Citat:
Ursprungligen postat av
Torsus
Tja du, det vanliga med att jämföra med de allra värsta brottslingar som finns!
Visst, jag kan även jämföra med andra brottslingar, men principen är densamma, att jämföra med dom allra värsta ger ett tydligt perspektiv.
Även samhället och ateistiska familjer praktiserar uteslutningar av personer som är skadliga för familjen eller samhället, även om allvarlighetsgraden är olika, och man utesluter på olika sätt.
Hur agerar du om en familjemedlem eller släkting t.ex. dricker för mycket alkohol, och förstör för andra, och vägrar att skärpa sig, skulle du ändå bjuda in personen till ett socialt sammanhang nästa gång. Eller skulle du utesluta personen från att träffa dina barn, din familj och kräva att personen omvänder sig innan du välkomnar personen tillbaka i gemenskapen?
Har du barn och familj?
Citat:
Ursprungligen postat av
Torsus
Andra religioner har inte uteslutningar och de klarar sig bra ändå. Inte springer det omkring yxmördare där ändå..
Jag skulle påstå att
alla religioner, politiska rörelser och föreningar har konsekvenser för dom som inte följer reglerna man kommit överens om, mer eller mindre, du inser väl att det inte skulle fungera annars utan disciplinåtgärder för dom som missköter sig?
Citat:
Ursprungligen postat av
Torsus
Och det här med subjektiva bedömningar...
Det är lätt att gömma sig bakom det men domstolar dömer ju folk för psykisk tortyr utifrån diverse vittnesmål som du skulle kalla för "subjektiva bedömningar" så det försvaret håller inte..
"psykiskt tortyr"? Om en förälder försöker få ett barn att äta grönsaker, är det då "psykiskt tortyr"?
Du förstår väl att det i slutändan ändå handlar om subjektiva bedömningar? Även om det är domare och nämndemän i svenska domstolar som dömer?
Eller kan du sätta en klar och objektiv gräns för när det handlar om "psykiskt tortyr"? Jag tror knappast det! Men låt oss höra din objektiva definition av "psykiskt tortyr".
Citat:
Ursprungligen postat av
Torsus
Sedan att du inte anser det troligt att ni får ändra på systemet med uteslutningar...intressant att du säger det och framför allt ska det bli intressant att höra vad du då kommet att säga! Att ljuset har ökat förstås!
Som jag sade: Jag själv kommer att fortsätta praktisera uteslutning även om organisationen skulle upphöra med det(inte troligt för fem öre), det handlar om att skydda min familj från skadlig påverkan, och samma sak gäller för den kristna församlingen. Jag tror knappast att man kommer att upphöra med uteslutningar, men att justera hur uteslutningar sker kan jag tänka mig.