2026-04-02, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evaochsnurriboll
Snälla tänk lite utanför boxen. Du vet lika mycket som jag att det inte finns några som helst konkreta bevis. Man skulle nästan kunna tro att det kanske är du som gjort allt detta för att du själv är boven i det hela? Detta är rykten, INGA bevis. Inget som helst tyder på att det är j*mmy. Ta reda på fakta innan du öppnar munnen

Polisen kommer aldrig gå ut med Åkes namn, det kan jag ge dig.

så om du skrivit något i stil med "så länge det inte kan bevisas till 100%, så tycker inte jag man skall hänga ut någon" då hade jag iaf förstått dig

men när du skriver att "Inget som helst tyder på att det är j*mmy"

då gör du bort dig själv, iaf inför mig, för det finns hur mycket som helst som tyder på att det är just precis honom, det går liksom inte att förneka det

du har 3 inlägg på flashback och samtliga går ut på att skydda J*mmy så, ja.. :-/

men det spelar egentligen ingen roll, alla från Linus rättegång är ju släppta, så om inte Åke hittade på allting, så lär ju folk vara VÄLDIGT säkra på vem han är

så det skulle väll iofs kunna vara hans räddning, att han bara hittade på hela historian om FF märket

vem vet
Citera
2026-04-02, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thetruesaida
Polisen kommer aldrig gå ut med Åkes namn, det kan jag ge dig.

så om du skrivit något i stil med "så länge det inte kan bevisas till 100%, så tycker inte jag man skall hänga ut någon" då hade jag iaf förstått dig

men när du skriver att "Inget som helst tyder på att det är j*mmy"

då gör du bort dig själv, iaf inför mig, för det finns hur mycket som helst som tyder på att det är just precis honom, det går liksom inte att förneka det

du har 3 inlägg på flashback och samtliga går ut på att skydda J*mmy så, ja.. :-/

men det spelar egentligen ingen roll, alla från Linus rättegång är ju släppta, så om inte Åke hittade på allting, så lär ju folk vara VÄLDIGT säkra på vem han är

så det skulle väll iofs kunna vara hans räddning, att han bara hittade på hela historian om FF märket

vem vet

Men du som vet alla bevis kan ju lägga fram dom. Du lägger ju hela din fritid på att sprida rykten som inte ens stämmer. Att somna gott om nätterna i vetskapen att man sätter människors liv på spel är sjukt.
Citera
2026-04-02, 21:45
Medlem
Citat:
Snälla tänk lite utanför boxen. Du vet lika mycket som jag att det inte finns några som helst konkreta bevis. Man skulle nästan kunna tro att det kanske är du som gjort allt detta för att du själv är boven i det hela? Detta är rykten, INGA bevis. Inget som helst tyder på att det är j*mmy. Ta reda på fakta innan du öppnar munnen

Ingen aning om varken Åke eller J*mmy.

Men just saying, det fanns inga "bevis" när Gubb Jan på Dala Demokraten "avslöjade" att Peter Rätz var informatör.

Logiskt tänkande och sätta ihop 1 + 1 räcker väldigt långt. Man behöver inte alltid ta personen med fingrarna i kakburken.
Citera
2026-04-02, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grannendarborta

Men just saying, det fanns inga "bevis" när Gubb Jan på Dala Demokraten "avslöjade" att Peter Rätz var informatör.

Logiskt tänkande och sätta ihop 1 + 1 räcker väldigt långt. Man behöver inte alltid ta personen med fingrarna i kakburken.

ja men precis

kan man dessutom lägga ihop logiskt tänkande och 1+1+1+1 så..
Citera
2026-04-02, 23:23
Medlem
Citat:
Men du som vet alla bevis kan ju lägga fram dom. Du lägger ju hela din fritid på att sprida rykten som inte ens stämmer. Att somna gott om nätterna i vetskapen att man sätter människors liv på spel är sjukt.

Måste ju lägga till att detta ser rent av väldigt larvigt ut att prata om att man "sätter en fd HA medlems liv på spel".

Framstår nästan som att han själv aldrig har skadat någon människa? Kanske rent av karma som slår till?
Citera
2026-04-03, 01:15
Medlem
Hela Hells Angels är medvetna om vem vittnet "Åke" är, eftersom hans identitet avslöjades innan rättegången. Den delen är alltså klar. Om man lyssnar vidare på hela klippet på YouTube-kanalen om vittnet "Åke" hör man även när J#mmy själv berättar att han deltog i mötet där Blanco och de andra planerade mordet på L#nus B#rg.

