2026-03-03, 00:56
Medlem
Vad gör man resten av dagen när man har kört på en människa som hoppat ut framför tåget? Hur varvar man ned?
Citera
2026-03-03, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekenfirst
Jag menar exakt det jag skriver. I teorin, i läroboken, står det som du säger. Men i praktiken är det såklart ingen som gör nån grej av att du drar fram mot en signal i stopp. Såvida du inte har med dig nån handledare för uppföljning i hytten och du drar en rövare.

Nu arbetar inte jag på resande tåg, men om du redan står stilla vid plattform och du ser/vet att signalen är i stopp vad är ens vitsen med att köra fram?
Är det inte bättre att stå kvar och skriva blankett eller invänta kör, då du ändå lär köra närmare bara för att stanna lite längre fram?

Sen måste det väl ändå vara instruktörer som gör uppföljningen?
Citera
2026-03-03, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godskingen
Nu arbetar inte jag på resande tåg, men om du redan står stilla vid plattform och du ser/vet att signalen är i stopp vad är ens vitsen med att köra fram?
Är det inte bättre att stå kvar och skriva blankett eller invänta kör, då du ändå lär köra närmare bara för att stanna lite längre fram?

Nej precis, finns ingen anledning att starta ändå mot signal i stopp, blir det problem att få passera signalen vill man hellre stå vid plattform för att slippa t.ex. en spontanevakuering.
Citera
2026-03-03, 17:51
Medlem
Citat:

Felpost.
Citera
2026-03-03, 18:56
Medlem
AlamoBeers avatar
Citat:
Jag menar exakt det jag skriver. I teorin, i läroboken, står det som du säger. Men i praktiken är det såklart ingen som gör nån grej av att du drar fram mot en signal i stopp. Såvida du inte har med dig nån handledare för uppföljning i hytten och du drar en rövare.

Om man lyckas med bedriften att dra förbi den så kan jag nog lova att de allra flesta skulle göra en stor sak av att man startat mot stopp. Att göra en OSPA-A för att man inte kan bromsa ordentligt när det är halt kan man ju ofta inte rå för, men att göra en när man startat utan körtillstånd är ju något helt annat.

"Men jag kommer inte dra förbi den, så det är lugnt!" tänker någon nu. Må så vara, men en OSPA kan hända den bästa, och då vill iallafall jag ha ryggen fri och veta med mig att jag följt reglementet. Sen gör såklart alla som de vill när de kör, men jag kan tycka att det är lika bra att inte tumma på reglerna bara för att man kan.
Citera
2026-03-05, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlamoBeer
Om man lyckas med bedriften att dra förbi den så kan jag nog lova att de allra flesta skulle göra en stor sak av att man startat mot stopp. Att göra en OSPA-A för att man inte kan bromsa ordentligt när det är halt kan man ju ofta inte rå för, men att göra en när man startat utan körtillstånd är ju något helt annat.

"Men jag kommer inte dra förbi den, så det är lugnt!" tänker någon nu. Må så vara, men en OSPA kan hända den bästa, och då vill iallafall jag ha ryggen fri och veta med mig att jag följt reglementet. Sen gör såklart alla som de vill när de kör, men jag kan tycka att det är lika bra att inte tumma på reglerna bara för att man kan.

Du tas ur jobbet på alla stora företagen i Sverige numera oavsett om det är halt eller du varit oaktsam.

Det verkar inte va många här inne som fattar min föregående inlägg. Jag försvarar inte att man kör fram till signal i stopp. Jag säger bara att ingen kommer såklart märka eller slå ner på att man gör det, så länge man stannar snyggt innan signalens baliser.

Men ett annat scenario: Om ATCn bromsar dig till stopp på en nedsättning du ”missat”. Då tror jag nog 9 av 10 kör ändå om de vet att de hade kör innan. Med lämplig siktfart såklart.
Citera
2026-03-05, 07:41
Medlem
AlamoBeers avatar
Citat:
Du tas ur jobbet på alla stora företagen i Sverige numera oavsett om det är halt eller du varit oaktsam.

Det verkar inte va många här inne som fattar min föregående inlägg. Jag försvarar inte att man kör fram till signal i stopp. Jag säger bara att ingen kommer såklart märka eller slå ner på att man gör det, så länge man stannar snyggt innan signalens baliser.

Men ett annat scenario: Om ATCn bromsar dig till stopp på en nedsättning du ”missat”. Då tror jag nog 9 av 10 kör ändå om de vet att de hade kör innan. Med lämplig siktfart såklart.

Jag vet att man blir tagen ur tjänst oavsett, men jag misstänker (och det här är ett antagande från mig, har aldrig varit med om en OSPA-A i min närhet) att utredningen blir kortare i t.ex. fallet då man inte kunna stanna kontra start mot stopp.

