2026-03-06, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlamoBeer
För min egen del hade jag blivit ödmjuk om jag bröt mot en regel och blev rapporterad. Inte för att den personen som gjorde rapporten har gjort just det, utan för att det vore jag som gjort fel. Kanske pga slarv, kanske med avsikt att spara tid.

Den som rapporterar har gjort helt rätt. Det är vårat jobb att följa rådande bestämmelser för att upprätthålla säkerheten, och lyckas vi inte med det ska det rapporteras in för att kunna förbättra maskineriet. Jag har rapporterat in mig själv ett par gånger, när jag exempelvis glömt genomföra retardationskontroll. Det medförde att vi fick ett par minuter extra innan avgång på vissa tåg, eftersom många upplevde det som stressigt.

Jag beklagar om du arbetar på ett företag där att bli rapporterad är att likställas med att hängas ut. Där jag arbetar är det mänskligt att fela, och alla rapporter används som tillfällen att rätta till problem som kan uppkomma i arbetsmiljön.

😂👍
Citera
2026-03-12, 19:54
Medlem
Blir ju rätt pinsamt om man lämnat en plattform mot en signal i stopp om det visar sig att stoppet blir långvarigt och det kanske blir en evakuering istället för en utrymning. Vid långvariga stopp försöker ju fjärren ställa upp resandetåg vid plattformar av en anledning.
Citera
2026-03-13, 17:04
Medlem
Om det skulle inträffa nåt balisfel t.ex. och ni ska rapportera in det till tkl, har ni förare alltid så bra koll på var ni är att ni kan säga vid vilken signal det var eller vid vilken km? Var säger ni att det inträffade om ni inte vet? Hade det varit ok att säga att det var på driftplats X eller på linjen mellan A-stad och B-stad i så fall?

Om man får en säkerhetsorder om ett balisöverensstämmelsefel som ger nödbroms vid en hsi, så säger TTJ att man får passera hsi om den visar kör. Om hsi skulle visa kör och ni kör förbi signalen, ringer ni alltid till tkl efteråt och berättar om ni fick nödbroms eller ej eller kör ni bara vidare? Om hsi istället skulle visa stopp så antar jag att man bara stannar och väntar på kör som vanligt?
Citera
2026-03-13, 18:38
Medlem
Ja, man har alltid bra koll på var man är. Det kommer om inte annat med linjekännedom och erfarenhet.

En del kör med linjeboken framme.
Andra håller koll på km-markeringar eller stolpnummer. Inte så man kikar hela tiden men när felet uppstår kan man t.ex. titta på numret på första bästa stolpe efter det. Med hjälp av linjeboken eller god linjekännedom vet man sen vilken balis det var.Eller så anger man bara att det var strax innan stolpe X eller strax innan nästkommande signal eller annat märke som gör det lätt för TKL att meddela Infra var det var. Desto mer detaljerat man kan ange var det var, desto lättare blir det för Infran att hitta rätt och fixa det.

Om man fått en säkerhetsorder om att en HSi ger nödbroms så behöver man ju inte rapportera det om det sker, fjärren vet ju redan om det därav säkerhetsordern. Om man däremot inte fått en säkerhetsorder och det sker så rapporterar man så klart in det.

Om signalen visar stopp stannar man. Punkt slut.

Om den slår om till stopp framför en så kanske man inte hinner stanna. Då blir det rapport till TKL och en OSPA-C
Citera
2026-03-13, 18:42
Medlem
Det är klart att du ska rapportera in om du får nödbroms, rapporterar man inte in och bara kör vidare kommer felet aldrig att åtgärdas. Du ska ju hålla ögonen på signalerna så du borde veta var det har hänt, annars får du kolla på nästa signal och slå upp i linjeboken för att se vilken signal som gav dig nödbroms. Ringer du inte in och får köra på signaler då din ATC är släckt kommer TKL ringa dig och fråga vad som pågår, speciellt om du tappar mycket tid.

Har inte varit med om en säkerhetsorder med balisöverensstämmelsefel vad jag kan minnas just nu, men om en signal ger balisöverenstämmelsefel brukar TKL informera i förväg och sedan vilja att man återkopplar ifall man fick nödbroms eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av FlygandeMolnet
Om det skulle inträffa nåt balisfel t.ex. och ni ska rapportera in det till tkl, har ni förare alltid så bra koll på var ni är att ni kan säga vid vilken signal det var eller vid vilken km? Var säger ni att det inträffade om ni inte vet? Hade det varit ok att säga att det var på driftplats X eller på linjen mellan A-stad och B-stad i så fall?

Om man får en säkerhetsorder om ett balisöverensstämmelsefel som ger nödbroms vid en hsi, så säger TTJ att man får passera hsi om den visar kör. Om hsi skulle visa kör och ni kör förbi signalen, ringer ni alltid till tkl efteråt och berättar om ni fick nödbroms eller ej eller kör ni bara vidare? Om hsi istället skulle visa stopp så antar jag att man bara stannar och väntar på kör som vanligt?
Citera
2026-03-13, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlygandeMolnet

Ja man har koll. Om man nu inte skulle ha det pga extremt tjock dimma kombinerat med hög hastighet eller liknande, kan man bromsa ned till låg fart för att se vad signalen efter den "felande signalen" heter, sedan säga att "det var mellansignalen innan LU31" exempelvis.