Vittnet "Åke" blev senare out, eftersom han vägrade utföra det uppdrag han fick av HA/Blanco. Därefter sökte J#mmy skydd hos Comanches och underrättade polisen om de planerade mordplanerna,med andra ord blev han en golare. Eftersom Hells Angels-sfären är liten och J#mmy var den enda som deltog i det aktuella mötet, är det tydligt att det är han som är vittnet "Åke". Det finns ingen annan som kan vara vittnet än J#mmy.
Citera
2026-04-03, 01:24
Medlem
Citat:
Om det inte finns konkreta bevis, som du själv säger, så baserar ju videon på rykten, och du baserar hela din sanning på rykte?!

Att ange någon som golare utan riktiga bevis är väldigt fel och spelar på människors liv.

Flera tidningar har redan rapporterat att vittnet "Åkes" identitet har avslöjats, så du behöver inte oroa dig för att fel person skulle ha pekats ut. Hells Angels vet redan vem han är, och därför kom vittnet "Åke" aldrig att vittna i rättegången.
Citera
2026-04-03, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humleburk
Lägg fram 3 bevis då.
Å nån youtube kanal räknas inte, det kan likaväl vara din kanal vad jag vet.

Åke var med i HA och B*bby sa att han fick FF pga Linus. Så Åke var med i HA, det är jag med på. Men resten kan du ta fram bevis på.
Om det finns hur mycket som helst så borde det gå fort för dig.
Konkreta bevis inte trådsanningar..

Det behövs inte ens tre bevis. Det avgörande beviset är att J#mmy deltog i mötet där man diskuterade att mörda L#nus och att han fick ett uppdrag som han vägrade utföra. Exakt vad uppdraget innebar avslöjar han inte i klippet. Just detta blev den starkaste delen av åklagarens bevisning. Planerna hann dock aldrig realiseras, eftersom hans identitet avslöjades – och eftersom ingen annan än J#mmy kände till dessa planer, var det självklart för HA att vittnet Åke var J##my
Citera
2026-04-03, 01:38
Medlem
Undrevarldens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grannendarborta

Det var inte Gubb jan som avsöljade att Rätz var en golare. Den informationen kom från andra håll
Citera
2026-04-03, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrevarlden
Det var inte Gubb jan som avsöljade att Rätz var en golare. Den informationen kom från andra håll

Så som jag känner till det var det gubb Jan som skrev artikeln som ledde till att Peter Rätz officiellt avslöjades som informatör. Det har skrivits nyhetsartiklar och nyhetsreportage om detta flera gånger genom åren och även bekräftats av Rätz egna hanterare (som ringde Peter och sa att han var bränd).

Det togs även upp i den senaste dokumentären om Peter Rätz där Gubb Jan intervjuades.

Sen har jag hört att det redan fanns viss misstänksamhet mot Peter rätz att saker inte stod riktigt rätt till med honom. En del hade helt enkelt satt ihop 1+1 med logiskt tänkande.

En artikel med Gubb Jan efter SVTs dokumentär som tog upp hans artikel som medialt avslöjade Peter Rätz. I dokumentären säger Peter att han än i dag kan känna sig bitter över artikeln.
Citat:
Vad jag avslöjade var ingen polisiär infiltration. Med elementär journalistisk granskning kunde jag konstatera koppling mellan en nyss till fyra års fängelse dömd polis och Bandidos-höjdaren Rätz. Vilket var självklart att publicera. Så här i efterhand kan jag förvånas över att inte en enda av alla andra granskade journalister i landet sett vad jag såg.

Hur svårt var det?

Att Rätz var infiltratör och den dömde polisen hans ”hanterare” kunde jag givetvis inte veta. Det visste bara fyra personer i världen, de två själva, Tage Åström som värvat Rätz och förekommer flitigt i filmerna och sen då förstås Rätz nye ”hanterare” Mats Jonsson.

