2026-03-23, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Jag såg detta för nån timme sen och var tvungen att ringa min JV mor i Sverige med nyheten. Hon visste inget alls om detta än så länge, jag sa att hon kan gå in på JV org under nyheter, uppdatering #2 med Gerrit. Hon sa att hon kanske gör det senare, jag tror hon var lite chockad även fast hon försökte att tona ner det. Det lustiga var att vi hade pratat om just detta för mindre än 2 veckor sen och hon hade sagt varför detta går helt emot bibeln osv, ja, ni vet hur vittnena snackar. Jag sa att jag ringer igen om några dagar när detta sjunkit in.

Jag tänker på alla de som satt livet till tack vare denna dödsdoktrin ända upp till igår, torsdagen den 19 mars, 2026. RIP till alla oskyldiga barn och dåraktiga får till vuxna som inte har förstånd nog att tänka själva.

Jo, men nu handlar det om åtskilliga miljoner i statsbidrag i ett antal länder. Då måste ljuset öka, även om många fått sätta livet till
Är det någon mer än jag som tänker på order cynism?
Citera
2026-03-23, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Är inte så insatt i lagring och användning av sådant blod. Men spontant låter det positivt.

Från artikeln:

Jag har redan svårt att förstå det här med blodet generellt. Hur viss behandling/vård med blod anses vara ”okej” (eller en samvetsfråga, vilket vittnen verkar föredra att kalla det), medan andra saker är tabu. Då har jag ändå läst en del om ämnet på deras hemsida. Detta underlättar inte förståelsen precis.

Om du tänker på ett antal rättsfall ökar säkerligen förståelsen.
Citera
2026-03-23, 20:19
Medlem
Citat:
Tror att det finns en del andra vittnen som kommer att reagera. Kanske bli överraskade, förvånade, chockade eller något liknande. Typ som din mamma. Eller annan reaktion.

Vilket kan ha inträffat förr i någon form med. Vissa saker har ändrats flera gånger också, tex läran om ’generationen’.

För vissa har nog trott på en tidigare lära i någon form, och helt plötsligt gäller något annat. Kanske inte alltid är så lätt att hantera det, även om vissa saker kan vara lättare att hantera än andra.

Hoppas din mamma kommer över chocken snart.

Och när det gäller ditt sista stycke, så har jag alltid ansett att man själv bör fatta medicinska beslut i den mån det går. Med vissa undantag, tex småbarn eller om någon är medvetslös och man inte vet hur personen ställer sig till viss vård/behandling. Där kan tex en förälder fatta beslut istället. Att ens religion/trossamfund inte ska fatta beslut (vissa eller alla) åt en.

Detta måste komma som en kalldusch för de fly vittnen. Många blir säkert förfärade över detta, men jag skulle gissa att ett flertal JVn blir lättade över detta besked.. Trots allt håller de fly livhanken kär.
Tänk om de bara visste varför alla dessa regeländringar sker.
Citera
2026-03-24, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Om du tänker på ett antal rättsfall ökar säkerligen förståelsen.

Ser att du nämnde statsbidrag till några andra användare.

Tänkte mest på bibeln och deras egna publikationer. Tänkte inte på statsbidrag. Kände för övrigt bara till att de har förlorat statsbidrag (eller motsvarande) i Norge och Sverige.

Myndigheten för stöd till trossamfund, SST, anser att Jehovas vittnen diskriminerar homosexuella.
I Norge handlade det mer om uteslutning och social utfrysning, särskilt mot barn. De anser att det är ”psykiskt våld och negativ social kontroll”. Vilket strider mot norsk demokrati.

Jag har nog bara hört talas om att vittnen i Bulgarien får ta emot blodtransfusioner. Att det har varit så i åratal. Såg en bild som tydligen kom från Watchtower Bible & Tract society Public affairs office. Blodtransfusioner är tillåtet just där sedan 1998. Oklart om det faktiskt är tillåtet i praktiken, eller om man bara gick med på en sådant överenskommelse för att det skulle se bra ut utåt.

