2023-05-18, 04:58
  #2125
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av amigo45
Det är kul att köra X2
Första månaden kanske, sen spydde jag på X2 🤮
Citera
2023-05-18, 10:04
  #2126
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frippesasfalt
Hej!

Hur kommer det sig att man väljer att köra för vanliga SJ istället för GC? Lönen verkar ju vara ungefär den samma men GC kör ju 8-6 scheman medans SJ mest verkar ha schemastrul.

Är det helt enkelt så att det inte finns på orten du bor eller är det nåt annat som gör att man väljer bort GC som arbetsgivare? 8-6 schema låter ju annars som rena drömmen.

Han som driver lokförarkanalen på Youtube, han körde för GC och han visade upp sin lön och han fick ut efter skatt var det 34-35 tusen något sånt.

8-6 schema hade vilken människa som helst velat ha men kanske inte jobba tio-tolv timmar åtta dagar i rad utan i så fall jobba åtta timmar i åtta dagar och sedan ledig sex dagar, helvete så skönt det hade varit.
Citera
2023-05-18, 12:39
  #2127
Medlem
Gauzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frippesasfalt
Hej!

Hur kommer det sig att man väljer att köra för vanliga SJ istället för GC? Lönen verkar ju vara ungefär den samma men GC kör ju 8-6 scheman medans SJ mest verkar ha schemastrul.

Är det helt enkelt så att det inte finns på orten du bor eller är det nåt annat som gör att man väljer bort GC som arbetsgivare? 8-6 schema låter ju annars som rena drömmen.
.

8-6 passar inte alla. GC har dessutom ett nästan lika dåligt schemasystem som SJ och på det även nätter. Inte alls ovanligt att man jobbar natten mot måndag, tidigt på tisdagen för att sedan jobba natt igen mot torsdagen.

De pallar man ett tag, speciellt om man inte har familj hemma.
Citera
2023-05-18, 12:57
  #2128
Medlem
Hallå alla tågintresserade. Går internutbildningen på MTR (speciellt i dessa tider, jag vet!) som förare och jag undrar hur hårda MTR brukar vara där? Vad händer om instruktören inte godkänner en efter de 10 måldagar man har innan en eventuell examination? Allt har gått bra hittills förutom just diverse olika felsökningsövningar där det tagit lång tid för mig att lösa. Blir det en repetitionsutbildning eller blir man kickad direkt?
Citera
2023-05-18, 14:03
  #2129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frippesasfalt
Hej!

Hur kommer det sig att man väljer att köra för vanliga SJ istället för GC? Lönen verkar ju vara ungefär den samma men GC kör ju 8-6 scheman medans SJ mest verkar ha schemastrul.

Är det helt enkelt så att det inte finns på orten du bor eller är det nåt annat som gör att man väljer bort GC som arbetsgivare? 8-6 schema låter ju annars som rena drömmen.

Det är ju helt subjektivt och personligt.

Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att köra persontåg även om möjligheten till 8-6 fanns där så det är ju individuellt vad man vill och föredrar.

8-6 passar inte för alla.
Gods innebär mycket nattjobb, det passar inte för alla av många olika skäl.
Gods innebär mycket ensamarbete och det passar inte heller för alla.
Citera
2023-05-18, 14:15
  #2130
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WonDash
Hallå alla tågintresserade. Går internutbildningen på MTR (speciellt i dessa tider, jag vet!) som förare och jag undrar hur hårda MTR brukar vara där? Vad händer om instruktören inte godkänner en efter de 10 måldagar man har innan en eventuell examination? Allt har gått bra hittills förutom just diverse olika felsökningsövningar där det tagit lång tid för mig att lösa. Blir det en repetitionsutbildning eller blir man kickad direkt?

Nä do. Kickar inte ut dig om du inte är säkerhetsfarlig, det finns support att ringa vid felsökning, så den är av underordnad betydelse.

Normalt sållas dom oönskade ut före de 10 dagarna med instruktör på slutet, så det är lugnt för din del.

LL
Citera
2023-05-18, 17:48
  #2131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woundsinmysalt
Första månaden kanske, sen spydde jag på X2 🤮

Äsch X2 är ju livet.

Skämt å sido, alla är olika, tur är väl det. Vissa gillar att köra pendeltrafik och andra vill köra gods.

För mig personligen passar persontrafik bra, det är lagom socialt och man får köra snabbt. Jag tycker om variationen på SJ, både med fordon och sträckor och tycker om att det inte är pendeltågstrafik då jag tycker det är alldeles för många uppehåll.
Citera
2023-05-18, 18:46
  #2132
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WonDash
Hallå alla tågintresserade. Går internutbildningen på MTR (speciellt i dessa tider, jag vet!) som förare och jag undrar hur hårda MTR brukar vara där? Vad händer om instruktören inte godkänner en efter de 10 måldagar man har innan en eventuell examination? Allt har gått bra hittills förutom just diverse olika felsökningsövningar där det tagit lång tid för mig att lösa. Blir det en repetitionsutbildning eller blir man kickad direkt?

Måldagar? Jag har aldrig jobbat eller utbildat mig på MTR men har aldrig hört något liknande. Du kostar en ofantlig summa pengar att utbilda och målet är såklart att du ska bli godkänd

De enda som brukar ryka är de som gör misstag med säkerheten när de ska vara färdiga förare
Citera
2023-05-18, 19:45
  #2133
Medlem
Hört många blandade känslor kring X2an. Vad är det ni gillar/inte gillar med den? Vad gör den mer speciell än en annan motorvagn/lok?
Citera
2023-05-18, 20:32
  #2134
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kl1911
Hört många blandade känslor kring X2an. Vad är det ni gillar/inte gillar med den? Vad gör den mer speciell än en annan motorvagn/lok?
Massvis! Skräpmaskin som bara strular hela tiden, både i förarhytt och passagerarvagnar. Köra 200 ifrån loket är inte så bekvämt 🤮.

O.s.v.
Citera
2023-05-18, 22:13
  #2135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woundsinmysalt
Massvis! Skräpmaskin som bara strular hela tiden, både i förarhytt och passagerarvagnar. Köra 200 ifrån loket är inte så bekvämt 🤮.

O.s.v.
Okej. Strular den nya X2an lika mycket? Hur är förarhytten i den nya? Samma som gamla eller blev den också uppfräschad?
Citera
2023-05-19, 00:06
  #2136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kl1911
Okej. Strular den nya X2an lika mycket? Hur är förarhytten i den nya? Samma som gamla eller blev den också uppfräschad?

Tycker både nya och gamla X2 är nice. Glassigt med korglutning i manövern och 30% kurvöverskridande hastighet. Nya förarhytten är modern och bekväm. Byggd av Stadler så den påminner lite om ER1. https://jarnvagar.nu/wp-content/uploads/2020/09/KDx2webb19283.jpg

Nya X2 upplever jag har mindre generella problem, och är driftsäkrare. Dessutom har man mycket bättre översikt över tåget och ev fel från displayen i hytten. Däremot är det alltid något strul med dörrarna på nya X2. Man blir riktigt förvånad om det inte finns någon avstängd dörr.

Det är skillnad på att köra från manövern kontra driven på både nya och gamla X2. Från manövern är det mycket bekvämare då den är tystare, man har korglutning och i de gamla är de kallare (då driven i gamla blir väldigt varm).

Fördelen med driven är att du hör maskinrummet, och kan använda hörseln, t.ex. att höra slirning, höra om vissa maskiner gör som du vill (t.ex. hjälpkompressor går igång, mellanled laddas upp etc).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in