2026-04-03, 13:11
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Man kan inte tvinga sig själv att tro på något på order av andra. Självklart kommer tvivlen att äta sig fram när man blir äldre. Men när religionen sviker så finns Jesus kvar.

Kommen till mig, I alla som arbeten och ären betungade, så skall jag giva eder ro. Tagen på eder mitt ok och lären av mig, ty jag är saktmodig och ödmjuk i hjärtat; 'så skolen I finna ro för edra själar'. Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt.» — Matteus 11:28-30
Fina ord, men eftersom du uttrycker dig så är du antagligen inte jv.

Och är man inte eller inte ha varit ett jv så går det inte i ord beskriva vilket djävulskt psykologiskt tryck dom utövar. Som utomstående så kan man helt enkelt inte förstå det.

Som du säger så kan man inte tvinga sig själv att tro på något...nej, men andra kan tvinga, med hot om uteslutning och splittring av familjer. Jag skulle kunna skriva en hel roman om det och vilken personlig tragedi det var varit för många men det får räcka så här
Citera
2026-04-03, 13:24
Medlem
Citat:
Man kan inte tvinga sig själv att tro på något på order av andra. Självklart kommer tvivlen att äta sig fram när man blir äldre. Men när religionen sviker så finns Jesus kvar.

Kommen till mig, I alla som arbeten och ären betungade, så skall jag giva eder ro. Tagen på eder mitt ok och lären av mig, ty jag är saktmodig och ödmjuk i hjärtat; 'så skolen I finna ro för edra själar'. Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt.» — Matteus 11:28-30

Det är skillnad på dom som blir "tvingade" av sina föräldrar i sin uppväxt, och dom som i vuxen ålder väljer att bli Jehovas vittnen. Att bli "tvingad" är subjektivt, många barn blir t.ex. "tvingade" till att äta grönsaker, men det betyder inte automatiskt att det är fel.

Och om man verkligen har blivit tvingad så är det olyckligt, men det ger en inte automatiskt rätt att smutskasta och förvränga vad alla Jehovas vittnen tror på, och förnedra andra människor t.ex. genom olika tillmälen som "tittsup".
Det visar bara att man själv inte mår bra och inte är balanserad i livet, och förmodligen "misstolkar" sina föräldrars psykiska tillstånd för att man själv mår dåligt och varje dag ägnar sina tankar åt Jehovas vittnen där man försöker sätta dit dom, och försöker få igång trådar på FB, istället för att gå vidare med sitt eget liv, det kallas för projicering.

Dom som är mest aktiva och har mest agg mot Jehovas vittnen är dom som barn växt upp hos Jehovas vittnen.
Citera
2026-04-03, 13:35
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är skillnad på dom som blir "tvingade" av sina föräldrar i sin uppväxt, och dom som i vuxen ålder väljer att bli Jehovas vittnen. Att bli "tvingad" är subjektivt, många barn blir t.ex. "tvingade" till att äta grönsaker, men det betyder inte automatiskt att det är fel.

Och om man verkligen har blivit tvingad så är det olyckligt, men det ger en inte automatiskt rätt att smutskasta och förvränga vad alla Jehovas vittnen tror på, och förnedra andra människor t.ex. genom olika tillmälen som "tittsup".
Det visar bara att man själv inte mår bra och inte är balanserad i livet, och förmodligen "misstolkar" sina föräldrars psykiska tillstånd för att man själv mår dåligt och varje dag ägnar sina tankar åt Jehovas vittnen där man försöker sätta dit dom, och försöker få igång trådar på FB, istället för att gå vidare med sitt eget liv, det kallas för projicering.

Dom som är mest aktiva och har mest agg mot Jehovas vittnen är dom som barn växt upp hos Jehovas vittnen.
Det är inte smutskastning att tala om hur det förhåller sig. Det handlar om att varna andra, som kanske inte är lika psykiskt starka
Citera
2026-04-03, 13:51
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:

En organisation som vill gå ut med evangeliebudskapet kanske inte ser någon annan möjlighet än att träna budbärarna med en färdig version som bestämts uppifrån. Partier gör likaså men partiarbete har inte lika viktigt och allvarligt syfte.