Jonsson övertolkade min text som att det var kopplingen mellan hans företrädare och Rätz som infiltratör som beskrevs. Varför han, som framgår i filmen, genast såg till att få Rätz i säkerhet.
https://www.gd.se/2021-01-28/gubb-jan-stigson-svarar-efter-kritiken-i-infiltratoren-ratz-tillats-komma-undan/

En annan artikel med citat från Gubb Jans avslöjande.
Citat:
Den andra slutade med en spekulation:
”Skulle misstankarna om brottsprovokation visa sig riktiga innebär det rimligen att 39-åringen (Rätz) agerat på den dömde kriminalkommissariens uppdrag”.
Så dog infiltratören Peter Rätz. Artikeln lästes av Mats Jonsson, då sedan någon månad synnerligen hemlig så kallad ”hanterare” för Rätz. Han ringde upp Rätz:
- Du är bränd! Det står i Dala-Demokraten att du jobbar för polisen!
https://www.dalademokraten.se/2009-08-18/men-avslojaren-avslojar-historien-ar-inte-sann/
Citera
2026-04-03, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simon-hitlerson
Hela Hells Angels är medvetna om vem vittnet "Åke" är, eftersom hans identitet avslöjades innan rättegången. Den delen är alltså klar. Om man lyssnar vidare på hela klippet på YouTube-kanalen om vittnet "Åke" hör man även när J#mmy själv berättar att han deltog i mötet där Blanco och de andra planerade mordet på L#nus B#rg.

Vittnet "Åke" blev senare out, eftersom han vägrade utföra det uppdrag han fick av HA/Blanco. Därefter sökte J#mmy skydd hos Comanches och underrättade polisen om de planerade mordplanerna,med andra ord blev han en golare. Eftersom Hells Angels-sfären är liten och J#mmy var den enda som deltog i det aktuella mötet, är det tydligt att det är han som är vittnet "Åke". Det finns ingen annan som kan vara vittnet än J#mmy.

Om man faktiskt lyssnar på vad han säger och kollar på hans historik så behöver man inte blanda ihop saker.
Jimmy har inte sagt att han deltog på mötet gällande planering av mordet på Linus. Han fick i uppdrag att klippa Jocke, efter att Comanches startat, så det är nog det mötet han har nävarat på. Det är ju långt senare efter Linus mord.
Dessutom satt han ju i fängelse fram tills att linus mördades så låter väldigt konstigt att han skulle ha deltagit i mordplaner på Linus som dessutom var hans vän?!
Och, om han nu sökte skydd hos Comanches, varför då gå till polisen? Han har själv sagt att han berättade om mordplanerna till Comanches, men att han skulle berättat om dem till polisen låter långsökt.
Senast redigerad av Evaochsnurriboll 2026-04-03 kl. 17:59.
Citera
2026-04-03, 18:18
Medlem
Citat:
Om man faktiskt lyssnar på vad han säger och kollar på hans historik så behöver man inte blanda ihop saker.
Jimmy har inte sagt att han deltog på mötet gällande planering av mordet på Linus. Han fick i uppdrag att klippa Jocke, efter att Comanches startat, så det är nog det mötet han har nävarat på. Det är ju långt senare efter Linus mord.
Dessutom satt han ju i fängelse fram tills att linus mördades så låter väldigt konstigt att han skulle ha deltagit i mordplaner på Linus som dessutom var hans vän?!
Och, om han nu sökte skydd hos Comanches, varför då gå till polisen? Han har själv sagt att han berättade om mordplanerna till Comanches, men att han skulle berättat om dem till polisen låter långsökt.

J#mmy satt i fängelse fram tills att linus mördades? Här har vi alltså ett scenario där både J#mmy och J#ocke sitter häktade… men samtidigt lyckas J#ocke dyka upp på ett möte i Lidköping med sin son. Man får ju nästan anta att kriminalvården numera erbjuder någon slags premiumtjänst:

Vill du lämna häktet för ett viktigt möte? Inga problem, vi fixar teleportering eller kanske en snabb permissionshelikopter.Så ja… antingen är det här årets mest avancerade escape room, eller så är det något i berättelsen som inte riktigt går ihop 😄

Det där går ju inte riktigt ihop när man tittar på tidslinjen.

Om Blanco satt häktad en bra tid efter mordet kan han rimligtvis inte ha deltagit i något möte där J#ocke skulle klippas. Och utan den pusselbiten faller ju hela idén om att det skulle ha funnits fler planeringsmöten.

Så mer korrekt blir det att säga att det inte finns något som tyder på att det ens hölls några andra möten om att mörda J#cke – den berättelsen spricker ganska snabbt när man synar detaljerna.
Senast redigerad av simon-hitlerson 2026-04-03 kl. 18:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in