Är i övrigt inte så insatt i rättspraxis, statsbidrag etc rörande vittnen och och blodfrågan. Får kolla upp det närmare. Men det skulle bara förklara ändringen nu, inte förklara allt om blodfrågan på en djupare nivå. Eller så är jag korkad.
Citera
2026-03-24, 12:36
Medlem
[quote=Amberfly|94601126]

Det var omkring 1990 som Vakttornet gjorde en deal med Bulgarien, där verksamheten hade varit förbjuden. Dealen innebar att JV inte skulle bli uteslutna för att ta emot blodtransfusioner. Men JV-ledningen lurade de bulgariska myndigheterna. Det är inte alls tillåtet att ta emot blod i Bulgarien. Om någon tar emot blod och inte ångrar sig meddelas att vederbörande själv har sagt upp sitt medlemskap. Detta är fortfarande deras policy överallt som framgår av den senaste äldsteboken på engelska från september 2025.

Detta är ett rent bedrägeri, för det får samma konsekvens som en tradiotionell uteslutning: man blir betraktad på samma sätt, alltså "shunned". Och det avsåg inte den som med godkännande tog emot blod. Hade en sådan person velat disassociera sig skulle personen nog själv meddela sitt beslut. Så sker inte sällan av denna och andra orsaker. Norrmannen Rold Furuli, som en gång var rörelsens störste försvarare i Norge, har på ett utmärkt sätt gisslat den oärliga ledningen för dess skrymtaktiga hållning.
.
Citera
2026-03-27, 14:49
Medlem
Citat:
Ser att du nämnde statsbidrag till några andra användare.

Tänkte mest på bibeln och deras egna publikationer. Tänkte inte på statsbidrag. Kände för övrigt bara till att de har förlorat statsbidrag (eller motsvarande) i Norge och Sverige.

Myndigheten för stöd till trossamfund, SST, anser att Jehovas vittnen diskriminerar homosexuella.
I Norge handlade det mer om uteslutning och social utfrysning, särskilt mot barn. De anser att det är ”psykiskt våld och negativ social kontroll”. Vilket strider mot norsk demokrati.

Jag har nog bara hört talas om att vittnen i Bulgarien får ta emot blodtransfusioner. Att det har varit så i åratal. Såg en bild som tydligen kom från Watchtower Bible & Tract society Public affairs office. Blodtransfusioner är tillåtet just där sedan 1998. Oklart om det faktiskt är tillåtet i praktiken, eller om man bara gick med på en sådant överenskommelse för att det skulle se bra ut utåt.

Är i övrigt inte så insatt i rättspraxis, statsbidrag etc rörande vittnen och och blodfrågan. Får kolla upp det närmare. Men det skulle bara förklara ändringen nu, inte förklara allt om blodfrågan på en djupare nivå. Eller så är jag korkad.
.

De flesta sena ändringar har varit kosmetiska. För några år sedan blev det tillåtet att säga hej till uteslutna, men inte att ha närmare kontakt. Likaså behöver inte kvinnor längre ha kjol eller klänning på möten och i tjänsten. Dessutom blev det nyligen tillåter att höja sitt glas och skåla. Dessa ändringar kan knappast anses vara särdeles djupgående. Man gör dem för att visa i ett antal rättsprocesser att minsann inte detaljstyr människor och deras liv.
Citera
2026-03-27, 14:51
Medlem
[quote=Berossos|94601690]
Citat:

Det var omkring 1990 som Vakttornet gjorde en deal med Bulgarien, där verksamheten hade varit förbjuden. Dealen innebar att JV inte skulle bli uteslutna för att ta emot blodtransfusioner. Men JV-ledningen lurade de bulgariska myndigheterna. Det är inte alls tillåtet att ta emot blod i Bulgarien. Om någon tar emot blod och inte ångrar sig meddelas att vederbörande själv har sagt upp sitt medlemskap. Detta är fortfarande deras policy överallt som framgår av den senaste äldsteboken på engelska från september 2025.