Men ledare överskattar alltid sig själva och underskattar samtidigt Gud. Lärjungar behöver inte vara så samstämmiga för makten finns i de ord som Jesus talade.
Citera
2026-04-03, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Det är inte smutskastning att tala om hur det förhåller sig. Det handlar om att varna andra, som kanske inte är lika psykiskt starka

Det är smutskastning och förvrängning att t.ex. säga att alla Jehovas vittnen är pedofiler eller pedofilskyddare. Jag antar att du aldrig hört talas om detta? Och att alla Jehovas vittnens motståndare alltid är sakliga och förklarar "hur det förhåller sig" i verkligheten?

Stödjer du t.ex. ujhs som försöker förnedra mig t.ex. med att kalla mig för "titties" och "tittsup"?

Men förklara gärna "hur det förhåller sig" med Jehovas vittnen, ditt bästa/värsta exempel.
Citera
2026-04-03, 14:00
Medlem
Citat:
En organisation som vill gå ut med evangeliebudskapet kanske inte ser någon annan möjlighet än att träna budbärarna med en färdig version som bestämts uppifrån.

Det som Jehovas vittnen går ut med, och är tränade med, är det som står i bibeln.
Citera
2026-04-03, 14:21
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Det är smutskastning och förvrängning att t.ex. säga att alla Jehovas vittnen är pedofiler eller pedofilskyddare. Jag antar att du aldrig hört talas om detta? Och att alla Jehovas vittnens motståndare alltid är sakliga och förklarar "hur det förhåller sig" i verkligheten?

Stödjer du t.ex. ujhs som försöker förnedra mig t.ex. med att kalla mig för "titties" och "tittsup"?

Men förklara gärna "hur det förhåller sig" med Jehovas vittnen, ditt bästa/värsta exempel.
Intressant att du går i försvarsposition om något jag inte har nämnt något om.

Jag pratar om den psykologiska press som man utsätts för med mobbning,hot om uteslutning och splittring av familjer. Det är ju också just det som är den stora anledningen till att ni inte får statsbidrag i Norge längre.
Där kan man inte prata om enstaka medlemmar, det är inbyggt i hela er religion.

Sedan kommenterar jag överhuvudtaget inte din och ujhs personliga vendetta!
Citera
2026-04-03, 14:28
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Det som Jehovas vittnen går ut med, och är tränade med, är det som står i bibeln.
Det står var och en fritt att själva tolka det som står i Bibeln. Upptränade historier är sällan övertygande.
Citera
2026-04-03, 14:48
Medlem
Citat:
Intressant att du går i försvarsposition om något jag inte har nämnt något om.

Fast du nämnde:
Citat:
Det är inte smutskastning att tala om hur det förhåller sig.

Som svar på mitt inlägg där jag allmänt pratade om motståndare till Jv.

Citat:
Jag pratar om den psykologiska press som man utsätts för med mobbning,hot om uteslutning och splittring av familjer.

Det är dina subjektiva laddade slutsatser.

Jag skulle också kunna förvränga svenska statens avsikter med fängelsestraff med orden: "den psykologiska press som man utsätts för med mobbning, hot om uteslutning och splittring av familjer." genom att skicka en kriminell i fängelse.

Det är detta som är en förvrängning och smutskastning av avsikten med uteslutning/fängelse.
Jag tror att du aldrig har funderat på detta i ett steg till, du är fast i dina förutfattade meningar.

Citat:
Det är ju också just det som är den stora anledningen till att ni inte får statsbidrag i Norge längre.

Så Norge är förebilden för hela världen? Varför inte Ryssland? Dom är ju ännu hårdare mot olika religioner förutom Ryska Ortodoxa Kyrkan?

