla fin känsla att ha vuxna barn redan i fyrtioårsåldern kan jag meddela, och jag vill verkligen uppmuntra yngre läsare att inte vänta halva livet med det största en människa kan uppleva.
Kärleken till ett eget barn kan inte förstås utan måste upplevas.
De flesta unga kvinnor gör inte allt detta. De kanske studerar till socionom eller något låggradigt. Börjar jobba, vill ha in en stadig inkomst. Snacket om att tjejer skaffar en ny sexpartner var tredje dag är absolut inte sann och de flesta kvinnor har inte pengar eller tid att resa och festa hela tiden. De flesta bygger bara sitt vardagsliv.
Däremot finns en osäkerhet som genomsyrar hela samhället, att man inte vågar ha tillit till själva varandet. En del gör abort för att det inte "passade" just då, och de skaffar en unge ett år senare. Människor lever i kronisk rädsla nuförtiden, de vågar helt enkelt inte skaffa en unge och bara se vad som händer.
Det sagt så kommer de alltid finnas en minoritet som inte vill ha barn och det ska man respektera.