2026-04-03, 01:38
Medlem
Undrevarldens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grannendarborta
Ingen aning om varken Åke eller J*mmy.

Men just saying, det fanns inga "bevis" när Gubb Jan på Dala Demokraten "avslöjade" att Peter Rätz var informatör.

Logiskt tänkande och sätta ihop 1 + 1 räcker väldigt långt. Man behöver inte alltid ta personen med fingrarna i kakburken.
Det var inte Gubb jan som avsöljade att Rätz var en golare. Den informationen kom från andra håll
Citera
2026-04-03, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrevarlden
Det var inte Gubb jan som avsöljade att Rätz var en golare. Den informationen kom från andra håll

Så som jag känner till det var det gubb Jan som skrev artikeln som ledde till att Peter Rätz officiellt avslöjades som informatör. Det har skrivits nyhetsartiklar och nyhetsreportage om detta flera gånger genom åren och även bekräftats av Rätz egna hanterare (som ringde Peter och sa att han var bränd).

Det togs även upp i den senaste dokumentären om Peter Rätz där Gubb Jan intervjuades.

Sen har jag hört att det redan fanns viss misstänksamhet mot Peter rätz att saker inte stod riktigt rätt till med honom. En del hade helt enkelt satt ihop 1+1 med logiskt tänkande.

En artikel med Gubb Jan efter SVTs dokumentär som tog upp hans artikel som medialt avslöjade Peter Rätz. I dokumentären säger Peter att han än i dag kan känna sig bitter över artikeln.
Citat:
Vad jag avslöjade var ingen polisiär infiltration. Med elementär journalistisk granskning kunde jag konstatera koppling mellan en nyss till fyra års fängelse dömd polis och Bandidos-höjdaren Rätz. Vilket var självklart att publicera. Så här i efterhand kan jag förvånas över att inte en enda av alla andra granskade journalister i landet sett vad jag såg.

Hur svårt var det?

Att Rätz var infiltratör och den dömde polisen hans ”hanterare” kunde jag givetvis inte veta. Det visste bara fyra personer i världen, de två själva, Tage Åström som värvat Rätz och förekommer flitigt i filmerna och sen då förstås Rätz nye ”hanterare” Mats Jonsson.

Jonsson övertolkade min text som att det var kopplingen mellan hans företrädare och Rätz som infiltratör som beskrevs. Varför han, som framgår i filmen, genast såg till att få Rätz i säkerhet.
https://www.gd.se/2021-01-28/gubb-jan-stigson-svarar-efter-kritiken-i-infiltratoren-ratz-tillats-komma-undan/

En annan artikel med citat från Gubb Jans avslöjande.
Citat:
Den andra slutade med en spekulation:
”Skulle misstankarna om brottsprovokation visa sig riktiga innebär det rimligen att 39-åringen (Rätz) agerat på den dömde kriminalkommissariens uppdrag”.
Så dog infiltratören Peter Rätz. Artikeln lästes av Mats Jonsson, då sedan någon månad synnerligen hemlig så kallad ”hanterare” för Rätz. Han ringde upp Rätz:
- Du är bränd! Det står i Dala-Demokraten att du jobbar för polisen!
https://www.dalademokraten.se/2009-08-18/men-avslojaren-avslojar-historien-ar-inte-sann/
Citera
2026-04-03, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simon-hitlerson
Hela Hells Angels är medvetna om vem vittnet "Åke" är, eftersom hans identitet avslöjades innan rättegången. Den delen är alltså klar. Om man lyssnar vidare på hela klippet på YouTube-kanalen om vittnet "Åke" hör man även när J#mmy själv berättar att han deltog i mötet där Blanco och de andra planerade mordet på L#nus B#rg.

Vittnet "Åke" blev senare out, eftersom han vägrade utföra det uppdrag han fick av HA/Blanco. Därefter sökte J#mmy skydd hos Comanches och underrättade polisen om de planerade mordplanerna,med andra ord blev han en golare. Eftersom Hells Angels-sfären är liten och J#mmy var den enda som deltog i det aktuella mötet, är det tydligt att det är han som är vittnet "Åke". Det finns ingen annan som kan vara vittnet än J#mmy.

Om man faktiskt lyssnar på vad han säger och kollar på hans historik så behöver man inte blanda ihop saker.
Jimmy har inte sagt att han deltog på mötet gällande planering av mordet på Linus. Han fick i uppdrag att klippa Jocke, efter att Comanches startat, så det är nog det mötet han har nävarat på. Det är ju långt senare efter Linus mord.
Dessutom satt han ju i fängelse fram tills att linus mördades så låter väldigt konstigt att han skulle ha deltagit i mordplaner på Linus som dessutom var hans vän?!
Och, om han nu sökte skydd hos Comanches, varför då gå till polisen? Han har själv sagt att han berättade om mordplanerna till Comanches, men att han skulle berättat om dem till polisen låter långsökt.
Senast redigerad av Evaochsnurriboll 2026-04-03 kl. 17:59.
Citera
2026-04-03, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evaochsnurriboll
Om man faktiskt lyssnar på vad han säger och kollar på hans historik så behöver man inte blanda ihop saker.
Jimmy har inte sagt att han deltog på mötet gällande planering av mordet på Linus. Han fick i uppdrag att klippa Jocke, efter att Comanches startat, så det är nog det mötet han har nävarat på. Det är ju långt senare efter Linus mord.
Dessutom satt han ju i fängelse fram tills att linus mördades så låter väldigt konstigt att han skulle ha deltagit i mordplaner på Linus som dessutom var hans vän?!
Och, om han nu sökte skydd hos Comanches, varför då gå till polisen? Han har själv sagt att han berättade om mordplanerna till Comanches, men att han skulle berättat om dem till polisen låter långsökt.