Citat:
Där kan man inte prata om enstaka medlemmar, det är inbyggt i hela er religion.

Jag har aldrig förnekat att bibeln förordar utselutning för en broder som vägrar att lyssna till församlingen, Jesus själv pratar om detta:

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras. Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare. Sannerligen, allt ni binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt ni löser på jorden skall vara löst i himlen. Vidare säger jag er: allt vad två av er kommer överens om att be om här på jorden, det skall de få av min himmelske fader. Ty där två eller tre är samlade i mitt namn är jag mitt ibland dem.«" (Matt 15:18-20 Bibel2000)

Att du vill kalla det för "psykologisk press som man utsätts för med mobbning,hot om uteslutning och splittring av familjer" får stå för dig, Jehovas vittnen följer bibeln.

Jag antar att enligt dig så är man i en kristen församling fri att göra vad man vill, utan konsekvenser?
Förklara hur detta fungerar i praktiken utan att församlingen spårar ur.

Citat:
Sedan kommenterar jag överhuvudtaget inte din och ujhs personliga vendetta!

Ändå stödjer du honom istället för mig, när det passar dig.
Citera
2026-04-03, 14:52
Medlem
Citat:
Det står var och en fritt att själva tolka det som står i Bibeln.

Precist, jag tolkar bibeln själv, ingen tvingar mig att tolka bibeln.
Citera
2026-04-03, 14:54
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Precist, jag tolkar bibeln själv, ingen tvingar mig att tolka bibeln.
Men är det vanligt i JV eller andra församlingar?
Citera
2026-04-03, 14:57
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Fast du nämnde:

Som svar på mitt inlägg där jag allmänt pratade om motståndare till Jv.

Det är dina subjektiva laddade slutsatser.

Jag skulle också kunna förvränga svenska statens avsikter med fängelsestraff med orden: "den psykologiska press som man utsätts för med mobbning, hot om uteslutning och splittring av familjer." genom att skicka en kriminell i fängelse.

Det är detta som är en förvrängning och smutskastning av avsikten med uteslutning/fängelse.
Jag tror att du aldrig har funderat på detta i ett steg till, du är fast i dina förutfattade meningar.

Så Norge är förebilden för hela världen? Varför inte Ryssland? Dom är ju ännu hårdare mot olika religioner förutom Ryska Ortodoxa Kyrkan?

Jag har aldrig förnekat att bibeln förordar utselutning för en broder som vägrar att lyssna till församlingen, Jesus själv pratar om detta:

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras. Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare. Sannerligen, allt ni binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt ni löser på jorden skall vara löst i himlen. Vidare säger jag er: allt vad två av er kommer överens om att be om här på jorden, det skall de få av min himmelske fader. Ty där två eller tre är samlade i mitt namn är jag mitt ibland dem.«" (Matt 15:18-20 Bibel2000)

Att du vill kalla det för "psykologisk press som man utsätts för med mobbning,hot om uteslutning och splittring av familjer" får stå för dig, Jehovas vittnen följer bibeln.

Jag antar att enligt dig så är man i en kristen församling fri att göra vad man vill, utan konsekvenser?
Förklara hur detta fungerar i praktiken utan att församlingen spårar ur.

Ändå stödjer du honom istället för mig, när det passar dig.
Tja, det vanliga påståendet med bibeln och uteslutningar...
Jag tror att ni snart kommer att få ändra på det. Dels för att ni mer och mer får samhällets ögon på er, där sådant beteende helt enkelt inte är acceptabelt och dels för att ni har tappat för mycket medlemmar, ni blir tvungna att värna om de som finns kvar!
Och nej, det är inte bara min egen subjektiva bedömning, det har kommit upp till ytan nu mer och mer

Ni har redan ändrat er i blodfrågan och jag vet att du kommer att säga att ljuset har ökat. Och snart kommer ni att få ändra er om uteslutningar också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in