2026-04-03, 15:02
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Precist, jag tolkar bibeln själv, ingen tvingar mig att tolka bibeln.
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Men är det vanligt i JV eller andra församlingar?

Hos Jehovas vittnen måste man ta ställning själv, man kan inte lämna över ansvaret till någon annan. Detta påminns man om dagligen som ett Jehovas vittne, man måste själv tänka och bestämma vad som är rätt och rimligt.

Och t.ex. innan man blir döpt, så ska man i sin ensamhet överlämna sig till Gud, det kan ingen tvinga någon att göra.

Jag är väldigt skeptisk till att t.ex. Torsus och ujhs verkligen överlämnat sig till Jehova i sin ensamhet, för jag tror att dom i grunden inte hade tron på Gud Jehova. Men dom får själva berätta om detta stämmer.
Citera
2026-04-03, 15:06
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Hos Jehovas vittnen måste man ta ställning själv, man kan inte lämna över ansvaret till någon annan. Detta påminns man om dagligen som ett Jehovas vittne, man måste själv tänka och bestämma vad som är rätt och rimligt.

Och t.ex. innan man blir döpt, så ska man i sin ensamhet överlämna sig till Gud, det kan ingen tvinga någon att göra.

Jag är väldigt skeptisk till att t.ex. Torsus och ujhs verkligen överlämnat sig till Jehova i sin ensamhet, för jag tror att dom i grunden inte hade tron på Gud Jehova. Men dom får själva berätta om detta stämmer.
Nej, JAG har aldrig överlämnat mig till Jehova, har jag någonsin påstått det??
Sedan att min mamma försökte tvinga mig är en annan sak...
Citera
2026-04-03, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Tja, det vanliga påståendet med bibeln och uteslutningar...

Som är fakta, eller hur? Om kristna påstår sig följa Gud, så är det väl vad främst Jesus sade, eller har jag fel?

Jag kan säga att som vanligt så backar man när man inser vad bibeln verkligen säger.

Citat:
Jag tror att ni snart kommer att få ändra på det. Dels för att ni mer och mer får samhällets ögon på er, där sådant beteende helt enkelt inte är acceptabelt och dels för att ni har tappat för mycket medlemmar, ni blir tvungna att värna om de som finns kvar!

Du menar uteslutningar? Det tror jag knappast, jag kan förstå blodfrågan eftersom det kan vara mer mer diffust, vad är blod eller inte.

Och även om organisationen skulle sluta med uteslutningar, så skulle jag själv praktisera detta. Det gjorde jag även innan jag blev ett Jehovas vittne, och jag är säker på att du själv praktiserar detta. Eller menar du att du kan umgås med vem som helst, t.o.m. en mördare eller pedofil (knappast).

Citat:
Och nej, det är inte bara min egen subjektiva bedömning, det har kommit upp till ytan nu mer och mer

Så det är även andras subjektiva bedömningar som gäller?

Citat:
Ni har redan ändrat er i blodfrågan och jag vet att du kommer att säga att ljuset har ökat. Och snart kommer ni att få ändra er om uteslutningar också

Bara för att man underlättar och lättar på olika frågor betyder inte att det är OK för Gud, det är i slutändan upp till individen själv att avgöra om man har ett gott förhållande till Gud.

Jag förvånas ständigt att motståndare kritiserar Jv när man lättar på olika saker, man borde tvärtom förorda det. Men man är så förblindad att allting som organisationen gör är fel.
Citera
2026-04-03, 15:22
Medlem
Citat:
Nej, JAG har aldrig överlämnat mig till Jehova, har jag någonsin påstått det??
Sedan att min mamma försökte tvinga mig är en annan sak...

Du menar att du inte är döpt? Varför är du så snarstucken? Förlåt mig, jag har inte stenkoll på alla som skriver på FB.

Men jag är ganska säker på att ujhs är döpt, men är väldigt säker på att han aldrig överlämnade sig själv till Jehova i sin ensamhet, eller hur ujhs ?

På vilket sätt försökte din mamma att tvinga dig att bli döpt? Kan du ge en berättelse?
Citera
2026-04-03, 15:23
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Som är fakta, eller hur? Om kristna påstår sig följa Gud, så är det väl vad främst Jesus sade, eller har jag fel?

Jag kan säga att som vanligt så backar man när man inser vad bibeln verkligen säger.

Du menar uteslutningar? Det tror jag knappast, jag kan förstå blodfrågan eftersom det kan vara mer mer diffust, vad är blod eller inte.

Och även om organisationen skulle sluta med uteslutningar, så skulle jag själv praktisera detta. Det gjorde jag även innan jag blev ett Jehovas vittne, och jag är säker på att du själv praktiserar detta. Eller menar du att du kan umgås med vem som helst, t.o.m. en mördare eller pedofil (knappast).

Så det är även andras subjektiva bedömningar som gäller?

Bara för att man underlättar och lättar på olika frågor betyder inte att det är OK för Gud, det är i slutändan upp till individen själv att avgöra om man har ett gott förhållande till Gud.

