2026-04-10, 17:21
Avstängd
Citat:
Dålig koll på fertilitet kan enligt experter vara en faktor bakom Sveriges låga barnafödande.
– Jag tror att många väntar för att de tror att de kan få barn längre tid än vad som faktiskt är möjligt, säger barnmorskan Emma Karling Widsell.

Majoriteten vuxna vill ha två eller fler barn, men en ”betydande andel” lyckas inte uppfylla denna önskan, enligt utredningen.

Fertiliteten hos kvinnor är högst mellan 20 och 25 år och sjunker därefter gradvis. Efter 35 års ålder sjunker den markant.
– Kvaliteten på äggen är helt avgörande för att man ska få barn. Generellt sett sjunker den någonstans vid 35, även om vissa kvinnor tyvärr drabbas tidigare i livet av det, säger Emma Karling Widsell, barnmorska med lång erfarenhet av fertilitetsfrågor.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/utredning-kopplar-okunskap-till-laga-fodelsetal-behover-tanka-tidigare

Jag trodde alla visste att gamlingar inte kan få barn? Vad beror denna okunskap på?
Citera
2026-04-10, 17:24
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/utredning-kopplar-okunskap-till-laga-fodelsetal-behover-tanka-tidigare

Jag trodde alla visste att gamlingar inte kan få barn? Vad beror denna okunskap på?
Jag tänker att man har stor tillit till vetenskapen, att man tänker att sånt där kommer nog gå att fixa när det gäller en själv. Det finns ju alla möjliga alternativ nu för tiden, bara för att en annan har dammigt underrede finns ju donerade färska ägg och sprutor med top notch sperma.
Citera
2026-04-10, 17:25
Medlem
Vitiss avatar
Jag tror inte att en 35-årig kvinna räknar sig som "gamling".
Om Du jämför hur kvinnor i den åldern ser ut idag med kvinnor i den åldern för 50 år sedan framgår att nutida kvinnor uppfattar sig som yngre (än den biologiska klockan anger).
Citera
2026-04-10, 17:33
Avstängd
Jag undrar alltid var alla män är som vill befrukta dessa kvinnor. För enligt min erfarenhet är det inte bara kvinnor som vill göra annat mellan 20 och 35, männen vill också studera (några av dem iallafall), starta en karriär, festa, resa och fixa boende innan de ens tänker på att bli förälder.
Citera
2026-04-10, 17:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Jag tror inte att en 35-årig kvinna räknar sig som "gamling".
Om Du jämför hur kvinnor i den åldern ser ut idag med kvinnor i den åldern för 50 år sedan framgår att nutida kvinnor uppfattar sig som yngre (än den biologiska klockan anger).
Ja det kanske är en förklaring. Folk sprutar botox när dom är 30. Och tror dom är 20, även på insidan.
Citera
2026-04-10, 17:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jag undrar alltid var alla män är som vill befrukta dessa kvinnor. För enligt min erfarenhet är det inte bara kvinnor som vill göra annat mellan 20 och 35, männen vill också studera (några av dem iallafall), starta en karriär, festa, resa och fixa boende innan de ens tänker på att bli förälder.
35 årig kvinna är gammal avseende fertilitet. Inga eller ruttna ägg.

35 årig man är inte gammal avseende fertilitet. Många och fräscha spermier.

En man kan idag få barn som 50-åring. Inga problem.
Citera
2026-04-10, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe

Män som vill knulla råder det ingen brist på men män som vill ta sitt ansvar efter gjort byns cykel på tjocken är verkligen få. Och speciellt män som vill bli extra pappa åt en drös ungar som dessa kvinnor släpar med sig.
Citera
2026-04-10, 17:49
Medlem
Incendios avatar
Man borde lära sig om detta redan under sexualundervisningen i skolan. När folk läser om kvinnliga kändisar som fått barn vid 50 är det lätt att tro att man har all tid i världen. Tidningarna nämner dock sällan att kändisen använt donerade ägg eller surrogatmamma.
Citera
2026-04-10, 17:52
Medlem
Vill kväva dessa idiotinlägg från okunniga fjortisar i sin linda som alla borde göra. Barnafödande av kvinnor långt över 40 var mycket vanligt förr. Inget som hindrar detta alls. På 1800-talet var medelåldern för en förstföderska 28 år enligt statistiska centralbyrån. Sverige är och har varit experter på all folkbokföring och statistik angående detta. Tonårsmödrar har alltid varit ovanligt i Sverige och det är bara bra att det föds färre oönskade barn. Män som inte har haft råd med giftermål har alltid fått finna sig i att inte hitta en kvinna att få barn med.

https://www.vardfokus.se/barn-och-ungdom/mammorna-var-aldre-for-150-ar-sedan/

https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2025/aldre-mammor-vanligare-forr/
Citera
2026-04-10, 17:56
Medlem
Väntar och väntar. Du ska studera, fixa jobb, bostad och när du har allt det där så försvårar dyra levnadskostnader och hög belåning realistiska tankar om att skaffa barn. Barn är inte billigt.

Realistiskt är det för många inte en speciellt bra ide att skaffa barn vid 25. Det fungerade jättebra förr, men inte längre.

Borde man göra som i många ställen i Asien. Skaffa barn vid ung ålder och offloada ungen till morföräldrarna?
Senast redigerad av korvstofft 2026-04-10 kl. 17:59.
Citera
2026-04-10, 17:58
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Till stor del är det ju en kulturell fråga där vi hjärntävttat kvinnor att dom ska kunna knulla runt och allt utan att bli gravid i 15-25 års åldern.

Jag ser en lösning på detta.
1. Bort med kondom och preventivmedel.
2. Bort med abort
3. Gör det valfritt för mannen att betala underhåll samt stå som far till barnet.

Visste kvinnor att detta var vad som gällde så skulle väldigt få kvinnor vilja ha sex med en man dom inte gillade på riktigt.
Vi skulle se starkare band mellan paren och återskapa den starka familjeandan som fanns förut och där kvinnans uppgift var att sköta om barnen och huset.
Citera
2026-04-10, 17:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
35 årig kvinna är gammal avseende fertilitet. Inga eller ruttna ägg.

35 årig man är inte gammal avseende fertilitet. Många och fräscha spermier.

En man kan idag få barn som 50-åring. Inga problem.
Fast de flesta som gängar sig har en åldersskillnad på max fem år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in