Det är inte säkert att ingen kommer märka, det beror på hur uppmärksam fjärren är och hur spårledningarna ligger. På vissa platser kan de se beläggningar på olika delar mellan signaler, och kan därmed se om ett tåg rör sig eller inte. Huruvida de kommer göra något åt det vet jag inte, och det är nog som du säger att ingen kommer göra någon större sak av det. Min poäng är bara att, för min egen del, det känns tryggare att ha ryggen fri genom att inte göra sånt ifall något skulle hända.

Vad gäller ditt andra scenario skulle jag tolka det som att man, I TTJ:s ordalag, endast stannat kortvarigt och därmed inte förlorat körtillståndet.
Citera
2026-03-05, 08:15
Medlem
Man ska alltid utgå ifrån att någon ser allt man gör inom järnvägen, kanske har man kollegor ombord på tåget, om det är ett resandetåg, eller andra inom järnvägen som mycket väl skulle kunna rapportera varje "fel" man gör, så jag är likadan jag att jag alltid vill ha ryggen fri i alla lägen.

Likadant kan t.ex. varenda knapptryckning man gör på vissa fordon fjärravläsas och loggas av företaget, där kan även huvudledningstryck, hastighet mm loggas. Så det är väldigt viktigt att göra rätt.
Citera
2026-03-05, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Man ska alltid utgå ifrån att någon ser allt man gör inom järnvägen, kanske har man kollegor ombord på tåget, om det är ett resandetåg, eller andra inom järnvägen som mycket väl skulle kunna rapportera varje "fel" man gör, så jag är likadan jag att jag alltid vill ha ryggen fri i alla lägen.

Likadant kan t.ex. varenda knapptryckning man gör på vissa fordon fjärravläsas och loggas av företaget, där kan även huvudledningstryck, hastighet mm loggas. Så det är väldigt viktigt att göra rätt.

Visst, men rapporterar man in andra för småsaker? Paragrafryttare behövs det mindre av.
Citera
2026-03-05, 20:33
Medlem
Citat:
Visst, men rapporterar man in andra för småsaker? Paragrafryttare behövs det mindre av.

Skulle säga att den sortens lokförare som inte förstår grundläggande TTJ regler om körtillstånd är den sortens förare vi behöver mindre av.

Förstår man inte skillnaden på att bromsa bort sig mot en nedsättning och stanna kortvarigt jämfört med att starta mot signal i stopp utan körtillstånd. Bör man inte vara på järnvägen.

Dem farligaste förarna är inte dem som ”fuskar” och vet det/erkänner det, dem farligaste lokförarna är dem som fuskar och tror dem gör rätt/kan ej erkänna att dem har fel.

”Paragrafryttare” är det absolut inget fel med att vara, vi har säkerhetstjänst och ska ha ett högt säkerhetstänk.
Citera
2026-03-05, 22:07
Medlem
Citat:
Skulle säga att den sortens lokförare som inte förstår grundläggande TTJ regler om körtillstånd är den sortens förare vi behöver mindre av.

Förstår man inte skillnaden på att bromsa bort sig mot en nedsättning och stanna kortvarigt jämfört med att starta mot signal i stopp utan körtillstånd. Bör man inte vara på järnvägen.

Dem farligaste förarna är inte dem som ”fuskar” och vet det/erkänner det, dem farligaste lokförarna är dem som fuskar och tror dem gör rätt/kan ej erkänna att dem har fel.

”Paragrafryttare” är det absolut inget fel med att vara, vi har säkerhetstjänst och ska ha ett högt säkerhetstänk.

En dag kanske du bryter en regel och blir ödmjukad.
Citera
2026-03-06, 06:38
Medlem
AlamoBeers avatar
Citat:
En dag kanske du bryter en regel och blir ödmjukad.

För min egen del hade jag blivit ödmjuk om jag bröt mot en regel och blev rapporterad. Inte för att den personen som gjorde rapporten har gjort just det, utan för att det vore jag som gjort fel. Kanske pga slarv, kanske med avsikt att spara tid.

Den som rapporterar har gjort helt rätt. Det är vårat jobb att följa rådande bestämmelser för att upprätthålla säkerheten, och lyckas vi inte med det ska det rapporteras in för att kunna förbättra maskineriet. Jag har rapporterat in mig själv ett par gånger, när jag exempelvis glömt genomföra retardationskontroll. Det medförde att vi fick ett par minuter extra innan avgång på vissa tåg, eftersom många upplevde det som stressigt.

Jag beklagar om du arbetar på ett företag där att bli rapporterad är att likställas med att hängas ut. Där jag arbetar är det mänskligt att fela, och alla rapporter används som tillfällen att rätta till problem som kan uppkomma i arbetsmiljön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in