Jag förvånas ständigt att motståndare kritiserar Jv när man lättar på olika saker, man borde tvärtom förorda det. Men man är så förblindad att allting som organisationen gör är fel.
Tja du, det vanliga med att jämföra med de allra värsta brottslingar som finns!
Andra religioner har inte uteslutningar och de klarar sig bra ändå. Inte springer det omkring yxmördare där ändå..

Och det här med subjektiva bedömningar...
Det är lätt att gömma sig bakom det men domstolar dömer ju folk för psykisk tortyr utifrån diverse vittnesmål som du skulle kalla för "subjektiva bedömningar" så det försvaret håller inte..

Sedan att du inte anser det troligt att ni får ändra på systemet med uteslutningar...intressant att du säger det och framför allt ska det bli intressant att höra vad du då kommet att säga! Att ljuset har ökat förstås!
Citera
2026-04-03, 15:26
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Du menar att du inte är döpt? Varför är du så snarstucken? Förlåt mig, jag har inte stenkoll på alla som skriver på FB.

Men jag är ganska säker på att ujhs är döpt, men är väldigt säker på att han aldrig överlämnade sig själv till Jehova i sin ensamhet, eller hur ujhs ?

På vilket sätt försökte din mamma att tvinga dig att bli döpt? Kan du ge en berättelse?
Tja du...om jag inte studerade bibeln med henne så fick jag ingen veckopeng. Och som barn ville jag naturligtvis ha fickpengar så att jag kunde köpa serietidningar och godis som alla andra. Sedan försökte hon ju få det till att jag gjorde det frivilligt...
Citera
2026-04-03, 18:14
Medlem
Citat:
Tja du, det vanliga med att jämföra med de allra värsta brottslingar som finns!

Visst, jag kan även jämföra med andra brottslingar, men principen är densamma, att jämföra med dom allra värsta ger ett tydligt perspektiv.
Även samhället och ateistiska familjer praktiserar uteslutningar av personer som är skadliga för familjen eller samhället, även om allvarlighetsgraden är olika, och man utesluter på olika sätt.

Hur agerar du om en familjemedlem eller släkting t.ex. dricker för mycket alkohol, och förstör för andra, och vägrar att skärpa sig, skulle du ändå bjuda in personen till ett socialt sammanhang nästa gång. Eller skulle du utesluta personen från att träffa dina barn, din familj och kräva att personen omvänder sig innan du välkomnar personen tillbaka i gemenskapen?

Har du barn och familj?

Citat:
Andra religioner har inte uteslutningar och de klarar sig bra ändå. Inte springer det omkring yxmördare där ändå..

Jag skulle påstå att alla religioner, politiska rörelser och föreningar har konsekvenser för dom som inte följer reglerna man kommit överens om, mer eller mindre, du inser väl att det inte skulle fungera annars utan disciplinåtgärder för dom som missköter sig?

Citat:
Och det här med subjektiva bedömningar...
Det är lätt att gömma sig bakom det men domstolar dömer ju folk för psykisk tortyr utifrån diverse vittnesmål som du skulle kalla för "subjektiva bedömningar" så det försvaret håller inte..

"psykiskt tortyr"? Om en förälder försöker få ett barn att äta grönsaker, är det då "psykiskt tortyr"?
Du förstår väl att det i slutändan ändå handlar om subjektiva bedömningar? Även om det är domare och nämndemän i svenska domstolar som dömer?

Eller kan du sätta en klar och objektiv gräns för när det handlar om "psykiskt tortyr"? Jag tror knappast det! Men låt oss höra din objektiva definition av "psykiskt tortyr".

Citat:
Sedan att du inte anser det troligt att ni får ändra på systemet med uteslutningar...intressant att du säger det och framför allt ska det bli intressant att höra vad du då kommet att säga! Att ljuset har ökat förstås!

Som jag sade: Jag själv kommer att fortsätta praktisera uteslutning även om organisationen skulle upphöra med det(inte troligt för fem öre), det handlar om att skydda min familj från skadlig påverkan, och samma sak gäller för den kristna församlingen. Jag tror knappast att man kommer att upphöra med uteslutningar, men att justera hur uteslutningar sker kan jag tänka mig.
Citera
2026-04-03, 18:26
Medlem
Citat:
Tja du...om jag inte studerade bibeln med henne så fick jag ingen veckopeng. Och som barn ville jag naturligtvis ha fickpengar så att jag kunde köpa serietidningar och godis som alla andra. Sedan försökte hon ju få det till att jag gjorde det frivilligt...

Ja det låter inte så bra, men jag har inte hela bilden, jag har inte din mammas bild av det hela, men inser du att inte alla Jehovas vittnen är på samma sätt? Ändå anklagar du alla Jehovas vittnen för det som du varit utsatt för?

Och tror du inte att din mamma ändå var omtänksam om dig, även om hon gjorde saker och ting på fel sätt? Tror du inte att hon älskade dig?

