2026-04-04, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Definitivt ja på båda frågorna

Jag har själv sett det inifrån.
Jag har själv inte varit jv men min mamma var det och tvingade mig till församlingsmötena när jag var barn

Utåt sett så avslöjar dom naturligtvis ingenting men samtidigt så kan man inte göra våld mot den mänskliga naturen utan att det får konsekvenser.

Och innerst där inne så finns tvivlet...jag har till och med sett självmordsfall...och cyniskt nog fick de ingen begravning enligt deras tradition...mobbade in i det sista

Jo, så var det också på min tid. Många kvinnor hade fibromyalgi....det kom att kallas för systersjukan. Och många bröder hade diffusa smärtproblem från ryggen, muskulaturen och liknande. Eller också magsår.
Citera
2026-04-04, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är skillnad på dom som blir "tvingade" av sina föräldrar i sin uppväxt, och dom som i vuxen ålder väljer att bli Jehovas vittnen. Att bli "tvingad" är subjektivt, många barn blir t.ex. "tvingade" till att äta grönsaker, men det betyder inte automatiskt att det är fel.

Och om man verkligen har blivit tvingad så är det olyckligt, men det ger en inte automatiskt rätt att smutskasta och förvränga vad alla Jehovas vittnen tror på, och förnedra andra människor t.ex. genom olika tillmälen som "tittsup".
Det visar bara att man själv inte mår bra och inte är balanserad i livet, och förmodligen "misstolkar" sina föräldrars psykiska tillstånd för att man själv mår dåligt och varje dag ägnar sina tankar åt Jehovas vittnen där man försöker sätta dit dom, och försöker få igång trådar på FB, istället för att gå vidare med sitt eget liv, det kallas för projicering.

Dom som är mest aktiva och har mest agg mot Jehovas vittnen är dom som barn växt upp hos Jehovas vittnen.

Hur instrueras JV-föräldrar av organisationen? Är de verkligen instruerade att vara fullständigt neutrala? Säga det i klartext i litteraturen att barn inte behöver besöka möten eller att delta i "tjänsten på fältet"?
Citera i s f detta. Jag vill hävda att det motsatta predikas. Barnen ska aktivt påverkas. Men har du citat på att barnen inte ska påverkas och att det är minst lika bra att välja bort JV som att bli JV, får du väldigt gärna ge sådana citat från litteraturen.
Citera
2026-04-04, 16:45
Medlem
Citat:
Fina ord, men eftersom du uttrycker dig så är du antagligen inte jv.

Och är man inte eller inte ha varit ett jv så går det inte i ord beskriva vilket djävulskt psykologiskt tryck dom utövar. Som utomstående så kan man helt enkelt inte förstå det.

Som du säger så kan man inte tvinga sig själv att tro på något...nej, men andra kan tvinga, med hot om uteslutning och splittring av familjer. Jag skulle kunna skriva en hel roman om det och vilken personlig tragedi det var varit för många men det får räcka så här

Nu har ju många såväl avfällingar som stater fått upp ögonen för detta. Det är absolut inte i vettig tig.......detta borde inträffat senast inför hypen om 1975.
JV har åkt snålskjuts på lagar om religionsfrihet, men detta börjar uppmärksammas nu. Det mest glädjande är att uppmärksamheten börjar riktas mot dödspatruller a, d v s de s k sjukhuskommiteerna.
Citera
2026-04-04, 16:49
Medlem
Citat:
Det är inte smutskastning att tala om hur det förhåller sig. Det handlar om att varna andra, som kanske inte är lika psykiskt starka

Har du hittills sett ett enda exempel på att JV-föräldrar ska vara religiöst neutrala mot sina barn? Jag har inte sett något sådant.
Citera
2026-04-04, 16:58
Medlem
Citat:
Det är smutskastning och förvrängning att t.ex. säga att alla Jehovas vittnen är pedofiler eller pedofilskyddare. Jag antar att du aldrig hört talas om detta? Och att alla Jehovas vittnens motståndare alltid är sakliga och förklarar "hur det förhåller sig" i verkligheten?

Stödjer du t.ex. ujhs som försöker förnedra mig t.ex. med att kalla mig för "titties" och "tittsup"?

Men förklara gärna "hur det förhåller sig" med Jehovas vittnen, ditt bästa/värsta exempel.

Det fina med dig, Titties, det är att du är så fantastiskt bra på att förnedra dig själv genom det du skriver. Fortsätt gärna i den stilen.🥰😁

Och ja.....det var bra att du tog ämnet.. Hur var det nu med de 1006 registrerade JV-pedofilerna i Australien? Hur många av dessa var det som blivit polisanmälda innan förhören med Royal Commission började?
Du vet lika väl som jag att det var exakt 0 av 1006.
Citera
2026-04-04, 17:04
Medlem
Citat:
Det är inte smutskastning att tala om hur det förhåller sig. Det handlar om att varna andra, som kanske inte är lika psykiskt starka

Om jag minns rätt så växte både du och jag upp inom organisationen. Detta var inte fallet med broder Titties.
Det som gör mig mest förbannad, det är det faktum att när morsan började studera med JV 1972 fick hon inte gå i tjänsten eftersom hon hade relationer med män. Men däremot skulle jag dras ut i tjänsten....jag var ju barn och mer oskyldig. Sett i efter gör detta mig rasande.
Citera
2026-04-04, 17:11
Medlem
Citat:
Hos Jehovas vittnen måste man ta ställning själv, man kan inte lämna över ansvaret till någon annan. Detta påminns man om dagligen som ett Jehovas vittne, man måste själv tänka och bestämma vad som är rätt och rimligt.