Detta är ett rent bedrägeri, för det får samma konsekvens som en tradiotionell uteslutning: man blir betraktad på samma sätt, alltså "shunned". Och det avsåg inte den som med godkännande tog emot blod. Hade en sådan person velat disassociera sig skulle personen nog själv meddela sitt beslut. Så sker inte sällan av denna och andra orsaker. Norrmannen Rold Furuli, som en gång var rörelsens störste försvarare i Norge, har på ett utmärkt sätt gisslat den oärliga ledningen för dess skrymtaktiga hållning.
.

Jag har dessutom sett att vissa kritiker börjat granska de s k sjukhuskommiteerna. Detta är positivt då dessa kommitteer egentligen är veritabla dödspatruller.
Citera
2026-03-31, 11:55
Medlem
Citat:
.

De flesta sena ändringar har varit kosmetiska. För några år sedan blev det tillåtet att säga hej till uteslutna, men inte att ha närmare kontakt. Likaså behöver inte kvinnor längre ha kjol eller klänning på möten och i tjänsten. Dessutom blev det nyligen tillåter att höja sitt glas och skåla. Dessa ändringar kan knappast anses vara särdeles djupgående. Man gör dem för att visa i ett antal rättsprocesser att minsann inte detaljstyr människor och deras liv.
Tror du att det finns några gränser för vad som kan tillåtas och att vittnena ändå skulle fortsätta att tro blint på de styrande och säga ja och amen till allt?
Citera
2026-04-02, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
Tror du att det finns några gränser för vad som kan tillåtas och att vittnena ändå skulle fortsätta att tro blint på de styrande och säga ja och amen till allt?

Absoluta gränser finns säkert inte...
.men tragisk nog tror jag att alltför många skulle vara "lojala".
Men har man blivit indoktrinerade att man aldrig behöver dö....så leder till konsekvenser.
Stackarna.....min morsa och hennes man har passerat de 80 åren. De mår allt annat än bra.
Citera
2026-04-03, 01:51
Medlem
Citat:
Absoluta gränser finns säkert inte...
.men tragisk nog tror jag att alltför många skulle vara "lojala".
Men har man blivit indoktrinerade att man aldrig behöver dö....så leder till konsekvenser.
Stackarna.....min morsa och hennes man har passerat de 80 åren. De mår allt annat än bra.
Så skulle även andra vittnen också säga och hävda, att de mår psykiskt dåligt?
Psykiatrin skulle väl också säga och hävda samma sak, att de mår psykiskt dåligt?
Senast redigerad av exbit 2026-04-03 kl. 01:53.
Citera
2026-04-03, 09:36
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
Så skulle även andra vittnen också säga och hävda, att de mår psykiskt dåligt?
Psykiatrin skulle väl också säga och hävda samma sak, att de mår psykiskt dåligt?
Definitivt ja på båda frågorna

Jag har själv sett det inifrån.
Jag har själv inte varit jv men min mamma var det och tvingade mig till församlingsmötena när jag var barn

Utåt sett så avslöjar dom naturligtvis ingenting men samtidigt så kan man inte göra våld mot den mänskliga naturen utan att det får konsekvenser.

Och innerst där inne så finns tvivlet...jag har till och med sett självmordsfall...och cyniskt nog fick de ingen begravning enligt deras tradition...mobbade in i det sista
Citera
2026-04-03, 10:54
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Definitivt ja på båda frågorna

Jag har själv sett det inifrån.
Jag har själv inte varit jv men min mamma var det och tvingade mig till församlingsmötena när jag var barn

Utåt sett så avslöjar dom naturligtvis ingenting men samtidigt så kan man inte göra våld mot den mänskliga naturen utan att det får konsekvenser.

Och innerst där inne så finns tvivlet...jag har till och med sett självmordsfall...och cyniskt nog fick de ingen begravning enligt deras tradition...mobbade in i det sista
Man kan inte tvinga sig själv att tro på något på order av andra. Självklart kommer tvivlen att äta sig fram när man blir äldre. Men när religionen sviker så finns Jesus kvar.

Kommen till mig, I alla som arbeten och ären betungade, så skall jag giva eder ro. Tagen på eder mitt ok och lären av mig, ty jag är saktmodig och ödmjuk i hjärtat; 'så skolen I finna ro för edra själar'. Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt.» — Matteus 11:28-30
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in