I alla fall står det inget i bibeln om att barn inte ska få en veckopeng om man inte studerar bibeln med sina föräldrar.

Som sagt, jag vet inte om du har barn, men känner du till Roblox? Är det "psykiskt tortyr" om jag bestämmer över hur mycket Roblox mina barn får spela? Menar du att det inte ska finnas några gränser och regler för barn? Och om jag har en konsekvens att mina barn inte får veckopeng om dom inte har städat och läst läxor tillräckligt, är det fel av mig? Är det då "psykiskt tortyr" enligt dig för att jag har bestämt mig för att dom inte får en veckopeng?
Citera
2026-04-03, 19:03
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ja det låter inte så bra, men jag har inte hela bilden, jag har inte din mammas bild av det hela, men inser du att inte alla Jehovas vittnen är på samma sätt? Ändå anklagar du alla Jehovas vittnen för det som du varit utsatt för?

Och tror du inte att din mamma ändå var omtänksam om dig, även om hon gjorde saker och ting på fel sätt? Tror du inte att hon älskade dig?

I alla fall står det inget i bibeln om att barn inte ska få en veckopeng om man inte studerar bibeln med sina föräldrar.

Som sagt, jag vet inte om du har barn, men känner du till Roblox? Är det "psykiskt tortyr" om jag bestämmer över hur mycket Roblox mina barn får spela? Menar du att det inte ska finnas några gränser och regler för barn? Och om jag har en konsekvens att mina barn inte får veckopeng om dom inte har städat och läst läxor tillräckligt, är det fel av mig? Är det då "psykiskt tortyr" enligt dig för att jag har bestämt mig för att dom inte får en veckopeng?
Ok, så du kan alltså medge att det var fel av min mamma...jag har aldrig heller påstått att alla beter sig så men jag har hört många andra liknande fall

Och ja jag har barn - två tonårsdöttrar. Jag känner inte till just spelet Roblox men visst händer det att dom spelar för mycket och visst händer det att de slarvar med städning och läxor. Men att dra in deras månadspeng skulle vara ett maktmissbruk som står över min värdighet. Sådant får lösas på annat sätt
Citera
2026-04-04, 14:45
Medlem
Citat:
Det är smutskastning och förvrängning att t.ex. säga att alla Jehovas vittnen är pedofiler eller pedofilskyddare. Jag antar att du aldrig hört talas om detta? Och att alla Jehovas vittnens motståndare alltid är sakliga och förklarar "hur det förhåller sig" i verkligheten?

Är det inte överdrivet och förvrängt?

Jag vet att det har förekommit kritik, bland annat gällande två vittnen-regeln, och att det finns fall där man sköter misstänkta sexuella övergrepp själva, inom organisationen. Utan att polisanmäla. Att inte alla medlemmar i en församling får reda på att det finns en pedofil där. Likadant när personen byter församling.

Om man inte vet att en person är pedofil, så kan man inte anses vara någon form av pedofilskyddare. I regel är det väl offret (och eventuellt familjen), gärningsmannen (eller misstänkt gärningsman), äldste och en dömande kommitté som känner till situationen? Kanske någon mer, tex kretstillsyningsman.

Även om man vet om att det finns en pedofil i församlingen, så behöver man inte vara någon pedofilskyddare.

Men aldrig att folk anser att det är samma sak som att alla vittnen är pedofiler (vilket knappast är sant), eller att alla vittnen pedofilskyddare. Det har jag inte sett.

Jag tror för övrigt att det finns vittnen som känner avsky när det gäller pedofiler och sexuella övergrepp.

Sedan klarar folk nog av att bedöma icke vittnen själva. Om de är sakliga och kan berätta hur det förhåller sig, eller inte. Samma sak med vittnen, om de är sakliga eller inte. Att man kan bedöma vem som är mest trovärdig. Dessutom har man möjlighet att läsa JV’s olika publikationer och göra sin egen tolkning av det.
Citera
2026-04-04, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
Tror du att det finns några gränser för vad som kan tillåtas och att vittnena ändå skulle fortsätta att tro blint på de styrande och säga ja och amen till allt?

Jag skulle tro att de flesta JVn har dubbla känslor för detta. På ett sätt blir de lättade över mineraliseringarna, även om de äldre säkerligen blir bittra över de uppoffringar de fått göra.
Sedan kan man ju diskutera vad som egentligen säga mellan skål och vägg. Jag tror dock inte att de gamla stötarna i 70-80-årsåldern kommer att lämna i massor......även om de känner sig svikna och lurade. Men de yngre......
Citera
2026-04-04, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
Så skulle även andra vittnen också säga och hävda, att de mår psykiskt dåligt?
Psykiatrin skulle väl också säga och hävda samma sak, att de mår psykiskt dåligt?

Jo, men frågan är vad de kan våga säga i församlingen till andra JVn.
De förväntas ju trots allt vara "världens lyckligaste folk"..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in