J#mmy satt i fängelse fram tills att linus mördades? Här har vi alltså ett scenario där både J#mmy och J#ocke sitter häktade… men samtidigt lyckas J#ocke dyka upp på ett möte i Lidköping med sin son. Man får ju nästan anta att kriminalvården numera erbjuder någon slags premiumtjänst:

Vill du lämna häktet för ett viktigt möte? Inga problem, vi fixar teleportering eller kanske en snabb permissionshelikopter.Så ja… antingen är det här årets mest avancerade escape room, eller så är det något i berättelsen som inte riktigt går ihop 😄

Det där går ju inte riktigt ihop när man tittar på tidslinjen.

Om Blanco satt häktad en bra tid efter mordet kan han rimligtvis inte ha deltagit i något möte där J#ocke skulle klippas. Och utan den pusselbiten faller ju hela idén om att det skulle ha funnits fler planeringsmöten.

Så mer korrekt blir det att säga att det inte finns något som tyder på att det ens hölls några andra möten om att mörda J#cke – den berättelsen spricker ganska snabbt när man synar detaljerna.
Senast redigerad av simon-hitlerson 2026-04-03 kl. 18:21.
Citera
2026-04-03, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simon-hitlerson
J#mmy satt i fängelse fram tills att linus mördades? Här har vi alltså ett scenario där både J#mmy och J#ocke sitter häktade… men samtidigt lyckas J#ocke dyka upp på ett möte i Lidköping med sin son. Man får ju nästan anta att kriminalvården numera erbjuder någon slags premiumtjänst:

Vill du lämna häktet för ett viktigt möte? Inga problem, vi fixar teleportering eller kanske en snabb permissionshelikopter.Så ja… antingen är det här årets mest avancerade escape room, eller så är det något i berättelsen som inte riktigt går ihop 😄

Det där går ju inte riktigt ihop när man tittar på tidslinjen.

Om Blanco satt häktad en bra tid efter mordet kan han rimligtvis inte ha deltagit i något möte där J#ocke skulle klippas. Och utan den pusselbiten faller ju hela idén om att det skulle ha funnits fler planeringsmöten.

Så mer korrekt blir det att säga att det inte finns något som tyder på att det ens hölls några andra möten om att mörda J#cke – den berättelsen spricker ganska snabbt när man synar detaljerna.

Koll på tidslinjen?
Linus mördades i början på 2022, då måste väl planerna ha gjorts 2021 eller i början på 2022?
J*mmy och J*cke satt häktade 2026, blanco satt häktad 2025/2026
Enligt klippen ska j*mmy bara ha vetat om planerna mot jocke som smiddes 2023, eftersom j*cke kom försent dagen han skulle mördas tillsammans med Linus, så har man väl gett j*mmy det uppdraget något år senare.
Jimmy blev fullvärdig medlem i slutet på 2021, sedan avtjänade han ett fängelsestraff, men skulle ändå ha deltagit i planering av mordet på Linus? Väldigt konstig tidsuppfattning du har. 🤣🤣
Citera
2026-04-03, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evaochsnurriboll
Koll på tidslinjen?
Linus mördades i början på 2022, då måste väl planerna ha gjorts 2021 eller i början på 2022?
J*mmy och J*cke satt häktade 2026, blanco satt häktad 2025/2026
Enligt klippen ska j*mmy bara ha vetat om planerna mot jocke som smiddes 2023, eftersom j*cke kom försent dagen han skulle mördas tillsammans med Linus, så har man väl gett j*mmy det uppdraget något år senare.
Jimmy blev fullvärdig medlem i slutet på 2021, sedan avtjänade han ett fängelsestraff, men skulle ändå ha deltagit i planering av mordet på Linus? Väldigt konstig tidsuppfattning du har. 🤣🤣

J#mmy och J#cke satt häktade under 2025 och domen kom i slutet av 2025, närmare bestämt i december 2025. Ljudklippet du sett är alltså från december 2025, och det rör sig om samma klipp https://www.youtube.com/watch?v=em_tpexBr_Y (comanches president åtalas för människorov)De satt inte häktade under 2026, som du påstår,det är helt fel. De var häktade under 2025.Blanco satt inte häktad vare sig 2025 eller 2026, utan var på fri fot under båda åren. Under 2025 hade han dessutom G#enn som arbetade åt honom. G#enn dömdes i början av 2025 för grovt vapenbrott efter en razzia i Gunnilse gården. Så där har du fel.