Och t.ex. innan man blir döpt, så ska man i sin ensamhet överlämna sig till Gud, det kan ingen tvinga någon att göra.

Jag är väldigt skeptisk till att t.ex. Torsus och ujhs verkligen överlämnat sig till Jehova i sin ensamhet, för jag tror att dom i grunden inte hade tron på Gud Jehova. Men dom får själva berätta om detta stämmer.

Vart någonstans i bibeln står det att man ska överlämna sig till Jehova i sin ensamhet innan dopet?

Skulle den etiopiske hovmannen i Apostlagärningarna 8:36–38 vara kvalificerad för dop enligt JV:s standard om han inte i sin ensamhet överlämnat sig till Jehova?
Citera
2026-04-04, 17:23
Medlem
Citat:
Intressant att du går i försvarsposition om något jag inte har nämnt något om.

Jag pratar om den psykologiska press som man utsätts för med mobbning,hot om uteslutning och splittring av familjer. Det är ju också just det som är den stora anledningen till att ni inte får statsbidrag i Norge längre.
Där kan man inte prata om enstaka medlemmar, det är inbyggt i hela er religion.

Sedan kommenterar jag överhuvudtaget inte din och ujhs personliga vendetta!

Klart att JV går i försvarsposition. Det är alltid bekvämt att vara offer.
Sedan ska vi också komma ihåg att mobbningen och splittring av familjer ses som att hålla organisationen ren, och är något som är av godo inom JV.

Du får gärna hänga med i min lilla vendetta......att förlöjliga JVn som tar sig själva på fullt allvar kan vara både terapeutiskt som befriande. Du är säkert lika upprörd över han infama dumhet som jag är.
Citera
2026-04-04, 17:28
Medlem
Citat:
Ja det låter inte så bra, men jag har inte hela bilden, jag har inte din mammas bild av det hela, men inser du att inte alla Jehovas vittnen är på samma sätt? Ändå anklagar du alla Jehovas vittnen för det som du varit utsatt för?

Och tror du inte att din mamma ändå var omtänksam om dig, även om hon gjorde saker och ting på fel sätt? Tror du inte att hon älskade dig?

I alla fall står det inget i bibeln om att barn inte ska få en veckopeng om man inte studerar bibeln med sina föräldrar.

Som sagt, jag vet inte om du har barn, men känner du till Roblox? Är det "psykiskt tortyr" om jag bestämmer över hur mycket Roblox mina barn får spela? Menar du att det inte ska finnas några gränser och regler för barn? Och om jag har en konsekvens att mina barn inte får veckopeng om dom inte har städat och läst läxor tillräckligt, är det fel av mig? Är det då "psykiskt tortyr" enligt dig för att jag har bestämt mig för att dom inte får en veckopeng?

Men, hur är det, och var uppriktig. Ska JV-föräldrar vara strikt neutrala, eller ska du försöka påverka barnen att bli JVn.? Det kan inte vara både och.
Citera
2026-04-04, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vakna.
Vart någonstans i bibeln står det att man ska överlämna sig till Jehova i sin ensamhet innan dopet?

Skulle den etiopiske hovmannen i Apostlagärningarna 8:36–38 vara kvalificerad för dop enligt JV:s standard om han inte i sin ensamhet överlämnat sig till Jehova?

Nja..... På den tiden fanns ju inte "Yrande kretsen", så säkerligen var villkoren annorlunda då.😁😜
Citera
2026-04-04, 17:35
Medlem
Citat:
Jag har aldrig förnekat att bibeln förordar utselutning för en broder som vägrar att lyssna till församlingen, Jesus själv pratar om detta:

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras. Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare. Sannerligen, allt ni binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt ni löser på jorden skall vara löst i himlen. Vidare säger jag er: allt vad två av er kommer överens om att be om här på jorden, det skall de få av min himmelske fader. Ty där två eller tre är samlade i mitt namn är jag mitt ibland dem.«" (Matt 15:18-20 Bibel2000)

Att du vill kalla det för "psykologisk press som man utsätts för med mobbning,hot om uteslutning och splittring av familjer" får stå för dig, Jehovas vittnen följer bibeln.

Som vanligt har du helt fel. Vart i bibeln står det att Jesus vill utesluta människor ur församlingen? Jag kan hålla med om att Paulus skrev det men Jesus? Aldrig! Inte heller det skriftställe du citerar stöder din tanke. Hedningar och uppbördsmän umgicks man inte vanligtvis med, även fast Jesus gjorde det, men man uteslöt dem såklart inte på det sätt som ni utesluter. Hur läser du bibeln egentligen? Du ska läsa den själv och inte låta dina ledare vilseleda dig!
Citera
2026-04-04, 17:36
Medlem
Citat:
Precist, jag tolkar bibeln själv, ingen tvingar mig att tolka bibeln.

Inte? Vad händer om du tolkar bibeln på ett annat sätt än vad JV-organisationen gör? Vilka konsekvenser kommer detta att få?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in