Om du får en sådan säkerhetsorder så får du passera signalen med stoppassageknappen intryckt förutsatt att den visar kör, vilket gör att tåget inte agerar på balisens kommando (vilket troligtvis är stopp, därav blanketten ). Detta för att spara tid då du annars behöver skriva en retroaktiv blankett21 för den trasiga signalen, då den kommer nödbromsa alla tåg som kör förbi. Skulle signalen visa stopp, så får man inte passera den.

Så; Säkerhetsorderns syfte är alltså att undvika att alla tåg som kör förbi den trasiga signalen ska bli nödbromsade och behöva skriva vars en blankett21. Då är det mer tidseffektivt att skicka ut en sådan säkerhetsorder.

Sida 27, TTJ Modul 8HMS;

"Om tåget har fått en säkerhetsorder om balisöverensstämmelsefel som
ger nödbroms vid en huvudsignal får tåget passera huvudsignalen om
den visar ”kör”.
Citera
2026-03-19, 14:05
Medlem
Hej! Är det någon här som jobbar som lokförare på SJ eller Västtrafik med stationering i Göteborg?

Jag undrar hur det ser ut med nyanställningar just nu och de kommande månaderna. Jag håller koll på SJs hemsida och Platsbanken, men tycker att det verkar ganska glest med lediga tjänster.

Jag jobbar i Skåne just nu, men är väldigt sugen på att flytta upp till Göteborg.

Tacksam för all info eller tips!
Citera
2026-03-19, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparsamOd1n
Ja man har koll. Om man nu inte skulle ha det pga extremt tjock dimma kombinerat med hög hastighet eller liknande, kan man bromsa ned till låg fart för att se vad signalen efter den "felande signalen" heter, sedan säga att "det var mellansignalen innan LU31" exempelvis.

Om du får en sådan säkerhetsorder så får du passera signalen med stoppassageknappen intryckt förutsatt att den visar kör, vilket gör att tåget inte agerar på balisens kommando (vilket troligtvis är stopp, därav blanketten ). Detta för att spara tid då du annars behöver skriva en retroaktiv blankett21 för den trasiga signalen, då den kommer nödbromsa alla tåg som kör förbi. Skulle signalen visa stopp, så får man inte passera den.

Så; Säkerhetsorderns syfte är alltså att undvika att alla tåg som kör förbi den trasiga signalen ska bli nödbromsade och behöva skriva vars en blankett21. Då är det mer tidseffektivt att skicka ut en sådan säkerhetsorder.

Sida 27, TTJ Modul 8HMS;

"Om tåget har fått en säkerhetsorder om balisöverensstämmelsefel som
ger nödbroms vid en huvudsignal får tåget passera huvudsignalen om
den visar ”kör”.
Har man koll på varenda signal man kör förbi? XDD sjukaste jag hört.

Svar på frågan; man fortsätter till nästkommande signal och räknar därefter bakåt. Tex säger den "XX N6" så vet du att föregående var N4 / N8 tex
Citera
2026-03-20, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godskingen
Skulle säga att den sortens lokförare som inte förstår grundläggande TTJ regler om körtillstånd är den sortens förare vi behöver mindre av.

Förstår man inte skillnaden på att bromsa bort sig mot en nedsättning och stanna kortvarigt jämfört med att starta mot signal i stopp utan körtillstånd. Bör man inte vara på järnvägen.

Dem farligaste förarna är inte dem som ”fuskar” och vet det/erkänner det, dem farligaste lokförarna är dem som fuskar och tror dem gör rätt/kan ej erkänna att dem har fel.

”Paragrafryttare” är det absolut inget fel med att vara, vi har säkerhetstjänst och ska ha ett högt säkerhetstänk.
En apa kan köra tåg
Citera
2026-03-21, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shamaran123
Har man koll på varenda signal man kör förbi? XDD sjukaste jag hört.

Svar på frågan; man fortsätter till nästkommande signal och räknar därefter bakåt. Tex säger den "XX N6" så vet du att föregående var N4 / N8 tex

Inte på varje. Men på vissa ställen vet man vad infats / utfartsblocksignalen heter.
Citera
2026-03-21, 08:20
Medlem
hockexs avatar
Citat:
En apa kan köra tåg
Ja fast hur bra då?

Är man inte intresserad av att följa regelverket bör man byta yrke. Ett omoget ego som leder till att säkerheten tummas på är så onödigt och hör inte hemma på järnvägen
Citera
2026-03-21, 08:45
Medlem
Citat:
En apa kan köra tåg

Många kan nog köra tåg, det är inte så svårt när allt fungerar, då skulle nog t.om, som du skriver, en apa kunna göra det. Men när något händer, när det blir särfall, det är då man måste ha kunskapen och veta hur man ska handla och det är dessa situationer som urvalstesterna är till för.

Självklart har man koll på var man är någonstans när man kör, får du plötslig nödbroms måste man ha koll på var man är, finns där stoppförbudszon osv. Kommer man inte ihåg närmaste signalbeteckning får man ha koll km-tavlor, kontaktledningsstolpar osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in