Du har fel i hela tidslinjen och det skapar bara förvirring för mig och andra. Det är viktigt att kontrollera fakta, annars riskerar det att bli vilseledande information som folk kan tro på, trots att det inte stämmer.
Senast redigerad av simon-hitlerson 2026-04-03 kl. 21:29.
Citera
2026-04-04, 18:35
Medlem
Så debatten slut och case closed nu?

Det är bortom allt rimligt tvivel att "Åke" faktiskt är denna fd HA medlemmen "j*mmy"?

Han verkade ha gjort en ganska kort sejour som fullvärdig HA medlem innan han blev out? Så kan det gå...
Citera
2026-04-04, 20:17
Medlem
Citat:

Det är bortom allt rimligt tvivel att "Åke" faktiskt är denna fd HA medlemmen "j*mmy"?

Han verkade ha gjort en ganska kort sejour som fullvärdig HA medlem innan han blev out? Så kan det gå...

Kan misstänkas, svag misstanke, lägsta nivån.

Sannolikhetsgraden för att den misstänkte är skyldig på denna nivå är mycket låg.
Citera
2026-04-05, 00:05
Medlem
Citat:

definitivt bortom allt rimlig tvivel

Jag hade nästan glömt av den här historian när jag såg youtube klippen och blev påmind.

hade inte j*mmys fan club varit här inne och försvarat honom, så hade nog tråden dött ut, så tack för det antar jag

jag har en bekant som är med i en MC klubb som tillhör sverige modellen, dom har ingenting med Hells Angels att göra, utan är en vanlig MC klubb

jag har inte tänkt på att fråga honom, om vad han anser om den här historian, hur snacket går om Åke i MC miljön så att säga

så jag frågade han om han läst om Åke och om han hade någon aning vem det var

han sa direkt, "jo men det var ju den där J*mmy"

tydligen så skickade Hells Angels ut ett mail till samtliga MC klubbar i sverige modellen, efter rättegången i tingsrätten, så vad är det nu, snart ett år sedan?

i mailet stog det:
J*mmy "åke" w*iden OUT pga polisinformatör

C*stas OUT pga sammarbetar och umgås med polisinformatör

M*cro OUT pga sammarbetar och umgås med polis informatör

så ja, Hells Angels är väldigt säkra på vem Åke är

och för min den så är det definitivt case closed

J*mmy var tydligen Left inan han blev Åke och sökte in i commanches så, verkligen korkat agerat i mitt tycke
Citera
2026-04-05, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thetruesaida
definitivt bortom allt rimlig tvivel

Jag hade nästan glömt av den här historian när jag såg youtube klippen och blev påmind.

hade inte j*mmys fan club varit här inne och försvarat honom, så hade nog tråden dött ut, så tack för det antar jag

jag har en bekant som är med i en MC klubb som tillhör sverige modellen, dom har ingenting med Hells Angels att göra, utan är en vanlig MC klubb

jag har inte tänkt på att fråga honom, om vad han anser om den här historian, hur snacket går om Åke i MC miljön så att säga

så jag frågade han om han läst om Åke och om han hade någon aning vem det var

han sa direkt, "jo men det var ju den där J*mmy"

tydligen så skickade Hells Angels ut ett mail till samtliga MC klubbar i sverige modellen, efter rättegången i tingsrätten, så vad är det nu, snart ett år sedan?

i mailet stog det:
J*mmy "åke" w*iden OUT pga polisinformatör

C*stas OUT pga sammarbetar och umgås med polisinformatör

M*cro OUT pga sammarbetar och umgås med polis informatör

så ja, Hells Angels är väldigt säkra på vem Åke är

och för min den så är det definitivt case closed

J*mmy var tydligen Left inan han blev Åke och sökte in i commanches så, verkligen korkat agerat i mitt tycke

Fel att benämna han som polisinformatör oavsett om han är Åke eller inte!

Att vittna är en formell del av rättsprocessen, anonym eller inte medan en informatör är en källa för polisens underrättelsearbete.
Citera
2026-04-06, 08:45
Medlem
Uppdatering

Hedarv - Malmoe- Out
West Coast fryst
Oscar (fd RD) -West Coast - Left
Jimmy och Affe - Transfer till Malmoe
Citera
2026-04-06, 08:53
Medlem
Bara för att HA och deras lilla betalda hora thetruesaida säger att Jimmy är Åke, och påverkar privatägda tidningar och youtubekanaler så betyder det inte att det är sant.
En fd HA medlem som går emot HA’s regler och inleder samarbete med någon dem hatar i ett rivaliserande gäng, å sen tar bort sina HA tatueringar för att istället tatuera Fuck Hells Angels, och sedan står i rätten å säger Fuck Hells Angels, vad tror ni själva? Dem säger inte att han är Åke för dem tror det, utan för att han har gått emot dem så mycket att han förtjänar att hängas ut oavsett, han förtjänar att folk hatar på honom.
Comanches själva har utrett honom och hade aldrig låtit han vara med om han suttit å golat.

Kanske dags att lägga ner den diskussionen snart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in